Gjest Skrevet 20. februar 2008 #26 Skrevet 20. februar 2008 det er jo ikke det vi snakker om at ingen er egna eller er en vanlig mor - du får lese hva som står skrevet!!!
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #27 Skrevet 20. februar 2008 Et konkret ankepunkt er jo at det virker som nesten ingen av disse unge mødrene er sammen med barnefar. Det er vel i seg selv ikke så rart siden det sikkert er useriøse fjortisforhold, men det er jo synd for barna. Selvsagt skjer dette også blant eldre mødre, men ikke i samme omfang!
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #28 Skrevet 20. februar 2008 Hvis man ikke engang er voksen nok til å vite hvordan man blir gravid så står det vel dårlig til med evnene som mor? Skal man ha sex får man jo beskytte seg...
Bruble Skrevet 20. februar 2008 #29 Skrevet 20. februar 2008 Jeg var ikke sånn når jeg var 18.... men så har jeg egentlig aldri vært opptatt av festing og sånt....
Sjefsmegga Skrevet 20. februar 2008 #31 Skrevet 20. februar 2008 Fikk eldste da jeg var 19år og gjorde en bra jobb da, fik nr 2 da jeg var 26 og nr 3 da jeg var 28 og gjorde en enda bedre jobb da...både med tidligere erfaring som mor og litt mer "visdom" og insikt i forhold til livet generelt. Uansett hvordan man snur og vender på det, som voksen har man mer å tilby uansett. Er man en elendig mor som 30 åring så hadde man i hvertfall ikke vært bedre mor som 18åring, så det argumentet blir for dumt siden det stadig dukker opp i slike diskusjoner..
Småbarnsmor og mormor Skrevet 20. februar 2008 #32 Skrevet 20. februar 2008 Datteren min er sammen med barnefar. Han er like gammel som henne, det vil si at heller ikke han er myndig ennå. De har faktisk vært sammen i 3 år. Og de brukte prevensjon. Men, desverre så kan man bli gravid selvom.
Monajenten Skrevet 20. februar 2008 #33 Skrevet 20. februar 2008 Det blir litt som å dra alle under en kam likevel. Jeg fikk jenten min da jeg var 19 år, ble fullstendig planlagt gravid da jeg var 18 og noen mnd, og ble i tillegg forlovet før jeg ble gravid. Vi skulle gifte oss og hadde satt dato. Jeg kunne ikke vite at jeg kom til å miste alle følelsene mine for ham da jenten ble født. Jeg prøvde i 1,5 år før jeg måtte gi opp. Og jeg er nesten hundre prosent sikker på at om vi hadde vært fem-ti år eldre, hadde det ikke utgjort noen forskjell. De "eldre" mødrene kommer nok alltid til å ha fordommer mot de yngre, det er jo naturlig å forsvare sine egne valg. Selvsagt er det flott og bra å f.eks. ha utdannelse før man får barn, men det er ikke alle det passer for eller blir sånn for. Det gjør dem ikke til mindre gode mødre. Selv er jeg overlykkelig for at jeg har fått mine to barn i såpass ung alder at jeg fortsatt er ung og har "hele livet" foran meg når de er voksen.
Håpefull mamma Skrevet 20. februar 2008 #34 Skrevet 20. februar 2008 jeg er 20 år og fikk min første for 2 måneder siden. hun var ikke planlagt i det hele tatt. men nå har jeg sambo, vi har bygd hus og flyttet inn, og jeg har fast jobb og utdanning. føler jeg har kommet ganske langt egentlig, men voksen er jeg langt ifra. hadde nok ventet noen¨år med barn vis jeg skulle planlagt, men slik ble det bare ikke. da må jeg bare gjøre det beste ut av det. men føler ikke jeg er noen dårlig mor nei.
*bolla pinnsvin* Skrevet 20. februar 2008 #35 Skrevet 20. februar 2008 Selvfølgelig, men hvordan kan du kreve at 18-åringer skal være bedre til å beskytte seg enn 28-åringer? Er bare det jeg vil frem til. Vi som er litt eldre har like mye uhell som de som er yngre.
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #36 Skrevet 20. februar 2008 Har du statistikk på det? Forskjellen er vel at en på 28 år er i stand til å forsørge seg selv og barnet. Har hus og jobb vanligvis... Å basere seg på å leve på stønader er ikke optimalt akkurat.
miriam_linnea<3tuva Skrevet 20. februar 2008 #37 Skrevet 20. februar 2008 det viktigste er vell at ungen har det bra?? jg er 19 nå fikk dattera mi når jg var 18. hu er 6 måndt, å jg føler at jg er en like god mor som alle andre... selvom jeg er ung...dattera mi har et kjempe fint liv...
*bolla pinnsvin* Skrevet 20. februar 2008 #38 Skrevet 20. februar 2008 Jeg er helt enig med deg i at det er bedre å ha et uhell når man er eldre enn når man er yngre. Man er bedre rustet da, men ser du ikke at du selv krever at de unge skal være mer fornuftige enn oss på dette området, mens du jo sier at de er så barnslige. Altså mener du at de skal ha godt vett akkurat på dette området, det synes jeg er litt rart.
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. februar 2008 #39 Skrevet 20. februar 2008 Hadde jeg ikke syntes det var rart, så hadde jeg vel ikke skrivd det heller?? Dessuten var det ingen som sa noe om 17åringer? Her inne er man jo ung mor når man er under 23
Monajenten Skrevet 20. februar 2008 #40 Skrevet 20. februar 2008 Da snakker du om den samme damen som attenåring og trettiåring. Selv om en kan være dårlig mor som trettiåring, betyr ikke det at alle andre attenåringer er dårlig mor. Det blir like dumt å si at man har mer å tilby som voksen, for det stemmer nødvendigvis ikke. Ja, man har mer livserfaring, men det er ikke synonymt med å være bedre egnet som mor. Jeg kjenner mange som nærmer seg tretti som definitivt ikke er klar for å få barn nå. Party party er fortsatt livet, og de har ikke noe høgskoleutdannelse (man er jo dårlig mor om man kun har yrkesutdannelse.) Mens venninnen sin som er 21 år og butikksjef og har samboer som hun har vært sammen med i syv år, er veldig klar for å få barn. Og det er helt realistisk, syns jeg, til tross for sin unge alder.
Gjest Rebel m/jente Skrevet 20. februar 2008 #41 Skrevet 20. februar 2008 Jeg var 20 år da jeg ble mamma, og mener jeg har klart meg bra. Jeg bor sammen med barnefar, og vi eier leilighet sammen. Graviditeten var så absolutt ikke planlagt, men nå tok vi ansvar for våre egne handlinger. Jeg har vært gjennom en abort før, og nektet å gjøre det igjen. Om jeg er voksen? Ja, jeg vil egentlig si det. jeg har hatt et litt spesielt liv der jeg ble kastet ut i voksenlivet som 16-åring. Jeg har opplevd mye som jeg ikke vil gå videre inn på her, men som ihvertfall har gjort meg mye mer voksen. Jeg ser på meg selv som en god mamma. Ikke sier jeg liksom ofte (hvis det nå skulle være et kriterie for å være en god mamma), ikke ser jeg på meg selv som barnslig. Men BARNLIG, det er jeg nok. Og det sies jo at man ikke er voksen før man kan innrømme at man er BARNLIG. Så da er jeg vel voksen da=) Om folk vil tro jeg er en dårlig mor utelukkende pga min alder, vel, værsågod. Jeg har tatt ansvar for mine holdninger og nekter å leve opp til stereotypen. Min datter skal få et fint liv, hun skal ha foreldre som bryr seg om henne, hun skal ha det godt. utdannelsen er jeg ikke ferdig med, men det klarer jeg. jeg kommer til å fullføre skolegangen med min datter i mine tanker. Hun skal være drivkraften min, og gi meg pågangsmot - fordi jeg vet min utdannelse vil tilføre henne økonomisk sikkerhet og en mamma som trives med jobben sin. Hadde jeg kunne valgt, ville jeg ventet noen år til. Men sånn ble det ikke, og da gjør man det beste utav det. Selvfølgelig kan jeg ikke argumentere mot det at mer modne mødre har opplevd mer enn meg. for det er sansynligvis fakta. det betyr ikke at jeg ikke vil gjøre alt jeg kan for å bli en like god mamma som alle andre!
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. februar 2008 #42 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har samme historie som monajenten faktisk.. Ble gravid når jeg var 18, fødte jenta mi når jeg var 19. Hadde da vært sammen med barnefar siden jeg var 16, og vi hadde som sagt hus, jeg hadde fast jobb, and so on.. Følelsene for barnefar forsvant, og som monajenten sier, det hadde ikke utgjort noe forskjell. Jeg flyttet når tuppa var 1 år og 8 mnd, da orket jeg ikke mer. Det finnes grenser for hva man må finne seg i, og alle rundt meg er enig i valget jeg tok. Hadde jeg ventet, så hadde det ikke blitt noen forskjell, men kanskje mer akseptabelt rundt om, hvis jeg hadde flyttet når jeg hadde fyllt 25? Nå har jeg en fantastisk samboer, som er en superduper pappa, og en utrolig person, som jeg absolutt ser meg selv bli gammel med, og tenk, jeg har akkurat blitt 23!
Kaffemocca Skrevet 20. februar 2008 #43 Skrevet 20. februar 2008 Regner med at du sikter til serien nå? For jeg er selv ung mor og nesten alle våre venner er unge foreldre, og alle sammen holder sammen. Jeg har vært sammen med barnefar i 8 år og jeg ser på forholdet vårt som stabilt! Og de jeg kjenner som har barn og har gått fra hverandre er 28+.
Sjefsmegga Skrevet 20. februar 2008 #44 Skrevet 20. februar 2008 Har jeg skrevet at en ung mor er en dårlig mor? Ne, det har jeg ikke faktisk, er selv ung mor, men har innsett at jeg er en enda bedre mor som voksen. Ja, man har som regel mer og tilby som voksen, sånn er det bare, men det vil ikke si det samme som at man ikke har n oe å tilby som ung, man kan ha mye da også, men helt klart enda mer når man er "voksen". Prøv å argumenter så mye dere vil imot dette, jeg sier ikke at det er mer forn uftig å vente med barn ti man er 40år, men et sted midt i melom er mer "ideelt", jeg er fortsatt yngre enn gjennomsnittet for førstegangs fødene, så jeg er fortsatt ganske ung og alt for ung til å vøre 3 barns mamma i manges øyne. Men dem om det....
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #45 Skrevet 20. februar 2008 Sikter til serien og andre folk jeg kjenner til, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå