___ Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Hvorfor har det så godt som blitt slutt på pugging på skolen? Hvis det er en ting de skulle endre i den norske skolen i dag mener jeg det burde være å gjenninføre puggingen. Jeg synes elevene burde pugge minst en ting til hver skoledag. Selvfølgelig skal ikke alt være pugg, men å lære seg til å pugge har man enorm nytte av resten av livet. Mange vil sikkert synes det er kjedelig, men alt trenger ikke være morsomt.
LivetErEnLek Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Ehhhh, hvorfor har man enorm nytte av å lære seg å pugge? Greit å lære seg gangetabellen altså, men ser ikke nytteverdien av å pugge for å pugge. Nei, lær heller ungene å tenke selv, vurdere, evaluere, hovrdan finne informasjon og ta den i bruk enn å la dem pugge salmevers er nå min mening.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Du kan ikke tenke, vurdere, evaluere uten å ha noe å tenke på, vurdere opp mot hverandre, evaluere. Du kan ikke jobbe uten å ha en grunnpakke. Det kunnskapsløse samfunnet sier at pugg er unødvendig fordi det selv aldri har gjort det og ikke kan, men det er ingen annen måte å lære seg grunnelementer som ikke har et forståelsesaspekt innebygget.
Mø schæl! Skrevet 10. februar 2008 #4 Skrevet 10. februar 2008 Som ungdomsskolelærer Poamin, er jeg helt og totalt enig med deg. Både jeg, og mange av mine relativt unge kollegaer, har etterlyst ren pugging lenge i skolen. Selvsagt bør man la elever tenke selv, forme kreativt og selvstendig arbeid, men mottoet "Ansvar for egen læring" kan du putte rett i dass for min del. De fleste, om ikke alle, er for unge til å ta ansvar selv for egen læring - da veldig mange har holdningen om at de må gå på skolen fordi det er lovpålagt. For de fleste er det ingen indre motivasjon som driver dem, rett og slett fordi de er for unge. Når de kommer opp på videregående nivå, begynner en del å se karrieremuligheter og utdanningsveier - og da blir også motivasjonen til å gjøre det godt på skolen større. Mange av mine elever sier at gruppearbeid f.eks, er en av de verste arbeidsformene de vet om, fordi friheten enkelt og greit blir for stor. Faktisk sier et rent flertall at ren tavleundervisning er den beste undervisningsformen, og det tror jeg rett og slett er fordi mange av elevene er "mettet" av alternative undervisningsformer, som feks tema- og gruppearbeid. Jeg mener ja takk, begge deler, men alt med måte. Jeg har den siste tiden pugget nynorsk med elevene mine, og mange har uttrykt at de synes dette tenderer til artig, fordi det er ren pugging. Se på foreldrene/besteforeldrene våre! Det er feks ikke mange som kan norsk geografi som dem, fordi de ble tvunget til å pugge byer, elver, tettsteder, fjell og fjorder i Norge. I dag skal man være fornøyd hvis elevene vet hva hovedstaden i Norge heter... og det er faktisk sant. Sukk fra en ungdomsskolelærer som vil ha tilbake litt "gammeldags" undervisning i skolen.
___ Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2008 Det er viktig å kunne tenke selv, men man må ha en del faktakunskap i bunnen. Ta for eksempel geografi: La oss si at du arbeider med en sak om forurensningssak hvor USA og Kina er involvert. Om du ikke da vet hvor mange mennesker det bor i Kina i forhold til USA kan du for eksempel komme til å trekke ganske gale konklusjoner. Historie: Tenk deg at du skriver om moten på 19-hundretallet. Om du ikke kjenner til når depresjonenverdenskrigene osv var, kan det bli vanskelig å forstå utvikklingem.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #6 Skrevet 10. februar 2008 Nettopp. Og når elevene kommer til høyere utdanning og aldri har måttet lære seg verbformer på fremmedspråk fordi det SKREKK OG GRU ikke kunne gjøres på annen måte enn å pugge dem, er de altså amatører på det som er grunnlaget for å jobbe videre. De kommer til fremmedspråksstudier og tror de skal lære språket der, og så faller halvparten av fordi det går opp for dem at det tas for gitt at de kan språket i praktisk forstand, nå skal de i stedet skjønne de underliggende strukturene i det, lese skjønn- og faglitteratur og analysere, trekke tråder, reflektere videre.
selfangerkjerringa Skrevet 10. februar 2008 #7 Skrevet 10. februar 2008 Språk er typiske fag der pugging ikke er så dumt. Det er en av de beste måtene å sørge for at ordforrådet øker - og sitter. Husker russisklæreren min sa det på vgs: hvordan i all verden skal vi ellers greie å lære oss et språk som har en helt annen språksamme enn vårt eget, og som ikke fins logisk for oss i det hele tatt?
LivetErEnLek Skrevet 10. februar 2008 #8 Skrevet 10. februar 2008 Så den eneste måten å lære for å kunne vurdere, tenke og evaluere er å pugge? Dummeste jeg har hørt på lenge! At man må pugge for å lære seg grunnelementer som ikke har et innebygd forsåelseaspekt, er jeg med på, og det gjør de jo fremdeles i skolen. Men å pugge for å pugge....det er tull. Da jeg gikk på gymnsaset (mange herrens år siden) gikk jeg ut med 6 i de fleste fag. Hadde noen testet meg på den kunnskapen i dag, hadde jeg mest sansynlig ligget veldig tynt ann. Hvorfor? Jo fordi vi pugget! Det var det vi gjorde i forhold til prøvene, nipugget, men uten tanke for gjøre stoffet til vårt eget. Så til neste prøve tømte vi hodet for å lage plass til nye datoer. Lærte ikke så veldig mye av det nei....
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #9 Skrevet 10. februar 2008 Du har tydeligvis ikke lært å lese, i hvert fall, siden du leser deg til at vi argumenterer for puggingens egenverdi.
Solskinnsjenta Skrevet 10. februar 2008 #10 Skrevet 10. februar 2008 Veldig bra skrevet Schvuuups!. Som kommende lærer syns jeg også det er viktig med faktapugging. Rett og slett fordi en del ting må læres først, og så kommer forståelsen og refleksjonen senere. Finland har puggeskoler, og de har de beste elevresultatene i hele Europa.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #11 Skrevet 10. februar 2008 Nettopp. Og die Axt, die Bank, die Brust... og alle som ender på -heit, -keit, -schaft og -ung er hunkjønn, gitt. Ikke noe som bare siver inn i hodet om man ikke er omgitt av språket til daglig.
selfangerkjerringa Skrevet 10. februar 2008 #12 Skrevet 10. februar 2008 Jeg gir elevene mine gloseprøver jevnt og trutt jeg Da vet jeg i hvert fall at de leser kapittelglosene sine... hehe... Det artige er jo at de liker det!
LivetErEnLek Skrevet 10. februar 2008 #13 Skrevet 10. februar 2008 Ellers har du det bra? Hadde satt stor pris på om du kunne holde deg litt saklig i dette her, men kanskje litt for mye å forlange? Når det i hovedinnlegget skrives at man burde gjenniføre pugging i skolen, at man burde pugge en ting til hver dag fordi det vil man ha stor glede og nytte av resten av livet, ja da tolker jeg det dithen. Beklager hvis jeg har missforstått, tydligvis ikke lov det her inne uten å få sure innlegg tilbake. Makan til oppførsel! Vi lærte i alle fall folkeskikk på skolen, men det er en helt annen debatt....
selfangerkjerringa Skrevet 10. februar 2008 #14 Skrevet 10. februar 2008 SP: her er det faktisk du som har bragt usaklighet og personangrep inn i debatten. Sug lut og de andre her har saklige og konstruktive innspill til HI sitt innlegg.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #15 Skrevet 10. februar 2008 Ikke få krøll på sloggien her nå. Hvis du leser innleggene er det rimelig klart at det som pugges pugges fordi det er nødvendig for å få et utbytte videre, enten det er i skole, studier eller arbeidsliv. Dessuten er kunnskapsrike mennesker til større glede enn folk som man ikke engang kan spille Trivial Pursuit med fordi det er så ravende tydelig at de aldri har måttet plukke med seg fakta.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #16 Skrevet 10. februar 2008 Nettopp, pugging trenger ikke gjøre vondt, selv om det ikke er det morsomste man gjør - og de (og du) ser at det nytter, det gir dem mer å spille på.
LivetErEnLek Skrevet 10. februar 2008 #17 Skrevet 10. februar 2008 ??? Så når sug lut sier at jeg tydligvis ikke kan lese, så er det saklig og konstuktivt? Tydligvis gått glipp av mye jeg....
selfangerkjerringa Skrevet 10. februar 2008 #19 Skrevet 10. februar 2008 Et enkelt eksempel er jo igjen språk: hvordan skal man greie å skape egenprodusert tekst uten å ha pugget seg til et godt ordforråd og grammatikk-kunnskaper først?
piano♫ Skrevet 10. februar 2008 #21 Skrevet 10. februar 2008 Mitt inntrykk er også at elevene faktisk liker pugging. Fordi det gir konkrete resultater. Det ER gøy å få 10 av 10 på gloseprøve. Det er morsomt å få 6-er på an, auf, hinter-rekka. Når dette er pugga, må man "aktivere" kunnskapen, bruke den, slik at den blir en naturlig del av språket. Som andre skriver over her: Ikke pugge for å pugge (eller fordi læreren har et behov for å være "slem"), men fordi enkelte grunnleggende ting bare må læres for å komme videre.
___ Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #22 Skrevet 10. februar 2008 Barn bør lære å pugge, gjerne ved å måtte pugge salmevers eller dikt fordi dette er ting det er ganske lett å lære. Hjernen må trenes opp til å klare å pugge. Derfor er det ikke så viktig hva ungene pugger de første årene, bare de pugger. Det vil gjøre det enklere å lære når de blir eldre. Det er ikke noe motsettningsforhold mellom pugg og det å tenke selv osv. Man må ha faktakunskaper for å kunne foreta fornuftige resonemanger og vurdere fornuftig. Pugg er ellers en av de tingene jeg mener egner seg best for lekser.
Odine! Skrevet 10. februar 2008 #23 Skrevet 10. februar 2008 Pugging for puggingas skyld er dumt, men visse ting må pugges. Bøying av sterke verb og slikt må man pugge. Men salmevers, som de pugget før, er kanskje mer unødvendig å pugge. Selv lærte jeg nok mer gramatikk av å skrive enn av å pugge (hadde utrolig mange feil til å begynne med), mens alt jeg kunne til feks historieprøvene, er glemt (så her hadde jeg sikkert lært mer hvis jeg måtte skrive en oppgave i ny og ne) Jeg er for variasjon i undervisninga, med både pugg, samarbeid i grupper, tavleundervisning og drama-undervisning.
___ Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #24 Skrevet 10. februar 2008 Ikke pugging for puggingens skyld, men for hjernetrimmens skyld.
hit og dit Skrevet 10. februar 2008 #25 Skrevet 10. februar 2008 Det er godt det er slike lærere som deg Schvuuups!. Det skulle berre vert fleire. Eg studerer no med mange fra andre land, og me nordmenn er elendige. Me kan mindre og me er dårligere til å lære nytt stoff. Min evne til å pugge er blitt veldig mykje betre etterkvart, men gud som eg sleit i starten. Ein lærer og når ein pugger. Eg les gjennom det eg skal lære meg, så drar eg ut dei viktigaste elementa og setter sammen ein tekst med eigne ord. Deretter så lærer eg meg teksten utenatt, men ikkje ordrett. Ofte så må eg pugge viktige elementer innen denne teksten. Hadde eg ikkje pugga dette, så kunne eg aldri blitt det eg studerer for å bli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå