Gå til innhold

Hvordan skal dere fordele permisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg skal først ha 14 uker full permisjon så begynner eg å jobbe 30%,samtidig skal han ha 6 uker. Og da går vi over på tidskonto. Han har permisjon de dagene eg er på jobb, vet ikke helt fordelinga i mnd, men vi har funnet ut at det er den beste løsninga siden eg driver eget firma(har et as så har samme rettigheter som andre=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har diskutert det litt, men ikke kommet frem til nå helt konkret enda. Men siden jeg ikke har noe jobb å gå tilbake til, så blir nok jeg å ta hele. Han har en veldig bra ordning på jobb, som gjør at han får litt ekstra ferie og avspasering;)

Synes egentlig det er litt stas om mannen hadde fått være helt alene hjemme, men blir nok ikke slik. men er jeg heldig å ha noe vikarjobbing i hans 6 uker så er jo det flotters!!!

Skrevet

Pappaen skal ha pappapermisjonen, mens jeg tar resten. Her i huset passer det best. Hadde det gått an at pappaen tok ut mer hadde han selvfølgelig "fått lov" av meg (idiotisk å si at pappaen må "få lov" av mamma, men jeg fant ikke noen bedre vending), men det er litt klundrete å få til med typen jobb han har. Har ikke fastlønn, og er han borte over lengre perioder forsvinner dermed lønnsgrunnlaget når han kommer tilbake.. Vi har ikke råd til å være uten hans lønn i en måned eller to mens han jobber opp igjen dette grunnlaget etter å f.eks. ha vært borte i pappaperm noe særlig utover 6 uker. Derfor ble det sånn for oss - jeg har fastlønn. Ja takk til valgfriheten! :o)

Skrevet

Oi, unnskyld! Mente ikke "pappapermisjonen", men pappaKVOTEN!. Sorry...hehe.. Er helt enig med flere her, det er FORELDREpermisjon, og så deler man på den måten som man finner fornuftig for sin familie. Ja til valgfriheten, men de mammaene som "krever" å få all permisjonen syns jeg er litt egoistiske....i hvertfall hvis pappaen gjerne vil ha mer, men ikke "får" det, fordi mor mener hun "fortjener" alt.... Men men.. Folk må få bestemme selv, men helst bli enige om ting sammen da!

Skrevet

54 uker med 80% lønn.

Far skal ha 8 uker permisjon + de 2 ukene i forbindelse med fødselen.

Etter endt permisjon i slutten av mai tar jeg ut litt ferie, samt noe ulønnet permisjon frem til barnet er innkjørt i barnehage i august.

Skrevet

Saa morsomt aa hoere alle sine tanker....og loesninger, og hurra for mangfoldet sier jeg. Har ikke bodd i Norge paa en stund, men vet jo at man ikke gaar veien for aa mene hva naboen skal og boer gjoere... ;o) DET gjoer man ikke i Asia, hehe....her er det aa regne som utrolig uhoeflig aa mene noe som helst om andre, saa godt aa vaere paa forumet og skravle litt.

En erfaring jeg har er at jeg ikke har blitt den supre nr 1 - for barnet mitt, noe jeg synes er helt i orden. Andre venninner har et sterkt oenske om at de skal vaere suverene for barna, spesielt i forhold til barnefar, og da blir man jo dette i ganske mange aar da. Saa det er jo dette man boer tenke gjennom allerede foer foedsel faktisk. Noen veninner jeg har som har passet barnet mest selv de foerste aarene er ogsaa fornoeyd med at de skal gjoere dette i fortsettelsen. Men noen andre, som regnet med at pappa kom og kunne det meste ca rundt 3aarsalderen uten aa ha faatt delta tidlig, har faatt seg noen overraskelser. En av dem skriver lange lister og ringer hjem hele tiden dersom vi f.eks. er ute og spiser en jentegjeng eller noe, og man merker at hun ikke egentlig koser seg i det hele tatt ute, med tanke paa alt pappa "helt sikkert gjoer feil og barnet blir sikkert lei seg osv"

Saa mitt tips (gammel uglemortips) er at man bare ofrer dette en liten tanke; har man tenkt gjennom at man etablerer omsorgsfordelingen ganske tidlig? Kanskje allerede i spedbarnsalderen...

Jeg husker foerste gang jeg var borte fra babyen min etter foedsel forrige gang (det var foerste barnet) og jeg kjoerte meg en tur ut til en strand og tenkte aa gaa en tur. Foelte meg helt nummen kjoereturen ut, gikk ut av bilen, kikket litt paa sjoeen, og tenkte at "nei, naa er det vel paa tide aa komme seg hjem" HAHA; morsomt aa tenke paa naa, forsto ikke hvor jeg var, hormonene jobbet MOT min frihet, jeg syntes det var helt meningsloest aa vaere borte fra babyen min og dette har jeg ledd mye av i ettertid. Pappaen lurte paa hvorfor turen min bare tok 30 min og jeg visste ikke helt.... Da var barnet ca 3 mnd tror jeg. Men det kan foeles saann for mange moedre, og jeg var bevisst paa at jeg skulle overlate henne til pappaen, saa min mamma, saa hans mamma, osv osv - uansett, fordi jeg husket hva jeg mente foer jeg fikk barn.

Man velger selv og det er viktig, jeg respekterer ogsaa de med 5 barn, som har vaert hjemme hvert eneste sekund i 2 aar pr barn, mamma altsaa (selv om jeg personlig ikke helt forstaar det).

Aner ikke hva som er permisjonsdiskusjonen i Norge akkurat naa, men hoeres ut som om flere og flere menn tar ut mer, og 7 uker totalt er jo tross alt mer enn for noen aar siden. Heia heia! Og vinnerne er jo barna, som faar bli kjent med begge to....paa fulltid og i ukesvis.

Da min mann hadde hatt datteren vaar noen uker alene foer hun var 2 aar fordi jeg maatte reise med jobb, og de havnet paa sykehus, og det var oppkast og medisiner og han passet henne hele doegnet hjemme (ikke noe veldig alvorlig altsaa, men mye jobb for han) disse ukene, da sa jeg til han etterpaa: "Naa tror jeg virkelig du kan kalle deg en forelder de luxe, en som haandterer alt som er, samme hva det skal vaere" Han fnyste litt og sa: "Jeg trenger ikke deg til aa fortelle meg det, og dessuten tror jeg aldri du hadde klart dette!" Saa morsomt, og litt saann supermammakommentar egentlig, noe jeg kunne sagt selv dersom det var meg som hadde staatt paa i 100, helt alene noen uker.

Saa heia moedre som er alene med barn ogsaa, de har det jo saann hele tiden...

Altfor langt, men sorry....litt fritidsproblemer. =o))

Skrevet

jeg skal ha et år også skal jeg ta ut ferie i permisjonen. ferien som jeg har i år og neste år. så da blir det et år og ti uker jeg skal være hjemme. sambo tar sine uker han og. blir vel til at vi gjør som sist. han tar fri hver fredag til de 6 ukene er brukt opp. sist hadde han fem uker så det var vel 25 uker eller noe sånt som han var hjemme en dag i uken. jeg var også hjemme for det. eneste var jo bare at jeg fikk 4 dager mindre betalt i mnd siden han var hjemme hver fredag. men det blir ikke så mye penger at vi merker det så mye.

Skrevet

Du har mange gode poenger Femina. Jeg mener man er to om å få barn, og bør være to om den daglige omsorgen. Selv føler jeg og mannen min at vi har fått til dette etter våre ønsker, ingen av oss er "foretrukket" av datteren vår på snart to år, og dette håper vi å fortsette med. Er jo klar over at barn i perioder kan ha en hang up på å være "mammajente" eller "pappajente" f.eks., men jeg tror det er mye hva man gjør det til i utgangspunktet - som foreldre.

Jeg tror mange fedre i dag er mer aktivt med fra barnet er ganske lite, og at kvinner blir flinkere til å la de få slippe til. Det syns jeg er utrolig viktig, tror det har vært (eller er?..) mange kvinner som mener at mamma er best uansett, det burde ikke være sånn. Hvordan skal fedrene da få bli kjent med sine barn? Jeg håper de fleste familier klarer å lage en omsorgsfordeling som gavner både voksne og barna i den enkelte familien. Det som passer for oss passer ikke nødvendigvis for naboen, og omvendt.

Men er veldig enig i det du sier om at man skal være litt forsiktig med å bli "den eneste ene" for sitt barn. Barn har godt av trygge omgivelser, og det er det flere som kan gi dem. Et utvidet nettverk av mor, far, venner, familie og andre som sirkulerer i nær omgangskrets er til barnas beste tror nå jeg. Barn vil uansett være sterkt knyttet til sine foreldre - og særlig mor den første tiden - derfor er det viktig at vi som skal oppdra, lære og ha den daglige omsorgen for dem gjør barna våre trygge på flere personer. Det vil de ha stor nytte av.

Skrevet

Ja, ikke sant? Og i noen familier handler ikke dette om hvem som tar ut permisjonen i det hele tatt. Det er mor flink til aa soerge for at ikke skjer, hun har nemlig forlengst innen barnet er et aar, vaert borte et par netter, kanskje helger, uten aa gi instrukser saa pappa MAA laere selv....

Men jeg har altsaa noen skrekkeksempler av noen venninner (godt jeg er ihuga anonym her, hehe) som virkelig tror at barnet ikke puster helt riktig uten at de er i naerheten, eller at de som passer barnet - til og med pappa, gjoer det helt 110% som mor gjoer, og det er bare saa leit aa se paa. Disse barna blir jo ikke trygge "paa verden", ikke paa sin egen pappa (de har jo hoert mamma kjefte han huden full bare han kanskje matcher noen andre klaer enn hun ville gjort, eller gir 1/2 dl mer groet enn hun ville gjort en hel HALVTIME for sent!!) Skrekk og gru, hehe..... Men man velger selv, og heldigvis trenger ikke dette henge sammen med hvordan man fordeler permisjon, men hvordan man er som person kanskje.

Det tyngste syntes jeg, da jeg skulle loesrive meg fra "mamma vet best - ingen protest-regimet mitt" var nettopp aa rett og slett baade holde kjeft OG smile og vaere glad, naar pappa drev med ting jeg mente nesten kunne skade barnet, hehe....og saa var det bare bagateller, kanskje noe som til og med var bedre. Men jeg hadde bestemt meg paa forhaand, jeg SKULLE ikke bli en supermamma, bare en god nok mamma, en slettes ikke saa verst mamma, og saa synes jeg det er saa viktig at barnet mitt ser at mamma koser seg gjennom livet, har det goey, ikke bare er til tjeneste for mann og barn og alle rundt seg, men noen ganger skal noe annet, bare for goey, og derfor ikke har tid til aa vaske huset eller mate barn.... Men saann er vi da, alle trenger ikke vaere saann, men det passer for oss, og det hemmer ikke mannen min fra aa bli den beste han kan bli og jeg har ikke rett ELLER plikt til aa mene hva som er rett for barna til enhver tid, som er deilig.

Som naar han noen ganger spoer: "Hva skal hun ha paa seg?" "Noe rent og helt" svarer jeg, og saa blir det hva som helst..... ;o))

God helg igjen. Morsomt aa hoere hva folk mener og naar har i hvert fall jeg sklidd ganske godt ut av tema, hehe.....

Skrevet

Langt utenfor tema, ja, men viktig og morsomt å diskutere! Skal starte en ny tråd nå - og plukke opp noe av det som tas opp her og i enkelte innlegg over...

Ps. skerv en kommentar til deg litt over, også, men i går hadde jeg ikke tid til å sitte så mye her inne at jeg fikk startet den tråden som kommer snart..

Heng deg på!...og alle dere andre også!

Skrevet

Jeg må gjøre ferdig studiet, så her tar jeg de første 6 mnd, deretter tar kjæresten resten av permen og litt permisjon etter det. :) Det er jo ikke ideellt å studere med en så liten baby, men jeg har liksom ikke noe annet valg om jeg skal bli ferdig med studiene.. :-/

Skrevet

Takk for hyggelige kommentarer Krusemynthe og flott at du starter flere traader! Tar litt av for meg noen ganger, hehe....disse hormonene. Og saa ender HI opp med litt for mange svar av ting hun ikke har spurt om, hihi...

Skrevet

Jeg skal være hjemme de tre første månedene, så begynner jeg å jobbe en dag i uken. Far skal ha to uker ved fødsel og da en dag i uken i et år.

Skrevet

Siste anonyme her, for en utrolig bra permisjonsordning! Har ikke hoert den varianten foer....stilig. Mange gode poenger her; du faar kommet deg raskt tilbake til jobb, selv om det er en dag i uken, saa er du der, allerede etter 3 mnd. Mannen din faar eneansvar for babyen hver eneste uke, en dag, helt fra den er 3 mnd (utrolig bra) og han faar vaere det i lang tid! Saa morsomt og virkelig noe man kunne oenske seg. Kan jeg spoerre hvilket yrke du har? Hvor kan man gjoere dette? Altsaa jobb en dag i uken? Helt straalend spoer du meg... =o)

Skrevet

Det blir jo en tidskonto ordning. Jeg jobber som lærer, så blir ikke store stillingen, men ca 10-12%. Poenget er at jeg slipper å være borte fra jobben et år, og at da far selvfølgelig får tid med barnet. Jeg snakket litt med jordmor om hvor lenge hun anbefalte meg å bli hjemme, hun mente 3 måneder var minimum. Så har jeg avtalt dette med arbeidsgiver, som syntes ordningen hørtes bra ut. (Kommer kanksje an på arbeidsplassen og yrket om man kan få til en slik løsning). Håper jeg vil dette like mye når det lille nurket er her da he he, men syntes det er viktig at far får komme tidlig på banen om det er mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...