Gjest ->>- Skrevet 16. februar 2008 #26 Skrevet 16. februar 2008 Hvor har du den informasjonen fra? Det er jo bare tull. SSB bruker vanligvis definisjonen innvandrer om alle som selv er født i utlandet av utenlandske foreldre og om personer som er født i Norge av to utenlandskfødte foreldre. Begrepet inkluderer dermed både de som har innvandret og fått norsk statsborgerskap, og folk som er født i Norge så lenge begge foreldrene hadde innvandret.
harengutt Skrevet 16. februar 2008 #27 Skrevet 16. februar 2008 Den informasjonen har jeg fra en professor i kriminologi ved UIO og jeg velger å gå ut fra at den er korrekt.
(0_o) Skrevet 16. februar 2008 Forfatter #28 Skrevet 16. februar 2008 jeg har hentet min info fra politiet, så det er anmeldte voldtekter. Har ikke tall fra krisesentre ol.
Gjest ->>- Skrevet 16. februar 2008 #29 Skrevet 16. februar 2008 Det må du jo velge så mye du vil, men enten har du misforstått professoren, eller så tar vedkommende feil. Jeg siterer fra ssb.no: "Innvandrerbefolkningen omfatter personer med to utenlandsfødte foreldre, eller mer presist; personer som verken har foreldre eller besteforeldre som er født i Norge. Innvandrerbefolkningen inkluderer førstegenerasjonsinnvandrere, som selv har innvandret, og personer født i Norge av to utenlandsfødte foreldre." (http://www.ssb.no/emner/02/01/10/innvbef/)
harengutt Skrevet 16. februar 2008 #30 Skrevet 16. februar 2008 Mulig det da var snakk om personer som bare har en utelandsk forelder, eller der en av foreldrene er førstegenerasjons og den andre er annengenerasjons.
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #31 Skrevet 16. februar 2008 Det statistikken din, mexikjexi, sier er at 0.001 prosent av voldtekter begått av etniske nordmenn anmeldes/meldes ifra, kontra 0.042 prosent for andre nasjonaliteter. Men hva sier det deg egentlig når det kanskje skjer så mye som 2000 voldtekter (16000 på landsbasis, en åttendedel av landets befolkning bor i Oslo, sånn ca) i Oslo hvert år, og kun 150 er registrert? Jeg synes det er rakst konkludert at det er flere voldtektsmenn av ikke-norsk opprinnelse ut fra dine tall. Det kan også tyde på at det er forskjeller i hvor vidt en voldtekt blir registrert eller ikke. Har noen vært på byen, pratet med en fyr, som så voldtar henne, så vegrer hun seg gjerne for å gi beskjed. Hvis hun derimot blir fulgt av en "utlending" som voldtar henne utenfor trappeoppgangen, så føler hun kanskje at det er mer sannsynlig å bli trodd. Dessuten kan det godt hende at den såkalte økningen i antall voldtekter egentlig ikke er noe annet enn at kvinner i Oslo begynner å få lavere terskel for å anmelde voldtekt.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 16. februar 2008 #32 Skrevet 16. februar 2008 Men det er da ingen hemmelighet at det er svært få av voldtektene som blir anmeldt. Statistikk viser jo at når en spør store grupper mennesker om de har blitt utsatt for noe, så har 10% eller mer av kvinnene i Norge blitt voldtatt. Mørketallene er svært høye! På en del av overfallsvoldtektene så finner de jo aldri gjerningsmannen, så da kan man faktisk ikke vite om denne personen er norsk, vestlig, eller ikke-vestlig. Hudfargen kan faktisk ikke fortelle dette...fetteren min er islandsk, men han har ikke nordisk utseende,- blitt kalt for jævla pakkis og sånn. Men han er faktisk en vestlig innvandrer med to kritthvite foreldre! Og jeg har selv møtt på amerikanere og sør-afrikanere her i Norge som jo er hvite, men likevel ikke-vestlige innvandrere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå