Tipp topp Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Er det noen her som faktisk er for tvungen 3 deling av permisjon? Jeg har enda ikke møtt noen med små barn som faktisk synes det er en god ide at staten skal styre dette. Greit at far tar mer en 6 uker der det passer, men da har man bestemt det selv.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Her er en underskriftskampanje mot tredeling: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1569
Gjest Lesehesten stolt mamma til 2 Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er for så lenge det da er slik at far får permisjonspenger ut i fra egen og ikke mors lønn.
firemerkersmør Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er VELDIG for. Jeg mener de som er i imot stort sett er opptatt av å beholde mesteparten av permisjonen selv fordi det er så deilig å gå hjemme. Tenk på barna og familien i stedenfor.
Carnivale Skrevet 21. februar 2008 #7 Skrevet 21. februar 2008 ..enig med deg fru skogmus. Det hyles opp om likstilling, men å la pappaen være hjemme med ungen? Neitakk, det er MAMMAEN som skal være hjemme...bah. Så åndssvakt.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 Ja, enig med dere! Hvis man tenker på barnets beste - og ikke bare mors beste - så er dette er god løsning!
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Hva med de fedrene som ikke har lyst til å være hjemme med barna i 3-6 måneder? Skal man måtte sende barna i barnehagen fordi far ikke vil være hjemme, og mor ikke får lov av staten?
Dotten Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Men hva da med de som ønsker å amme lenger enn 5-6 måneder da fru skogmus? Skal de ta seg fri et par ganger om dagen fra jobben for å amme, sitte på et uhygenisk toalett å pumpe eller kreve at barnefar kommer innom et par ganger om dagen? Amming er den største grunnen til at jeg er i mot. Jeg fullammet nesten i 1 år, da snuppa ikke ville ha noe særlig annet, og klarte seg fint med stort sett bare pupp! Hun fikk ellers morgen, kveld og nattpupp til hun var godt over 15 mnd. Dette er sååå lite gjennomtenkt, økonomisk helt bånn i bøtta. Fortsatt i 2008 er det oftes mannen som tjener best, og så lenge hans permisjonstid betales utfra mors lønn, har mange ikke råd. Jeg også vil jo gjerne at barnefar skal få mer permisjon, men ikke på bekosning av mors! Jeg er såpass ego (ikke redd for å innrømme det), at jeg vil og skal være hjemme i ett år jeg, banna bein, og så får heller vi dele barnet mellom oss mens vi er hjemme. Far får sine 6 uker helt alene etterhvert! Så dette som garantert blir tredd nedover hue på oss, er helt idiotisk!
Blidmamma Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er mot. Hvertfall så lenge man kun får 9 måneder med full lønn, fedre ikke har selvstendig opptjeningsrett, selvstendig næringsdrivende kan gå konkurs pga ordningen og taket på 6G ikke heves. Synes ellers Anniken Huitfeldt argumenterer knakende godt her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/13/526755.html
Gjest mphs Skrevet 21. februar 2008 #13 Skrevet 21. februar 2008 Hans permisjon betales ikke ut fra mors lønn men fra egen lønn opp til 6G.
___ Skrevet 21. februar 2008 #14 Skrevet 21. februar 2008 De fedrene som ikke har lyst er vel dem som trenger loven mest. Mor får foresten lov til å være hjemme, det er bare at hun ikke blir betalt for å gjøre det.
Carnivale Skrevet 21. februar 2008 #15 Skrevet 21. februar 2008 Dotten: når du begynner å jobbe igjen, ellers tudere igjen, er du da borte for alltid da tror du? De aller fleste har arbeidstider mellom 8-16, og kan fint amme før og etter, samt at man kan pumpe og gi ungen på flaske, eller pappaen kan komme innom jobb/skole med ungen. Dere SKAPER jo problemer. Fint du innrømmer at du er ego, men hva med pappaen, har ikke han lov til å få tilbringe tid alene med ungen sin på lik linje med deg?
Zupermam Skrevet 21. februar 2008 #16 Skrevet 21. februar 2008 Hallo i skogen Carnevale! Det er en grunn til at mammaéne føder barna og ikke pappaene. Det er ikke "fri" å være borte fra arbeidslivet en kort periode for å ta seg av babyen sin. Far har hele livet på seg til å være pappa, la nå mamma og baby få være sammen den tiden det er biologisk riktig at de er sammen. Men for all del, hver sin familie sin greie, bare ikke tving det ned over hodet vårt. Hr Carnevale kan godt være hjemme mens du er på kontoret når babyen er 6 mnd, det bryr jeg meg lite om. men vi velger det ikke sånn.
Zupermam Skrevet 21. februar 2008 #17 Skrevet 21. februar 2008 tvang gavner ingen. Ordningene er sånn allerede at de som vil kan orge akkurat slik deling som passer de selv. Ser ikke behovet for tvang. Personlig synes jeg og det rent biologisk er helt bak mål å skille mor og baby etter 6 mnd. Trodde vi hadde kommet lengre, og den debatten om at mødre nekter far å ha permisjon fordi man vil ha "fri", den tror jeg ikke noe på
Syrin84 Skrevet 21. februar 2008 #18 Skrevet 21. februar 2008 de som er for tredeling av permisjonen.. kan ikke de bare tredele den da? mor får 6 uker, far får 6 uker, og resten kan deles som man vil.. eller er det noe jeg har gått glipp av?? er ikke dette likestilling på sitt beste?
mayaya Skrevet 21. februar 2008 #19 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er aldri for tvang, men ser gjerne at alle fedre tar ut mer permisjon. Fortrinnsvis frivillig.
Carnivale Skrevet 21. februar 2008 #20 Skrevet 21. februar 2008 Herregud, hør på deg selv da! "skille mor og barn"?? Tror du du blir tvangsflyttet til indre Sibir når far tar permisjon? Man blir altså ikke det, til opplysning...
mayaya Skrevet 21. februar 2008 #22 Skrevet 21. februar 2008 Godt sagt, Carnivale. Og hva med far da? Han blir isåfall tvangsskilt fra barnet 2 uker etter fødsel. Men det er selvfølgelig en heeelt annen sak, eller? Kanskje man bør innføre egne regler for de som ammer da, og andre for mme-unger?
Carnivale Skrevet 21. februar 2008 #23 Skrevet 21. februar 2008 Ja, at far blir "skilt" fra barnet sitt to uker etter fødsel, og "gjenforent" når ungen nærmers eg året har visst ikke noe å si...nei. Men HAN har ikke gått gravid, HAN hadde ikke bekkenløsning, HAN fødte ikke...det virker jo som dette også er argumenter noen bruker for å få være hjemme hele permisjonstiden alene. Ja, syns man burde innført andre regler for mme-unger, haha!
firemerkersmør Skrevet 21. februar 2008 #24 Skrevet 21. februar 2008 Da var jeg egentlig ferdig med debatten, men må jo svare dotten ang amming. Du må gjerne amme ungen din til han er ett år, men jeg ønsker ikke at staten nødvendigvis skal betale for det. Vi har ekstremt gode permisjonsordninger, og burde være kjempe glad for det. Ikke mange andre land de har mulighet til å fullamme til 6 mnd engang. Og jeg er ikke i tvil om at jeg vil ofre det for å få mer likestilling her i landet.
firemerkersmør Skrevet 21. februar 2008 #25 Skrevet 21. februar 2008 Og hva tror dotten er grunnen til at mennen fortsatt tjener mest? Jo, manglende likestilling fordi damene er hjemme i permisjon bl.a. Så det er vel heller deres argumenter som er lite gjennomtenkt. Og da må staten inn med det ere kaller tvang, men som i realiteten er rettede økonomiske tiltak. Gjør som du vil, men staten betaler kun for "dette"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå