Snuppimagen Skrevet 21. februar 2008 #26 Skrevet 21. februar 2008 Cille 35, veldig bra skrevet. Helt enig. Håper du kan oppdatere oss hvis du får svar.
cille35 Skrevet 21. februar 2008 #27 Skrevet 21. februar 2008 Hei Snuppimagen; Jeg har foreløpig fått svar fra Anniken Hutifeldt. Hun tar dette videre med stortingsgruppen. Hun er jo som kjent ensom svale blandt ap-kvinnene som skeptisk til forslaget. Hun som jeg, mener vi må utvide permisjonen først. Cille :-)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #28 Skrevet 21. februar 2008 Fremme likelønn....ser virkelig ikke hvordan jeg i et kvinnedominert yrke i helse og sosialsektoren i kommunen, skal få høyere lønn av dette.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #29 Skrevet 21. februar 2008 Nei, nå gir jeg meg fullstendig over. Hva tenker de med. Er det slik at de ikke ønsker at kvinner skal få barn lenger. Kvinner er ikke like og trenger de 12 månedene å ta seg inn igjen. Det er kvinner som går gravid i 9 måneder, kvinner som går igjennom fødsel, amming. Men det skal alltid være snakk om penger og likelønn osv. ER DET IKKE MULIG Å OPPNÅ DETTE PÅ ANNET VIS??? FAKTUM ER AT KVINNER NOK ENGANG BLIR LIDENDE FOR Å FÅ DETTE TIL, VED Å FRATA DE DEN TID DE FRA NATUREN SIN SIDE TRENGER MED UNGENE. Ikke la dere lure kvinner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! For ikke å snakke om den tette tilknytning det er mellom mor og barn. Barnet trenger faktisk sin mor en god stund etter fødselen når det er på det mest sårbare. Forstår ikke myndighetene at de berører noe heldig... MØDRENE ER ALTFOR LITE MED UNGENE SINE SLIK SOM DET ER LAGT OPP I DAGENS SAMFUNN. Nei, nå er det NOK!!!!!
-kate Skrevet 21. februar 2008 #30 Skrevet 21. februar 2008 Kanskje du har hatt det spesielt vanskelig? (Ikke spydig ment) Men synes det blir litt vel mye sutring og syting over plager i svangerskap og mangel på søvn i etterkant på disse sidene.... Har selv hatt kolikkbarn, født 14 dager på overtid, vært sykmeldt i månesdvis pga bekkenløsning, men dette er jo noe som ofte hører småbarnsperioden til og som og ikke er unormalt å oppleve. Noen er selvsagt virkelig syke i svangerskapet, men normal kvalme, tretthet etc "hører med". Etter mange mnd permisjon bør man har kommet seg.... Når det gjelder amming, er det vel anbefalt å IKKE nattamme etter 6mnd, da barnet trenger å sove hele natten. Joda, avvenning er vanskelig, det vet alle som ikke har hatt melk fra starten av og bare har kunnet gi en tilmålt mengde MME per døgn, slik at den må porsjoneres ut. Da kan man ikke mate hver gang babyen gråter, slitsomt i begynnelsen, men jammen kommer en fort inn i rutine, også! Fordi man må! Permisjonen er til foreldrene, ikke til mor, og er for BARNETS beste!
cille35 Skrevet 22. februar 2008 #31 Skrevet 22. februar 2008 Fødselspermisjon er en ordning man har innført fordi man mener det trengs for foreldre og spedbarn. Den er hverken fars, mors eller barnets. Når det gjelder amming om natten, vet jeg ikke hva som er anbefalt, men man mener i hvertfall man om man kan skal fullammme de første 6 månder. Selv det vil være umulig med forslaget for de av oss som eks. har lang reisevei og føder på overtid. Jeg ser heldigvis at Stoltenberg freder permisjonen, og ser at man må utvide snarere enn å tvangsdisponere den permisjonen vi har i dag. I tillegg er oposisjonen i mot, og når det gjelder likelønn er det faglig uenighet om dette med svangerskapspermisjon er så utslagsgivende som kommisjonen hevder. Så inntil videre blit det status quo, så får vi håpe de innfører 12 måneder med full kompensasjon, først da er denne diskusjonen interessant.
2 fine små Skrevet 22. februar 2008 #32 Skrevet 22. februar 2008 Foelger spent denne debatten, synes baade Cille35 og Oerneredet har veldig gode poenger, selv er jeg helt todelt i denne saken og velger aa ikke ta side. Likevel flott at du har sendt et velartikulert brev til rette instanser, Cille, spent paa aa lese oppfoelgingen videre. Helt personlig (som jo er ganske uinteressant for i hvilken retning samfunnet boer gaa) lever jeg et liv som er naermere Oerneredet sitt. Ikke akkurat naa, fordi jeg ikke jobber i aar (jada, vi er noen av de som har raad til aa velge saa mye tid med barn, evt hushjelp vi oensker) men naar jeg er i jobb, har jeg lederstillinger i naeringslivet med gode loenninger. Dette gjoer at jeg ikke vil mene for mye om hva som er best for deltidsansatte, sykepleiere, laerere, omsorgsyrkeansatte og damer i yrker 10 mil borte fra hjemmet osv osv. Det eneste jeg vil si, og da maa man ta hoeyde for at dette har vi hatt raad til aa velge selv (da mener jeg: selvsagt flyttet vi til en mindre bolig for aa faa raad til lengre tid hjemme med barnet, og selvsagt avsluttet jeg mitt arbeidsforhold da pappan her i huset fikk jobb langt unna Norge, akkurat som han selvsagt avslutter dette arbeidsforholdet snart for at vi skal komme til Norge saa JEG faar kommet meg videre i min karriere etter at jeg har ammet ferdig barnet 5-7 mnd, alt etter hvor lenge melken varer, selvsagt ville vi solgt unna bil og kjoert kollektivt dersom det var det som trengtes for aa faa hjulene til aa gaa rundt, og selvsagt vil vi - som forrige gang - moderere behovet for komfort i hjemmet akkurat i den tiden barn er smaa, leie ut det vi har og leie noe billigere, dersom det er det som maa til, for at ting skal gaa oekonomisk rundt). Men dette er oss da, og saann er vi, vi bare omorganiserer oss, rydder litt i oekonomien, har et aar hvor vi ikke bruker saa mye mer enn faste kostnader, dersom det er det som trengs, og flytter litt et aar eller to, dersom det skulle bli noedvendig. Om det alltid er det, vet jeg ikke, men vi er villige til det, dersom vi maa. Naa bor vi i et land hvor dette med rettigheter ikke eksisterer, og kvinner er litt "doemt" til et liv i service og oppoffrelse for andre (=menn og barn) Dette synes de, heldigvis, er veldig givende, men det maa det jo ogsaa, fordi det ikke har noe valg. De er gravide, jobber fullt (med eller uten loenn) og de tar seg av sine menn, barn og eldre. Mennene gjoer litt som de vil, kanskje de har en lett jobb, kanskje de sitter paa cafe og diskuterer biler eller religion, kanskje de sover bort rusen fra i gaar? Hva vet jeg, i hvert fall er det kvinnene som er gravide, foeder, ammer (dersom de faar det til eller har naeringsrik nok kost til at det har noe for seg), ordner og jobber og i det hele tatt. Det man framelsker i dette landet er den fantastiske morsrollen, den er hellig. Mamma er hellig, hun skal vaere en serviceinstitusjon for alle rundt seg hele livet og dette synes man er helt FANTASTISK, heia mamma og du er saa nydelig atte..... Jeg vet at et liv i Norge ikke kan, heller ikke skal, sammenliges med hvordan ting er her hvor jeg er. Likevel, kan jeg ikke si at jeg klarer aa hisse meg opp like mye som en del i denne debatten, enten jeg lander paa at jeg er for eller imot tvungen tredeling av persmisjon. Jeg kan i hvert fall konstatere at man har det - ikke saa verst i Norge - og at det er fantastisk at kvinner og menn kan diskutere dette saa heftig som man gjoer naa! Saa Redaksjon EN paa nett nettopp og blir litt mer oppdatert, og forstaar veldig godt de som er i mot ny foreslaatt ordning. Om noen aar vet jeg at jeg sitter og leder en organisajon/selskap i naeringslivet og jeg vet at jeg kommer til aa tilrettelegge for alle smaabarnsforeldre naar jeg kommer dit, samme hvilke regler som gjelder i samfunnet foroevrig. Jeg vet ogsaa at jeg vil gjoere det samme for de som har behov for aa vaere omsorgspersoner for syke familiemedlemmer og eldre i familien. Dette er helt undervurdert i Norge, og man faar nok oeyene opp for dette mer naar vaar egen bevisste og ganske kravstore generasjon blir eldre. Jeg vet likevel ikke hva som er rett for norske smaabarnsfamilier, men maa si at hos oss, helt personlig, hvor baade mamma og pappa har hatt omsorg for baby og barn over lengre tid - hver for oss - saa har vi naa faatt et samliv og en familiekabal hvor ganske mange ting ikke maa diskuteres, fordi begge forstaar. Det er aldri snakk om hvem gjoer ditt og hva trengs aa gjoere, vi bare tar tak fordi BARNET har et behov eller hjemmet har et behov eller vi som familie har et behov, og arbeidsfordelingen er ganske jevn. Begge to kan hver for oss ogsaa vaere borte, i uker dersom noedvendig, uten at man maa gi instrukser til den andre, eller at den andre foeler den "ofrer" noe med aa passe hus, barn og hjem, fordi dette er jo VALG man har valgt aa taa, og da bidrar man, det ligger liksom i kabalen. Vi spurte datteren vaar, bare for moro i gaar, hva hun syntes om hvem som skulle jobbe og hvem som skulle passe ny baby. Avslutter et altfor langt "prateinnlegg" (som sikkert hadde egnet seg mye bedre muntlig) med hennes svar: "Pappa, du skal jobbe, og mamma du skal jobbe, og jeg skal passe babyen, men vent litt, jeg maa jo paa jobb i barnehagen, hmmmmmmmmm, hva gjoer vi da??" ))) Lykke til i denne kampen jenter, samme hvilken side dere er paa, jeg vet ikke helt enda, men haaper kanskje paa 12 mnd full loenn og saa tror jeg samtidig ikke kulturen for at menn faktisk vaager aa ta mer enn paalagt persmsjon, endrer seg foer den nettopp blir (dessverre) lovpaalagt.....
Chick Skrevet 22. februar 2008 #33 Skrevet 22. februar 2008 Når det er snakk om å være hjemme med barnet lengst mulig-DRITER jeg i jobben jeg også! Vi skal jobbe sååå mange år av vårt liv, hvorfor skal vi da bli tvunget ut i jobb når vi nettopp har fått barn?? Tror ikke det har så mye å si for lønna til kvinner i dårlig betalte yrker om de går ut i jobb noen mnd tidligere..Det har IKKE noe med utjevning å gjøre i det hele tatt! Det er så greit for disse politikerdamene å sitte å si sånne ting. For det første har de en gjennomsnittlig mye bedre betalt jobb enn andre kvinner, og de har ingen problemer med å få tilrettelagt slik at de kommer veldig godt ut av det selv! Slik er ikke realiteten for flesteparten av oss andre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå