Gå til innhold

Dere som mener dagens skole er for "kosete"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på om hva/hvordan dere ville ha gjort det om dere skulle bestemme selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mer disiplin, lengre skoledager og ingen lekser.

Skrevet

Men hvordan skal man disiplinere de såkalt "slemme"..?

Grunnen til at jeg spørrer er bare fordi jeg er interessert i hva folk mener.. Vi har en del trøblete barn der jeg av og til er vikar.. Da er det vanskelig å vite hva en skal si og/eller gjøre..

Skrevet

Jeg kaller aldri unger for "slemme" eller problembarn:) Men noen unger er en ekstra utfordring... Jeg tror at barn med spesielle behov med fordel kan tas ut av klassen i enkelte timer, og i mye større grad enn det gjøres i dag. Da kan de få tilpasset undervisning. Det er ikke alle som passer inn i likhetsskolen, og det skal vi respektere. Det som er poenget er å ta ut det de har av potensiale på deres premisser, og at de andre elevene ikke blir skadelidte pga forstyrrelser.

Det kan gjøres på mange måter, men det krever ressurser!

Skrevet

Det mener jeg og, forøvrig. En kan med hardt arbeid nå inn til de fleste.. Men tenkte og litt på sånn som i friminuttene hvis de har brukt vold mot andre elever, sånn som hun skriver i et annet innlegg her..

Skrevet

Disiplineringsmetoder som jeg mener burde være OK er å bli tatt ut av klassen, ikke få lov til å være med på utflukter, gjennsitting med ekstremt kjedelig "straffearbeid" som å måtte skrive "Jeg skal sitte på stolen" 200 ganger, be om unskyldning i klassens påhør,inndragning av ulovlig utstyr som mobiltelefon for for eksempel en uke, ikke få gå ut i friminuttene og sikkert mye mer. Så lenge det er klare regler for hvilke handlinger som fører til hvilke sanksjoner synes jeg skolen kan gjøre ganske mye av denne typen straffetiltak.

Skrevet

Jeg ville brukt skoledagen på mindre dill dall. Hatt kanskje 4 timer effektiv undervisning der man krever full oppmerksomhet, så tidligere på dagen. Mener barna er for lenge på skolen om gangen, man blir sliten av å omgås så mange mennsker i mange timer hver dag, og tror det går utover læringa. Bortkastet tid rett og slett.

Skrevet

disiplin er nøkkelordet! Bli kvitt alt som heter mobiltelefoner, dataspill og slikt dill dall. Hva i all verden skal en 1. klassing med mobiltelefon i utgangspunktet?

Jeg tror på at mye av problemene i skolen i dag stammer hjemmefra. Mange barn får ikke den oppmerksomheten , og heller ikke den disiplinen de bør ha. ser det på folk vi har rundt oss. I stedet for og disiplinere barna når de gjør noe galt blir de heller bare plassert foran tv, eller pc, for da er de stille. Det er etter min mening belønning, ikke "straff".

Skrevet

Jeg er selv lærer i ungdomsskolen, og er selv kritisk til sånn det fungerer nå. Problemet for oss som står midt oppe i det er at vi har ansvar for 30 stk alene, og da gjerne 2 - 3 stk som trenger ekstra oppfølging.

Ressurser er ordet, og da må folk selv på banen og kreve ting fra politikerne. Det er ikke grenser for hva vi lærer skal ta ansvar for i dagens skole - ikke rart mange gir opp. Vurderer selv å skifte jobb fordi det er for stort press.

I mange tilfeller er også foreldrene selv et stort problem. De motarbeider skolen, og eier ikke innsikt i seg selv eller barna sine. Er ikke lett å disiplinere vanskelige elever når foreldrene nekter at de skal sitte igjen f eks.

Det er mye å ta fatt i, og av og til ser det mørkt ut syns jeg. Ressurser er likevel det første som må på banen!

Skrevet

Hatt kanskje 4 timer effektiv undervisning der man krever full oppmerksomhet, så FRI tidligere på dagen skulle det stå

Skrevet

Problemet er jo at dagens skole er full av elever med konsentrasjonsvansker som skal integreres i alle timer :-S

De klarer ikke 4 timer konsentrert undervisning....

Skrevet

Amen!

Synes spetakkel sier det bra.

Og til dere alle sammen. Det er lov å innvolvere seg i ungen fordi om han eller hun er 18. Det skader ikke å komme på foreldremøte. Vi som skole kan ikke ringe, men dere kan ringe oss om dere lurer på noe. Og elever som følges dårlig opp av foreldrene har mye fravær og dårlige resultater.

Videre synes jeg det er håpløst at man ikke får vikar på vgsnivå. Om jeg er syk må jeg dikte opp en oppgave elevene skal gjøre sånn at de ikke sitter uten lærer. Dette er et gjennomgående problem i vgs. Det fører til utslitte lærere og elever som ikke får den undervisningen de har krav på.

Skrevet

Ja, jeg er enig i det, klart det må gjøres noe med systemet. Vil ikke si at det går den riktige veien når det nå legges opp til flere og flere timer "undervisning" hver dag. Enda mer dill dall og ressursbruk til de med konsentrasjonsvansker, og bortkastet tid for de som har lyst til å lære noe og så komme seg hjem.

Skrevet

Nekter foreldrene barna å sitte igjen? Jøsses... Hva gjør dere da? Utviser ungen og gir foreldrene gult kort?

Skrevet

Ja, det hadde jo vært noe... Mange foreldre er misforstått "snille", og setter ikke grenser. Det får heller ikke andre lov til.

Doppler: Jeg vurderer å søke meg over i vgs. Det med manglende vikar hørtes jo helt vanvittig ut! Utrolig demotiverende :-/

Problemet med disse elendige forholdene er at vi lærere som bryr oss ikke orker mer, mens de som gir blaffen blir værende... Inegn god utvikling.

Skrevet

1. innføre felles tidligmåltid og skyv lunsjen til litt senere

2. ha gym og praktiske fag på slutten av dagen. evt som siste fag før mat

3. gjøre klassene mindre og evt ha to lærere inne samtidig litt oftere

4få flere yrkesgrupper inn i skolen. feks ha både helsesøster og sosionom på skolen.

5.gi læreren færre arbeidsoppgaver

6. lengre skoledag og ingen lekser.

videre må man kunne få gi skikkelige reaksjoner på ting. sånn det er nå så kan man jo nesten ikke snakke hardt til en elev engang.

er ikke sikkert gjensitting, ekstra lekser (som kontrolleres, karaktersettes og karakteren regnes inn under den samlede karakteren for hvert semester), utestenging og uforberedte prøver er så dumt. kommer jo bare an på i hvilken sammenheng.

Skrevet

Hvor mener du de med konsentrasjonsvansker bør være da? Alene på gangen?

Er enig med deg, men det lar seg ikke gjøre pr i dag.

Skrevet

Jeg blir helt stresset når dere nevner lengre skoledag. Har rett og slett ikke lyst til at barna våre skal bruke mer tid på skolen. Ser for meg at de kommer hjem slitne og med lite lærdom i sekken. Kunne tenkt meg at de kom tidligere hjem og fikk lære noe annet enn det skolen kan tilby per dags dato.

Skrevet

Det synes jeg i alle fall er en skummel holdning. Det du kan lære ungene er bedre enn det de lærer på skolen? Håper du ikke formidler dette til ungene dine, for da er Du også en del av problemet.

Skrevet

Bruker lærerne færre timer på å undervise frigjøres kanskje litt ressurser til å ta seg av de med konsentrasjonsvansker. Jeg er ikke veldig for at man skal integrere alle elever i en vanlig skoleklasse for enhver pris.

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hvilket trinn du ser for deg, men jeg vil si du har et litt urealistisk syn på virkeligheten ;-)

Besøk en ungdomsskole en dag, så vil du se at det er ikke så enkelt. I tillegg til det faglige på timeplanen har vi jo ansvar for sosial kompetanse og generell oppdragelse.

Ofte må vi ta tak i en situasjon fra friminuttet i begynnelsen av timen for å forebygge konflikter/ mobbing etc.

Det er ikke bare å undervise effektivt - det hadde jo vært en drøm ;-) Man er som lærer i tillegg ofte sosialarbeider, sykepleier, mamma, psykolog, trener og så videre i det uendelige.

Skrevet

1. Mer penger for å øke lærerdekningen og ha mindre klasser.

2. Spesialskoler der de som sliter møter lærere/personell med riktig kompetanse.

3. Nivådeling i fag som matte og naturfag. Mye lettere for læreren og gi riktig undervisning til hver enkelt.

4. Disiplin. Ingen elever sittende i grupper, men en og en. Reise seg for læreren, og manglende respekt for lærere må slås ned på med en gang og få konsekvenser.

Men hovedpoenget er mer penger til skolen, disiplin og mer respekt for lærere..

Skrevet

Enkli burde det bare vært kjørt hardt mot hardt og hatt skikkelig nazi regime. Dersom alle var kjent med reglene burde det ikke være noe problem. De som ikke kunne forholde seg til de fikk gå på spesialskole eller blitt ansett som dum. De som trengte mer hjelp kunne få dette i skolen etter timene. Da trengtes ikke en haug med lærere og mesteparten av oppdragelsen ble overlatt til hjemmet :) Jeg tror jeg vil stemme for å få spanksrøret tilbake i klassekrokene jeg gitt.

Litt overdrevet, men ærlig talt! Snart er alt som skjer skolens ansvar og problem og det er det da virkelig ikke! Ungene må lære seg å oppføre seg! Er selv en drittunge som skapte masse problemer på skolen og hvorfor ingen pæla meg ut av klasserommet fra 4 etg kan jeg som voksen i grunnen ikke helt forstå! Jeg burde hatt en skikkelig "omgang" og deretter valget. Gå på skole med vennene mine eller sendes et sted der jeg kunne bråke med de andre bråkmakerne :D For selv om den vanlige undervisninga ikke passer for alle, kan de fleste sitte på ræva og holde kjeft om de vil, ref statistikken over hvor mange timer vi ser på tv feks... og heller få hjelp etter vanlig undervisning (og da bør jo ikke den være på 10 timer). Og sånn er det jo bare; alle er ikke like flinke i alt og da må man få ekstra hjelp i det man ikke får til, noe som betyr at endel unger også burde ha ekstarundervisning i gym feks også.

Skrevet

Jeg snakker aller mest på vegne av barneskolen. Slik det er nå for tiden er det for mye fokus på sosial kompetanse og generell oppdragelse. Der mener jeg foreldrene må trå til mer slik at vi kan redusere behovet for dette i skoletiden. Syns det er tragisk at de som er kommet for å lære noe skal sitte å være vitne til at den samme eleven hver eneste dag skal bruke skoletimene og læreren for å dekke noe av sitt behov for sosialarbeider, sykepleier, mamma, psykolog, trener og så videre....Heldigvis bor vi på et lite sted der hver enkelt trinn har i gjennomsnitt 13 elever, så sjansen for store klasser med mye tidsbruk på sosial kompetanse er mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...