SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 22. februar 2008 #26 Skrevet 22. februar 2008 Fungerer? de har jo fått 3 mnd ekstra. Mødrene har ikke mistet noen av sine uker. SÅ selvfølgelig funker det da. Hadde det gjort her om vi fikk 3 mnd oppå mors uker
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #27 Skrevet 22. februar 2008 Jeg er fullstendig enig med at pappaen skal få mer permisjon, MEN ikke en slik tre-deling som er foreslått. Gi heller foreldrene 1 år permisjon, der mor tar de feks. 9 første månedene og far tar de 3 siste, evt la mor og far være hjemme sammen den første måneden. (Mange går tilbake i jobb etter 10 mnd.) Etter 9 måneder spiser jo barn fast føde og det er ikke lengre avhengige av mor. Mor og barn kan jo fortsatt ha en fin ammestund på morgenen og kvelden. Slik ordningen er i dag er det jo også mulig for deling, men siden far ikke har opptjeningsrett er det vanskelig for mange å la far gå hjemme og mor i arbeid, mange har rett og slett ikke råd til det. Tror tre-delingen er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste her i landet.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #28 Skrevet 22. februar 2008 Fordi der har de store problem med å få damer til å amme.
Grateful mom Skrevet 22. februar 2008 #29 Skrevet 22. februar 2008 Tror kanskje at en annen mulighet for å få far til å ta mer permisjon er å opplyse mer!!! Folk har jo ikke peiling på hva de egentlig har rett til! Før vi ble gravide kunne jeg ingenting om dette, og mannen min hadde heller ikke snøring på permisjonsregler ditt og datt, og at det faktisk bare var 9 uker som var "mine" og 6 som var "hans". Folk vet rett og slett ikke at de kan dele permisjonen omtrent som de ønsker, dersom de har mulighet til det! Man regner ofte bare med at det er mor som skal være hjemme, og far tør kanskje ikke si noe i frykt for å bevare husfreden...? Vi får ta mer ansvar vi jenter, og informere gutta våre at de også faktisk har muligheten, dersom de ønsker det selv og at det passer inn økonomisk....
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #30 Skrevet 22. februar 2008 jippi sier eg og min mann for det nedstemte forslaget! Ett vennepar av oss som har prøvd denne løsningen med to barn fikk hjertet i halsen for de angrer skikkelig nå i ettertid at mor gikk ut i full jobb etter 6 mnd!! Tenk at de forstår at vi i parforhold er tenkende individer som klarer å bli enige om slike ting.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #31 Skrevet 22. februar 2008 Selvfølgelig..de som vil jobbe igjen tidlig og de menn som vil være hjemme lenger må bare gjøre det! Vi er bare sjeleglad for at far får jobbe det han vil og må...så får eg være heime og kose meg med tredjemann og amme så lenge eg har perm. Med min første jobbet eg en mnd når hun var 8mnd da far hadde perm og det var stress.Hadde fremdeles lav hb,våkennetter og eg mista melke mi.Mannen min nøt de tre første ukene men så holdt han på å gå på veggen...ja ja den tid er forbi og denne gang skal vi ha fri ilag de 6 ukene..deilig!!
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #32 Skrevet 22. februar 2008 9 måneder til mor og 3 måneder til far er jo Arbeiderpartiets forslag (i partiprogrammet), og det synes jeg er et godt forslag. Tredeling blir litt drastisk, og vil sikkert føre til at mange kvinner blir sykemeldte eller tar ulønnet permisjon... og det tror jeg ikke verken likestilling eller likelønn er tjent med. Men prinsipielt synes jeg tanken om å tvinge pappa til å ta mer permisjon er god. Hvorfor er det slik at pappa ikke "kan" ta 3 måneders permisjon?! Det er jo nettopp sånne holdninger som gjør at vi kvinner fortsetter å tape ute i arbeidslivet.
Renate :-) Skrevet 22. februar 2008 #33 Skrevet 22. februar 2008 http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1569 kan jo signere her inne om dere er imot :-)
Slumdog Skrevet 22. februar 2008 #34 Skrevet 22. februar 2008 Jeg kan skjoenne de som vil vaere hjemme saa lenge som mulig og bestemme selv naar/hvor lenge mor og far skal vaere hjemme med barnet. Men de som klager over at det bare dreier seg om penger og at norge har for daarlige ordninger...?!? Vi har noen av de beste velferdsordningene i hele verden. Jeg jobber i utlandet og faar 3 maaneders permisjon, pappaen faar 1 uke. Sier ikke det er saann det skal vaere men det er vel grenser for hvor krevende man skal vaere.
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #36 Skrevet 22. februar 2008 Tre deling på Island har funket fordi mor hadde 6 mnd opprinelig og 3 mnd ble lagt til oppå der, dette blir gitt til far. Selvfølgelig er dette enklere enn om de skal "ta" fra noen å gi til andre. Men mange mødre velger å ta ulønnet permisjon istedet, så hvor godt det funker kan man jo diskutere. Dessuten tror jeg ikke dette er løsningen på likestilling, nettopp på grunn av at det er kun høytlønnete og høytutdannete kvinner som taper lønnsmessig under permisjonen. Kvinner i helsesektoren, utdanning etc taper som regel ikke lønnsmessig under permisjonen. Det er derfor ikke alle kvinner dette gjelder og da blir det feil i å benytte dette i kampen for likestilling i arbeidsmarkedet. Her må man benytte andre midler. Tror mange kvinner i Norge vil ta mere ubetalt permisjon dersom dette blir gjennomført og dette vil føre til større tap lønnsmessig. Jeg er en som er veldig for likestilling, det har jeg vært siden barnsben, og mener vi godt kan dele permisjonen dersom dette lar seg gjøre og vi har valgt det selv. Dette er noe vi som mor og far kan avgjøre selv. Dessuten mener jeg at akkurat på dette feltet kan vi ikke få til noen likestillng, rett og slett på grunn av anatomien. Far kan ikke bære fram ett barn, føde det og amme det(Selv om han her hjemme gledlig kunne fått gjort alle delene, hehe). Det jeg egentlig lurer på: Når begynte vi å miste evnen til å bestemme over vår egen hverdag? Ja til retten til å bestemme selv!!!
1, 2, 3!!! Skrevet 22. februar 2008 #37 Skrevet 22. februar 2008 - Først anbefaler man å amme barnet i minst ett år. Hvordan skal dette være gjennomførbart som det beste for barnet, hvis det blir tredeling? - Når barnet er ca ett år, må barnet settes i b.hg/hos dagmamma. Hva hvis far kan ha ca ett år perm. når mor begynner å arb. igjen? - Barnet er for lite ved ett-årsalderen til å ha full b.hg dag. Hva med å se litt på punktet over her? Hvorfor skal den ene parten miste noe, for at den andre skal få noe? For å sette det på spissen da, så burde mor og far få perm. sammen det første leveåret til den nye verdensborgeren. Både foreldre og barn har behov for å bli kjent med hverandre, støtte opp for hverandre, ta vare på hverandre m.m. Så løser vi samtidig arb. løsheten. Mens mor og far er hjemme med den lille, får noen (les: arb.løse, studenter o.l.) sjansen til evt å starte/fullføre utdannelsa si, elller å få foten innenfor arb.livet, for å ha noe å bygge videre på. Tanker...
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 22. februar 2008 #38 Skrevet 22. februar 2008 Det finnes liksom ikke noe mellomting i dette landet...... Det er jo helt greit at far KAN få mer tid ; HVIS HAN VIL!!! Men det har litt med økonomien til familien og si og hvilken tilstand mor er i og,for det er ikke alle som mister svangerskaps plager rett etter fødsel... Og så er det selvfølgelig det med amming og,trur ikke det er gøy med våkenetter,kollik og jobb på morran...
Slumdog Skrevet 22. februar 2008 #39 Skrevet 22. februar 2008 Arbeidsloshet er ikke noe problem i Norge i dag, snarere tvert imot, presset paa arbeidsmarkedet er veldig stort...
-kate Skrevet 22. februar 2008 #40 Skrevet 22. februar 2008 Hvilket nestemt forslag? Det som ble sendt ut på høring i går? Mange instanser skal uttale seg før noe er avgjort, så ta ikke resultatet på forskudd - du risikerer å bli skuffet!
-kate Skrevet 22. februar 2008 #41 Skrevet 22. februar 2008 Foreslår du virkelig i ramme alvor 2 års betalt permisjon, først ett år til mor og deretter ett år til far? Synes faktisk vi har det fantastisk godt allerede, blir litt satt ut når folk er så utrolig kravstore og ikke evner å sette pris på de godene vi har!!
1, 2, 3!!! Skrevet 22. februar 2008 #42 Skrevet 22. februar 2008 Det var et eksempel, ift tredelingen. Synes det er rart at noen i det hele tatt kan foreslå en slik tredeling... Synes jo vi har det godt allerede jeg også, så hvorfor endre på det.
lillingen blir storebror:)u 41 Skrevet 22. februar 2008 #43 Skrevet 22. februar 2008 Hva om far ikke ønsker å være hjemme så lenge?
Supertea Skrevet 22. februar 2008 #44 Skrevet 22. februar 2008 Island kommer vel ikke akkurat så godt ut mht amming..?
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #45 Skrevet 22. februar 2008 HA ha..joda nedstemt foreløpig og uansett ingen forandring under våres permisjon(meg og min manns)!!!!!!!
Gjest Skrevet 22. februar 2008 #46 Skrevet 22. februar 2008 Nei enig det blir for voldsomt men mitt poeng er at den flotte ordningen vi har idag fungerer godt og er det menn som vil ha mer perm så får de være mann og kreve det hjemme da!!!! Tror faktisk at de som vil allerede gjør det...hvis ikkje så er det deres problem.Vi andre som samarbeider i parforhold skal ikkje straffes for at andre par ikkje klarer å fordele godene!!!
Pooh Skrevet 22. februar 2008 #47 Skrevet 22. februar 2008 Poenget er jo at det må være opp til foreldrene hvordan permisjonen skal fordeles!!!!!
Hormonella Skrangle Skrevet 22. februar 2008 #49 Skrevet 22. februar 2008 Å innføre tredeling i Norge er galskap, når det ikke engang fungerer på Island! På Island har de som kjent innført tredeling av fødselspermisjon, og de politikerne som går inn for ordningen refererer gjerne til Island og hvor vellykket ordningen er der. Men dette er faktisk feil. Studier viser at mange menn på Island faktisk velger å ta seg ekstrajobber i permisjonstiden! Disse jobbene er da gjerne svart arbeid. Underøskelsen: http://www.jafnretti.is/D10/_Files/CCC_FinalReport.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå