Gå til innhold

Ang Muhammed tegninger og muslimer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville bare si at hvis dere hadde opplevd krig som barn og grunnen til at deres familie og venner ble drept og skadet er bare fordi du er muslim så hadde dere skjönt hvorfor enkelte reagerer som de gjör! Å forlate alt du har og eier og bli sendt tusenvis kilometer til et annet land, å se sin far i konsentrasjonsleir, å oppleve nervesammenbrudd som 13 åring osv..

Det er mye hets mot muslimer i dagens samfunn over hele verden! Men det er alltid to sider av en sak! Jeg syns at det er kvalmt at de publiserer disse tegningene når de vet hva som skjedde sist. Men disse redaktörene sitter trygt i Danmark, bryr seg fint lite om hva dette förer til!

Men det skal provoseres bare for at vise ytringsfrihet i Vesten!

Idioter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som tör svare???

Tenkte meg det! Opplev krig först og alt vonde det förer med seg bare fordi du er muslim da får vi se hva dere skriver i innleggene deres!

Skrevet

Har noen ideer til tegninger av den kristne Gud og hans profeter som det hadde vært moro å trykt....He-he, hadde nok fått "bibelbelte" på nakken da ja tenker jeg. Mulig også dødstrusler,- og de har ikke engang hatt en traumatisk oppvekst, men sinte, DET hadde de nok blitt, for i følge rettroende kristne så skal heller ikke vår Gud avbildes. På samme måte som muslimenes øverste profet Muhammed .o) Men da jeg synes at religion er en fin ting i de fleste sammenhenger, så lenge det ikke blir fanatisme ut av troen, ja, da gidder jeg ikke gjøre sånne ting for å provosere folk. Det er jo derfor Muhammed-tegningene ble laget, for å provosere, ikke fordi de de hadde noe fornuftig politisk budskap. Det er menneskene som utøver onde handlinger, ikke religioner, selv om de verste overgrep mot mennesker er gjort i religioners navn, så er det vi mennesker som er ondskapen bak det hele,-desverre..... EN drittsekk er en drittsek kristen, jøde ateist, humanetiker eller muslim.

Skrevet

Det er forskjell på å forstå og å akseptere. Jeg forstår så absolutt at tegningene vekker de reaksjonene de gjør, men jeg synes det er dønn uakseptabelt likevel og støtter redaktørene i å trykke dem.

Ordene "bare" og "ytringsfrihet" synes jeg ikke hører sammen.

Skrevet

Det er trygt å sitte i lille Norge og skrive at det er uakseptabelt.........Jeg sier det igjen, OPPLEV KRIG, så kan dere komme og diskutere!

Skrevet

Jeg har opplevd krig. Poenget med prinsipper er vel at de skal være allmengyldige.

Skrevet

Prinsipper ja...men går det ikke an å bruke LITT sunn fornuft? Basert på det som skjedde sist tegningene ble publisert! Ytringsfriheten skal frem for enhver pris...det er bedre å holde kjeft noen ganger!

För alt dette tullet begynte i 2001 så var det forekom det ikke slike ting men nå skal det provoseres hele tiden!

Skrevet

Jeg synes det er både sunt og fornuftig å insistere på at voldelige reaksjoner ikke skal få sette dagsorden.

Skrevet

Tror du virkelig at det ikke vil oppstå voldelige reaksjoner??

Det er jo bare det det förer til!

Det kan komme til å bli enda verre..For religiöse muslimer er disse bildene veldig krenkende og det skjönner jeg virkelig!

Men dere bagatelliserer og ser ned på dem!

Alt dere har å vise til er ytringsfrihet..Så firkantet!!

Skrevet

Om jeg tror det ikke vil oppstå voldelige reaksjoner? Nei. Har jeg sagt det?

Bagatelliserer og ser ned på hvem, religiøse muslimer (sånn i motsetning til de ateistiske muslimene?)? Jeg gjør ingen av delene.

Jeg ser derimot ned på mennesker som bruker vold som respons på lovlige ytringer.

Skrevet

Dette handler om at disse tegningene er en PROVOKASJON!

Disse redaktörene tenkte sikkert at det skapte masse oppmerksomhet sist gang , hvorfor ikke gjöre det igjen!

Sorry selv om jeg forstår ytringsfrihet så fatter jeg ikke hvorfor det er såååå viktig å fornärme og krenke en religion? Uansett hvilken religion det er!

Jeg har selv kjent det på kroppen, mye vondt fordi jeg er muslim, ingen annen grunn! Og jeg har opplevd bare en liiiten del av det folk i verden har opplevd og jeg må innrömme at jeg kjenner hat!

Jeg har selv hatt lyst til å gjöre mye rart mot folk som er årsaken til mine vonde opplevelser og jeg tåler ikke trynet på dem!

Det er mange ting som spiller inn her, ikke bare disse tegningene, det er bare en bitte liten del av alle hendelser de siste årene!

Skrevet

Høres ut som du retter hatet mer mot muslimene enn disse tegningene. Jeg syns muslimer og deres tro har ett eneste mål er å hate vestlige. Deres tro og religion brukes som middel for krig og undertrykkelse. Merkelig at det er bare vi i Vesten som skjønner dette. Og hva er det du HI "hater" sånn for?

Krig er meningsløs!

Skrevet

Jeg retter vel ikke hatet mot muslimene??!! Hvor har du det fra?

Jeg syns VESTLIGE og deres tro har ett eneste mål og det er å hate muslimene!

SÅ vi er like langt!

Dere i vesten tror at dere er sååå smarte! MY ASS!

Kan du lese eller???

Virker ikke slik, for da hadde du lest hvorfor jeg hater!

Skrevet

Så det at man har opplevd grusomme ting er en unnskyldning for å oppføre seg som idioter. Kjempe bra! Jeg hadde en grusom barndom, da er det akseptabelt for meg å gå å sette fyr på ting?

Skrevet

Helt enig, anonym 22:34.

Selv om man har opplevd krig eller andre grusomme ting, gir deg ingen rett til å påføre samme type grusomhet mot andre pga. at noen har annen humor enn deg.

Og som du sier, hvordan ville kristne reagert hvis noen hadde tegnet en karikatur av Gud? Ikke på samme måte som muslimer, det skal jeg love deg! Så mye humor det er laget av kristendom, eks. Christoffer Skau og programmet hans. Kanskje han har fått endel trusler fra fanatikere, men jeg ser ham ikke steinet enda! Du er vel kanskje for steining også, du, siden du har opplevd krig?

Er faktisk ikke rart det er krig og så mye vondt i verden hvis så mange av dere tenker slik som deg!!!

Hvis du er så sterk i troen din, hvorfor bryr du deg da om hva andre syns og tror? Tror ikke det gagner det noe godt å hate. Tror ikke det er godt for noen å hate, uansett religion. Du burde faktisk skamme deg og bare håpe barna dine får et annet syn enn deg. Vi låner faktisk bare jorden av barna våre, det er de som overtar.

Skrevet

Slik jeg tolker denne tråden, har ikke HI påberopt seg rett til å utføre grusomheter,eller, utført grusomheter mot andre på grunn av desse tegningene.

I ytringsfrihetens navn, har derimot HI full rett til å uttrykke at h*n er krenket og hater mennesker som håner rlgionen hennes.

Det må vi tåle, på lik linje med at muslimene må tåle at enkelte aviser trykker muhammed tegninger.

Ytringsfriheten funker begge veier.

Skrevet

Ser det er behov for å utdype det jeg sa. Jeg er anonym 21.52. Det er ikke krig i vesten, men det er derimot hvor du kommer i fra, ikke sant, hvor det er muslimer. Muslimer i krig! Ergo du retter sinne ditt mot krigen. Som du sier: "jeg har opplevd krig"! Muslimene kriger. Bingo: du retter ditt sinne mot muslimer. Hva i all verden har jeg gjort deg? Hva har vi i vesten gjort deg? Det er sånne som deg som er grunnen til at det fortsatt er krig i verden? Syting og klaging. Tror du virkelig at ikke vår stolthet har blitt trakket på. Men jeg går ikke rundt å plager andre for det...brenner ikke hus og biler. GET OVER IT!

Styr sinne ditt i riktig retning..om du vil ha fred må du nok tåle slike ting som tegninger. Det er akkurat hva det er, en tegning.

Skrevet

Muslimene der jeg kommer fra ble angrepet og måtte forsvare seg, det var ikke VI som startet krigen!

Hva har dere i Vesten gjort? Jo, det skal jeg fortelle deg! Dere oppmuntret til krig, og satt og så på mens TUSENER uskyldige ble drept!

Tro meg jeg vet litt mer enn du som har sittet i trygge Norge i alle år!

Har jeg sagt at jeg har gjort noe mot disse folka som jeg föler hat mot? NEI! Jeg sa at jeg har hatt LYST til å gjöre det! Det er to helt forskjellige ting!

Og jeg forbeholder meg retten til å hate folk som har drept og mishandlet familiemedlemmer!

Og lille venn, det er ikke bare tegninger, det er provokasjon! Jeg driter i hva Schau har gjort, det var veldig idiotisk det også etter min mening!

Og det er forskjell å gjöre noe som vekker oppsikt kun i Norge og som vekker oppsikt i hele verden!

Skrevet

Så filosofisk du var ANONYM 23.04!

Vet du hva? Mine barn kommer til å få vite alt som skjedde! De kommer til å få vite hvorfor tanta deres ble skutt av en snikskytter i en alder av 22 år!

Hvorfor skal jeg glemme? Hadde du opplevd noe slikt så vedder jeg på at du ikke hadde glemt! Tusener av ofre i hjemlandet mitt fortjener ikke at alt går i glemmeboken!

Jeg skammer meg ikke over noen ting! Og du vet j.... godt at dette ikke handler bare om humor!

Det irriterer meg at de fleste ser på islam som den store stygge ulven pga noen extremister ingen ser oss som er helt vanlige mennesker, men mange av oss har opplevd mye dritt fordi vi tilhörer islam.

Og nei, jeg er ikke for steining! Bare den kommentaren fra deg viser at du skjärer alle over en kam! Hvis du er muslim så MÅ du väre FOR steining!

Skrevet

I utgangspumktet mener jeg yttringsfriheten er veldig viktig, men man må være forsiktig med å påberope seg yttringsfriheten for å sjikanere andre.

Etter min mening bør det ikke være forbudt å uttale seg kritisk til hverken Islam eller andre religioner. Det bør heller ikke være forbudt å vise bilder av hverken Muhamed, Gud eller andre, men det bør være lover som sørger for at mennesker ikke blir hånet på grun av sin tro, legning, hudfarge eller annet.

Jeg mener det er bra at avisene ikke er redde for å trykke en sak forde de er redde for folks reaksjoner. Vi kan ikke ha et samfunn der et lite fåtall skal få lov til å sensurere hva som skrives eller vises av bilder pga at de truer med vold. Likevel mener jeg at avisene ikke skulle trykket disse bildene fordi mange mennesker følte seg krenket av dem og fordi nyhetsverdien ved å trykke dem var minimal.

Uansett må alle få lov til å mene noe om denne saken. Det er viktig å høre hvorden folk som har vært utsatt for krig og forfølgelse opplever dette, men det er også viktig at synet til vanlige nordmen og dansker som har levd ett beskyttet liv vises. Dere må fortelle oss hvor ille dere føler slike bilder. Det er vanskelig for meg i å forstå, men så må du også kunne høre på meg når jeg forteller deg hvordan jeg oppfatter det, og hvor lite ond mening det kan ligge i en slik handling.

Skrevet

Helt enig i at ytringsfrihet er viktig men mange her ser ikke på begge sider av saken, de slår i bordet med YTRINGSFRIHET! That`s it! Men det er mange ting som spiller inn her..

Hvorfor er det viktig å trykke slike tegninger? Som en annen skrev det var ikke noe politisk budskap men bare provokasjon som var hensikten!

Folk som reagerer på dette har opplevd mye vondt og de reagerer slik de gjör, noe jeg ikke forsvarer men FORSTÅR! De lever og ånder for religionen sin og når noe slikt blir publisert da oppstår det helvete!

Og etter 2001 så har hele verden vendt seg imot islam, nå er det å väre muslim noe stygt!

Hvorfor tegnes det ikke i like stor grad tegninger som krenker de andre religionene? Alle er ute etter islam!

Skrevet

Bare som en kommentar til at det ikke tegnes så mye som krenker andre religioner så er nok det forde det ikke er noe forbud mot å avbilde gud i de fleste religioner. Derfor virker ikke et bilde så støtende. Det finnes masser av "krenkende" bilder av vår kristne gud, men det blir ikke noen stor sak av det fordi ingen føler seg forulempet. Selv om jeg er kristen kan jeg godt le av et bilde der Gud sitter på potte ol. Jeg tar meg faktisk mer nær av at noen brenner det norske, eller andre lands flagg. For meg er det ekstremt stykt, men selvfølgelig ikke så ille at jeg mener det berettiger voldsbruk.

Skrevet

Det er bare bra at barn får lære om sin fammilies historie. Datteren din skal selvfølgelig få vite hva som hendte med hennes tante, men jeg håper hun også lærer at hun ikke skal hate barna til dem som gjorde denne ugjerningen. La ikke hatet gå i generasjoner.

Skrevet

Det er greit nok å argumentere for både det ene og det andre, men jeg skulle virkelig ønske at du vise en liten smule respekt for andre mennesker. Det er mulig at vi som har en religion er hjernevaskede, men husk da bare på at det er du selv også, bare i en annen leir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...