Babykilo Skrevet 21. februar 2008 #26 Skrevet 21. februar 2008 Ser at det kan bli vanskelig med amming, men de aller fleste fullammer ikke lenger etter 6 mnd. Vi jenter må også se på fordelen av å faktisk stille likt som gutta i jobbsøking. Dette vil føre til bedre likestilling i arbeidslivet. Jeg er for.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #27 Skrevet 21. februar 2008 Jeg synes tvang er fullstendig stupid. Folk og familier må få lov til å velge hvordan de vil organisere sitt eget liv. (og nedi, jeg er ikke en av de som ikke ville gi pappaen noe av permisjonen..) Den detaljstyringen av folks familieliv det legges opp til her er så pottitnorge at det er litt smertefullt. Å tvinge folk som kanskje ikke ønsker å gå hjemme med barn tjener ingen. Selv foreslo jeg for pappaen til junior at vi delte permisjonen 50/50, men det fikk han helt hetta av og blånektet. Det endte opp med at han tok 4 måneder, og det var riktig valg for oss. For andre er det riktig at far er hjemme mesteparten av permisjonen, for andre at mor er det. Synes det er latterlig at det skal bestemmes på statlig nivå hvordan folk fordeler permisjonen. Forøvrig må menn som føler de ikke får nok permisjon ta den kampen med sin bedre halvdel.
blittmamma07 Skrevet 21. februar 2008 #28 Skrevet 21. februar 2008 skjønner ikke problemet med å få bestemme selv. hvorfor skal noen fortelle meg hvordan jeg vil ha det ....
wireless wife Skrevet 21. februar 2008 #30 Skrevet 21. februar 2008 Frem til den dagen pappan har pupper og melk så syns jeg ikke tvungen tredeling er noe smart løsning. Jeg er en av de som har slitt masse med spisingen til baby, og vi har hatt flere lengre sykehusinnleggelser pga dette. Hadde det eksistert tvungen tredeling hadde jeg derfor blitt tvunget til å ta et friår (student, så et halvt år hadde ikke vært mulig). Det hadde vært drepen for økenomien da jeg ikke ville fått stipend i friåret. Og hvorfor skal staten tvinge en avgjørelse på foreldrene da? Det er jo ingen ting som hindrer dere i å gi pappa mer permisjon nå. Dere kan velge tredeling selv om dere vil. Er det så ille at andre kan velge annerledes dersom det passer dem best da? Å argumentere med at vi burde være heldige med den permisjonsordningen vi allerede har i forsøk på å gjøre det ok å endre den blir for meg helt rart. Ja, permisjonsordningen er fantastisk nå. Så la den være slik da. Nå kan man velge selv det som passer best for hvert enkelt foreldrepar.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #31 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er fremdeles litt på sidelinjen om hva jeg skal mene jeg. Hvorfor? Mannen min er en av de som er selvstendig næringsdrivende, i tillegg til en annen fulltidsjobb. Med hans inntekt vil vi tape en enorm sum (jeje, enorm og enorm, men nok til at det ikke går rundt med utgiftene vi har som også er enorme) på at han blir tvunget til å være hjemme. I tillegg jobber han slik at han ER hjemme med barnet på dagtid. Han jobber stort sett kun om nettene. Han har ingen pupp å bidra med i nattevåket uansett. På den annen side, dersom de også endrer grunnlaget for beregning av pengene kan dette være en grei nok løsning det. Det er neppe en løsning som vil passe for alle. Det er ikke alle fedre som ønsker å gå hjemme lenge heller. Min er en av dem. Han bruker jo all sin til på dagen på barna allerede...
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 21. februar 2008 #32 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er imot. Rett og slett fordi jeg ikke er intressert i å bo i en kommuniststat der staten bestemmer hva vi skal gjøre, når vi skal gjrøe det og hva vi skal tenke. Og skal de nå pokker tredele så hadde dem vært nødt å ta bort denne grensen på 6G da vi hadde vært nødt å selge huset, hadde ikke mannen fått hele sin lønn. Og så la far tjene opp til sine egen foreldrepengpoeng. La nå familier bestemme selv hvordan de vil ha familielivet sitt.
Krimp Skrevet 21. februar 2008 #33 Skrevet 21. februar 2008 MEn hva emd de mødrene som er kjempeslitne de første månedene hjemme med barnet? Det kan ta mange måneder før man "blir seg selv igjen". Og så, når man endelig har orden på ammingen, får mer søvn om natten osv osv og kan kose seg hjemme me ungen sin, så må man ut i arbeid. Dere må gjerne synes at det er egoistisk av meg (og jeg mener virkelig at far skal få ta over permisjonen hvis det passer slik), men jeg syns ikke mor skal bli tvunget ut i jobb når hun endelig har fått grep om småbarnstilværelsen.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #34 Skrevet 21. februar 2008 Ja, heilt for Tenk litt lenger enn det første året, damer i permisjon. Kva er best, trur de, å begynne i jobb med ein mann heime som tar seg av hus, barn, middag etc, eller å begynne i jobb når ein må følge barnet i bhg, hente i bhg, lage middag, vaske tøy og hus etter jobb? Det mønsteret ein lagar i familien under permisjon har ein tendens til å vare resten av småbarnstida (og sørgelig ofte er det at far jobber mykje og tjener godt(altfor godt til å ha råd til å ta permisjon), leiker litt med barna, mor vasker, rydder og passer barn, kjefter og smeller fordi mannen tar for lite ansvar heime) Er det sånn vi vil ha det ??? Javel, så kos deg heime heile året "ditt" da vel, men kom ikkje etterpå og klag over at gubben ikkje kan vaske kle.
Dotten Skrevet 21. februar 2008 #35 Skrevet 21. februar 2008 fru skogmus Jo takk for det. Uten at jeg hadde spurt om lov om hvor lenge jeg kan/ville amme snuppa! Virker som de som er for tredeling av perm. heller ikke har ammet ungen sin. I hvert fall ikke mer enn 6 mnd. Så for dere er det jo ikke noe problem. For øvrig er det ikke Staten som betaler meg for at jeg ammer eller er hjemme i ett år. Staten får omtrent all inntekten sin fra oss som borgere i form av skatter, avgifter, moms o.a. så i bunn og grunn betaler jeg meg selv. I mange andre land så ønsker de ikke å amme en gang. F.eks. i Frankrike (som kun har 3-4 mnd. perm), får de sprøyter på sykehuset for å stoppe melka. Så ser ingen grunn til å sammenligne oss med utlandet. Du er villig til å ofre ditt barns helse for likestillingen? Det er jo det du skriver. Du driter rett og slett i om barna i Norge vokser opp på flaskemelk, så lenge du tjener godt? Greit at mme er en god erstatter, men kan aldri bli like bra som mm. Aldri! Og tror du virkelig damene får like bra lønn sånn "vips" fordi vi får tredeling av permen? Tviler. Det blir verre for en abeidsgiver å erstatte en medarbeider for skrave 6 mnd. enn for ett år. Det tar fort 3 mnd. å finne en vikar. Og så bruker man en god stund på opplæring, og vips er tiden over. Nei, nei, nei. Tror altså det blir verre for oss damene jeg.
Carnivale Skrevet 21. februar 2008 #36 Skrevet 21. februar 2008 Dotten; du lever opp til nicket ditt. Jeg er FOR en tredeling av permisjonen, men ammet begge mine barn til de var 15 mnd. Ser ikke hva amming har med deling av permisjonen å gjøre.
Carnivale Skrevet 21. februar 2008 #37 Skrevet 21. februar 2008 Og siden du er så for amming, syns du de som IKKE ammer skal måtte ha en tredeling da, siden de allikevel ikke ammer? *le*
Dotten Skrevet 21. februar 2008 #38 Skrevet 21. februar 2008 Takk for et flott kompliment Håper ikke du lever opp til ditt Og fordi om ikke du ser hva amming har med saken å gjøre, så er det kanskje fordi du ikke har gått tilbake i jobb etter 6 mnd?? Tviler ellers på at du ammet mer en maks morgen og kveld det siste året? Og da er det jo ikke noe problem! Men, jeg mener og vil alltid mene at tvang ikke er noen god løsning. La heller dette bli en sak mellom foreldrene! Staten som i bunn og grunn er deg og meg, kan ikke tvinge igjennom dette fordi noen rødstrømper på Stortinget ønsker å revolusjonere permisjonen. Stort sett er de fleste menn såpass lite tøffel, at de klarer vel å si i fra selv. Men jeg tror heller det bunner i at de ikke ønsker å være mer hjemme!
Odine! Skrevet 21. februar 2008 #39 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er for, og kjenner mange som er for. Men jeg mener det er en del ting som må på plass før det gjennomføres.
Dotten Skrevet 21. februar 2008 #40 Skrevet 21. februar 2008 Og svar på det siste.... Fordi om noen ikke ammer, skal ikke de "straffes" for det. Jeg er ikke for tvang uansett. Ikke heng deg helt opp i puppen nå da. Det var bare et av argumentene mine, men det største er at jeg er i mot tvang. Trenger jeg å si det flere ganger nå?? Og heller ingen grunn til å bli så hissig fordi jeg ikke er enig med deg Godt ikke man alltid er enig med alt, men det er jo best at alle er enige med meg He, he.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #41 Skrevet 21. februar 2008 Etter å ha lest argumentasjonen her inne blir jeg nesten for tvang ja:)
Dotten Skrevet 21. februar 2008 #42 Skrevet 21. februar 2008 Hvilke argumenter er det som er så dårlige i dine øyne da? Bortsett fra tvang som er mitt største argument!? Ser ingen fordeler jeg, med unntak av far får mer tid med barnet. Ellers er det bare negativt i mine øyne.... som jeg har sagt ørten ganger nå... amming, økonomi, amming, økonomi og tvang, tvang, tvang
Carnivale Skrevet 21. februar 2008 #43 Skrevet 21. februar 2008 Syns menn som ikke vil ha permisjon i mer enn 6 uker er noen skikkelige dotter, for å være ærlig.
Gemini77 Skrevet 21. februar 2008 #45 Skrevet 21. februar 2008 Dotten, Jeg begynte i arbeid igjen da lillegutt var 8,5 mnd gammel og jeg ammet han til han var over 15 mnd!!! Skjønner ikke argumentet ditt! Han fikk pupp 3 ganger om dagen. Før jeg dro på jobb, da jeg kom hjem, og før leggetid..
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. februar 2008 #46 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er ihvertfall imot en 3-deling av permisjonen. De av dere som argumenterer for at det er sååå enkelt å amme selv om man går på jobb fordi at det klarte dere, må vel skjønne at ikke alle er i samme situasjon? Med eldstejenta vår ammet jeg annenhver time fra kl. 06.00 til kl. 20.00. Da hadde hun 3-timers intervaller frem til kl 06.00 igjen. Da hun var 10 mnd gammel ammet jeg fortsatt 5 ganger om dagen (dvs fra hun sto opp til hun la seg klokka 20.00). Fastlegen min f.eks fullammet alle sine tre barn til de var mellom 7 og 8 mnder gamle fordi de nektet å spise noe annet. Og for de av oss som velger 100% dekningsgrad må man jo ut i jobb etter et halvt års tid....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå