Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #26 Skrevet 16. februar 2008 Ta deg en snus i ny og ne og kos deg du! Jeg røyket en halv til en hel røyk hver kveld i mitt forrige svangerskap, og det kunne ikke ses på morkaken. Det samme gjelder sikkert ved snusing også. Tror ihvertfall ikke det synes noe mer!
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #27 Skrevet 16. februar 2008 Helt enig med anonym over meg her! D hele går på viljen..Hvem er viktigst.Dine behov el barnets?! sorry..men så enkelt er d..
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #28 Skrevet 16. februar 2008 fullklaff med spire: gratulerer!! kjempe flott:) hver stolt av deg selv og lykke til videre!! D er ikke så vanskelig som du hadde trodd nei..Alt går på vane. og vilje..
Andrebolleiovnen Skrevet 17. februar 2008 #29 Skrevet 17. februar 2008 Takk marita 25:) 2 uker i dag!!!
Mamma`n til gullgutt:-) Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #30 Skrevet 17. februar 2008 Nesten "godt" å se at jeg ikke er alene...er i uke 25 nå,å har røyka helt til for 5-6 dager siden...går for så vidt greit, men fy søren så sinna jeg er!!!eksploderer for den minste ting, tåler ingenting før jeg flyr i flint....
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #31 Skrevet 17. februar 2008 Jeg røyker bare når jeg drikker øl, så heldigvis sliter ikke jeg i svangerskapet Men med at jeg MÅ ha røyk når jeg drikker øl skjønner jeg at det må være vanskelig å klar å slutte for dere som røyker. Men å røyk mindre eller bare å prøve å bedre seg er noe å være stolt over! Ikke gi opp og røyk mer enn før.. Stå på enda jenter selv om dere ikka har klart det enda, kanskje det vil gå bedre om du står på! Og de som har imot røykedebatt trenger ikke klikk seg inn å les heller. Irriterende folk...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #32 Skrevet 17. februar 2008 Jeg tar royker, men mindre enn for. Er godt aa se at jeg har selskap. Trodde det var bare jeg...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #33 Skrevet 18. februar 2008 Kanskje dere ikke er klare for å få barn hvis dere foretrekker å pleie en dårlig vane fremfor å tenke på helsa til barnet deres? Alle kan kutte ut å røyke hvis man virkelig går inn for det. Slutt med egoismen deres!
Sharlis Skrevet 18. februar 2008 #34 Skrevet 18. februar 2008 HER HAR DERE INFO OM SKADENE VED RØYK Å SNUS I SVANGERSKAPET(http://www.iastud.hiof.no/~espenchr/digitaledokumenter/oppgave1/) Tobakk er verdens mest misbrukte og aksepterte rusmiddel, det inneholder over 4000 giftstoffer og er veldig avhengighetsskapende. Det er nikotinet som gjør deg avhengig og det stoffet fungerer på samme måte som amfetamin og kokain. NIKOTIN har en beroligende virkning og er det stoffet som gjør tobakk avhengighetsskapende. Det anses for å være det farligste og mest misbrukte stoffet i verden. I ren form er nikotin veldig giftig, og en dose på 60mg vil drepe et menneske på bare et par minutter. Til sammenlikning inneholder en gjennomsnittelig norsk sigarett 0,8mg. SNUS derimot inneholder alt fra 3mg til 8mg, det vil si mange ganger det som er i en sigarett. RØYKING KAN PÅVIRKE ET BARN ALLEREDE I FOSTERSTADIET. Dette er fordi det meste av det du puster inn når frem til fosteret gjennom morkaken. Det som skjer er at kullosen fra sigarettrøyken fortrenger oksygenet og fører til at barnet hele tiden lider av litt surstoffmangel. Nikotin fører også til at blodårene trekker seg sammen og dette skjer hos fosteret også, det fører til dårligere blodtilførsel. Totalt sett kan dette føre til at barnet blir dårligere rustet til å tåle påkjenninger som et svangerskap kan påføre det. Røyking under svangerskap øker risikoen for abort og krybbedød. Barnene blir også ofte mindre enn gjennsomsnittet og dette gjelder hjernen også. Det er bevist at barn som har blitt påvirket av røyking under svangerskap henger litt etter i utviklingen gjennom hele oppveksten. Mange røykere tenker at det er for sent å slutte hvis man ikke gjorde det helt i starten, men dette stemmer ikke. Det har nytte å stoppe røyking eller trappe ned selv bare et par uker før fødselen. Og i de tilfeller der barnets mor sluttet å røyke i den 4. måneden er det vanskelig å finne tegn til spor etter røykingen. Konsekvensene for røyking under svangerskapet kan være for tidlig fødsel, lav fødselvekt, spontantabort, dødfødsel og økt dødelighet i første leveuke. Kvinner som røyker har generelt lavere fruktbarhet enn ikke-røykere.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #35 Skrevet 18. februar 2008 Betyr det at man kan ta en sigarett eller 10 opp til de siste 4 mnd ? Lev vel.
Sharlis Skrevet 18. februar 2008 #36 Skrevet 18. februar 2008 Nei,det betyr altså ikke det...som du kan lese på innlegget og om du går inn på linken,så ser du fort at røyking og snusing kan føre til spontanabort, dødfødsel, vekstskader, osv osv... Da er det ikke greit å røyke frem til du er 4 mnd...for kanskje du har allerede mistet beibin din innen da. Men om du kommer over 4 mnd,kan du fortsatt miste,men det de vil fram til ved å skrive at om man slutter etter 4 mnd i graviditeten så har de ikke funnet spor av skade etter nikotinen. Men skaden kan allerede være der i form av dysleksi,konsentrasjonsvansker, missdannelser osv.. MEN det er bedre å slutte å røyke og snuse i løpet av graviditeten enn å ikke slutte i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #37 Skrevet 18. februar 2008 Ja så "dumt"! Kanskje en grunn til at hun ikke snakker om annet! 20 for dagen vil GARANTERT gi skade på barnet ditt!
Fornøyd med tøybleier Skrevet 18. februar 2008 #38 Skrevet 18. februar 2008 Jeg klarte å slutte!!! Jeg røyket MYE og har prøvd alvorlig å slutte sikkert 5 ganger uten hell. Den lengste perioden varte i 3 mnd. Da var jeg på bytur og trodde jeg kunne ta en røyk, men nei. Vi sluttet begge 5 mnd før jeg ble gravid, men jeg smugrøykte hele tiden. Den morgenen graviditetstesten var positiv hadde jeg tre røyk igjen av pakka. Jeg røykte disse tre med "andakt" ut over dagen og tenkte på så deilig det skulle være å begynne på det nye livet mitt hvor jeg var røykfri og hadde barn. Den siste tok jeg ca kl 15, gikk tur og det var solskinn og fine hvite skyer på himmelen (hahaha) Jeg var glad da jeg stumpet den aller siste røyken. Den første uken var suget der, men jeg døyvet det med å spise frukt og bær så det tøyt ut av ørene mine. Og etter det har jeg ikke hatt noen problemer med å være røyfri. Jeg ble til og med så kvalm at jeg måtte gå hjem fra fest for noen uker siden, selv om folk røyka i vinduet! Jeg håper virkelig at jeg klarer å ikke begynne igjen når Mini er ute i Juni. Boka "Endelig Ikkerøyker" har vært en god hjelp, selv om jeg har lest den 5 ganger nå. Jeg tror den funker best om du klarer å slutte etter å ha lest den kun en gang! Så der! Jeg var et ordentlig stabeist når det gjaldt å holde på røyken min. Det handler ikke om at man er svak fordi man ikke klarer å slutte. De fleste røykere er veldig sterke mennesker. Man har bare ikke fått de riktige tankene i hodet enda. Lykke til dere som ønsker å slutte!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #39 Skrevet 18. februar 2008 Hver gang dere trekker inn røyken, så får barnet i magen kramper.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #40 Skrevet 18. februar 2008 La henne være - og pass på deg selv. I Norge er det ingen i dag som ikke er klar over farene røyking utgjør for babyen de bærer på. Du trenger ikke å fortelle henne det, uansett hva du sier, så er det kun en selv som gjennom EGEN motivasjon kan klare å slutte. Det hjelper faktisk ikke med alle dere kranglefanter, som er så bedre-vitere. Jeg røyker ikke, og er glad for det. Men jeg dømmer ikke alle dere som gjør det - jeg vet jo ikke hvor utrolig vanskelig dere har det mens dere prøver å slutte. Vi har alle våre ting som vi skulle ønske var annerledes!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #41 Skrevet 18. februar 2008 Kramper du liksom... hehe Det er farlig å røyke i svangerskapet men det at babyen får kramper- DET ER HELT FEIL!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #42 Skrevet 18. februar 2008 Lol! Artig debatt. Er glad jeg ikke royker for viljestyrken min er latterlig liten, tror ikke jeg hadde klart det. Lykke til med kampen.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #43 Skrevet 18. februar 2008 hahahahahaha jeg ler så høyt av dere dumme kvinnfolk så er så dumme og egoistiske som ikke klarer å stumpe røyken for BARNET sin skyld..å fyyy f...så synd jeg syns i de stakkars som våger seg å forsvare at de røtyker å sier at barnet har d fint!! æsj!!!!! skamme dere!!!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #44 Skrevet 18. februar 2008 "...da slipper barnet hvertfall den røyken i lungene..." HAHAHA!!! Festlig :-D
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #45 Skrevet 18. februar 2008 Til "11:51 18.02.2008": Har du prøvd? Nei, tenkte meg det...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #46 Skrevet 18. februar 2008 Bare rister på hodet jeg.. Alle vet at det ikke er det beste å røyke når man er gravid. De aller fleste gjør det de klarer for å gi barnet sitt en god start på livet. Til alle dere som svartmaler og kaller gravide røykere for både det ene og det andre,stempler de om uvitende og uten kjærlighet til barnet sitt.Kommer dere til å gi barnet deres det beste? Det beste for barnet? OG ikke deg/dere selv? Og hva alle andre eventuelt kommer til å mene.Vil barna deres klare å skille mellom riktig og galt? Viktig og uviktig? Selv om dere var så smarte at dere ikke røyket under graviditeten. Jeg vil påstå att foreldre kan volde barna sine mye mere skade senere i livet med dårlig holdninger og slarvete uvktige bemerkninger enn de som kutter fra 20-5 røyk om dagen under graviditeten. Når dere er så raske med å kalle røykere for det ene og det andre, tviler jeg på at dere klarer å vise barna deres hvordan de skal respektere mennesker med forskjellige laster her i livet.Prøv heller å lære de hvordan de kan støtte å hjelpe de som har noen laster de ikke klarer å bote med selv. Man hjelper ingen ved å trykke de lengere ned i dritten enn det de er. Man gjør bare vondt værre. Jeg synes alle som klarer å innse at de har en last og prøver å gjøre noe med det er flotte flinke mennesker. OG alle de som støtter opp med gode ord... Fortsett de gode tankene. Vi trenger flere som dere. Stå på!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #47 Skrevet 19. februar 2008 hei, jeg begynte og røyke allerede som 12 åring. når jeg fant ut at jeg var gravid,trappa jeg ned fra 15 til 4 om dagen,emn etter 3 uker,kasta jeg røykpakka til samboer og s at nå ville jeg ikke mere. etter den dagen har jeg ikke rørt en røyk.sluttet da i starten av november. har term i juni. er stolt:)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #48 Skrevet 19. februar 2008 Til 22:05 18.02.2008: Du trekker inn et helt annet tema i noe som er en røykedebatt. Hvis man prater om å røyke vs. ikke røyke under et svangerskap så har vel ikke dette noe med oppdragelse av barn å gjøre?! Jeg synes det er fint at du støtter opp om folk som gjør en stor innsats for å stumpe røyken og de som støtter disse igjen med ros og det hele, men om noen synes det er uakseptabelt og egoistisk å røyke under et svangerskap og hevder det, så trenger ikke det bety at de er flinkere eller dårligere til å oppdra barna sine senere. Det har rett og slett ingenting med saken å gjøre. Dessuten er du like fordømmende overfor disse som du mener de er mot røykerne! Mange røykere klarer å slutte, mens andre tydeligvis ikke gjør en god nok innsats. Lyve for lege og jordmor?! Hva er poenget med det? Lure på om det et synlig på morkaka ved fødselen? For å vite om man kan fortsette å lyve? Man lurer ikke andre enn seg selv. Selvfølgelig synes nok lege og jordmor at det er utrolig leit og urovekkende at et uskyldig barn har måttet lide under mors dårlige vane, men, til syvende og sist, hva bryr ved lege og jordmor seg om at du føder et barn som har blitt påvirket av nikotin under svangerskapet? Man kan bare ikke sammenlikne foreldres mulige fremtidige dårlige holdninger under barnas oppvekst med et røykeproblem som allerede eksisterer under svangerskapet, og dermed hevde at det er bedre å røyke 5 røyk om dagen under svangerskapet enn å komme med "slarvete" bemerkninger og holdninger, som du sier, senere i livet! Jeg gjentar; det har rett og slett ingenting med saken å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #49 Skrevet 19. februar 2008 En venninne av meg røyka før/under/etter svangerskapet. Hun reduserte ant.sigaretter da hun gikk gravid. På en rutinekontroll på sykehuset( skulle sjekke ang.setefødsel) fikk legene hastverk for det viste seg at barnet ikke hadde vokst de siste ukene. Min venninne ble "satt i gang" og måtte føde 3 uker før termin. Barnet var litt over 2kg. Han klarte seg , men han var mye kald og måtte ha masse klær på hele tida lenge etter fødselen pga.for lite kroppsfett. Så kan en jo tenke selv om røyken kanskje var en grunn til at ting ble som de ble......Legene mente det ivertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå