Gå til innhold

Setefødsel (ja igjen): Keisersnitt vs vaginalfødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, som kanskje fleste av dere vet så sitter jenta i magen min...

Har tatt CT av bekkenet for å se om det er stort nok til en setefødsel. Dette er noe jeg selv ønsker. Vanligvis tar de ikke CT av bekkenet når man er flergangs. CT viste at bekkenet mitt var normalt...Hva det enn nå betyr...Jeg tolker det som at jeg kan føde vaginalt.

Men så skal jeg ha ny UL-kontroll av jenta til mandag. De siste UL´ene så har jeg fått hastetimer siden det har vært fullt... Så nå får jeg vel hele "pakka". At legen vil forklare litt om setefødsel, om keisersnitt. Og hvordan hun sitter... Så nå er vel alt opp til legen om jeg får lov å føde vaginalt eller ikke...

Så kom jeg på at hvis legen sier at jeg bør ta eller må ta keisersnitt så kan jeg jo være mamma innen to uker... Litt skummelt men samtidig: Hurra, snart ferdig...Slemt sagt men nå orker jeg ikke mer smerter eller å ha vondt i flere dager bare fordi jeg satte på en maskin med klær.

Så spørsmål:

1) Blir setefødsler satt igang eller må jeg vente til det settes i gang selv?

2) Noen som har født i sete før eller har tatt keisersnitt??

3) Hva ville dere ha valgt?

4) Sånn ca når blir man forløst med keisersnitt?? En eller to uker før termin...

Nå er ikke jeg redd for å revne eller fødsel, men heller mer redd for keisersnitt, men må jeg ha det så tar jeg i mot med åpne armer..

Ble langt dette, men er faktisk noe jeg tenker på absolutt hele tiden, og begynner å bli sliten av dette... Så håper noen klarer eller orker å svare...

Så må jeg si takk for at du orket å lese dette hulter i bulter innlegget=o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heihei =) Gutten min ligger også i seteleie, han er estimert til å være 24% over gjennomsnittet i størrelse, og han veier allerede ca. 4200g.

Jeg er 39 uker på vei i dag..

Jeg hadde bestilt keisersnitt i morgen, men ombestemte meg fordi jeg har lyst til å føde han på naturlig måte (legene anbefaler det og sier det er best for babyen) og unngå komplikasjoner i neste svangerskap.

Legene vil helst at et keisersnitt skal bli tatt så fort som mulig for at man ikke skal komme i fødsel før inngrepet. sånn sett blir det bedre planlagt, og det innebærer mindre risiko.

De setter desverre ikke igang setefødsler, fordi de vil at man skal ha så sterke rier som mulig, og de blir ikke like sterke med drypp.

Jeg må innrømme at jeg begynner å bli nervøs fordi babyen er så stor, men jeg vil virkelig ikke gå glipp av den følelsen alle snakker om da babyen endelig kommer og blir lagt på magen =)

(dette ble et litt hulter i bulter innlegg også, men men..)

Skrevet

Hehehe..Takk...Ble klokere nå ja...

Er selv "bare" 37 uker...Og ønsker veldig å føde ja...Denne er blitt estimert til 2600 nå, så blir spennende å se...

Tusen takk skal du ha...=o)

Skrevet

Heisann!

Hadde barn i sete sist, men han snudde seg heldigvis på slutten. Har snakket med mange som har født i sete pga jobben min, de allerfleste er veldig positivt overrasket og syns ikke det er verre enn hodefødsel.

Hadde dette barnet ligget i sete, hadde jeg absolutt vurdert sterkt å føde vaginalt, så sant målene var greie. Hadde hun vært rundt 4 kg hadde jeg ikke turt da, men det er mange steder grensen for keisersnitt på seteleie uansett.

Lykke til!

Skrevet

Skal føde på A-hus og der har de en grense opp til 4000 gr...

Tusen takk for svar=o) Kjenner jeg heller enda mer mot en fødsel...=oD....

Skrevet

Nå skremmer du meg her...

Jeg skal jo på kontroll den 28 og da evt på haukeland til UL og "full pakke". Så m det skjer, og de bestemmer snitt, så er jo den 28 ca to uker før min termin....

Er kke klar til å bli mamma igjenn sååå fort..

Skrevet

hehehe...Uff..Ikke meningen å skremme deg...

Leser jo om de som får Keisersnitt to uker før termin og greier...Noen en uke før...Så tror jeg ville ha tatt med meg bagen jeg...(bare for "skremme" deg litt til) =o)...

Så nå får vi bare begynne å tenke at nå er vi snaaaaaaaaaaart mamma igjen...

Skrevet

får vaske klær i morgen jeg da... (bra vi fikk oss tørketrommel i går =)

hva trenger jeg å pakke da??? (faktisk helt blank. Papirer,klær til mini, og meg, og??)

Skrevet

Fikk hastverk nå...Uff, da...Unnskyld for at jeg ler...hehe...

Har ikke pakket selv jeg...=o) Men skal ha med

* 2 gensere

* joggebukse

* truser

* Ammebh

* ammeinnlegg

* sokker

* Crocs (tøfler, slippers e.l.)

* En body

* strømpebukse

* dress

* Teppe

* Lue

* Joggedress/ hjemreisetøy

* Shampo/balsam

* tannbørste/tannkrem

* Hårbørste

* hårstrikker..

* Sminke????

Noe mer da???

Og ikke glem papirene...

Skrevet

Jenta mi som kom i 2005 lå i seteleie. Jeg brukte sååå masse tid og energi på å tenke og vurdere om jeg ville ha vanlig fødsel eller ks. Jeg fødte i Haugesund og da fikk jeg klart inntrykk av at jeg kunne velge selv. Alle leger/jm jeg sakka med anbefalte vaginal fødsel. Jeg hadde en jente fra før som kom normalt i hodeleie og hade gledet med veldig til denne fødselen så jeg hadde også mest lyst å føde vaginalt.

De målte ikke bekkenet mitt siden jeg hadde hatt en vanlig fødsel før. Jeg valgte til slutt vanlig fødsel, jeg ville heller ikke prøve å snu inne i magen.

De satte meg ikke i gang, de sa at med setefødsel vil de at alt skal gå så normalt som mulig. Jeg fikk ikke inntrykk av at de ville sette raskere i gang fødsel dersom man går over termin heller, enn ved vanlig fødsel. Jenta mi kom 6 dager før termin.

Du får epidural, for det skal man ha ved setefødsel (tror det var pga at man ikke skal trykke før det er rett tid, men det er jeg litt usikker på).

Vannet mitt gikk ikke til tross for at jeg kom til ca 9 cm åpning. Det førte til at jenta mi ikke fikk rumpa si så godt ned i bekkenet pga det lå mye vann under rumpa hennes. Så da tok legen vannet. Da skjedde det som IKKE skulle skje, navlesnoren kom ned under rumpa hennes. Da ble det fart i sakene og hastekeisersnitt for å få henne ut. Det gikk helt fint.

Jeg vet at dersom gutten som jeg har i magen nå, legger seg i sete vil jeg ha ks. Det er pga at jeg føler nå i ettertid at det er mye større risiko for barnet ved en vaginal fødsel enn ved ks, selv om alle leger/jm som jeg snakka med sa at det ikke var det.

Jeg har aldri hatt planlagt ks, så jeg vet ikke når de evt vil gjøre det, men det er vel 1-2 uker før termin. Kommer kanskje an på når du har født tidligere.

Lykke lykke til med valget ditt og med fødselen/ks :)

Skrevet

2+1=gøy*:

Tuuusen takk for at du delte...Er vel sånn jeg tenker, hva om navlestrengen kommer ned og i klem...Siden hun ikke sitter nedi bekkenet...

Ja, er spent på hva mandagen vil bringe=o)

Skrevet

og kaffe på termos til sambbo. Sist gikk han seg vill i jakten etter minibank og penger til kaffeautomaten. Nådde nesten ikke tilbake i tide... men gikk bra.. =0)

Eller endabedre.. masse småpenger!

Skrevet

hehehehe...Artig...Vel kanskje ikke da, men nå..hihihhihi..

Ja, må huske det... når vi var på A-hus på mandag (var litt hysterisk..hehe) så måtte vi vente litt på lege for UL...Sambo sa da at han neste gang skulle huske å kjøpe med noe å lese, drikke og spise...hehehehe...

Skrevet

Lykke til med valget, vet godt hvor utrolig mye tankevirksomhet som må til for et så viktig valg. Jeg valgte vaginal fødsel og angrer vel ikke selv om det ble litt mer dramatisk enn jeg kunne ønske. Men det som skjedde meg kunne skjedd i en vanlig fødsel også.

Til du andre som skriver at barnet er over 4 kg, jeg ville aldri gått imot legenes anbefalinger. Setefødsel er jo en risikofødsel uansett hvordan man snur og vrir på det. Og vær obs på at ved setefødsel får man sjeldent oppleve det fantastiske å få barnet rett på brystet etter fødsel. Som regel er de ganske slappe pga at navlestrengen har vært i klem, samt at legene gjerne vil undersøke barnet raskt for man vet jo aldri hvorfor det har ligget i sete.

Ikke for å skremme altså, jeg fikk en helt frisk pike som i dag er en utrolig aktiv og skjønn jente på 11 mnd.

Skrevet

Tusen takk for at du delte Anonym=o)

blir mer og mer sikker i mitt valg...=o)

Skrevet

Jeg hadde seteleie med min første, og valgte keisersnitt pga at jeg var førstegangs, og fordi jeg følte at det var mindre risikabelt for babyen. Har hørt at 40% av setefødslser ender i hastesnitt uansett, og det ville jeg unngå.

Selve inngrepet går som en lek, men man blir jo preget av de de neste par ukene. Det er fx vanskelig å komme seg ut av sengen, vondt å sitte, vondt å hoste, vondt å le, vondt å bevege seg, så man blir litt hemmet i hverdagen.

Har imidlertid en kusine for fødte i sete første gangen. Hun har født to i hodeleie etterpå, og sier bestemt at setefødselen var den mest behagelige, antakelig fordi hun fikk epidural fra begynnelsen av. Hennes baby var større enn estimert når han ble født, så hun fikk beskjed om at hadde de visst det, ville han blitt tatt med keisersnitt.

Selv har jeg en venninne som er en erfaren jordmor. Hun sier selv at hun hadde vært i tvil om forløsningsmåte dersom hun hadde hatt seteleie med førstemann, men dersom hun hadde født før, ville hun ikke vært i tvil om at hun skulle forsøke setefødsel.

Skrevet

Planlagt keisersnitt blir forresten lagt 7-10 dager før termin.

Skrevet

Snuppa mi lå i seteleie helt fram til forrige uke, jeg gikk mange runder med meg selv om hva jeg skulle gjøre!

Men jeg endte faktisk opp med å bestemme meg for å prøve setefødsel ihvertfall! :)

Snakka lenge med jordmor som anbefalte setefødsel, for som de sier det at UANSETT så er det hodet som er størst og verst å få ut! :) Det andre sklir ut! :)

Dessuten så får man epidural med en gang når man kommer til sykehuset, man har folk inne til seg gjerne hele tiden som passer på deg og babyen! :)

Så hvis hun snuppa mi hadde vært estimert til bare 2.6 kg, og hu fortsatt hadde vært i seteleie, så hadde jeg ikke vært i tvil!! :) Dessuten så er man jo oppegående rett etter fødselen noe man IKKE er etter et keisersnitt! :) Keisersnitt er jo faktisk en operasjon med de ulempene det har! :(

Håper du finner ut hva som passer deg best! :) Ungen skal jo uansett ut! ;) hehe... :)

Skrevet

Hehe..Ja, ungen skal ut uansett...

har vel egentlig bestemt meg for lenge siden, men måtte høre med noen her som vet eller har erfaring...

Så håper inderlig at det blir fødsel...Men håper også på at hun snur seg. Men er jo ikke så stor krise hvis hun ikke gjør det...

Så det er en spennende tid fremover..=o) Tror jeg ville ha følt meg snytt hvis jeg ikke får føde vaginalt...Har lyst å oppleve det at fødselen settes i gang av seg selv...=o) (ble satt i gang med førstemann)

Tusen takk for svar=o)

Skrevet

Jeg hadde setefødsel for et par år siden. Ble ikke satt i gang, han kom et par dager før termin. Fødselen gikk superfint, han kom raskt og det var betryggende med så mye oppfølgning. seks stk var tilstede under fødselen!

Jeg ville valgt vaginalfødsel igjen om jeg hadde fått valget mellom det og KS.

Lykke til!

Skrevet

ref: Og vær obs på at ved setefødsel får man sjeldent oppleve det fantastiske å få barnet rett på brystet etter fødsel. Som regel er de ganske slappe pga at navlestrengen har vært i klem, samt at legene gjerne vil undersøke barnet raskt for man vet jo aldri hvorfor det har ligget i sete.

... hvor har du det fra? Gutten min kom opp til meg med en gang etter fødsel, og slapp var han ikke ...

Skrevet

Føler at jeg må svare på dette innlegget her fortest mulig..... HAr fortalt flere ganger her inne at jeg fødte sønnen min i 2005 i seteleie på AHUS. Ble tatt røntgen av meg både her og der og fikk konstantert at jeg hadde et "perfekt" bekken for setefødsel....??? Fikk forklart forskjellen på vaginal fødsel og ks og ble ikke presset på noen måte til det ene eller andre. Alle leger anbefaler vel vaginal fødsel i utgangspunktet, men valget tok jeg selv. Ble fulgt tett opp med masse ul på slutten for at babyen ikke skulle bli for stor. Fikk kjempeoppfølging av alle sammen på Ahus både før, under og etter fødsel! Må bare få dette fram for jeg er så fornøyd! Vel, vannet gikk av seg selv dagen før jeg skulle på overtidskontroll, gikk 14 dager over tiden. Fikk ikke noen ordentlig rier så ble satt på drypp etter 1 1/2 dag. Fikk også beskjed at de satte epidural på alle setefødsler uansett pga hard fødsel i utgangspunktet. Fra jeg ble satt i gang med modningspille og drypp til gutten vår kom tok det 6 timer. Det var visstnok veldig kjapt(!) til ¨være førstegangs. Lå med pressveer i 2 timer pga av man ikke får noe hjelp av rumpa slik man får av hodet ved hodeleie. Det var en tøff fødsel men så har jeg ikke andre fødsler å sammenlikne med. Lurer du på noe utover dette er det bare å spørre. Det var en del ting jeg fikk vite i etterkant som jeg ikke visste i forkant....Ble forresten klipt og revnet ikke mer enn "normalt". Hadde ikke noen problemer i etterkant å gå på do. Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk for deres erfaringer...

Håper veldig på å kunne føde vaginalt...Føler veldig for det...Men får nå se da, siden jeg har begynt å få diverse symptomer på svangerskapsforgiftning...Uten at det er det...Blodtrykk på 135/80, P 1+ og L 4+..Så er spent på kontrollen på mandag...Håper også kvalmen og hodepinen gir seg...

Igjen tusen takk=oD...

Skrevet

En bekjent av meg har nettopp født i setefødsel. Barnet hennes fikk noe galt med hoftene under fødselen, og det vil ta flere måneder før hun blir bra igjen.

Har ingen personlig erfaring med noen av delene, men jeg synes det virker mye mer risikabelt for barnet ved setefødsel.

Skal forresten ha planlagt ks selv og synes dette virker som en veldig trygg og ryddig måte å føde på. En annen venninne av meg har nettopp tatt hasesnitt, og hun er helt uforskammet sprek. Mye sprekere enn de jeg kjenner som har født vaginalt...

Skrevet

Grunnen til at det barnet fikk problemer med hoftene har sannsynligvis ingenting med fødselen å gjøre!

10%av barn som ligger i seteleie kan ha hoftedysplasi (derfor de ikke legger seg "riktig" vei)

Og pga at de har ligget i seteleie er det større sjans for problemer generelt med hoftene i senere tid.

Men det har ingenting med fødselen å gjøre.. Ligger barnet i seteleie, er på en måte "skaden" allerede skjedd.

Det skal også nevnes at alle barn som blir født i seteleie, får UL på hoftene etter fødsel pga de nevnte risikoene over. Det er bra oppfølging på seteleiebarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...