Gå til innhold

Hva fikk deres små hos BESTEFORELDRENE til dåpen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

5000 kr av mine foreldre og 1000 kr + brodert sengetøy av svigers.

Kjøper gave fra rundt 400 kr og oppover dersom vi er bedt i barnedåp, avhengig av relasjon til dåpsbarnet, hvorvidt vi skal være faddere osv. så jeg synest i utgangspunktet at 200 kr er lite fra besteforeldre. Men det spørs jo litt på gaven. Synest f.eks hjemmestrikka klær som gave er flott, selvom tråden bare koster 200 kr..

Hva fikk dere da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge jentene fikk 1000,- + gullkjede av mine foreldre, og 1000,- av hans foreldre.

200,- hørtes lite ut når de tydligvis har mye penger! Og sånne "min første tann" og hårlokk-ting er det teiteste jeg vet om. Det er unødvendige gaver det!

Skrevet

1000 kr av hans foreldre, og mine foreldre setter inn 200 kr hver måned fram til barnet er 18 år slik at han kan få sertifikatet.. Dette blir jo en rimelig stor sum etterhvert, ikke minst nå når de har fått fire barnebarn! Vanlig god økonomi. Må nok si meg enig i at 200 kr var lite, men ikke plag deg selv med det!

Skrevet

200 kr. synes jeg var veldig lite.. Noen tusen hadde vært mer passelig! Hos min å min kjæres familie besteforeldre 5000 kr. 200 kr er det naboer gir..

Skrevet

200,- er kanskje ikke så mye i penger,men invester pengene fornuftig (sparing/fond), så kanskje de blir til flere ettersom årene går.

Skrevet

han fikk 3000 fra mine og 3000 fra hans...

totalt fikk han 12200:) men vi var da 60 stykker også da (stor slekt<)

Skrevet

Fra mine foreldre fikk hun 5000,- til å settest i fond, + at de betalte halvparten av det middagen kostet.

Fra svigers fikk hun ingenting!

Da de prioriterer å kjøpe ny bil, ny campingvogn, pusse opp så de får to nye bad og et råflott nytt kjøkken.

Prioriteringer vettu ;p

men jeg har lært meg å forvente ingenting lenger..

Skrevet

Jeg har svart lengre påå hva våre gav. Men jeg syns fokuset blir feil, når man kun er opptatt av og forventer en viss sum før man blir fornøyd.

På min side av familien er det viktigste at dåsbarnet får noe han har igjen som minne når han blir voksen.

Fint med mange penger, men hvilket forhold vil barnet i voksen alder få til denne gaven. Den blir på en måte borte i alle de andre pengegavene.

Vi får også endel pengegaver til andre begivenheter, og alle tre har penger på bok.

Og så kommer det jo an på hva som er tradisjonen å gi til de forskjellige anledninger også.

Hos oss får barna faktisk for større summer til bursdag og jul, da det gjerne blir kjøpt dyrere leker, sportsutstyr og klær.

Men disse gavene kommer de ikke til å sette pris på når de blir voksne.

Jeg mener det er det som teller.

Skrevet

Vår fikk 5000kr på konto fra den ene siden, fra den andre fikk han noen sølvkopper som går i arv på farsiden.

Synes 200 kr er smålig. Det er jo dåp tross alt, ikke en vanlig bursdag eller noe. Vi gir feks alltid minimum 500 kr til gave i dåp/konfirmasjon/bryllupp.

Skrevet

Mormor og hennes mann ga gullsmykke,leker vi ønska oss, og de holdt selskapet for oss:)

Morfar ga sølvskål,skje og kopp.

Farmor og Farfar ga også sølvbestikk og kopp..

Ble glad for alt, og syns nok at det er tanken som teller, så lenge det er rettferdig overfor hva andre i familien får

Skrevet

Men herregud da!! skal man oppføre seg som komfirmanter og telle opp alle gavene og vurdere verdi?!?!?

Jeg kan godt forstå det hvis det er forskjellsbehandling det går ut på,-for det syns jeg pent lite om, men å sitte å vurdere pris på gaver kontra inntekt syns jeg er lavmål.

Barnet fikk jo en gave,-gjorde h*n ikke?

De har sikkert jobbet hele livet for å få det de har nå. At de har god råd betyr jo ikke at man kan kreve mer!!

Jenta mi fikk et armbånd av mine foreldre + halve dåpfesten

Av mine svigerforeldre så fikk hun ingenting siden de tilhører Jehovas Vitner. Men går jo ikke rundt og føler at hun taper gaver av den grunn.

Skrevet

Sønnen min fikk 50.000 hos oldemoren, men besteforeldrene ga vel 1000 kr eller sølvkopp og bestikk.

Skrevet

her fikk hun fra mine foreldre: dåpskjole+ 1000 kr og 250 kr mnd i sparing til utdanning på konto frem til hun er konfirmant. De har ikke mye penger men dette er første barnebarnet og de sier de skal gi det samme til alle.

Fra sambos foreldre fikk hun 500 kr, gullsmykke og sølvkopp med inngravering.

synes det var kjempefint fra begge to..

den dåpskjolen som ble kjøpt av mamma og pappa skal brukes av alle våres barn( håper vi får flere ja )

Skrevet

Gir ikke så lite i gave til barn av venner en gang dersom vi er bedt i selskap. 200 kr er det jeg gir til nabobarna til konfirmasjon.

Hvis de har dårlig råd så er det en ting. Jeg hadde blitt skuffet jeg også.

Skrevet

Vi fikk tripp trapp stol av min foreldre til barnedåpen, pluss at mamma hjalp til litt med koldtbord og en kake til selskapet..

Av svigers fikk han grøtbolle og inngravert sølvskje, pluss litt tøy..

Skal legge til at vi fikk også ganske fin gave til vår eldste datter i dåpen til lillegutt fra begge sider..

Synes det er opp til de som gir gave å bestemme hvor mye de ønsker å gi.. Noen mener gaver er viktig og legger mye i det, mens andre mener at budskapet i dåpen er viktigere og bryr seg ikke så mye om gaver..

Vi er alltid takknemlige for alt vi får, tenker aldri på pris eller mengde, det er tanken som teller, og det er koselig at folk faktisk ønsker å gi gaver til oss og barna våre..:-)

Skrevet

Av min mor og far fikk Sander: 1500 kr på fond + barnebibel for gutter, (også holdt vi selskapet hjemme hos mamma, så hun stod for pynten også betalte hun kaka)

Av svigermor fikk Sander: Babygym + inngravering på sølvskje også den store barnesangboka

Av svigerfar fikk Sander: Lammeskinspose til vognen

Veldig fornøyde:) Men vi hadde blitt fornøyde med mindre også!

Skrevet

Hvis man har god råd så syntes jeg 200 er smålig ja.....

Kommer ikke langt med det i dag......

Mine gav 3000 inn på kontoen hans, svigers gav bæremeis fra bergans til 2000 samt ingravering av barnevers på tinnfat og sølvkopp til 1900 kr.

Men legger til at dette er første barnebarn for alle untatt farfar som har to barnebarn fra tidligere ekteskap. Så de er litt "over seg".

Skrevet

av svigers fikk ho et gullarmbånd med gullhjerteanheng på og 6 sølvskjeer. av mine foreldre fikk ho et diamantsmykke i hvitt gull. allianse smykke eller hva det nå er.

Skrevet

Fra hans foreldre oppretta di konto og satte inn 1000 kr + at vi fikk helt ny dåpskjole.

Fra mine foreldre fikk vi dåpsbilde og 3000 kr i fond de oppretta for snuppa. + at de betalte endel av mat, blomster og div. til dåpen.

Så hvis det er som du sier at de har masse penger, syns jeg faktisk at 200 kr var litt lite ja... =P

Skrevet

Det er ikke så lett å sette noen grense for hva som er en passe gave fra besteforeldrene til et barnebarn ved dåpen, men hva slags økonomi besteforeldrene har er jo naturlig å ta med i betraktningen. Hvis besteforeldrene har god økonomi synes jeg 200 kr er litt stusselig for en dåpsgave, men er en besteforelder en enslig minstepensjonist uten egen bolig synes jeg 200 kroner er mye.

Jeg er enig i at det er tanken som teller, og jeg synes ikke at noen skal trenge å bruke 1000vis av kroner på gaven, men hvis man har god økonomi er 200 kroner en helt ubetydelig sum, og i minste laget synes jeg.

Likevel synes jeg ofte ikke prisen på gaven nødvendigvis henger sammen med "verdien" den får for barnet og foreldrene. Vi fikk gravert sølvbestikk av svigers og Tripp-trapp stol av mine foreldre. Selv om sølvbestikket er en flott (og dyrere) gave enn stolen er det ingen tvil om at jeg ble mer "glad" for stolen siden den er i bruk hver dag og derfor mer nyttig, sølvbestikket ligger i boksen sin og støver ned i hyllen.

Skrevet

fra farmora og farfaren fikk hun 5000kr og mormoren og morfaren 2000 kr....men jeg synst 5000 var veldig mye..

Skrevet

Han fikk ingenting hos besteforeldrene, vi var nemlig ikke der.

AV besteforeldrene fikk han tinn-sparebøsse + 1800,- av de ene og lommekniv i sølv + mansjettknapper i sølv av de andre. Og de var med og sponsa selskapet for oss, og vi får litt av hvert stort sett hele tida. Vi er heldige, syns jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...