hit og dit Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 ....av permisjonen uten å dra inn: - mor må kvile - mor må amme - mor hadde bekkenløsning? Eg er i mot tredeling, men det er fordi eg meiner kvar familie må få fordele permisjonen sjølv. Når eg leser enkelte argumenter her så blir eg nesten for ei tredeling. Trur det er mange fedre som har godt av å komme meir på banen, og eit par mødre som kanskje vil ha godt av å slippe taket litt.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Det er jo fordi mange mødre ser permisjonen som sin. Kor mange fedre hadde tatt/fått dei seks vekene om det var valgfritt, trur du?
hit og dit Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. februar 2008 samtidig så er eg redd eg har stukket hånda mi inn i eit vepsebol :-P
hit og dit Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2008 Etter innlegga her inne å bedømme så ser det ut som om det er ganske få.
Pee-Jay Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er enig i at argumentene er vel simple:X Nå skal jeg holde meg langt unna denne debatten siden jeg er for tredelingen;)
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 21. februar 2008 #7 Skrevet 21. februar 2008 Er mot jeg også, og har ikke nevnt de tre tingene du skrev i hovedinnlegget en eneste gang. Jeg er mot kun fordi det blir tvang! Jeg og mannen min vil selv velge at han skal ha pappaperm 6 måneder neste gang. At andre ikke kan bli enig er ikke mitt problem og burde ikke gå utover våres valgfrihet!
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 Hø, ja Eg starta ut i denne dabatten som tvilande, men for tredeling, men har blitt meir og meir sikker etterkvart
Sessa ruger igjen... Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er mot tredelingen av den enkle grunn at det ikke er alle det vil funke for. Dessuten har jeg fortsatt troen på at mannfolka kan si i fra om hvor mye perm de ønsker seg (min klarte det helt fint). Jeg er imot tvungne løsninger! (men skal si at hadde jeg ikke gått tilbake i jobb etter 10 mnd så tror jeg helt klart jeg kunne ammet lenger, slik jeg egnetlig ønsket. Da frøkna var 11 mnd var hun lei av å ikke få regelmessig pupp og puppene mine hadde ingen fast rutine som gjorde at jeg klarte opprettholde melka heller...)
hit og dit Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. februar 2008 Eg må sei at eg er på vippen sjølv no. Har vert i mot den til no, men eg trur eg må konvertere for fedrene sin del.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 Jamen det går då ikkje ut over dykkar valgfrihet det vel?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 21. februar 2008 #12 Skrevet 21. februar 2008 Ja, jeg synes det bør være opp til hver familie å avgjøre hva de vil gjøre med permisjonen. Undersøkelser viser jo de fleste mødre ønsker at far skal ta mer av permisjonen, og fedrene vil ha mer permisjon. Dette kan jo man endre med dagens regler, men jeg tror problemet er at alle tror at permisjonen i dag er for mødrene. Er jo slik det fremstår når man skal levere søknaden, og på nav sine sider. Synd at folk tror at far bare har rett på 6 uker.
hit og dit Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 21. februar 2008 Cat78¤oktoberjente¤: Eg er og i mot, og det av samme grunnar som du. No var det ganske mange innlegg i den debatten så eg skumlas. På meg så virker det som om majoriteten bruker desse argumenta som eg nevnte over. Jo fleire som hiver seg på denne tråden, og viser at eg tok feil angående argumenter jo betre!
hit og dit Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 21. februar 2008 Riga + snulla & vesla: Då kan me jo håpe at debatten rundt tredelinga har fått fleire til å innsjå at permisjonen er der for begge partar. Så kan me beholde den ordninga me har i dag, og håpe fleire menn slipper til. Eller?
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 21. februar 2008 #15 Skrevet 21. februar 2008 Jo det gjør jo det hvis jeg og mannen min f.eks skulle ønske at jeg skulle hatt permisjon 10 måneder med barn nummer tre... Eller for å snu på det da, hva hvis jeg ikke ønsker permisjon mer enn i 2 uker?? Også må jeg ta 3 måneder?? Vi ønsker bare å få velge selv vi:)
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #16 Skrevet 21. februar 2008 Trur du, Riga, at mange vil fordele permisjonen meir likt dersom ein opplyser dei om at det er mulig? Eg er pessimistisk til endring utan tvang, eg.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #17 Skrevet 21. februar 2008 Mødre er en ressurs for sine barn. I dagens samfunn er det altfor mye mødrehets. Hva er galt med å anerkjenne biologien? Kvinner føder og ammer barn. Hvorfor er det kritikkverdig eller ikke bra at den som bærer frem, føder og ammer barnet får tid til å ta seg av det? Vi har tross alt instinkt som hjelper oss å gjøre jobben. Har du fått med deg at forskning viser at barn har best av nær og stabil tilknytning til MOR hele det første året? Hvilke holdninger er det egentlig du anfekter når du sier at et par mødre kanskje vil ha godt av å slippe taket litt. Litt av problemet i dagens samfunn er vel nettopp at barna har for liten kontakt med foreldrene, det være seg både far og mor. Det er ikke få ganger ekspertene har vært ute i media og uttalt seg i den retning. Jaja.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #18 Skrevet 21. februar 2008 Ja, sånn ja, men seks - tre er jo midt i blinken, då. Du må ikkje ta tre mnd, det er berre at dersom du ikkje tek dei, får ikkje han dei heller. Det er ingen tvang, men eit kraftig økonomisk incitament
hit og dit Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #19 Skrevet 21. februar 2008 Dersom far er heime så trur eg ikkje det skader forholdet mellom mor og unge, men eg trur heller det kan styrke foholdet til far og barn. Ungen vår er veldig knytta til meg, og me har eit sterkt mor-datter forhold, og det på tross av at eg gjekk tilbake til studiene mine etter tre månadar. Ho er ei veldig fornøyd jente, veltilpassa og viser klare teikn på å ha det bra. Eg tviler på at ho hadde hatt det enda betre om eg var heime meir. Eg meiner at mødre som tviholder på permisjonen kan ha godt av å slippe far meir på banen. Det er meg kjent at fleire fedre sliter med at mor ekskluderer dei i spedbarnsperioden. Desse mødrene kunne hatt godt av å slippe far meir på banen, og ikkje vera så opptatt av at det kun er dei som kan. Dette er jo ekstreme tilfeller da, men det er dette eg meiner når eg seier at enkelte mødre må slippe taket litt. Det gjelder ikkje alle mødre, men dei som ekskluderer far. Eg meiner ikkje at mødre skal vera mindre mødre, men la fedre få lov til å vera fedre også.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 21. februar 2008 #20 Skrevet 21. februar 2008 Ja og hvor urettferdig er ikke det da? Nei, jeg mener at det får bli opp til hver enkelt familie å dele på godene. Nå kommer jo fler og fler menn på banen når det kommer til å ta lenger pappaperm, så hvorfor ikke bare gi det litt tid og heller være flittigere på å informere hvilken rettigheter man har som mann i forhold til perm og arbeidsplassen, hvis noen mener synes det er vanskelig. Men det er andre ting jeg heller vil ta tak i en fordeling av permisjonen! Hva er rettferdig med at far ikke får pappaperm om ikke mor har opparbeidet seg rett til permisjonspemger da??? Barseltiden skal deles i hue og ræva om dagen, men om mor ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger, ja da er plutselig ikke far verdt en dritt!!
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #21 Skrevet 21. februar 2008 Jupp, enig i det siste, ja Eg trur at ein burde tette ein del hol i noverande ordning ved innføring av tredeling. Vi fekk ein overraskelsesbaby til slutt, og då hadde ikkje eg jobba nok (pga mangel på bhg til nestminstekaren. Surt
Pixie Power Skrevet 21. februar 2008 #22 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er imot pga av at det ikke er en god løsning for selvstendig næringsdrivende
Tipp topp Skrevet 21. februar 2008 #23 Skrevet 21. februar 2008 Hovedargumentet mot en tredeling er at ingen familier er like og de må derfor selv få velge hva som passer best for dem. Det finnes familier hvor: - far ikke ønsker å være hjemme eller faktisk ikke egner seg - der mor ikke ønsker å være hjemme i 3 mnd. - far jobber på oljeplatform og er allerede masse hjemme - mor jobber på oljeplatform og da er det vanskelig å begynne på jobb før man er helt ferdig med å amme (vet du ikke ville ha ammeargumenter, men likevel) - der far/mor akuratt har startet firma og ikke har mulighet til å være lenge borte (går begge veier) - der mor/far studerer og ikke har mulighet til å være borte i 3 mnd. - der man ikke får barnehageplass og der en av foreldrene må ta ulønnet permisjon. Ikke populært å komme tilbake på jobb kun i 3 mnd før man skal bort igjen Nå kan man selv velge hvordan man vil fordele permisjonen slik at det passer sin familie og det er det kun hver familie og ikke staten som skal bestemme.
Mamma til snart 4 Skrevet 21. februar 2008 #24 Skrevet 21. februar 2008 man burde fått velge, som hun over skriver, jeg var student fikk barn etter ferdig utdannelse, ikke vært ute i fast jobb, sambo jobber på plattform er 2 uker ute og 4 uker hjemme, hva skulle jeg gjort da, når han skulle hatt pappa perm, kjempe vanskelig å få fast jobb for meg. når sambo er hjemme, så tar han kveldsbadet legger henner, koser, skifter bleie, ja han er kjempe flink så at jeg kan gjøre litt andre ting, men når han har vært hima 1mnd så har han hatt masse fri å er klar for jobb igjen. han kunne ikke tenkt deg å vært hjemme lengre jeg kunne fint gitt hele permisjonen min til sambo nå(ammer ikke) hadde jeg hatt fast jobb, men den dagen hjelpepleiere tjener like godt som offshore lønn ja da;) hehe.
blond Skrevet 21. februar 2008 #25 Skrevet 21. februar 2008 Går du inn på "Si din mening" så finner du mange gode argumenter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå