Gå til innhold

hva tenker du når du ser en *moden* mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tenker da 35 +

ja, for da tenker jeg i allefall moden mor...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs... Det er jo vanlig det nå:) ???

Da vi var på barsel syntes jeg de andre der var så "gamle", tenkte at vi var de yngste på hele ullevål (jeg er 25 og min mann 31).

Men så lenge man ikke er over 40 så syntes ikke jeg det er så ille:)

Bedre sent enn aldri? Det er jo en utrolig glede å få barn uansett - og kanskje ekstra gledelig om men har forsøkt i mange år uten hell og til slutt klarer man det. Og noen har gjerne forhold med barn bak seg og så er de sammen med ny som man ønsker barn med....

I dag er det jo sånn:)

Skrevet

Da tenker jeg " å kor kjekkt og koselig!!" er selv en moden mor ,og koser meg veldig.

Skrevet

Hehe...hadde akkurat tenkt å legge ut dette spm også;) Synes ikke 35 er så gammelt da...mange som får sitt siste barn når de er rundt 35, det er jo veldig vanlig...40 pluss (spess 40 førstegangs) er vel mer moden mor vel? Uansett...eg tenker ikke så veldig over det egentlig....føler meg kansje litt ekstra heldig som er ung mamma? Synes det er så mange bakdeler med å få unge sent.....men det er jo bare meg da, eg kan jo ikke vite hvorfor noen har valgt å få unge når de er 40, derfor tenker eg ikke mer på det.

Skrevet

en ting er å få siste barn da, men å begynne da er litt sent syntes jeg... i allefall hvis man planlegger 3 barn:P

Jeg ville i allefall planlagt å starte litt før;) men folk er forskjellige der også;)

planen min var sånn ca 25, men ble litt før;)

Skrevet

Synes det er flott!!! Ikke alle som kan få barn når de er yngre pga manglende pappa i livet....jeg er en av dem. 35 år og har en gutt på 4,5 mnd. Mannen i mitt liv dukket ikke opp når jeg ville ha barn i 20 årene....og for å være ærlig er jeg glad jeg ikke fikk barn med noen av de jeg datet den gang...nå har jeg en flott, super pappa til gutten og kjæreste til meg. Er ikke det viktigst??

Skrevet

Helt enig i at det viktigste er at trygge rammer er på plass før man blir foreldre. Jeg er også 35, og fikk mitt tredje barn i juli. Kunne godt ha ønsket meg enda et barn, men så er det dette med omgivelsene. Får unektelig reaksjoner på at man regner med at nå er vi ferdige, jeg begynner jo å bli "gammel"... men for meg er alder en følt ting, og jeg føler meg fortsatt som en 20 åring jeg da, av og til.

Men da jeg virkelig var 20 år, var jeg ikke moden nok til å bli mamma.

Skrevet

Visste dere at så mange som ett av sju par i Norge har fertilitetsproblemer? Det er mange grunner til at man er "moden" mor. Noen velger det fordi det passer deres livssituasjon best, noen finner ikke mannen i sitt liv før man har noen år på baken, men det er også mange som ikke har valgt det selv.

Skrevet

Tenker virkelig ikke over noen ting når jeg ser mødre uansett aldre. Jeg ser kanskje på vognen, ser oppi vognen og tenker "søt baby, vognen så god ut, åh hjemmestrikket fin lue" osv. Tenker heller ikke over at noen skulle "bedømme" meg av andre mødre. De fleste jeg møter på min vei smiler litt og ser oppi vognen på min skjønne sønn. Alder betyr vel ingenting for å være en god mor? Og samtidig så er jeg ikke så opptatt av å bedømme om andre er en god mor. Dette er den vanskeligste jobben i verden og de fleste takler det så godt de kan på sin måte.

Skrevet

Hei,

jeg er en moden mor på 37:-)

Fikk mitt første barn da jeg var 28, og hadde vel ikke trodd at jeg skulle få barn nesten 10 år senere.

Mitt første barn døde, og livet blir ikke alltid akkurat som man har tenkt.

Nå har jeg to gutter hos meg , og en i himmelen- og det at jeg får oppleve å få et barn til er den største lykke for meg.

Jeg har truffet så mange koselige damer både på sykehuset og på barseltreff- i alle aldre.

Jeg er nå like gammel som Mona Grudt som akkurat fikk barn- og har da aldri tenkt på at hun eller jeg skulle være for gammel for "den slags".

Synes det er akkurat like koselig å være hjemme nå som for 10 år siden.Jeg føler meg mye mer avslappet, og nyter øyeblikket kanskje mer enn for 10 år siden- men det er vel fordi jeg har fått to barn før,og har kanskje ikke noe med alder å gjøre.

Skrevet

Jeg tenker ikke så mye nettopp fordi jeg er moden mor selv. Mange av mine venner, de i barselgruppen og kollegaer er mammaer på samme alder så for meg er ikke dette noe spes.

Når jeg ser yngre mødre, rundt 17- 25 år føler jeg at det er noe jeg ikke ser så ofte derimot. Jo yngre jo bedre - kan hende - men for meg er det ett fett så lenge mammaen er lykkelig. Altfor ung mor blir av mange sett på som litt "harry" igjen. Dessuten, det er mange freshe damer på 35 som er minst like vakre (om ikke vakrere) gravide som de på 10 år yngre!

Skrevet

Gjennomsnittsalderen på på mødre som har født på St olavs det siste året ligger på 31 år. Med andre ord, så er det mange "modne" kvinner som får barn nå,og jeg tenker derfor ikke over det da jeg ser de overalt egentlig. Jeg er selv 23 år, og er yngst på barselgruppen, hvor nesten alle de andre er 34. Jeg opplever iallefall at det er færre "unge mødre" nå, enn før.

Skrevet

Min svigerinne blir 45 år og skal snart hente et adoptivbarn.

Jeg synes dette er for gammelt.

Skrevet

Syns det er fint jeg. Er ikke alle som klarer å få barn på første forsøk, og det er jo ikke så lett å møte noen man faktisk kan tenke seg å ha barn med heller da. I alle fall ikke når man er i 20 årene. Da er det jo ikke så mange som er klare for barn, selv om det er den "biologisk riktige" alderen å få barn på..

Det viktigste er at man er klar for det og føler at man har noe å tilby barnet. Om man er 20 eller 40 har ikke så mye å si da.

Skrevet

Rar diskusjon egentlig, det er vel ikke noe historisk som tilsier at mødre skulle være enten unge eller gamle? Kvinner fikk barn til de ikke kunne lenger, mange levde heller ikke særlig lenge, kanskje det er der idealet om ung mor kommer fra?

Når det gjelder å ta seg av barn man ikke selv har født, kan jeg tenke meg temmelig mye som er viktigere enn alder for at det skal være forsvarlig å la noen ta et så stort ansvar, men man bør vel være et stykke fra pensjonsalder. Ikke minst for sin egen del..

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Lurer på om hun er på DIB.

Jeg fikk barn når jeg var 20, andre får barn når de er 40.

Jeg har ingenting med når de får barn, og de har ingenting med når jeg får barn. Så skjønner ikke hvorfor jeg skulle tenke noe negativt eller positivt om det. Tenker vel heller "Oj, en mamma. Lurer på om hun har jente eller gutt"

Skrevet

Tenker det samme som Rebel m/jente jeg.

Bryr meg fint lite om mamman er ung eller gammel.

Skrevet

Tenker vel ikke noe særlig, men nå er jo jeg 34 selv da. Tenker ikke noe særlig over en ung mor heller, som hun over så ser jeg på vogna og barnet, tenker kanskje at det var en fin jakke og lurer på hvor den er kjøpt. Jeg tenker litt på det vi har felles, at vi er nybakte mødre og hvor fantastisk det er :-)

Skrevet

Hehe, jeg var 2 uker fra 38 da jeg fikk første mann, jeg er vel urgammel jeg da, om 35 er en moden mor?

Kunne godt tenke at jeg fikk barn før men slik gikk det ikke. Vi storkoser oss med den lille gutten vår, han er det beste som har hendt oss, uten tvil. Håper faktisk på en til :-) Vi har mye lagt tilrette for å kunne gi et barn en god oppvekst, både når det gjelder økonomi og tid. Garantier har en ikke uansett alder.

Skrevet

når en i 40 årene får barn,tenker eg at hun er veldig heldig det er bare 6 prosent sjangse for å bli gravid i hver eggløsning og 50 prosent sjangse for abort de 12 første ukene...dessuten har de tøffe svangerskap,så da tenker eg også at de er sterke kvinner som har gjennomgått så mye forå bære fram sitt barn, tenker også at det barnet har det veldig godt med en mamma som virkelig ønsket dette barnet så sterkt at hun gjennomgjekk alt dette,det viser en sterk morskjærlighet:)...all respekt for modne mødre:)

Skrevet

Koselig tenker jeg!!! Kansje de har prøvd og få barn i MANGE år og endelig fått det til.. Man vet aldri bakgrunnen.. Det viktigste er vel at barna har det bra!

Skrevet

Ingenting annet enn når jeg ser hvilken som helst andre mødre :-) Mamma fikk meg som 21 åring og min bror som 39 åring, synes begge deler er like normalt og flott jeg da, og hun sier at begge deler har sine forlemper og ulemper.

Eneste jeg noen gang har reagert på var en kvinne som lå på obs-posten sammen med meg da jeg var innlagt med svk.forgiftning med førstemann, rett og slett fordi jeg først trodde hun ikke hørte til der. Hun så ut som un var 50-55 år, men jammen hadde hun ikke mage, da skal jeg heller innrømme at jeg fikk litt hakeslepp, hadde jeg sett henne med barnevogn hadde jeg garantert trodd det var bestemoren... Aner ikke hvor gammel hun faktisk var da og ikke noe galt med høy alder uansett, men jeg ble litt satt ut rett og slett.

Skrevet

for et merkelig spørmål. syns det er ett fett om man er ung eller gammel mor, så lenge man er en god mor=)

Skrevet

Enig med shimonie. Forresten er det å få barn i ung alder mer et fenomen i distrikts-Norge enn i urbane strøk. I mitt miljø (Oslo) er det å få sitt første barn rundt 32-35 helt vanlig.

Skrevet

Jeg tenker ikke noe mer annerledes en om jeg ser en mor i hvilken som helst alder. Jeg har vært ung mor, mor som 28 åring og jeg håper på å kunne bli mamma igjen som moden kvinne :) Jeg ønsker mange barn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...