Gå til innhold

"Svigermor" truer

Anbefalte innlegg

Skrevet

med både rettsak hvis ikke sønnen får annenhver helg fra uke to og at hvis han gjør noe med seg selv så er det min skyld og jeg skal alltid måtte passe meg for henne. Barnet er ikke født enda. Vi skal på fam.vernkontoret om en uke, men får ikke han annenhver helg, så vet jeg det blir rettsak. Hvor sterkt vil jeg stå i den saken?Jeg er villig til å ha bf mye på besøk, men jeg sender ikke en baby på to uker til han alene når han bor 2-3 timer unna med bil. Men jeg kan være med, og han kan komme til oss, jeg kan også gå ut et par timer. Ikke godt nok tydeligvis. Er jeg veldig urettferdig? Hva har jeg å stille opp med? Er så utrolig sliten nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kommer ALDRI til å få 50/50, du skal heller ikke høre på din tidl svigermor, hun sier bare dette for å knekke deg. Du er aldeles ikke urettferdig, og du har alt å stille opp med.

Skjønner godt at du er sliten, men bare vent til fvk-møtet, da får du høre at du har saken på din side.

Skrevet

Et så lite barn skal helst være hos sin mor.. Ikke hos faren sin så mye.. Synes du er veldig rettferdig jeg:)

Skrevet

Er så utrolig lei av å krangle. Hun ringte og sa hun kom til å knuse meg i en rettsak. Vet ikke hun kan gå til sak, men det holder med trusslene hennes. Skjønner ikke at noen kan være så stygge? Prøver bare å gjøre det jeg kan og føler er rett iforhold til barnet. Men også at bf skal få det han vil. Men jeg kan ikke gi annenhver helg så tidlig! Er faktisk ganske redd for henne.

Skrevet

Handler mer om fornuft enn rettferdighet... Sier seg jo selv at et så lite barn ikke kan sendes bort til pappaen sin annenhver helg. Syntes du hørtes veldig fornuftig ut, og imøtekommende som er villig til å la ham komme til deg ofte, eller at du blir med bort til ham. Ikke hør på din tidligere svigermor, hun har ingenting hun skulle sagt akkurat her. Ja, hun klarer sikkert å maipulere/tvinge bf til å gå til rettsak, men de vil ALDRI få medhold og 50/50. Kan ikke få hatt normalt samvær som er en kveld i uken + annenhver helg engang når barnet er så lite. Men det oppfordres til at far har samvær hyppig. gjerne tre, fire ganger i uken, men da noen timer av gangen slik at han kan ta de med på en trilletur el. og komme tilbake til det er tid for mating, e.l. at mor aldri er langt unna, eller om dere er sammen at dere ikke går å tråkker altforlenge oppå hverandre og blir irriterte.

Skrevet

Det er det jeg sier til han. Jo oftere han er med oss, jo fortere kan han få overnatting. Og jeg kan være borte i mange timer, men være i nærheten når han er så liten enda, hvis det skulle være noe. Føler jeg strekker meg så langt. men ikke langt nok for de. Og de tenker jo ikke på barnet i det hele tatt. Det han sier er at barnet bare må bli vant med å reise så langt for det er sånn det kommer til å bli. Jeg kommer til å astå på mitt, men også gi han sjansen til å være med hvis han vil det. Men da må han gjøre det på den måten som er best for barnet. Er bare redd de skal ta fra meg alt. Vet aldri hva de kunne gjort.

Skrevet

110% sikker på at de på fvk er enig med deg. Bare skriv ned alle tanker og spørsmål på forhånd slik at du ikke går glipp av noe. Skriv gjerne ned hva svigermor/bf "truer" med, og om de sender sms så spar på de. Legg frem alt og be om at representanten for fvk forklarer bf hvorfor dette ikke vil fungere. Hold deg rolig og unngå å bli sinna, høyrøstet og lignende. Tror du kan tjene på det. Og vær så imøtkommende som det jeg syntes det virker som du er,. Men få en skriftlig avtale på ALT siden bf er såpass vrang som han virker. (egentlig alltid lurt med skriftlige avtaler da...)

Skrevet

Ja, er ganske trygg på de tingene. Enda en ting er at jeg aldri har møtt henne før nå. Han og jeg har aldri vært kjærester, bare gode venner og det er ikke engang 100% sikkert at han er faren. Noe vi ikke ville si til familie pga ingen har gjort noe galt, men ikke alle trenger å vite om hva jeg gjorde den ene helgen i sommer. men jeg har valgt å si det nå, men det betyr ingenting for de. Men skriver jeg ikke under på annehver helg så blir det rettsak. ja, vet det ikke er mye, men det er mye for et lite barn. og får de ikke det(merk: DE) så blir det en sak der de kommer til å prøve å ta fra meg alt. Her er det nemlig ikke snakk om å prøve å samarbeide.

Skrevet

hehe.. det er bestemora si, det. Vil det beste for ungen... hehe...

mange har opplevd slike slektningar av ein eller annan form. Dei tenker kun på sin eigen unge/slektning og ikkje på barnet som står midt opp i det. Svigers kan du glømme, ho kjem ingen vei uansett. ho er bestemor og ikkje verken mor eller far i saken, ergo ikkje part i saken.

Før barnet er 1 år, er rådet 1-3 timar fordelt utover i veka kor far kjem til barnet, med mor i nærheten. og etter kvart kanskje auke antalet timar.

frå 1 år er rådet annakvar helg med mjuk start, dvs først ein periode med 1 overnatting og så øke dette.

50/50 er valgfritt, og rådast ikkje før barnet er 3 år. Dette krever då også godt samarbeid og kan vere vanskelig å gjennomføre om geografisk avstand er stor. ungen skal jo begynne i bhg og seinare på skulen.

Du har kanskje tenkt å amme? det er din fulle rett samme kva bf meiner om den saken. Det vil jo automatisk føre til at samværet må begrensast. I starten kan det vere at du sitter å ammar heile tida. Det følte eg at eg gjorde dei 3 første mnd.

Kvifor skulle dei kunne ta fra deg alt? det er du som er biomor til ditt barn, ergo best egna til å ta deg av barnet. og så lenge du ikkje nektar bf samvær innan rimelige grenser og heller ikkje saboterer samvær, er det lite bf og hans familie har å seie:)

Skrevet

NB! du har ikkje noko som helst ansvar for hennar voksne sønn. kva han velger å gjere er hans ansvar aleine. Husk det!

Skrevet

så la det bli retsak da...dem taper uansett. Ingen gi litenbaby til far 50 %. Ta nå først det møte med FVK og følg rådene du har fått tidligere her. (mener du har skrevet og spurt om hjelp før?) Skjønner det er tunge tider men du har rett så det er bare å stå på.

Skrevet

Har ikke vært her før, med på bim... :) men takker for alle råd!

Skrevet

Jo, stemmer, la ut en med at han vil ha annenhver helg. Men det var før svigers blandet seg og begynte å true meg. Håper det bare ordner seg :)

Skrevet

ok da va det en annen som va i veldig lik situasjon. Hun fikk masse gode tips...innlegg er sikkert en plass lenger nede...:-)

Skrevet

ok...jeg husker du nevnte så vidt sviger da og....så nå er hun ordentlig på bane ...tror hun...

Som sagt prøv å ta dette med knusende ro...du vinner... ,-) Samarbei men hold fokus i barnetsbeste...

er det lenge til du skal ha babyen?

Skrevet

Vel, det er nok ikke så mange timer du kan være borte, du kan jo regne med amming hver 3. time sånn ca. Ikke bry deg, her ringte farfar til sønnen min en gang og sa jeg var vansklig osv og at han skulle kontakte familievernskontoret, han fikk en rolig og saklig forklaring på min side også ba jeg han om for all del å ringe familievernskontoret og ta kontakt med meg for å fortelle meg svaret....etter 1,5 år har jeg ennå ikke hørt noe mer fra han.

Skrevet

Takk, det er godt å få litt ro rundt det også. :) Den kommer i mai. Og det eneste jeg kunne ønske var at bf kunne forstå det at jeg vil det beste for han også, MEN at vi må tenke på barnet først. Men vet han har kontaktet advokat nå ,så gjør nok det imorgen jeg også. Så får de bare ta imot det de legger opp til selv. Hadde jeg vært hennes datter, hadde hun vel gjort alt for at ikke han skulle fått noe de første årene. De burde egentlig bare takke og ta imot. men tror dama er veldig glad i drama! Hun har vært i noen rettsaker selv med egne barn. Men, men..

Gjest marie-s
Skrevet

Om du skaffer deg advokat så vil du ikke lenger trenge å ha noe kontakt med henne, neste gang hun ringer da så ber du henne heller om å ringe advokaten din. Slutter hun da ikkeå ringe deg så få advokaten til å skrive et brev til henne der han ber henne om å la deg vere i fred, ringer hun igjen etter dette så sørg for at du får en logg på at hun har ringt deg.

Skrevet

ok da har du litt tid å forberede deg og hvile...du må ikke la deg stresse for mye. tror det kan være fornuftig å kontakte advokat ja. Og ho marie-s kom med god poeng og

Skrevet

Ja, har sagt ifra at jeg kommer til å legge på neste gang. Hun kaller meg lite voksen og at jeg er ustabil siden jeg ikke vil høre, men det er hun som ringer med skjult id, og når jeg ikke tar den pga det, låner hun datterens tlf for å ringe meg med nr jeg ikke kjenner til. Vet ikke hvem som er ustabil her jeg.. Hun har jo ingenting med det å gjøre. Er det noen som vet om jeg kan nekte henne å beøke oss på sykehuset? Uten å måtte anmelde. Tror ikke hun kommer til å gjøre barnet noe, men jeg føler meg rett og slet truet, og er ikke mye intr å ha henne der.

Skrevet

de er du og bare du som bestemmer hvem som kommer og ikke kommer på besøk på sykehuset...

Skrevet

sant det, jet trip. Det er berre å gje beskjed til dei som jobbar der kven du ikkje vil ha besøk av:)

Skrevet

Så greit! :) Han skal få lov å komme. Og vil ikke krige noe mer enn jeg må med henne, men vil at hun skal forstå at selv om hun har fått det på sin måte og som hun vil i alle sine saker om sine barn, så er hun ikke mor i dette tilfellet og det er jeg og han som bestemmer, ikke hun. Og tror bare det vil få henne til å forstå. Tidligere når hun skulle "støtte" meg spurte hun til og med om hun kunne være til stede under fødselen. Svarte aldri ja eller nei, men har et ganske klart svar nå! ;)

Gjest marie-s
Skrevet

Ta opp samtalene, de fleste mobiler i dag er utstyrt med båndopptaker så da er det bare å sette den på når du ser det ringes med skult id og du vet at hun kommer til å ringe opp igjen, ikke si dette til henne, men du vet aldri når slikt kan komme til nytte;-)

Skrevet

Til HI.

Nå har det jo ikke noen svart noe mer på innlegget siden igår. Men jeg må si at når jeg leste innlegget, så ble jeg så utrolig irritert på dine vegner. Jeg kan ikke tro at en voksen dame kan komme med trussler på den måten?

Jeg er kjempe glad for at du holder på ditt, og ikke la deg knekke av en så kjerring. Alt som har med barnet ditt, er mellom deg og bf. Ingen andre.

Stå på og lykke til. Håper det ordne seg for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...