Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Den siste uka har jeg først funnet en slimklump på størelse med en litt stor klinkekule i trusa. Så har det rent masse utflod hver dag... stort sett blank eller ltt hvit. Ingen lukt.. siste to dagene har det også kommet slimtråder på 0,5-1,5 cm. Har også vært på do å gjort nr to 1-3 ganger pr dag...og ofte vært løs i magen, ikke helt diare. Får sterke kynnere før hver gang jeg må på do. Så sterke at jeg nesten tror at fødselen har starta... (jeg er førstegangs) Har fått beskjed de to siste kontrollene at baby ligger med hode nedover. Site uke har jeg hat mye stikkesmerter i sjeden og noen ganger kjennes det ut som om jeg blir slått elle rnoe i underlivet. Støtsmerter eller hva jeg skal kalle det. Jeg har bekkenløsning med en del smerter som har blitt værre den siste uka. Er oppe en gang i timen på natta for å snu meg og å tisse. Kjempe slitsomt og vondt. Det brenner i låra og knaker i bekkenet. Har også begynt å hovne i ansiktet på natta og er småhoven i føtter og hender hele dagen nå... dette er også nytt denne uka.. Jeg kan ikke gå stort lengre enn til postkassa uten å få kynnere. Og om jeg står lengre enn ca 10.min får jeg skikkelig vondt i korsryggen. Jeg er 35+4 i dag... er det noe på gang eller? Har drukket modningste i to uker nå.. men ikke mer enn hva som står på pakken. Menngen er å øke i neste uke. Jeg er så lei av å hele tiden ha vondt her og der, sover dårlig å er trøtt hele dagen... flere som har det slik eller? Blir det bare værre og værre fram til termin*??
♥Tullerusk♥ Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 For meg så virker det som om du holder på å bli klar og moden... Blir spennende å se nå da.. Men hvis du får mer hevelser andre steder på kroppen så ring føden og få en sjekk på blodtrykket og urinen din... Annet enn dette vet ikke jeg noe mer, dessverre...
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 Er det ikke litt tidlig for å bli klar og moden? Vil gjærne ha ungen ut, men vil jo helst ikk eha den ut for tidlig heller... Skal il legen på mandag.. får skjekke da. Til nå har alle urinprøver og blodtrykk vært helt stabilt og fint. HI
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 Bringebærblad te. Kjøpes på helsekosten...
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 8. februar 2008 #7 Skrevet 8. februar 2008 Hvorfor drikker du modningste da? Skjønnte ikke heldt det jeg. Først sier du at du ikke vil være moden ennå men når du drikker modningste er det vel det du legger opp til selv. Synes faktisk å begynne å drikke sånn te før enn er 34 uker på vei er for tidlig. Synes enn bør la ting skje når det skjer og ikke drive å drikke modningste og ta mange forskjellige produkter før enn ihvertfall føder innen terminen.
rasyre Skrevet 8. februar 2008 #8 Skrevet 8. februar 2008 hvorfor fremskynder du fødselen?du vet jo at barnet ditt har best av å være lengst mulig i magen din.Tenker da spesielt på lungemodning.Syntes dette som du gjør nå er meget uansvarlig av deg.Jeg sliter også fysisk og sikkert mange,mange andre også, med både det ene og det andre i svangerskapet uten å gjøre slike drastiske ting.Dette er rett og slett egoistisk og lite klokt av deg.det er ikke uten grunn at svangerskapet varer i 9 mnd.Du setter jo barnet ditt i fare!Herreguuud.Er sjokkert hva folk kan få seg til å gjøre!!!!!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #9 Skrevet 8. februar 2008 Det står faktisk på pakken at man skal drikke en til to kopper gjennom hele svangerskapet og øke til 3-4 fra det er 4-5 uker igjen til termin åsså fortsette i to uker etter fødsel. Så jeg gjør ingenting for å framskynde fødselen. Den teen jeg drikker gjør jo ikke at jeg føder før tiden, den gjør at bl.a livmoren trekker seg hurtigere og bedre sammen etter fødsel, at man ikke revner under fødsel og den påstås å lindre bekkenplager og kvalme. Men den kalles for modningste eller bringebærblad te og både jordmor og dem i helsekostbutikken sa at det var INGEN farer forbundet med å drikke den. Så dere kan gi jamt faen i å tro at jeg vil skade ungen min på noen måte! HI
rasyre Skrevet 8. februar 2008 #10 Skrevet 8. februar 2008 Beklager uttalelsen da,men min lege ga meg klar og tydelig beskjed om IKKE ta noen form for helsekostprodukter.Det eneste man kunne ta er paracet og pencillin hvis man ble syk.Ta deg en tlf.til føden eller lege SNAREST,så du får sjekket deg.Lykke til videre.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #11 Skrevet 8. februar 2008 Jeg fikk beskjed av JM at jeg kunne ta Bringebærblad te eller kapsler. Det ville hjelpe livmoren i for og ettertid.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #12 Skrevet 8. februar 2008 Merkelig at helsepersonell kan si så mye forskjellig. Jeg ble riktignok fraråda disse bringebærkapslene da dette ofte er høykonsentrert. Teen derimot er ikke skadelig. Jeg tar også magnesium for å lindre leggkramper, og jeg tar jerntilskudd for jeg har jernamangel nå på slutten av svangerskapet. Tok også folat de 3 første mnd og ingefær tabletter mot morgenkvalem da den hærja som værst... alt dette anbefalt av lege eller/og jordmor. Skal som nevnt over til legen på mandag. Om jeg får mer smerter enn det jeg allerede har nå før den tid tar jeg nok en telefon til sykehuset. Grunnen til at jeg bekymrer meg litt ekstra i kveld er at slik jeg har hatt det denne uka er akkurat slik ei vennine beskrev sin uke rett før fødselen startet 5 uker før tiden. Å det vil jeg jo ikke at skal skje, uasnett hvor vondt jeg har det. Så derfor spør jeg da dere damene her inne om råd...kanskje spes rettet til dem som har født før. Blir det bare værre? Er dette normalt som jeg har beskrevet over? Er det tegn på fødsel? Kan legge til at kveldene er værst. Jeg har problemer med å gå fra stue til bad.. stikker veldig i korsryggen og nedover lårene. Gruer meg til natta for jeg vet hvor vondt det er i bekkenet. Jeg har masse halsbrann og klør en del på kroppen... dette har vært en typisk kveld for meg siste uken. HI
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #13 Skrevet 8. februar 2008 Vil bare kommentere at det å få babyen der du er nå ikke er noe problem som regel. Fikk selv nå i januar, var akkurat som du, 35+4 på vei. Sønnen vår var helt perfekt og ikke noen problemer. Kom hjem etter helt vanlig tid fra barsel. Nå må det jo sies at det selvfølgelig er forskjll på barn. Noen er mer umodne enn andre, gjelder spesielt det å kunne spise selv. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #14 Skrevet 9. februar 2008 Takk. Vet om flere tilfeller hvor det har gått helt fint. Uansett greit å holde ungen inne så lenge man kan. Ingen andre som har det likt som meg om dagen? Eller som har vært i gjennom dette? HI
LaMegSpire Skrevet 10. februar 2008 #16 Skrevet 10. februar 2008 Hei! Er vel kanskje litt i samme situasjon som deg.. Fikk omgangssyke på onsdag, og etter nesten et døgn med det som hører med, fikk jeg blødning. Ringte føden, og fikk beskjed om å komme. På veien begynte riene. Kom inn med avflatet mormunn og 1 cm åpning. Ble innlagt, fikk væske fordi jeg var uttørka, og fikk et par sprøyter for å bremse riene. Noe som hjalp ei stund da. Nå er jeg hjemme igjen etter 2 dager der. Har jevnlige tak (men de varer bare ca 20-25 sek). De kommer ofte hvert tiende minutt, men i perioder mere sjelden. Sov utrolig nok godt i natt, og våkna ikke ofte av disse takene. Det tyder jo på at jeg ikke kunne ha hatt mye smerter i natt i hvertfall. (eller var utrolig sliten). Jeg blør og slimer enda. (mest blod), men ikke friske blødninger, og jeg kjenner godt med liv heldigvis. Er veldig spent på hvor lenge jeg kommer til å gå slik. Er 36 uker i morgen. På føden ble jeg stoppa pga allmenntilstanden min, for babyn er jo ofte "ferdige" på det tidspunktet vi befinner oss. Men for all del- vil gjerne ha han der noen uker til. Vil at han skal være "stor og sterk" når han kommer. Men huff- vondt å gå sånn med rier/kynnere, nedpress og andre kroppssmerter.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #17 Skrevet 10. februar 2008 Nå har jo ikke jeg hatt omgangssyken da.. heler ingen blødninger... men korsryggen er enda værre i dag... skjønner ikk ehvor dette skal ende.. ender opp i rullestol om det ikke stabiliserer seg snart. Har press nedover til tider og en del kynnere. Å noen ganger kjennes det ut som om det er vakum i sjeden... eller at noe forsøkes sugd ut.. vet ikke hvordan jeg skal forklare det.. Det er vondt å gå for lenge, sitte for lenge, ligge for lenge...å hver gang jeg skal endre stilling må jeg tisse først. Har vært skikkelig løs i magen i dag også... og det har vært en del litt tykt slimete utflod.. Jeg er som sagt førstegangs, men det føles veldig som om noe skjer... blir lissom sterkere og sterkere smerter for hver dag... men ikke mer av det heldigvis. Og ingenting kan sies å være regelmessig. Tusen takk for svar alle til nå! Tar gjerne i mot flere råd og erfaringer, og hører gjerne fra andre i samme situasjon. Er ganske engstelig, men samtidig ikke nok til å ringe sykehuset siden jeg skal til legen i morgen tidlig... Blir litt mye syting, men et sted må det komme ut, å her inne er det håp for at noen vet hva dette dreier seg om! Takk for at dere er her inne damer! HI
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #18 Skrevet 10. februar 2008 Hei. Jeg venter nr 3. Er 36 i dag. Slimproppen gikk i natt og jeg har kjent mye murringer i dag. Er ofte på do, 3-4 ganger om natta. Men det er vanskelig å vite om hvor lenge det er igjen til fødselen. Begynte med bringebærbladkapsler for et par dager siden. Fødte 1. mann i uke 36-4. Han var helt frisk. 2. mann kom 42-0. Etter masse plager denne gangen er jeg veldig klar på å få det overstått. Venter ei stor frøken, og siden legene er så opptatt av vekten på disse nurkene, håper jeg at jeg snart kommer i gang. Og at alt går bra! Blir satt i gang til termindato hvis det ikke har skjedd noe før. Skal på UL for vekst i morra, for å estimere vekten på babyen. Har også fått tilbud om modningsakupunktur på sykehuset når det nærmer seg.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #19 Skrevet 10. februar 2008 Er det vanlig med UL for å skjekke hvor stor ungen er når man har kommet så langt? Eller gjør du dette på privat klinikk? HI
ruby26 Skrevet 10. februar 2008 #20 Skrevet 10. februar 2008 Hei du. Jeg er i uke 36, og har det ganske likt som deg. (2. gangs da.) Forstår hvordan du har det.. Ganske slitsomt. Med meg er det slik: Begynte med kraftig nedpress og sterkere kynnere for en drøy uke siden. Føltes ut som om hodet til babyen var i ferd med å tyte ut, og underlivet var (og er) helt hovent.Kjente at nedpresset ble mye sterkere da kynnerne kom, - i det hele tatt ganske intenst og rie-aktig. Kjente også murring i rygg og mage, og fløy på do og gjorde både det ene og det andre veldig mye oftere enn vanlig. Men ikke noe løs i magen eller noe. Har også mye sånn litt guffent seigt slim, men ikke noe blod i det så det er vel ikke slimproppen. Har ikke hatt noe regelmessige greier heller. Men jeg ringte til jordmor da, for det liknet veldig på sånn jeg hadde det i dagene før jeg fødte nr 1. Hun sa at det hørtes ut som om noe var i ferd med å skje, men det kunne allikevel drøye lenge. Hun ba meg om å ta det rolig og prøve å unngå aktiviteter som fremkaller de sterke kynnerne (men de kommer når jeg slapper helt av også). Ikke noe farlig om barnet skulle komme nå, men det beste er jo om det får være der litt lenger! Så du trenger vel ihvertfall ikke å være bekymret for barnet ditt du heller. Jeg blir bare litt sånn stressa og gira av alle de symptomene.. Føler liksom at kroppen lurer meg! Ja ja. Nå har jeg i hvertfall hatt det sånn en stund uten at det har skjedd noe. Håper du ikke lider altfor mye da! Ang om det blir værre og værre mot fødsel så vet jeg sannelig ikke. Forrige gang hoppa og spratt jeg som bare det den siste måneden, men da var jeg bare 20.. Lykke til uansett!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #21 Skrevet 10. februar 2008 Hei. Fikk vekst i uke 32, og en til nå i uke 36. Det er rutinemessig kontroll på sykehuset. Har ønsket det selv, og ble tilbudt det siden nr. 2 var stor (4500g).
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #22 Skrevet 10. februar 2008 Uff... om jeg ikke skal kunne gjøre noe som utløser sterke smerter må jeg egentlig bare legge meg i koma da. det blir riktig nok værre når jeg går eller står mye da. Er spent på hva legen sier i morgen, men han er en ukompetent idiot egentlig. Å messer om at før i tiden gikk damene på åkeren til de fødte. Vel vel.. jeg har ingen åker å gå på sier jeg da. Møkkamann.... Noen tips til hva jeg burde si til legen for at han skal ta meg alvorlig? Uansett hva jeg "klager" på så sier han det med åkeren eller at alt er normalt. Han skjekker ingenting. Skal til jordmor på torsdag.. så har heldigvis back up denne uka da. Nå er det vel legge tid... i går brukte jeg 4 timer på å sovne...var vondt, babyen sparka masse (noe den gjør hele tiden nesten) og jeg måtte opp å tisse for hver gang jeg skulle skifte liggestilling... etter det sov jeg i intervaller på to og to timer.. apropo spark... er det ikke slik at ungen blir roligere mot fødsel? Fortsatt takk for svar, og jeg hører gjerne fra fler! HI
ruby26 Skrevet 11. februar 2008 #23 Skrevet 11. februar 2008 Jordmor vil sikkert svare deg på mye mer enn legen din. Sånne gubber skjønner seg ikke på det å være høygravid! Men uansett, du må bare gjøre det som er best for deg selv. Jeg synes det værste er å gå fort, sitte lenge og ikke minst ligge lenge. Har ikke superproblemer med bekkenet, så jeg kan fint gå lange turer så lenge jeg går veldig rolig. Får kynnerne allikevel, men det får bare være greit. Kan aldri tenke meg at det er bedre å ligge på sofaen dagen lang. Det er jo ikke akkurat katastrofe om vi skulle føde nå da! Jeg husker liksom ikke helt om hun ble roligere frem mot fødselen forrige gang. Det er jo logisk siden det blir mindre plass. Men jeg synes den gnikkinga nedover er ganske fæl. Min sparker bare på den ene siden nå, sitter nok ganske godt fast i bekkenet. Og magen min ser helt teit ut for den har sunket så langt ned! Er det sånn at du ønsker deg sykmelding frem til permisjonen? Eller er du sykmeldt? Jordmor sa til meg at hvis jeg ikke hadde vært sykmeldt fra før ville hun anbefalt meg å bli det nå. Æsj. Jeg har hatt et skikkelig slitsomt svangerskap hele veien egentlig. Hva med deg?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2008 #24 Skrevet 12. februar 2008 Jeg har vært sykemeldt lenge pga bl.a bekkenløsningen. Så jeg får tatt det ganske med ro heldigvis. Nå vurderer jeg å hente meg krykker.. til bruk når jeg skal ut å gå noen steder. Inne i huset går det stort sett greit. Alltids noe å støtte seg til. Svangerskapet har vært ganske problemfylt ja... begynte med kvalme, hadde så 10 uker sammenhengende med hodepine før bekkenløsningen kom å tok meg... har gåttg til masse behandlinger ol.. så etter fødsel skal jeg være helt fin har dem lovet. Heldigvis! HI
tudeluuu Skrevet 12. februar 2008 #25 Skrevet 12. februar 2008 Det høres ut som om du har det som jeg har hatt det de siste 4 ukene. Er nå 5 dager over termin, og det har vært modning på gang her. Er 2. gangs, og hadde det ikke sånn med førstemann. Hodet til babyen har nok presset seg lenger ned, og skaper trykk mot blæra, og mormunnen, så den modnes. Hovenhet i føtter og hender kan være et tegn på svangerskapsforgiftning, spesielt hvis det er andre syptomer i tillegg, som høyt blodtrykk, protein i urinen, vondt i hodet og magen e.l. Jeg ville nok fått dette sjekket opp. Ellers kan du kjøpe deg et par gode støttestrømper på apoteket. Det vil redusere hovenhet! =) Lykke til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå