Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Finnes det bevis på dette? Har man sammenlignet helsen til de som fikk mm vs de som fikk mme, i voksen alder? I min familie er alle vokst opp på mme, og ingen av oss har allergi, vi er nesten aldri syke, oppegående er vi også og er ellers i god form. De sier jo det at mm er bra med hensyn til allergier, styrker immunforsvaret osv osv, men hva med alle de som vokser opp med mme og er friske som bare det, må jo være like bra med mme.... Personlig synes jeg at folk får gjøre som dem selv vil, om de vil gi mme eller mm. Jeg fikk ikke til amminga, det synes jeg var trist, men jeg tror ikke han tar skade av det egentlig.
*mamma*til*markus* Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 Jeg tror ikke det spiller noen rolle.. jeg gikk over til mme når markus var 2 mnd og trivdes kjempe godt med det... da visste jeg hele tiden hvor store mengder han fikk så jeg slapp og beskymre meg for at han ikke spiste nok og slapp og legge han til puppen hele tiden itifelle han var sulten.. så å begynne med mme var en kjempe stor trygghet for meg og han har ikke tatt noe skade av det.... jeg vil faktisk gå over på mme med mitt neste barn også etter en mnd eller to. vil amme en stund for at babyen skal føle brytet til mamma og være inntil meg.. ser ikke noe vondt i å gå over på mme jeg hvertfall....
kris-79 Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 MME er veldig bra, men den inneholder ikke antistoffer som MM. Det er vel eneste forskjell. DVS at barnet som blir ammet da vil være en smule bedre rustet til å møte sykdom senere. Selv fikk jeg ikke morsmelk(kun to mndr), men vil si at jeg er frisk som en fisk tross masse allergi i familien på begge sider Legene sier det er rart ikke jeg har noe da dette ofte er svært arvelig..hmm.. Min mor jobber i barnehage, der bruker mange MME og de er friske og fine. Synes man burde avgjøre selv om man ønsker å amme, man må ikke føle seg pressa til det, da kan jo melka forsvinne. Tror det var vanlig for 30 år siden å anbefale MME, nå er det MM som anbefales. Vanskelig å bli klok på..
Mamma til snart 4 Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 mm er jo laget slik at barnet får i seg i næringsstoffene og antioksydantene som moren har bygget opp spesielt for barnet, har ikke noe med at vist barnet får mm så får den ikke allergi, det er slik at vist familien har mye allergi og atsma osv så kan det være forebyggende for barnet å få mm som har en beskyttende virkning enn va mme har. før så sa de at mm barn blir ikke forkjølet men det er en myte da;) jeg ammet til uke 9 for jeg mistet melken,så her går det kun i mme. mme er jo bra det også, hadde jo ikke solgt det vist ikke, men mm er speiselt laget for ditt barn og ingen andres med tanke på hva som går av ting i familien. mme er laget for alle barn og har ikke disse egenskapene. .
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 Da var vi i gang igjen:) De fleste som kommer med sånne påstander, får ikke til ammingen selv. Dette for å heve seg selv og sin dårlige samvittighet. MM er bare noe drit, for det får jeg ikke til:) Du lurer kun deg selv, og ingen andre. Det blir folk av både de som mm og de som får mme. Vet det er noen som virkelig sliter med amming, men mange gir opp etter kort stund. Tror det er mange som sier de ikke får det til, som rett og slett ikke gidder. Syns det er patetisk,når de da kommer med den ene dårlige unnskyldningen etter den andre.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 Det var ingen påstand, bare noe jeg selv tror. Du sier " da var vi i gang igjen", samme for deg det vel, du trenger jo ikke svare. Jeg hever ikke meg selv og har heller ingen dårlig samvittighet, hvorfor skulle jeg det??? Synes du anonym er patetisk jeg....ligg unna tråden hvis du er lei av dette temaet!
kris-79 Skrevet 8. februar 2008 #7 Skrevet 8. februar 2008 Dette er et sårt tema, vet om folk som har blitt syke pga alt ammepress.. Det finnes mange årsaker til at noen ikke klarer å amme, uten at de er dårligere mødre av den grunn! Det viktigste oppi det hele er at mor har det bra for da har barnet det best :-)
Yrha Skrevet 8. februar 2008 #8 Skrevet 8. februar 2008 MM ruster bedre mot allergier og astma, spesielt hvis barnet er DISPONERT FOR Å FÅ ALLERGIER. Man kan ikke påstå at mm ikke er bedre enn mme utifra erfaringer fra egen familie!! Hvis det er allergi i din eller barnefarens familie, gir MM et godt grunnlag for å unngå at barnet får det. MM i seg selv gir svært sjelden allergier, og ved å amme barnet i minst seks måneder, beskyttes barnet mot allergener. Når annen mat introduseres mens barnet ennå ammes, har morsmelken en beskyttende effekt. På den måten kan du utsette påvirkningen av allergen til barnets kropp er mer moden, og risikoen for at barnet utvikler allergi er mindre. PÅ den måten er MM bedre enn MME. Rent ernæringsmessig er MM og MME ganske like. Trodde info om morsmelk og morsmelkerstantning var så lett tilgjengelig at det er da unødvendig med en diskusjon om hva som er best???
Sunshine2222 Skrevet 8. februar 2008 #9 Skrevet 8. februar 2008 Kjære vene, skal vi inn på denne diskusjonen igjen :-)
FrøkenKnallkul Skrevet 8. februar 2008 #10 Skrevet 8. februar 2008 Det er vel en grunn til at vi er ustyrt med pupper og melkeproduksjon, på lik linje med at det heter morsmelkerstatning. Så jeg er iallefall overbevist om at mm er det beste for barnet. Men dersom man av ulike årsaker ikke kan amme er mme helt klart det nest beste. Ernæringsmessig er nok ikke forskjellen så stor. For min del er det slik at mitt morsinstinkt sier at det beste jeg kan gjøre for barnet mitt er å amme det. Men nå er jeg så heldig at jeg har vært velsignet med mye melk, itillegg til at ammingen har gått som en lek fra dag en. Dersom amming hadde vært et problem for meg tror jeg nok at mme hadde vært bedre for barnet mitt. Jeg hadde garantert kommet til å bli deprimert og sur av og ikke få til ammingen. Og en slik mamma er ikke en god mamma
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #11 Skrevet 8. februar 2008 Spurte egentlig om det var gjort noen undersøkelser på voksne folk, om det var en klar sammenheng mellom de som fikk mme hadde mere allergier og omvendt. En annen ting, folk spør da om hvordan man skal blande grøten hele tiden her inne, og det står jo på pakka!! Må da få spørre og skrive det jeg vil her, slutt å svare da, hvis dere er så lei dette temaet, herregud!!!
Yrha Skrevet 8. februar 2008 #12 Skrevet 8. februar 2008 Det spørs jo om man er disponert for det. Er man disponert for allergier, og får mm, så er det mindre sjangs for å få allergi. Vet ikke hvilke undersøkelser som er gjort på dette, men regner med at det er rimelig godt bevist innen vitenskapen (også på voksne mennesker), siden dette er allment kjent. Og det med blanding av grøt: det ER faktisk en liten kunst å ikke få det til klumpete!!!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #13 Skrevet 8. februar 2008 Har også hørt noen si at amminga bare utsetter allergier? Er dette bare sprøyt? HI
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #14 Skrevet 8. februar 2008 Bruke visp kjære deg, så blir grøten din så fin atte. Det er da så enkelt at selv lillegutt her klarer det, hehe:)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #15 Skrevet 8. februar 2008 Det med morsmelkens fantastiske egenskaper for å hindre allergi er noe som helsemyndighetene har gått sterkt tilbake på de siste årene. I heftet "Mat for Spedbarn" står det nå (i listen over morsmelkens "fantastiske" egenskaper) noe sånt som at "morsmelk kan kanskje utsette inntreden for allergi med inntil 4-6 måneder". Jeg synes det er ganske ironisk at beskyttelsen mot allergi er det jeg oftest hører som argument for motivasjon til videre amming, når det viser seg at dette er en av de mest omdiskuterte sidene av morsmelkens fantastiske egenskaper. Jeg spurte en barnelege med allergi som spesialfelt om akkurat det med allergi og amming da jeg skulle ha nr 2, siden jeg visste at jeg neppe kom til å amme denne gangen, og svaret jeg fikk var at "morsmelk er best, men det har ingen betydning for utvikling av eller beskyttelse mot allergi. Det er mye feilinformasjon ute og går om dette." I "motsetning" til HI, så tror jeg nok (selv om jeg ikke ammer selv) at morsmelk er best (bedre enn mme), men jeg tror forskjellen i kvalitet i forhold til barnets fremtid er veldig liten. Dette er det nok mange i helsevesenet som er enig i, men det er ikke politisk korrekt å si det i Norge, derfor hører vi det aldri. Jeg tror de fleste som ammer ikke får høre dette av sine leger/helsesøstre/jordmødre fordi det ikke er viktig å diskutere det når ammingen fungerer. Men de av oss som ikke ammer blir ofte tvunget til å diskutere dette med veldig mange, og da får man høre at meningene i helsevesenet om denne saken er veldig variert, og jeg har truffet mange leger og jordmødre som har gjort det veldig klart for meg at mine barn ikke har noe dårligere helseutgangspunkt i livet. ...og vi får også ta med oss de positive egenskapene til mme: Babyer som får mme får i seg mye mindre miljøgifter enn barn som ammes!
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #16 Skrevet 8. februar 2008 Nå har det seg jo slik at det er ikke resultatet av mm når man er 40 som er poenget heller, poenget er jo den umiddelabre effekten det har, spesielt på barn som går i barnehage og er mindre syke fordi de får antistoffer (eller har fått) fra mor. Det er altså den korttidseffekten man er ute etter. Det sies også at barn som får mm kan bli (ikke blir, ikke vil bli osv osv, da genetisk disposisjon er et minste felles mulitplum her) mer intelligente enn et barn med samme forutsetninger som ikke får mm. Dette på grunn av fettsyrenes sammensetning.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #17 Skrevet 8. februar 2008 Er veldig foskjellige grunner folk gir, til å gi mm. Skulle jo tro dere skulle være enige der, ettersom dere mener at dette er det klart beste for barnet....
spurvemamma Skrevet 8. februar 2008 #18 Skrevet 8. februar 2008 Vansklig å si men nei tar ikke alt som bli skrevet om mm fantastiske egenskaper som god fisk. Kunnskap og viten er stadig i endring. Folk må få gjør det som passer dem men og få realistisk info om alternativene. Min erfaring er at mine barn har holdt seg friske og fine oppfostret på mme som de er.
selma07 og engel Skrevet 8. februar 2008 #19 Skrevet 8. februar 2008 MM kan brukes til å vaske øyne med tette tårekanaler, i tette neser, på såre brystvorter ergo har det en viss antibakteriell effekt. Det er jo fantastisk at vi enda lever så i takt med naturen at vi produserer mm til babyen vår. Noen av oss får ikke til å amme av ulike årsaker, og det er jo trist eller kanskje noen syns det er helt ok?! Men det er jo en grunn til at alle pattedyr produserer melk til sine avkom, som er tilpasset akkurat den arten. Da kan jo nødvendigvis ikke Nestle eller småfolk gjøre samme jobben som kroppen vår har gjort siden tidenes morgen?? Men helt klart en god erstatning. Mht allergier så vet jeg at venninners babyer har fått mye atopiskeksem og andre allergier rett etter at de har begynt å få mme. Jenta mi har vært syk to ganger på det året hun har vært her, så enten har det noe med antistoffer i melka å gjøre, ellers så har hun et vanvittig sterkt imunapparat. Har vært borti ganske mye smitte.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #20 Skrevet 8. februar 2008 Dette med at amming gir smarte barn har de gått tilbake på tillab.
Grorüd.. Skrevet 8. februar 2008 #21 Skrevet 8. februar 2008 Det finnes mye som beviser at MM er "bedre" enn MME, den inneholder bl.a antistoffer. Men, MME er på ingen måte noe fælt det, syns ikke det er noen skam å gi MME.. Gir det selv jeg.. MME er derimot en nødvendighet for mange, hva skulle man gjort hvis man ikke fikk til amming og ikke hadde MME? MME er jo bedre enn Kumelk, og "egen"-blandet melk til baby.. :-) Sønnen din tar nok ingen som helst skade av dette:) (Har forresten ikke lest de andre innleggene nedover, så sikkert mange som har skrevet det samme som meg, hehe). Kos deg med gutten din, uansett om du ammer eller flasker:-) Det gjør jeg, stor koser meg hver gang jeg gir henne flaska. Du skal se, hun koser med håret sitt, og koser med hånda mi når hun drikker:-) Stor klem fra
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #22 Skrevet 9. februar 2008 Du er litt lite opplyst dersom du mener at mm ikke er bedre enn mme. Selfølgelig er det bedre med mm! Det er fullt av antistoffer så ikke babyene blir syke. Har hatt omg.syke og influensa her i huset den siste mnd og lillegull som blir amma har ikke vetr syk en dag! Er overbevist at han hadde blitt sykk uen mme. Det sa legen vår også! Eldsstemann var nesten aldri syk de to årene han ble amma, og har nesten ikke vert syk etterpå heller selv om han går i bhg.
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 9. februar 2008 #23 Skrevet 9. februar 2008 Jeg tror egentlig ikke at det har så mye å si, Silje fikk mm til hun var 14 mnd, og var syk med forkjølelser, ørebetennelse,halsvondt,oppkastsyke, fikk aldri en dråpe mme... Elias nektet pupp da han var 4-5 mnd, så han har levd på mme etter det og han har også mye fokjølelser, oppkast, og han blir jo smittet av storesøster som går i bhg... Så kan ikke si at det er store forskjellen..
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #24 Skrevet 9. februar 2008 Ja, det er gjort masse tung forskning som viser at den morsmelken har en rekke egenskaper som den kumelksbaserte pulvermelken mangler. Morsmelk inneholder blant annet igA, antistoffer mot de fleste sykdommer moren har hatt. Babyer har nemlig et svært svakt immunforsvar, og når antistoffene de fikk med seg fra morkaka er borte står de fullstendig forsvarsløse. Morsmelk fungerer dermed som en daglig vaksine. Det betyr ikke at morsmelksernærte barn aldri blir syke, men at de blir sjeldnere syke og at sykdommen er mildere. Forskning på voksne viser at de som var morsmelksernærte som barn har mindre sjanse for bl.a diabetes. Det betyr IKKE at de som får mme får diabates men at sannsynligheten (om enn lav i utgangspunktet) blir høyere.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #25 Skrevet 9. februar 2008 Det er ikke snakk om hva man "tror". Fordelen ved morsmelk er det forsket mye på. Om du virkelig er interessert kan du jo f.eks titte her: Barna har 15 prosent mindre sjanse for å få diabates 2 per år moren ammer dem: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2005/11/23/amming-reduserer-diabetesri/ Amming gir positiv effekt på barnas kognitve utvikling: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2002/05/08/amming-gir-mer-intelligente/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå