Gå til innhold

Har man som barnehageansatt lov til å....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da mener jeg de helt klart har lov å si fra. Skulle bare mangle, for det er jo ikke holdbart for de som jobber der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår barnehage er det 0-tolleranse på foreldre som henter for sent. Vi får 100,- i bot for hver påbegynte kvarter. En gang fikk jeg til og med bot fordi de mente vi var ute av døren ett minutt over tiden...(min klokke viste to min på). Må innrømme at jeg da fikk kranglet meg til å slippe den boten. Litt fleksibel må man kunne være, spesielt siden de ofte kommer ett min over tiden når de åpner barnehagen...

3-5 ganger i uken er veldig ofte da. Du er virkelig heldig om alt du får er en sur kommentar og ikke pengebøter...

Skrevet

Vi må betale vi hvis vi kommer for sent, så slipper du det er du heldig. Blir ikke du irritert om du hver dag må jobbe lengre pga det samme mennesket?

Skrevet

Selvfølgelig, barnehagen er jo stengt da! Noen bhg praktiserer bøter om man kommer for sent f. eks 3 ganger.

Men det er jo normalt å ta det opp på en fin måte, men kanskje akkurat den dagen hun sa det, gikk hun glipp av noe viktig pga du kom for sent!

Kan du ikke spørre arbeidsgiver om du kan få begynne litt tidligere på jobb for så å gå litt tidligere?

JEg skjønner problemet, men det er du som må fikse det, barnehageansatte kan ikke måtte jobbe uplanlagt overtid pga du ikke kommer deg frem i tide, ihvertfall ikke så ofte!

Håper det løser seg, for deg:-)

Skrevet

I vesla sin barnehage er det 500,- i bot for å hente for sent.. 5-10 min eller mer.. samme hvor lite for sen du er, du er uansett for sen.. og de har da faktisk et liv selv og kanskje noen som venter hjemme. Egentlig ganske respekt løst ovenfor de annsatte mener jeg da. Jeg har selv måtte ha en barnevakt i tillegg som av og til henter fordi jeg ikke har sjans til å rekke frem til 17...

Skrevet

Ja, det er det, det er ikke deres problem at du ikke klarer å være ute tidsnok, hadde blitt skikkelig sur på deg selv om det var jeg som barnehageassistent. Helt greit med 5-10 minutter en sjelden gang i blandt, men ikke når det blir en vane. Da må du enten finne en bedre løsning for deg selv eller søke om lenger plass til barna.

Skrevet

Hun har absolutt lov til å si fra. Stenger barnehagen klokken 16.30 så stenger den da. Har jo hjem og familie og kanskje noe de skal nå de så jobber der og. Og det er ikke så vanskelig å komme presis til henting, hvis folk bare tar seg litt bedre tid. Jeg mener ikke at det gjør noe hvis det skjer en sjelden gang, men hvis det skjer gang på gang, må de få lov å gi beskjed.

Skrevet

Som barnehagepersonell kan man rett og slett ringe barnevernet når barnet ikke blir hentet innen stengetid gang på gang. Det blir nok sjelden praktisert, men jeg synes at du burde tenke deg litt om og evt. overføre barnet til en annen barnehage med lengre åpningstid om du har store vanskeligheter med og hente innen barnehagen stenger.

Skrevet

Selvfølgelig har de lov og bør også komentere det. Åpningstidene skal respekteres, de ansatte har jo et liv utenom de også og kan ikke sette alt på pause fordi en føler for å alltid tøye tiden noen minutter.

5 - 10 minutter 3 - 5 ganger i uka er ganske lange tilsammen i et år.

Du har to valg synes jeg:

1 Finne en ny barnehage med lengre åpningstider

eller

2 Dra tidligere for jobben.

Å forvente at barnehagen skal jobbe grstis for deg er IKKE et alternativ. I andre barnehager hadde du faktisk mistet plassen for lenge siden.

Skrevet

Selvfølgelig har hun lov til det. Uakseptablet at du ikke bryr deg nok til å hente barna i tide.

Skrevet

ja, herregud...mener du egentlig at det er viktigere å overholde din arbeidstid enn de barnehageansattes???

Skrevet

Ikke ett tulleinnlegg, men ett innlegg som setter saken på noe viktig. Det var vell heller meg som kom med kommentaren til den for sene forelderen. Vi sliter....virkelig SLITER med foreldrene i vår barnehage at barna blir for sent hentet og forhandler nå med eierne om hvordan vi skal løse dette problemet.

Kommer til å skrive ned noen av løsningene dere har kommet med og noen av kommentarene.

Tusen takk for hjelpa:)

I dag rant det bare over for meg og jeg klarte ikke å holde tett:)

Skrevet

Jeg er ped.leder selv, og i og med at dette skjer så ofte hadde jeg sagt fra på en utålmodig måte også...

Dette går på å respektere barnehagens åpningstid og min fritid. Jeg har min egen familie jeg gjerne vil hjem til etter en senvakt.

Hørers ut som du ytnytter systemet.

Jeg hadde gitt deg bot hver bidige gang, noe jeg aldri gjør hvis det kun har skjedd en gang...

Skrevet

Jeg mener hun kan si ifra. Skikkelig kjipt for de som jobber der å måtte jobber overtid som de ikke får betalt for. Jeg mener at noen ganger kan det skje noe uforutsett, men da kan man ringe og gi beskjed.

Du burde heller gå fra jobben 10 min før tia da for å rekke barnehagen i tide

Skrevet

Er bedriften du jobber i organisert? I så fall har du krav på kortere arbeidstid pga. av bringing og henting av barn som er under 12 år.

Og ja, du virker en smule arrogant!

Skrevet

Skjønner godt at det rant over for deg, og du var i din fulle rett til å si fra!!!

Vet at det er veldig vanlig med bøter, som andre her nevner, for hvert påbegynte kvarter eller halvtime. Etter ett visst antall bøter burde det blitt mulig å si opp plassen.

Der jeg jobbet hadde vi ikke bøter, men kunne si opp plassen om dette var ett vedvarende problem. Heldigvis hadde vi ikke slike foreldre der de årene jeg jobbet, kun uheldige en gang iblandt.

Men dette må vel inn i en kontrakt eller noe tror jeg...

Og jeg hadde kommet med hint hver gang til disse foreldrene kom tidsnok. Klarer de ikke å komme seg der i tide så får de få noen andre til å hente!

Skrevet

*Joa*:

I barnehagen jeg jobbet var vi plaget med foreldre som utnyttet åpningstidene. Det var noen som aldri kom i tide og det er jo ikke akkurat morro. Men vi lagde botsystem som noen har fortalt om her, og etter at det tredde i kraft så ble det helt slutt. Da klarte plutselig alle å hente tidsnok i det store og hele. Så jeg vil anbefalt den veldig hvertfall:-)

Skrevet

ER DET INGEN SOM FIKK MED SEG AT HI VAR DEN ANSATTE I BARNEHAGEN, eller?

Heh he he

Skrevet

EHH... sånn du skriver i hovedinlegget så tolker jeg det som det var du (hi) som fikk denne kommentaren??

Er det bare meg som tolker det sånn?

Skrevet

Aha, sånn å forstå!

Da synes jeg virkelig dere må få noen bivirkninger som foreldrene merker litt til. Ikke noe for snilt. For det er virkelig hensynsløst!

Skrevet

I vår barnehage er det 350 kroner i bot hvis man kommer for sent. Dvs, man skal være ute av barnehagen kl 17, da den ansatte faktisk skal kunne låse døra presis kl 17. Så hos oss bør man være der senest ti på fem, ellers har man dårlig tid. Det var et problem i vår barnehage at noen foreldre kom for sent flere ganger, og etter dette så innførte årsmøtet dette med bot. Så vi foreldre har faktisk valgt å innføre bot selv, da de ansatte har krav på overtidsbetaling hver gang de er på jobb etter kl 17. Dette blir dyrt for barnehagen, og må dekkes inn via bøter.

Skrevet

Hvis dere siste som har svart her, følger litt med, så ser dere at hun har svart, og det er ikke hun som er denne forelderen, men den barnehageansatte!

Skrevet

Men hvis du leser de to siste linjene i hovedinlegget så høres det rart ut at hun er den ansatte?! Bare jeg som tolker at hun er den som fikk denne beskjeden?hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...