Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Hei! Jeg er småbarnsfar og må bare få si at jeg synes noen av disse innleggene avslører en ekstrem egoisme fra en del av dere mødre der ute. Dere synes det er så grusomt å måtte "skilles" fra barnet deres når det er 8 måneder. Hvordan tror dere det er for oss menn som må gå på jobb rett etter fødselen? Jeg synes det var helt forferdelig og ville gjerne blitt hjemme. Savner ungen min hver dag på jobben. Men vet dere hva? Sånn er det faktisk bare! De aller fleste av oss må jobbe ved siden av familien enten vi er menn eller kvinner, og at dere ikke unner menn å få være hjemme med barnet sitt i usle 3 måneder synes jeg er helt forkastelig. Og ikke si at mennene deres ikke vil - det tror jeg rett og slett ikke på. Har dere spurt? Og da mener jeg virkelig spurt ikke sånn "Du kan jo kanskje få litt av MIN permisjon da.." Heldigvis har kona mi gitt meg 15 uker. Ikke fordi hun ikke vil ha de ukene selv, men fordi hun har tatt hensyn til mine behov også.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Eg er ikkje imot at menn skal få være heime med ungane sine. Eg er imot tvang. Eg syns at kver enkelt familie skal få bestemme sjølv kva som passer best for dei. Kor lenge mammane skal være heime og kor lenge pappaen skal være heime bør være noke mammaen og pappaen diskuterer seg fram til på egen hånd. Ikkje noke staten bestemmer. For noken familier passer det best at mammaen er heime stort sett heile permisjonen, for andre passer det best at pappaen er heime stort sett heile permisjonen. For atter andre igjen passer det best med en 50/50 deling osv osv. Og for ordens skyld, eg og mannen min diskuterte korleis vi skulle fordele permisjonen før vi søkte. Klart pappen skal være med og bestemme, det seier seg sjølv. Ein er trossalt to foreldre. Men, tvang fører ingen steder. Ja, til at kver enkelt familie får bestemme sjølv kva som er best for dei!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Jeg er helt enig med "lilledrue", det var som jeg skulle sagt det selv. Ville bare tilføye en ting, det er topp at menn deltar i debatter her inne.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Supert at du er med i debatten "Anonym" mann!!! Jeg er helt enig med deg!! Kvinner vil ha i pose og sekk, dvs ikke dele paa permisjonen og samtidig tilbys spennende karriermuligheter. Hva med som du sier aa ogsaa tenke paa Pappan's behov?? Og ikke minst barnets behob??!! Barnet har jo like mye behov for begge foreldrene. Og det kan da neppe vaere nodvendig aa amme mer enn 8 mnd?? Selv synes jeg fullamming av store babyer/barn er direkte ekkelt og det gir samtidig faren liten mulighet til aa delta. Saa til alle kvinner som er i mot ny foreslaatt ordning: Vaer litt mindre egoistike og ikke minst litt mer REALISTISKE!!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Jeg sier meg helt enig med anonym mann. Kvinner vil ha i pose og sekk, dvs ikke dele paa permisjonen og samtidig tilbys spennende karriermuligheter. Hva med som du sier aa ogsaa tenke paa Pappan's behov?? Og ikke minst barnets behov??!! Barnet har jo like mye behov for begge foreldrene. Amming synes jeg er et daarlig argument. Det kan da neppe vaere nodvendig aa amme mer enn 8 mnd?? Selv synes jeg fullamming av store babyer/barn er direkte ekkelt og det gir samtidig faren liten mulighet til aa delta i matingen av barnet som er en tid for naerhet som det er viktig for begge foreldre aa oppleve Saa til alle kvinner som er i mot ny foreslaatt ordning: Vaer litt mindre egoistike og ikke minst litt mer REALISTISKE!!
blond Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Jeg lurer på de to siste setningene dine som viser at kona di er sjefen i heimen når det kommer til perm.fordelingen. Har kona gitt den permisjonen?? Er permisjonen en gave fra henne til deg?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Det skullel liksom være ironi. At kona mi har "gitt meg" permisjonen, altså.. Skal huske anførselstegn neste gang.
blond Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Ja, det må du. Husk at blonde tar alt overseriøst!!!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Du mann ...du tenker bare på DINE rettigheter og på deg selv .....du eier ikke omsorgs - ansvarsfølelse ovenfor ditt eget barns ve og vell engang eller for mors ve / vel og HELSE .Du vil ha i pose og sekk som mann - du er glad til du slipper selv å gå gravid , føde ....smertene og skadene etterpå som følge av det -helesrisikoene ved dette ....du er glad til du slipper vonde sprengte såre pupper ...... ! Du skjønner ingenting av dette du .... eksisterer ikke i din verden ...for menn må ikke lide og tåle dette selv på kroppen .Menn kommer til dekket bord .... og får servert et nyfødt barn ...som en " presang " fra mor nærmest ! Hvem er det som har belastningene og betaler den høye prisen for å sette barn til verden ??? Jo det er kvinnen ene og alene faktisk . Den permisjonstiden vi har i dag - er nødvendig for kvinnen å ha i fred .Det tar mye mer tid enn 6 mnd å komme i form etter en hard fødtsel .Spesielt om mor har fått totalrupturskader ,hemmorideplager osv og må reopereres i underlivet etter fødtsel , bekkenløsning , luftlekkasjer fra vagina , slappe muskler , skadede muskler m.m Og så har du mors psykiske helse oppi allt dette også å ta hensyn til - som er HARDT NOK PRØVET i denne situasjon ! Er tøfft nok å ta seg av et barn midt oppi allt dette i tillegg og så skal en greie full jobb også ??etter 6 mnd ??? Må jo bli langtidssykemeldt - kvinner blir ennå mindre attraktive på arb.markedet da - enn nå ! . Virker som om menn tror det er fryktelig lettvint å føde vaginalt . Fryktelig naturlig og lett og uten fysiske / psykiske plager i lang tid etterpå . LES : store skader .Er du klar over at 5000 000 kvinner dør hvert år som følge av svangerskap / fødtsel i verden hvert år ???? Det sier litt om de kroppslige påkjenningene svangerskap og fødtsel ER for mor . Du som mann er villig til å gi morsmelkerstatning til ditt eget barn .....fremfor naturens beste styrke og voksedrikk- det tryggeste for barnet og brått og brutalt skal barnet " like " morsmelkerstatning på flaske ??? Bare DU får mer permisjon ....som mann . HVEM er det som er egoistiske her ???? Etter min mening er det menn som mener ærlig talt dette er deres rett som fedre .... å ta så mye av mors permisjon at mor må slutte å amme og gå med vond melkespreng og lekasjer av melk rennende PÅ JOBB !!! Mor må på jobb med bekkenløsnings - smerter . Og kanskje luftlekkasjer fra VAGINA som følge av fødtsel ... PÅ JOBB osv osv Er ikke alle kvinner som har det så lett .... Du burde SKAMME DEG som mann . I mine øyne er du ingen BRA omsorgsfull eller ansvarsfull MANN som kan mene dette ! Glad du ikke er min mann . Hadde aldri orket få barn med en mann som krever sin rett til så mye av fødtselspermisjonen som er ment i utgangspuntet for DE SOM HAR FØDT og barnet . Som sagt . Brekker mannen foten og må være hjemme . Så får IKKE kvinnen permisjon med lønn av den grunn ..... Tenk deg motsatt du ! Tenk deg at du er kvinnen oppi denne galskapen ...... Tar du noe som helst hensyn til barnets og kvinnens behov ....? Du kan aldri bli " mamma " ....bare innse det . Barnet mister sin livsviktigste kilde til naturlig mat , trygghet og kroppskontakt . Far overtar plutselig med kunstig morsmelkerstatning på flaske ....mange beibier nekter å ta til seg næring på flaske Herregud for et stort sjokk for en så liten beibi .Stakkars - barnemisshandling ... hvorfor ikke la barneværnet uttale seg her ...ellers er de jo aktive .. ! Kunne jo bare likesågodt begynt å sende den til barnehagen 6 mnd gammel da .... like ille det .....
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Må si det, at hadde det ikke vært for økonmiske grunner så hadde nok barnefaren her i huset gjerne kunne tatt 2-3 mnd med permisjon. Men slik er ikke realiteten hos oss. Vi har enkelt og greit ikke råd til at BF skal være hjemme fordi han har størst del av inntekten, og ca 50% av det han har i mnd er vakt tillegg, overtid og reiser. DERFOR passer det ikke for oss. Poenget var i en an debatt at det muligens er for tidlig å levere en liten baby på 7-8 mnd fra seg i barnehage fordi vi rett og slett ikke har råd til at barnefar går hjemme så lenge med 80% inntekt av grunnlønn, som faktisk ikke er så mye uten alle tillegg osv. Hvorfor i alle dager kan ikke de forskjellige småbarnsfamilier få bestemme selv?? Hvorfor skal regjeringen bestemme slike ting over alle andre? Er ikke alle som har råd til det, rett og slett!! Så at du skal ha det frem at vi damer er egoistiske, er utrlig dumt av deg å si. Da har du virkelig ikke skjønt det som faktisk har blitt diskutert her inne!! Har omtrent ikke sett et eneste egoistisk innlegg her.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 I all verden.. Av og til er visst lyset på selv om ingen er hjemme..
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 I all verden.. Av og til er visst lyset på selv om ingen er hjemme..
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #13 Skrevet 22. februar 2008 Kommentaren over er beregnet på det lange Gale-Matiasinnlegget, og ikke på deg som skriver helt til sist.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #14 Skrevet 22. februar 2008 Jeg blir bare opprørt når jeg hører politikerne diskutere denne saken. Fedrene bør helt klart ha lengre permisjon, men det er ikke rett måte å ta tid fra mor. Noen mødre ønsker seg tidlig tilbake til arbeidslivet, men hva med de som ønsker å være hjemme og amme barnet sitt i ett år. Det er bevist hvilke store fordeler barnet har av å bli ammet over lengre tid og å ta fra barnet denne helsemessige fordelen for å oppnå likelønn eller fordi far skal ha mer tid med sitt barn under første leveår, er ikke rett! Jeg jobber selv som flyvertinne og ammet mitt barn i 13 måneder - jeg full ammet til hun var 6 mnd. Politikere bør ikke få bestemme hvordan familiene skal styre sine liv! Min mann kan ikke kjøre barnet til flyplassen slik at jeg kan få ammet barnet mitt. Flyet er som kjent i luften, eller på forskjellige steder rundt om i verden til alle døgnets tider. Man kan ikke presse ned en slik ordning over hodene på folk når ikke alle har 8-16 jobb. Det kan heller aldri bli full likestilling på dette området. Menn kan ikke gå gravide eller føde og for mange kvinner er det en stor belastning med graviditeten og alt hva den fører med seg. Dette bør vi få tid og mulighet til å bearbeide. Gi far mer tid, men ikke på denne måten. Til deg som synes at amming av store babyer er ekkelt - hvor smart er du egentlig? Det finnes ingen ting mere naturlig og helsemessig bra for en baby enn å bli ammet av mor så lenge BABYEN ønsker det og har behov for det. Du som far kan mate babyen med grøt og annet utenom disse ammestundene. Det er tvertimot egoistisk av deg som evt far og ta en slik mulighet fra babyen!
hit og dit Skrevet 23. februar 2008 #15 Skrevet 23. februar 2008 Anonym 20:59: skriver du dette i ramme alvor?
Gjest Mylian er svimmel Skrevet 23. februar 2008 #16 Skrevet 23. februar 2008 Anonym 20:59 - har du rømt fra lukket avdeling? Du burde absolutt ikke få flere barn, du er splitter pine gal, eventuelt mannehater.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #17 Skrevet 23. februar 2008 Det virker som om mange har store vansker med å forstå at vi kvinner er skapt totalt forskjellige..jeg ønsker å oppleve mitt barns første år, på nært hold, ikke via pappas ord når jeg kommer hjem fra jobb, eller via bh-tanter. Jeg er nok unntaket, jobben min får vente noen år nå, har viktigere ting på agendaen.,nemlig mitt barn..Det river meg fullstendig sønder og sammen å skulle være borte fra mine unger så tidlig! ikke alle forstår det, og det er viktigere med fars rettigheter, enn i mange tilfeller mors psykiske helse og samvittighet. Jeg burde nok vært født i en annen tid, hvor det var andre verdier som rådet, nemlig de nære og viktige verdier..Ikke lønn, karriere, jobb blablabla!!! Fedre gjør en fantastisk jobb, og unner dere masse tid med deres barn, men heller forleng den totale permisjonen da, ikke ta fra mor..pliiis!
Gjest Skrevet 23. februar 2008 #18 Skrevet 23. februar 2008 Det er da ikke noe verre for deg å være borte fra barna dine enn det er for mannen din?
lesøk Skrevet 23. februar 2008 #19 Skrevet 23. februar 2008 til anonym 20.59-full støtte!!!og mener at hver enkel familie må bestemme selv!
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #20 Skrevet 24. februar 2008 Skal det virkelig være så vanskelig? Uansett hvem som vil ha mest perm så må en da bli enig innad familien.Min mann vil ikkje ha mer enn 6 uker og det gjør han overhodet ikkje til en dårlig mann.Eg jobber turnus og er borte mange kvelder i mnd og flere lørd/sønd.Da er min mann hjemmepappa med tre små.Poenget må da være at både dama og mannen i et forhold må finne ut av dette selv..så får den som vil være heime mer enten det er mann eller kvinne.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #21 Skrevet 24. februar 2008 Er helt enig Sebo med deg. Hvorfor være så vanskelig?? Jeg jobber også turnus,min mann vil få mye tid med den lille og dessuten ønsker ikke min mann mer enn de 6 ukene som er forbeholdt han.Vil jo tro at det er hver enkelt familie som til syvende og sist er de som er best i stand til å avgjøre hva som er best for dem.Til og med Stoltenberg er enig i at om det skal gis mer til far så må man ikke ta fra mor.. Helt i orden med likestilling, men ikke for enhver pris,syns jo at menn er blitt utrolig flink til å bidra i hjemmet de siste år uten at de skal måtte tvinges til å være hjemme(uten å ha lyst),og at man heller kan få til et godt samarbeid der vi kan avlaste hverandre.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #22 Skrevet 24. februar 2008 Jeg synes at hvis menn skal ha svangerskapspermisjon må de også ha deltatt i svangerskapet ved å bære barnet fram. Dette vil jo bli litt vanskelig siden menn ikke har noen livmor. Det er egoistisk av menn hvis de ikke unner kvinnene å være hjemme etter å ha gjennomgått den belastningen det er å være gravid i nesten et år.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #23 Skrevet 24. februar 2008 Det er ikke meningen at FORELDREPERMISJON (ikke svangersskapspermisjon) skal være belønning til kvinnen for å være gravid. Permisjonen er for barnet sin del, slik at barnet ikke skal trenge å begynne i barnehage så tidlig. Synes barna våre fortjener å se at barneomsorg ikke er en "kvinneting". Derfor synes jeg at menn bør tvinges hjem. Grunnen til at enkelte menn ikke vil i dag tror jeg har med hvordan de er oppdratt å gjøre. Deres fedre har ikke gått hjemme så de ser ikke på det som deres rolle overfor barna deres. Synes det er rart at mange mener dette er en privatsak. Man må jo være blind for ikke å se alle de negative ringvirkningene det har at det stort sett er kvinnen som går hjemme. Menn får f.eks. ikke omsorgen ved skilsmisser selvom de er bedre egnet pga. fordommer i rettssystemet, og kvinner sliter i yrkeslivet fordi sjefene deres går å venter på at de skal bli gravide å bli borte. Dere kan jo ikke bare tenke på dere selv og deres lille familie! Tenk på hva slags verden dere vil at barna deres skal vokse opp i!
-Hengebuksvinet- Skrevet 24. februar 2008 #24 Skrevet 24. februar 2008 Jeg synes en 3 deling er både ønskelig og nødvendig. For det er jo litt merkelig at de aller fleste menn (liksom) bare ønsker 5 uker permisjon, eller aller helst ville ha overført den lille delen sin til mor. Håper virkelig forslaget om 3 deling går gjennom.
-Hengebuksvinet- Skrevet 24. februar 2008 #25 Skrevet 24. februar 2008 Hvorfor er mor viktigere enn far? De færreste fullammer etter 6 måneder, og de aller fleste menn ønsker jo også å være hjemme med babyen. Så jeg synes helt klart at man bør dele på gledene ved å ha barn, om man ønsker å dele på ansvaret og alt annet som følger med. Er det pappaens rett å bruke pengene han tjener også da? Eller skal hans innsats gå til fellesskapet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå