Gå til innhold

Jeg begynner snart å grine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ojjjda, de sies jo at dem ikke for noe forstoppelse av mm iallefall... jeg ville ringt legen jeg, for det hørtes meget merkelig ut... jeg dusja med dattera mi, når hun hadde vondt i magen... la strålene komme over magen, men bare pass på at strålene ikke er for harde eller at vannet er for varmt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei venninne av meg måtte hjelpe sønnen sin med å bæsje, De brukte q-tips forsiktig, fuktet med litt olje for at det ikke skulle være ubehagelig for lillegutten, holdt han over do så de slapp bæsjebleier "unødvendig"... De måtte holde på sånn i nesten 4 mnd, da begynte gutten selv å si ifra når han kjente det kom, så de begynte å holde han over do, og han har nå ikke bæsjebleier lenge ri en alder av 20 mnd, må være utrolig behagelig både for foreldre og barn :-) Men dette ble en lang avsporing, hehe, jeg ville prøvd å se litt på gutten og så hjelpe han litt om du ser at han sliter, så løsner det sikkert av seg selv til slutt :-)

Skrevet

prøv å massere endetarmsåpningen med litt babyolje/matolje. dette skal føre til at muskelen der slapper av:)

Veit også at nokon kan få hjelp av å få ein vanlig stikkpille:)

Skrevet

Jeg tror du bare skal la han være. Vanlig at enkelte ikke bæsjer på en uke eller to faktisk... Så lenge han bare får mm vel og merke... Plutselig en dag kommer det, og da kommer det masse.... Men får han mme, så er saken en annen, da burde du ta kontakt med legen!

Skrevet

Luftsmerter er vondt. Og så lenge ungen får bare mm så blir han ikke forstoppet. Men det er mulig at du må være mye mer nøye med hva du spiser.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ikke massere med q-tips eller febermåler osv....

Men fikk et tips om å prøve et par dråper soya olje og det funka her, hadde da prøvd alt annet....ville ha sjekka ut det kanskje......

Lykke til, stakar lille.......

Skrevet

Hei!

Storjenta her hadde bæsjbleie bare hver 14. dag da hun var baby, uten at det var unormalt.. mens nr 2 her har flere på èn dag. Forskjell ja! Har hørt at de som får morsmelk ikke kan få hard mage (høres i grunn logisk ut og da). Men om du er sikker på at han har vondt i magen pga det og ingenting hjelper, kan det vel være greit med en tlf til legevakta.. *god bedring til lille*

Skrevet

Skal du massere må du gjøre det fra blindtarmen til endetarmsåpninga, altså fra høyre mot venstre. Ellers masserer du bæsjen tilbake i tarmen og ikke ut....

Selma bæsja også 7 til 8 ganger om dagen, til det plustelig var stopp. Legen på hs anbefalte q-tips, prøvde det en gang, og må bare si IKKE GJØR DET!! Det virka som det var kjempevondt!!! Selv med masse olje... Prøv å massere! En annen ting, jeg har gitt Selma både sviskemos og malt, og det fikk hun veldig vondt i magen av! Virka som omdet ble for mye av det gode på en måte. Og da var hun 9 mnd!! magen til din lille tåler nok enda mindre!! Prøv å la det bero et par dager, sånn at det får roe seg ned! Lykke til!!

Skrevet

Mine 2 første hadde mye vondt i magen. Jeg pleide å koke opp 100 ml vann med 2 ss sukker. Avkjølte til lunket og ga dem fra flaske. Satt de så litt skrått med beina mine som støtte til hode og rygg....sykle med beina og presse de mot magen......

Skrevet

Oi, her var det mange forskjellige svar... Så bare for å forvirre deg enda mer skal jeg komme med mitt råd..

Når mini her var liten fikk vi omtrent 100 bæsjebleier om dagen, trodde nesten ikke det skulle gå ann! Så plutselig stoppa det opp, og han skreik døgnet rundt. Prøvde minifom dråper som bare rakkern (legen sa forøvrig at det er bevist at de har null effekt, men har en placebo-effekt på foreldre bare).

Jeg hadde ikke troa på at det "kunn" var luft smerter, for makan til smerte-skrik hadde jeg aldri vært borti!

Min mor trådte til og bestilte time hos kiropraktor. 3 behandliger senere var hylingen borte og bæsjen kom gjevnlig.

Leger anbefaller aldri kiropraktorer (som jeg har vært borti hvertfall), så det er noe man må ordne sjøl...

Sikkert mange her som er uenig med meg om dette, men jeg forteller kunn om min egen opplevelse, og det funket flott for oss :)

Skrevet

1 uke er ingenting å frykte!!!!!!!!!!! Tulla vår bæsja i kvar einaste bleie heilt til ho var 2mnd, da ble det bom stopp. Gikk vel 14 dager i mellom hver bæsjeblei ofte. Å ivertfall 1 uke.

Skrevet

ei vennine av meg hadde samme problem med sin lille sønn når han var noen få uker gammel og etter samtale med lege fikk hun beskjed om å smøre lillefingeren og stikke den forsikitg opp i endetarmen.. dette da det som regel var en del som rett og slett ble så hard og endetarmen "skrumpet" litt inn slik at de ikke fikk det ut.

det beste og mest skåsomme for en liten mage. så om det er problemer så prøv dette, hun hadde full klaff med dette.. og husk om noen skal si noe om dette så er det en barnelege sitt råd;-)

Skrevet

Ser det er mange her som sier at 1 uke er jo INGENTING, for det er veldig vanlig...

Ja, det er klart at det kan være veldig vanlig med både 1 og 2 uker uten bæsj for de små, MEN i dette tilfelle så er det helt tydelig at den lille har det VONDT.... Og da er det ikke normalt, det er klart....

Regner med at du har prøvd alt av kjærringråd HI, men du bør nok gjøre som flere anbefaller her, og ta en prat med helsepersonell så fort det lar seg gjøre... Om ikke annet for å beroligge deg som mor... Kan også være at barnet ditt merker at du blir litt stressa at han ikke bæsjer som han skal, og det reagerer han garantert på...

Skrevet

Selma var på legevakta 2 ganger pga dette, og begge gangene måtte legen stikke inn lillefingeren for å være sikker på at alt var ok der. Begge gangene hylte hun til, og gråt hjerteskjærende!! Så ikke gjør det, selv om du blir anbefalt det!! Det hørtes helt forferdelig ut!! Din lillefinger er stor for hennes endetarmsåpning!!! Vi var hos kiropraktor mot kolikk og hadde god effekt av det! Huff får helt vondt av alle som mener at man skal stikke ditt og datt opp i den lille rumpa til babyen....

Skrevet

Får han bare mm, eller har han fått mme innimellom? Det går ikke an å få forstoppelse med bare mm. Da er han syk, eller han har fått noe annet en bare mm.

Skrevet

en godt smurt q-tips i rompa.

hjalp her en gang

Skrevet

som andre sier, det er jo helt vanlig.. MEN å si at man skal massere mot klokka er fullstendig galt.. du må massere med klokka ellers jobber du feil vei mot tarmen. Lykke til. Det kommer nok.

Skrevet

Siden han bare får morsmelk, er han nok ikke forstoppet,men han kan ha vondt i magen likevel.

Det du kan gjøre, er å la være å drikke melk og å spise melkeprodukter noen dager og se om det gir seg. (Løk og kål må du jo selvfølgelig også ligge unna) Ikke spis lakris heller!!

Når det gjelder sukkervann, så må det gis akkurat når han har smertene. Det virker ikke forebyggende. SUkkervann har hjulpet oss mye.

Snuppa vår hadde masse luft og smerter i magen helt til hun var ca 3 mndr. Da ble alt bedre. Jeg prøvde alt, synes jeg, og det som funket best var amme-te som jeg kjøpte på Sunkost. Du kan kanskje prøve den?

Skrevet

Hei Mamma 25 og stakkars lille gutten din. Gutten min va kjempe plaget med dette når han va liten. Han fikk bare mm og allikevel paget han sånn.

Husker at noen gang han var helt svett og grått masse når han endelig fikk til å bæsje. Og jeg husker ikke hvor ung han va men tenker at kanskje 3 mnd. så va det ikke noe løs avføring som kom men ordentlig "kabel". Og ja han hadde vondt og det som va verste va at ingen (bla.helsesøs.) trodde det va så ille som jeg sa. Jeg gruet meg sånn når det nærmet seg 1 uke uten bæsj. (vet at noen ha treg system og bæsjer sjelden)

Det jag gjorde va og massasjerte magen hver dag. Ga malt...rett fra teskje og småe mengder kokt vann (ja vet at d anbefales ikke - men va faktis helsesøsteren som sa det til meg). " Trimmet" med føttene hans. Dette for å holde magen "mjuk". Hvis ikke avføringen kom etter mange dager så tok jeg olje på q- tips og snurret det FORSIKTIG i endtarmen. Så holdte jeg føttene (lårene) mot magen litt stramt slik at han fikk litt hjelp å få bæsjen ut. Og når han er litt eldre så start med sviskepure den er bare helt genial. Bedre en saft. Jeg virkelig håper dette ordner seg for dere. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...