Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Her har vi ikke bestemt oss enda. Vil gjerne at mannen min skal være hjemme litt lenger enn bare pappa permisjonen. Tror det er viktig at han også får muligheten til å være hjemme lenger med barnet, og ikke minst tror jeg det er bra for forholdet. hva tenker dere? Har dere bestemt dere?
Maja☆ Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Vi har tenkt litt anderledes enn de fleste her går jeg ut i fra. Jeg skal ha rundt 3mnd permisjon også far får 6mnd. Dette er det som lønner seg for oss siden han tjener mest.
Saltlakris Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Her skal pappaen ha sine 6 uker, og jeg resten.
Trulte76 Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 jeg har sjømann, som vil tape en del penger bare på å ta de 6 ukene, så han skal ikke ha de..men han er jo hjemme 5 uker så borte 5 uker, så han er jo liten vits han tar permisjon likevel.. Synd jeg ikke får overført hans sine uke..skal høre, men jeg tviler..før gikk det an, men har hørt de har forandret på de reglene
*Super*Mamman* Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 Jeg skal ha hele permisjonen, bortsett fra de 6 ukene til far, dem skal han ha.
2 fine små Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 Han fortalte meg en dag uten at vi har diskutert dette, at han tar 3 mnd. Da blir det det, og jeg tar resten. Heia menn som har en mening om dette og et krav sier jeg, og jeg mener personlig at det er en foreldrepermisjon, og ikke en mammapersmisjon, saa helt i orden for meg. Men dette er bare min personlige mening som gjelder for vaart samliv altsaa. Vi har ogsaa god erfaring med veldig jevn fordeling av hvem som har vaert hovedkontakt med vaart foerste barn, saa det er ikke oenskelig at en av oss tar full persmisjon og den andre et minimum. Men jeg synes alle par maa bestemme dette selv, bare de faktisk bestemmer det begge to..... ;o)) Det er vel ikke alltid. Har en venninne som sier at "Han har ikke noe valg, jeg tar alt, det er ikke noe aa diskutere" saa man er saa forskjellig.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 her ønsker far masse perm, å det skal han få, men ikke mer enn meg.... så det blir nok 50/50 tenker jeg:) glad for att han vil gjøre dette jeg:)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 14. februar 2008 #8 Skrevet 14. februar 2008 Lille meg venter nr 3. Hva med tidskonto eller hva det heter. Det skal vi ha, og her jobber sambo offshore. Jeg tar full permisjon fra juni til nyttår. Etter det jobber jeg når han er hjemme og har fri, også har jeg permisjon når han er offshore. Slik kan vi dra ut permisjonen mye lengre, og så får far mulighet til å være hjemme alene lenge:) Vi kan også overlappe periodene slik at vi begge og kan være hjemme. Så uten at noen tar ut ferie vil vi på denne måten få permisjon i ett år. Så kan vi benytte oss av ferien vi må ta også. Og vi får da mulighet til å vente til jenta er godt over året før hun stikker i barnehagen. Positivt for meg og som tildligere får komme ut i arbeidslivet på en mild måte, litt etter litt!
hmmm? Skrevet 15. februar 2008 #9 Skrevet 15. februar 2008 vi skal gjøre det samme som maja her.... jeg tar 3 mnd og han tar 6, det er mest fordi jeg går på skole og nurket kommer akkurat i sommerferien, så begynner jeg på skole igjen til høsten og da går far ut i permisjon... har ikke tenkt så mye på det men ser ut til at det er slik det blir ) sånn ca...
Piamor Skrevet 15. februar 2008 #10 Skrevet 15. februar 2008 Her blir det ingen pappa-permisjon, han er nemlig selvstendig så det har vi ikke råd til! Jeg skal søke om å få hans permsjon så får vi se...
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 15. februar 2008 #11 Skrevet 15. februar 2008 her tar han kun 6 uker, pluss 4 uker ferie.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #12 Skrevet 15. februar 2008 Her skal pappan ha 3 måneder. Det fungerte veldig bra sist og blir nok bra for oss denne gangen også
Prikken ('08) blir storesyster Skrevet 15. februar 2008 #13 Skrevet 15. februar 2008 her i huset blir det nok eg som tek det meste av permisjonen. barnefar ønsker helst kortare enn 6 veker også, men dei 6 vekene blir han pent nødt å ta - ikkje aktuelt å miste noko permisjonstid. sjølv om eg fortsatt prøver å få han til å vurdere å ta ut 8 veker, kanskje meir. dessuten så kjem han til å storkose seg dei vekene uansett. men forstår han godt, snakkar no om ein som blir rastlaus i heile kroppen dersom han har ferie i ei veke. trur nesten eg håpar på at vi får ein aktiv gut...
M by M Skrevet 15. februar 2008 #14 Skrevet 15. februar 2008 Vi lurer på å ta 6 mnd hver oss. Jeg vil at han skal få være hjemme og få like nære bånd fra begynnelsen som jeg gjør. Eneste han ikke kan gjøre, er å amme. Ihvertfall ønsker jeg at det skal være slik. Han tjener mer enn meg og jeg jobber natt og har ofte fri en hel uke i strekk, så om han hadde vært hjemme siste halve året, ville det gitt oss en masse kvalitetstid sammen også. Avgjørelsen står egentlig på sjefen til samboer nå og samboer. Så vi får se.
2 fine små Skrevet 15. februar 2008 #15 Skrevet 15. februar 2008 Jeg blir saa utrolig glad av aa lese denne traaden, fantastisk!! Og hva er saa bra? Jo, jeg er 35 aar og blant mine venninner saa er vi de mest radikale hvor pappa tar 3 mnd denne gangen og faktisk var hjemme et helt aar forrige gang, foer barnet var 2,5 aar - grunnet litt spesielle forhold den gangen. Saa jeg er liksom saa heldig jeg da, som har en mann som vil dette. Men paa denne traaden er det jo helt utrolig bra blanding!! Her tar mor mest, far mest, helt 50/50 og alle mulige broeker, det er saa fantastisk aa se at verden gaar framover, at far ikke lenger er helt neglisjert som spedbarns- og babypappa, og ikke minst, eller aller best kanskje; det virker som om dere virkelig har hatt en samtale om dette internet og kommet fram til hva som er best for familien, barnet, oekonomien og at dette med permisjon ikke er "mammas privilegie" men familiens og barnets kabal.... Det er saa utrolig bra og dette maa jeg bare sladre om til mine jevnaldrende venninner som har menn som ikke kunne tenke seg aa ta i babyen annet enn litt leking paa gulvet naar bleien er toerr og barnet er blid og glad, evt trille vogn naar babyen garantert sover... =o) Jeg har ikke noe roedstroempeforhold til at pappa skal vaere hjemme, men er saa heldig aa ha en mann som synes det er den stoerste selvfoelge at han er like viktig for babyen fra foedselen som jeg er. Puppen ordner vi og det er jo timesvis hver dag som ikke handler om amming....saa der faar man bare tilrettelegge. Heia unge moderne moedre!!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #17 Skrevet 15. februar 2008 Hos oss skal jeg ha alt utenom 6 uker.. Men dette for far blir mye hjemme med ferie 5 uker i tillegg til 11 uker utenom ja også de 6 ukene da. Så far er jo hjemme 17 uker i løpet av året .. tar han mer permisjon får vi mindre penger og han mindre fri så det lønner seg ikke for oss. Ellers så hadde vi sikkert delt litt mer på det .. Men sist trengte jeg å være hjemme for å komme meg etter fødsel, amming om natten tok også på. Så her i huset hadde det ikke blitt 50/50 men flott at noen klarer det Men klart far skal få anledning til å lære barnet sitt skikkelig og kjenne.. Er gla vi enda har et system i dette landet som lar hver enkelt familie besstemme hva som er rett for de..............
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #18 Skrevet 15. februar 2008 Det blir nok til at vi søker om at jeg tar over fars permisjon. Sambo driver enkeltmannsforetak, og hvis han skal være borte i 6 uker, så går firmaet hans konkurs, om ikke, så mister han mange kunder. Fikk overført hans perm til meg i 2007, så håper vi får det til denne gangen også : )
M by M Skrevet 15. februar 2008 #19 Skrevet 15. februar 2008 Til Femina: Veldig enig i innlegget ditt her! Grunnen til at jeg nå vil ha 50/50 deling er at jeg har et barn fra tidligere forhold hvor pappaen nå er 35 år, jeg er snart 24. Og da vi bodde sammen med en liten baby, holdt han seg veldig unna og skiftet kanskje bleie en gang i uka. Men da det ble slutt mellom oss og han skulle ha samvær og fikse alt selv, var han jo kjempe flink! Det er jo en drastisk sammenligning siden vi hadde gått fra hverandre, men det jeg har lært fra det er at det er bare å la pappa slippe til skikkelig! Om far og barn øver seg, sovner barnet like godt hos far osm ikke har pupp etterhvert og pappa kan faktisk klare å styre et hjem med husarbeid, barnepass, matlaging osv som vi jenter kan. Vi jenter har lært oss å gjøre jobben og det kan pappa også lære seg- om han får slippe til! Gevinsten er en mann som ser oppgavene i hjemmet like godt som du selv gjør og som føler akkurat like mye ansvar som deg. Og det beste: baby og pappa med et kjempe nært og godt forhold fra begynnelsen av! Også får både mor og far satse på jobben sin og ha et lite liv ved siden av også. Det tror jeg er viktig for å være fornøyd og å klare å holde sammen i dagens samfunn hvor mor ofte går fra full jobb til permisjon.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 15. februar 2008 #20 Skrevet 15. februar 2008 Her skal far ha 6 uker, og jeg resten. (Vi må ta ut 100% lønn og 80% permisjon pga at vi taper masse på å gjøre det omvendt.) Far skal høre med jobben om han kan ta ut en dag i uka fordelt over max 30 uker. Dette tror og håper vi blir en fin løsning som gir far og oss en bedre mulighet til å bli kjent med nurket på et tidligere stadium. Håper å få til langweekender der vi kan pleie familien
Nordpå Skrevet 15. februar 2008 #21 Skrevet 15. februar 2008 Interessant tråd, dette. Fint å se at folk tar individuelle valg. Det er et av de problemene jeg ser ved forslaget om å dele permisjonen "slavisk" mellom mor og far. Folk må få lov til å bestemme selv hva som er best for dem, mtp. både amming, økonomi, arbeidssituasjon, hvordan babyen har det osv. Da vi fikk vår første var jeg mye syk etter fødselen og kom ikke på plussida før det var gått 2-3 måneder (i sykemeldingsperioden min overtok far fødselspermisjonen - fin ordning!). Det hadde vært fælt å gått rett ut i jobb da - når alt begynte å ordne seg og det endelig var bare kos med å være hjemme. Jeg tok hele permisjonen, unntatt ukene forbeholdt far. Likevel vil jeg påstå at jeg har en veldig tilstedværende mann som var klar på å ta fullt ansvar for stell osv. selv om jeg var mest sammen med barnet til daglig - så føler ikke at noe er tapt der. Sønnen vår forholder seg like gjerne til far som til mor. Min jobb innebærer en del reising og da blir det at far og sønn er hjemme alene i perioder - slik knyttes båndene godt og omsorgen fordeles jevnt oss i mellom. Når vi nå venter en til har vi ikke helt landet på hvordan vi gjør det, men jeg kommer nok til å ha mesteparten av permisjonen denne gangen også. Det er ikke fordi jeg har trumfet det gjennom, men er en totalvurdering i fht. amming og arbeidssituasjon ++. Jeg kunne ønsket meg at far fikk ytterligere permisjon etter det første året, slik at barna slapp å begynne i barnehage så altfor tidlig...men det er kanskje å håpe på for mye..?
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 15. februar 2008 #22 Skrevet 15. februar 2008 44 uker med 100% lønn, og far tar sine 6 uker.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 15. februar 2008 #23 Skrevet 15. februar 2008 Pappa får 11 uker her hjemme. Synes han skal få mere enn de 6, men ville jo ha mesteparten jeg også så da ble det slik :-)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 15. februar 2008 #24 Skrevet 15. februar 2008 Her i huset er vi vel på en måte "heldige".Vi er heldige når det gjelder permisjon,men ikke ellers. Far får betalt to uker fra arbeidsgiver,fra barnet er født i tilegg til det regner vi også med at han får også denne gangen 29 uker,så vi blir begge hjemme med barnet i 31 uker,før han må begynne å jobbe igjen. Slik hadde vi det sist,og regner som sagt med at det skjer igjen,kan ikke se hva som har forandret seg,som skal tilsi at det ikke går denne gangen. Det var godt å ha ham hjemme,slik at han også kunne bli kjent med barnet og nå som vi får to litt tette,kan det jo være godt med litt avlasting også. Mange har vært sjalu på oss,som får dette til,men det synes jeg er smålig.
Krusemynthe Skrevet 15. februar 2008 #25 Skrevet 15. februar 2008 Til Femina: Leser mye av det du skriver i diverse tråder...og jeg må si at jeg liker måten du tenker på.. (sikkert fordi jeg tenker mye av det samme;-)... Dette forumet skal jo være både for små og store opplevelser, debatter og problemer, men jeg synes ofte det er vel mye av det "små"... Det du setter fingeren på her er KJEMPEVIKTIG, både for oss som allerede har billetten til dette forumet, men også for alle de mammaer og papaer, og ikke minst barn som kommer etter oss/våre. Vi må synliggjøre at det finnes muligheter til å "tenke annerledes". Det hevdes altfor ofte at samfunnet ikke er likestillt, men jeg tror sirupen ofte sitter mellom øra våre, og ikke i mulighetene eller regelverket! Takk for at du er så raus med dine tanker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå