Gå til innhold

til alle mammaer!!!!!! ang barnehage....og taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en bekjent som er assistent i en barnehage, vi møttes her om dagen og jeg spurte åssen det gikk på jobben hennes... hun la ut å fortalte om alt mulig, forteller om barna med fullt navn, forteller om foreldrene, forteller om hva foreldre sier og gjør, og hun har masse bilder av barna på mobilen sin som hun viser frem..

jeg sa til henne at jeg selvfølgelig ikke skulle sladre på henne men at hvis jeg som mor hadde funnet ut at en av assistentene i bhg eller hvem som helst andre i bhg hadde tatt bilder av mitt barn og fortalt om mitt og min samboers forhold til gud og hver mann så hadde jeg sendt inn en fet klage til bhg og blitt ordentlig forbanna.

hun mente da at når barna begynner i bhg så skriver foreldrene under på en kontrakt hvor det står at barna får lov til å fotograferes i bhg...har dere skrevet ubder på det? min har ikke begynnt i bhg enda.

jeg sa at det antagelig bare gjaldt fotografering i regi av bhg og at det antagelig IKKE gjaldt hennes private mobilkamera. men hun sto på sitt..

hvordan ville du reagert??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrev under på at det var greit med bilder som skulle brukes internt i barnehage og dersom media skulle være der. Men ikke til privat bruk nei!

Og det er grove brudd på taushetsplikten det hun gjør....Hadde reagert kraftig om noen assistenter hadde gjort det der Magnus går...

Skrevet

da håper jeg ikke han går i hennes bhg

Skrevet

jeg hadde blitt sint som bare det... er en grunn for at de skriver under en taushetserklering når de begynner i jobbeen sin! jeg hadde ikke latt dette gå ubemerket... jeg hadde klaget!

jeg har skrivd under på at bilder av min sønn kan brukes på bhg hjemmeside og inne i bhg... men vet at 2 av de i bhg har bilder av min sønn på tlf.... men dette er 2 vokse mennesker som vi har veldig god kontakt med ellers også men jeg ville nok ssatt ned foten vis en av personalet gikk rundt og viste bilder av min sønn!

Skrevet

I dette tilfelle hadde jeg rapportert henne til kommunen og bedt henne om å lese hva som står ang taushetsplikt.

Hun har vel ikke behov for å ha barna i barnehagen på sin mobil?

Hvor gammel er hun? 18??

Skrevet

Ville reagert som deg. Trodde faktisk ikke man trengte å bli fortalt dette, og ville blitt sjokkert over holdningen og uvitenheten til den ansatte. Brudd på taushetsplikten er faktisk gorvt overtramp, (og jeg trodde det var straffbart også, jeg. )

Vi har skrevet under på en slik kontrakt, der vi krysser av for hva som er greit og hva som ikke er greit ang fotografering. Vi krysset mest av for "nei", fordi det ikke er noe hensikt i at bilder av vårt barn skal havne i hytt og pine.

Skrevet

Vi har skrevet under på et samtykkeksjema som gjelder fotografering i regi av barnehage/ "innleid" fotograf/ lokalavis pluss kjøring med offentlig transport på utflukter.Har aldri tenkt tanken at de ansatte har lov til å benytte mobilkamera og ta bilder til privatbruk. Det hadde jeg ikke godtatt, og kan vanskelig se at dette er tillatt.

Bare det at hun forteller om barn/ foresatte osv med full personalia sier jo litt om at denne personen er feil person i den type stilling.

Skrevet

det er ikke bare snakk om bilder heller, hun fortalte meg om foreldrene til noen av barna som er helt ustabile og forteller om hvilke foreldre som ikke er noe flinke med barna sine, hvem som gjlør ditt og hvem som gjør datt.

Skrevet

Hun hadde jo gamske mange brudd på taushetsplikten da. Og bilder skal jo ikke brukes til privatbruk. Har hun tatt bilder med mobilen sin burde hun brukt de til det de eventuelt skulle brukes til med en gang også slettet de fra egen telefon. Det er klart underskriften gjelder bilder i barnehagens regi.

Jeg har selv vært borti en ansatt på min avdeling som fløy rundt å tok bilder av barna. Hun fikk fort beskjed om å stoppe med det, siden de ikke skulle brukes til noe i barnehagens regi.

Skrevet

Jeg hadde nok mest sannsynlig reagert akkurat likt som deg.

Vi fikk et skjema vi måtte undertegne på ang fotografering i bhg. Dette ville da være fotografering i regi av bhg til bruk på veggene i bhg/albumet deres. Ellers fikk jeg tlf fra ped.leder for en uke siden, om de kunne bruke bilder av vår datter på hjemmesiden deres.

Skjemaene de bruker må ha store mangler dersom dette ikke blir presisert, at det kun er i regi av bhg at det vil bli tatt bilder. Synes det høres skremmende ut at de går rundt å tar bilder med tlf sin, og legger ut om barna på både den ene og den andre måten!!

Skrevet

Jeg har skrevet under på at hun kan være med på reklamemateriell og avisoppslag om barnehagen, og det er det. Jeg har ikke skrevet under på at hun skal inn i den private fotosamlinga til de som jobber i barnehagen.

Dessuten hadde vi ikke trengt å skrive under på det dokumentet - det er fullt lovlig å ikke ville ha barnet sitt i avisa (noen har god grunn til det, feks voldelig eks, osv)

Jeg ville heller ikke satt pris på at noen i barnehagen la ut om oss og barnet vårt med fullt navn (selv om vi ikke har noen spennende hemmeligheter). De har vel også skrevet under på noen papirer: om at de har taushetsplikt.

Skrevet

dette er en bhg på vestkanten i oslo, så jeg tror ikke jeg ville vært henne den dagen hun begynner å legge ut til en eller annen også er det en som tilfeldigvis kjenner barnet og familien

Skrevet

helt klart brudd på taushetsplikt..... bilder på mobil tviler jeg på er lov.. jobber selv i bhg, men har aldri engang tenkt tanken på at jeg skulle tatt bilde med mobilen... det har heller ikke vært noe tema i bhg, men tviler sterkt på at det er lov.. er jo en grunn til at foreldre må skriveunder på og godta dersom vi skal få lov til å ta bilder av barna deres...

Skrevet

dere har nok rett, hun burde nok ikke jobbet et sånt sted når hun ikke kan la være å plapre så fælt

Skrevet

Nei, jeg ville ihvertfall klaget vedkommende inn umiddelbart hvis jeg oppdaget at det jobbet en som henne jobbet i min barnehage. Skummelt hvor mange folk som aldri burde vært i slike yrker der man har taushetsplikt.

Skrevet

Jeg hadde blitt fly forbanna viss jeg hadde fått vite at det var meg og mitt barn det ble snakka om.

Håper egentlig at den personen blir "tatt" jeg,sånne ting provoserer meg siden det er taushetsbrudd.

Min mor jobber i barnehage,og hver gang vi hjemme spør om noe ang jobbe,uten å tenke oss om kanskje, så sier hun at hun ikke har lov å si noenting..

Ikke engang om unger jeg kjenner,og som hun vet at jeg kjenner foreldrene..

Eksempel.- Lille Lise har vært syk,og jeg spør om hun har kommet tilbake igjen i barnehagen.

Mor sier da at det får du spør foreldrene om,hun utleverer aldri noen.

Skrevet

Håper kaklehøna vet at brudd på taushetsplikten er straffbart?

Skrevet

Det der er faktisk svært vanlig ikke fotografering, men at barnehagepersonale/ skolepersonell bryter taushetsplikta. Det er faktisk grunn alene for oppsigelse. Alle som jobber i barnehage/ skole/ helsevesenet må skirve under på at de skal holde taushetsplikta. Taushetsplikt gjelder alt fra å bruke fullt navn til å bruke svært gjekjennelige karateristikker ang. barna og/eller familiene til barna.

Når det gjelder fotograferingen så er den også grunn nok til oppsigelse.

For å være ærlig, jeg hadde vært så råtten at jeg hadde tatt en telefon til sjefen hennes tror jeg...for slike mennesker er jaggu livsfarlige.

Skrevet

hadde helsepersonell gjort noe liknende ville de mistet autorisasjon og lisens øyeblikkelig.

håper ikke det er min barnehage. helt uakseptabelt

Skrevet

Jeg må bare slenge meg på de andre kommentaren her.... Det er brudd på taushetsplikt og dette er absolutt ikke greit!!!

Skrevet

Håper virkelig hun mister jobben, og jeg oppfordrer alle som opplever brudd på taushetsplikten om å rapportere det til arbeidsgiver/kommune! Barna våre har også rett til å beskyttes mot at info om dem spres rundt. Dette må taes på alvor, barnehagepersonell sitter ofte på svært personlig opplysninger om barna, feks helsetilstand og familiesituasjon.

Det gjøres slike overgrep mot barn fordi at de er en ressurssvak gruppe i samfunnet, og de blir ikke tatt nok på alvor. De er individer på lik linje med "oss voksne".

Meld i fra, og så får vi luka ut uprofesjonelle barnehageansatte/lærere!!

Kjenner jeg ble sinna nå!!! jeg HATER folk som ikke tar barn på alvor!

Skrevet

Helt enig med alle som fordømmer denne ansattes uhyggelig lemfeldige holdning til taushetsplikten!

Men har også et spørsmål: Hvorfor i all verden springer hun rundt på jobben med sin private mobiltelefon tilgjengelig hele tida? Jeg jobber i skolen, og mobilen ligger da selvfølgelig igjen på arbeidspulten min på kontoret! Jeg har ikke med meg den i klasserommet/skolegården! Joda, jeg har den med på uteskole/utflukter/ekskursjoner, men bruker den bare hvis jeg er nødt - til det den skal brukes til, f.eks. tilbakemeldinger til skolen, nødvendig kontakt med andre lærere hvis vi f.eks. har delt oss i flere grupper o.l.

Skrevet

Kan bare si meg enig med de andre her, dette var ille!

Høres i grunnen ut som en jeg arbeidet sammen med i barnehage for noen år siden. Det var på Oslos vestkant, og hun er 24 år nå, hvis jeg husker riktig. Det å jobbe sammen med henne gav meg en skikkelig vekker ang hva slags mennesker som får seg jobb i barnehage!

Skrevet

Det er helt klart brudd på taushetsplikten!

Hun har ikke engang lov å fortelle om episoder i bhg som kan spores tilbake til barnet/foreldrene det gjelder!

Hun har knapt lov til å bruke "et tilfelle" som et eks når hun skal fortelle om noe. Sann som " en dag i bhg hos oss.....var det en gutt som......"

Vanskelig forklart! Håper du skjønner.

Det hun gjorde der er straffbart. Noe som står spesifisert i taushetsplikten hun skrev under på.... Altså, ikke spesifisert med hva som er lov og ikke lov å si, men at brudd medfører straffeansvar eller noe slikt i den dur.

Jeg hadde ikke likt det om det var mitt barns bhg hun jobbet i!!

Du er neppe den første hun har pratet masse til.

Håper du gjør noe med det. Aner ikke hva jeg selv ville gjort om det var jeg som opplevde det.

Jeg tror ikke vi skrev under på noe ang bilder i bhg hvor pia vår gjekk. Men jeg vet vi skrev under et skjema for samtykke. Gjekk mer på om de fikk lov å kjøre med private biler, ta buss, gå til sjøen med/uten redningsvest (kai og strand) og slike ting. Sa alle ja - eller alle som skulle være med - var det ok.

Det med bilder ble vell tatt opp på et møte tror jeg. Da tok de bilder med dig.cam og hengte opp på avdelingen. De tok egentlig mye bilder, rett og slett fordi vi foreldre skulle få se hva barna gjorde i bhg :) Positivt!

Hadde noen hatt lignende bilder av mine barn privat hadde jeg ikke likt!

Er heller ikke begeistret for at andre enn nærmeste familie tar bilder av de jeg da! Føler meg litt skeptisk....

Sann som i dag når vi var i begravelse. Plutselig stod det ei ukjent dame og roser ungene mine som bare det, samtidig som hun tar bilder av dem. Tror hun er ei tante av pappa eller noe sant. Men....

Nå er akkurat hun litt eldre, så jeg tror ikke hun gjør så mye med bildene. Men med andre vet mann jo aldri! Selv om det er "ukjente" som tar bilde og feks legger det på nett eller viser de frem er det jo fremdeles mine barn! Tenk om noen legger bilder av mine barn på nett - som jeg e helt mot - men ikke får mulighet til å nekte. Enn om de blir lagt ut et sted, feks facebook og brukt av annenpart.

Skjer jo kjapt fra noen som ikke tenker som meg, og som ikke vet at jeg ikke liker det. Vet feks at flere av mine søskenbarn har lagt ut "offenlige" familiealbum nærmest.

En bhgassistent som bryter lover og regler slik, kan jo strengt tatt være truende til det meste.

Nå sporer jeg litt av her, men synest virkelig ikke at slik oppførsel er ok!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...