Gå til innhold

Hvilke "farlige" ting spiser du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her inne på BIM er det meste farlig å spise for gravide.

Hvilke farlige ting (ifølge disse diskusjonene spiser dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja her inne er det meste falig har jeg inntrykk av, tar det med en klype salt og forholder meg til jm.

Her er min liste;)

-salami

-reker

-brie

-feta

Skrevet

Et glass Cola i ny og ne...

Spiste litt rosa biff en gang. Tror jeg har klart å styre unna det meste av forbuden frukt :)

Skrevet

Salami! Jeg spiste masse salami før jeg var hos jordmor sist uke, og der fikk jeg fortalt at det er faktisk begrunnet å være forsiktig med hva du spiser... men,,, salamien klarer jeg ikke kutte helt ut.. selv om jeg har kuttet ned da.

Ellers er jeg flink trur jeg

Skrevet

Tja, skal jeg ta med alt som jeg har sett i diverse diskusjoner her så blir nok min liste sikkert lang;-)

Ting jeg kommer på i farten:

Salami, spekeskinke, røykalaks, reker, kaffe, cola, fetaost, leverpostei, medium stekt biff, div smøreoster

Spiser alt jeg har lyst på bortsett fra rakfisk,noe jeg synes er kjempe godt=(

Skrevet

Hva er galt med salami??? Har spist det hele svangerskapet jeg..

Skrevet

Best å være anonym når man svarer her ja, så slipper man å bli hengt ut som barnemishandler..

Min liste:

-Bløtkokte egg

-Trønderfår

-Mykost (av pasteurisert ost)

-Resturantmat - til og med salaten spiser jeg;)

-Feta (?) Var det også farlig?

Og du anonym over her!? En klype salt!?? Du vet hvor mye vann du får i kroppen av det! Fali fali!!

Skrevet

reker, feta og bløtkokte egg er jo ikke farlig å spise i norge da. ikke skal det være farlig å spise på restaurant heller.

jeg spiser ikke så sunt og variert som jeg skulle ønske. og drikker alltid maks-dosen min av te (nesten det eneste jeg hadde lyst på 1. trimester).

Skrevet

På BIM er disse tengen farlig jo *bubbs* ;)

Skrevet

Jeg spiser alt folk har nevnt her, måte på hvor farlig alt skal være da...

Skrevet

Jeg synes de fleste som diskuterer mat her inne er flinke til å referere til matportalen jeg. Noe mat er bevist å kunne skade fosteret, mens andre matvarer ikke er det. Det er jo ikke vanskeligere enn det!?! Det er vel generell fornuft å orientere seg om hva som kan være bra og hva som kan være skadelig i graviditeten? Mat er jo ikke alt, men det er en veldig enkel ting å forandre på. :)

Skrevet

Jeg har aldri kikket på matportalen og kommer heller ikke til å gjøre det.

Ser ingengrunn til å sitte med masse forskjellig informasjon som ikke stemmer overens.

Derfor hører jeg bare på jordmoren min og jeg er sikker på at det er me enn nok!

Skrevet

Salami, litt cola av og til, litt kaffe av og til, tror ellers at jeg holder meg til vanlig kost.. spiser ikke rått kjøtt og nøye med utløpsdatoen..

Skrevet

Hehe... Hvordan vet du at det er masse info som ikke stemmer overens om du ikke har vært der inne? ;) Det er veldig oversiktelige sider egentlig. MYE mer oversiktelig enn her på BIM for å si det mildt. :P

Skrevet

Godt mulig det men regner med at JM vet hva hun snakker om, det er derfor jeg går til henne- for å få oppfølging og veiledning i svangerskapet.

Skrevet

Hva fraråder hun deg å spise da? Er bare nysgjerrig..

Skrevet

Jordmor er jo forpliktet til å gi de samme rådene som på matportalen, så det skal egentlig ikke spille noen rolle hvor man får infoen fra. :) Jeg synes det er greit å ha dem printet ut i tilfelle jeg blir usikker jeg. I hvertfall var det trygt i begynnelsen. :)

Skrevet

Har bare hørt vanvittig mange forskjellige varianter av hva man kan og ikke kan spise, som er gitt til folk her inne av forskjellige jordmødre og leger.

Skrevet

Da har vel ikke legene/jordmødrene gjort jobben sin, eller så har kanskje pasietnen missforstått? Poenget er at det finnes statelig utarbeidede råd for kosthold i graviditeten og de skal alt helsepersonell forholde seg til. Om man som gravid velger å følge disse rådene er jo en helt annen sak. :)

Skrevet

Jeg forstår egentlig ikke dere som sier at dere ikke bryr dere om disse rådene... For all del; man skal ikke være paniske. Men enkelte matvarer er av god grunn frarådet oss gravide.

"Noen få matvarer kan inneholde mikroorganismer eller stoffer som kan være skadelig for fosteret, selv om de ikke er farlige for deg som voksen. Barnet er mer følsomt for disse stoffene i fosterstadiet enn det vil være noen gang senere i livet. Matportalen gir deg en oversikt norske myndigheters kostholdsråd til gravide." (Sitat fra Matportalen).

Jeg bryr meg ihvertfall såpass om min egen lille baby at jeg tar meg ti minutter til å lese rådene fra mattilsynet på www.matportalen.no. Hvorfor skal jeg være så egoistisk mot spiren min at jeg på død og liv skal spise alt jeg liker i disse ni månedene?

Skrevet

JM har vel plikt til å si ditt og datt, men det er ikke ulovlig av dem å si hva de personlig selv mener. Mamma er jordmor, har 6 barn og jeg hører heller på denne enn hva som står i matprotalen. Mao spiser jeg ting som det står i matportalen at vi skal holde oss unna. Fins grenser både for hva man spiser og ikke spiser.

Skrevet

Ikke alle jordmødre er like oppdaterte (og noen er uenige i mattilsynets råd), derfor kan det være risky å stole blindt på jordmoren sin...

Skrevet

Tuller du??? Matportalens råd er utarbeidet av kosholdseksperter i mattilsynet. Hvordan i all verden kan du tro at "mamma" har mer vett på dette en dem????????

Skrevet

Vel, får legge til at mamma er jordmor i nordnorge, vi nordlænninga tål litt meir, haha ;-)

Skrevet

Ja snart har vi vel ikke lov å gå ut døra lenger, både lufta og risikoer kan skade fosteret. Om 10 år står det dobbelt så mye i matportalen at man ikke kan spise gravid forhold til idag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...