Gjest Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Drit i innholdet, men kulturhistorisk sett er det en fattiggjøring at de gamle salmene ikke lenger pugges, samme med tradisjonelle sanger - all litteratur forholder seg til totaliteten av annen litteratur i henspillinger og ekko, og man må faktisk kjenne til hvor ekkoet kommer fra for å kunne inkorporere det i sin fortolkning.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Jeg kan trossalt en folkesang da - og den lærte jeg på skolen.
___ Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Jeg er enig med deg, ikke bare for å lære ungene religion og kulturhistorie, men viktigere er at barn trenger å lære å pugge. Det er kjedelig å pugge kongerekker, gangetabeller ol, men du verden så greit det er når man har lært det! Barn, unge og unge voksne har i dag et alt for lavt faktakunskapsnivå. Mer disiplin og mer pugg tror jeg hadde vært veldig bra for den norske skolen.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #4 Skrevet 10. februar 2008 Det er fremdeles ikke mulig å få en pille med sterke verbbøyninger på tysk og fransk og engelsk, ingen sprøyte med tyske preposisjoner eller avvikende verbbøyninger, og ingen læring ved osmose når det gjelder byer i Belgia eller formler. Utenatlæring er selvsagt ikke istedet for, det er som grunnlag for videre læring, tolkning, refleksjon, analyse, og det er forstemmende at det ene ser ut til å måtte utkonkurrere det andre. Det er utrolig håpløst å få studenter inn på universitets-/høgskolenivå som aldri har måttet faktisk pugge grunnlaget for det jeg skal formidle dem, og som på det tidspunktet blir nødt til å sette seg ned og gjøre sjetteklasseleksene sine.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #6 Skrevet 10. februar 2008 Jeg har kun gått på en offentlig norsk skole på videregående - og jeg må egentlig si at jeg skjønner hva du mener - på sett og vis i hvert fall. Oppigjennom oppveksten min har jeg måttet pugge alt fra korte dikt, til lengre dikt - også på fremmedspråk jeg ikke har vært spesielt fortrolig med. Store deler av dette sitter fortsatt godt igjen. Jeg har også hatt ordenlige prøver fra jeg var liten - og jeg tror det har ført til at jeg senere har lært meg gode puggemetoder - metoder som gjør at jeg muligens ikke behøver å lese videre godt på noe, for å skjønne det. Jeg mener at like metoder ofte gjør at man vet hvordan man best mulig skal få meg seg stoffet som videreformidles i timene og. For øvrig tror jeg all litteratur kan være viktig å lære seg. Jeg må ærlig innrømme at jeg i flere av mine skolestiler har referert til kjente utsagn eller dikt som jeg kan i hodet mitt - og dermed da har referert til eller gjort om i forhold til tema. Noe som helt klart har hjulpet positivt. Men generelt synes jeg nivået i den norske skole er helt latterlig lavt, og det er jo skremmende i seg selv.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #7 Skrevet 10. februar 2008 Men de norske elevene er jo så reflekterte, og så har de gjennomgått seksogtredve mobbekampanjer og googla Kalahariørkenen, hvordan kan du si sånt?
overkill Skrevet 10. februar 2008 #8 Skrevet 10. februar 2008 Er det nivået på den norske skulen som gjer at du har lært å bruke flest mogleg ord om minst mogleg? "og jeg må egentlig si at jeg skjønner hva du mener - på sett og vis i hvert fall" Så flott "å kunne ting i hodet sitt" forresten. Det vil nok vere til stor hjelp på veg mot stjernene.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #9 Skrevet 10. februar 2008 Ja, må jo ikke glemme dem. Hører jo til stadighet om de fine mobbekampanjene som styrker samhold, og som dermed gir bedre grunnlag for læring i timene. Er vel ingen overraskelse hver gang vi ligger realtivt langt nede på listen på diverse internasjonale skoleundersøkelser.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #10 Skrevet 10. februar 2008 Jeg har gått på en norsk skole 3 år av mitt liv;-) (med unntak akkurat nå da). Så i bunn og grunn ser jeg det ikke så rart at norsken min ikke er like god som den ville ha vært hvis jeg hadde vært født og oppvokst her og dermed gått på norske skoler.
Darth Vader Skrevet 10. februar 2008 #11 Skrevet 10. februar 2008 Det ville ateistene tatt sin død av. Vår tids ekstremister.
___ Skrevet 10. februar 2008 #13 Skrevet 10. februar 2008 Samme for meg om de pugger salmevers eller andre ting, bare de pugger.
Darth Vader Skrevet 10. februar 2008 #14 Skrevet 10. februar 2008 Ok - er det greit for deg at de pugger versene i koranen som legitimerer kvinneundertrykkelse?
Gjest -<<- Skrevet 10. februar 2008 #15 Skrevet 10. februar 2008 Pugge må de gjerne gjøre, men som en av vår tids ekstremister ser jeg helst at de holder bibelsprøytet borte fra undervisningen i størst mulig grad sånn til rundt ungdomsskolealder. Da opponerer de uansett så mye at man gjerne må pøse på. De kan godt begynne med Terje Vigen, sånn i seksårsalderen.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #16 Skrevet 10. februar 2008 Det er jeg ikke enig i, Poamin. Det som skal pugges må ha en grunn og en sammenheng med resten av faget. Forøvrig har ingen blitt kristen av å pugge salmevers.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #17 Skrevet 10. februar 2008 Jeg behøver ikke å lese bibelvers for min del - kan godt lære ting som står skrevet i Koranen for den del - men jeg synes religion er viktig å lære masse om. Selv fra tidlig av.
Gjest -<<- Skrevet 10. februar 2008 #18 Skrevet 10. februar 2008 Jada. Men jeg ser ingen motsetning mellom "lære masse om religion" og "ikke pugge bibelen."
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #19 Skrevet 10. februar 2008 Å pugge koranvers har ingen sammenheng med litteraturen man leser og er dermed ikke forankra i noe. Men når man ser at Ibsen og Bibelen/salmer står for noe sånt som 90 % av våre språklige bilder gir det mening å kunne dem.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #20 Skrevet 10. februar 2008 True - men store deler av f.eks bibelen er god litteratur, som jeg mener at man få like god utnytte av som Snorres kongesagaer, liksom.
prekæs Skrevet 10. februar 2008 #21 Skrevet 10. februar 2008 Salmevers...og strikking. Sa senest i går at jeg synes at det er tragisk at man ikke lærer ungene å strikke lenger. Opplevde for en stund siden at en håndarbeidslærer ikke kunne strkke og det synes jeg er rart da strikking er noe jeg ser på som typisk norsk og en del av vår historie og kultur.
Gjest -<<- Skrevet 10. februar 2008 #22 Skrevet 10. februar 2008 Jada, det er den. Men helst ved noe høyere alder enn 1. klasse, og uansett tror jeg de vil ha større litteraturmessig utbytte av å lese store deler av den enn å pugge små utdrag. Jeg har aldri pugget bibelen whatsoever, men er stort sett i god stand til å gjenkjenne litterære allusjoner derfra¨. Jeg har lest den. Det samme gjelder kongesagaer, koran og Ibsen, liksom.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #23 Skrevet 10. februar 2008 Jeg vet ikke jeg - leste bibelen når jeg gikk i første klasse - men som du sier, jeg forstod absolutt ikke alt før jeg ble eldre (annet enn barnehistorier som alle skjønner....) Sier seg vel selv at nivået bør settes utifra alder, og dermed er vel ikke bibelen ideell for en gjeng 1. klassinger.... Allikevel mener jeg at det er viktig å lese som du sier - store deler av bibelen og dermed skjønne helheten og få med seg en god del... MEN, jeg tror også det kan være fint å lære enkle deler og pugge det. Tolke det, you name it... Men det blir vel kanskje for mye religion igjen.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #24 Skrevet 10. februar 2008 Hm, pøbelrotta har akkurat hata seg gjennom en høst med strikking i sjuende?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå