Gå til innhold

Gåstol og hoppetussa!

Anbefalte innlegg

Skrevet

HI her =)

Ja,du kan så si,de selger jo andre ting som ikke er bra...Jeg klarer bare ikke å fatte og begripe hvorfor noen plent skal pushe sånn på for at ungene skal opp å gå så fort.er en bjørnetjeneste for alle parter...!!

Og det er vel heller litt korttenkt å gjør seg selv til ekspert over de som faktisk kan dette?!

Hadde aldri utsatt noen av barna for dette.Babyen min er ikke den raskeste i forhold til mange andre,men jeg er sikker på at han har bedre forutsetninger til endel ting senere i livet!De må få lov til å ta ting i sitt eget tempo.

Satt veldig på spissen;du sal lære å klatre opp fjell.Du starter på bunnen,ikke midt på fjellet!!!Det sier seg selv at da blir det trøbbel!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morsomt at du måtte være anonym da, så lenge hoppedisse blir brukt riktig og ikke forlenge om gangen så har det ikke noe å si...

Skrevet

Trodde det gikk ut på det samme jeg?

Tar jeg feil?

Hva sier de lærde om dette da?

Skrevet

Herreguuud!! Noe som har hørt om alt med måte??? Vesla vår bruker gåstolen sin et par ganger om dagen... 10min ca hver dag. Hu har normal utvikling, klarer å ligge på gulvet eller i lekegrinda og leke, ikke lenge før hun krabber osv. Storebroren hennes hadde oxo gåstol, brukte den hver dag og storkoste seg i den :-) Han er nå 7år gammel og har ikke en eneste motorisk feil!! Det er forskjell på å la ungen sitte i stolen i flere timer hver dag og å la de sitte i den i korte perioder... Jees!!!

Skrevet

Helt enig med siste innlegget her! Mitt barn bruker gåstol litt og vi var hos en kiropraktor nettopp som sa at han er utrolig sterk i ryggen og står stödig og fint! Ikke tågange altså.

Alle barn i min familie har brukt den og ingen har noen problemer med rygg og alt det dere beskriver...

Og det er vel ingen som lar barnet sitte i den flere timer???

Skrevet

Det kan godt være at folk setter ungene sine der i timer ja, det er overhodet ikke utenkelig.

Blir litt oppgitt over de innleggene som sier "min tok ikke skade av det, han er sterk og har ikke hatt problemer". Tror dere kanskje ikke at fysioterapeuter etc som ser "litt" flere enn et par barn, ser en del følger av bruken av gåstoler og lignende ting. Man kan ikke trekke generelle konklusjoner av å se et par barn bruken gåstol uten at det blir noen problemer. Dessuten kan senfølgene vise seg flere tiår frem i tid.

Skrevet

Finner du en kiropraktor eller fysioterapeut som sier at det er bra eller greit å bruke gåstol, har du enten truffet en som ikke er særlig god, eller en som ikke gidder å argumentere med en mor som har bestemt seg, og heller snakker deg etter munnen.

Skrevet

Så sant så sant!!Er bare mødrene som ikke vil høre.Veldig synd.

Skrevet

det ser ut som dette er en evig diskusjonstema

folkens: la folk få gjøre som de selv ønsker!

og kjære anonym.. jeg har en kiropraktor som jeg siterer

" det har aldri vært bevist at bruk av hoppesele eller gåstol er årsaken til at folk får problemer med rygg eller hofter"

(han mener heller at mindre aktivitet, fysisk arbeid og endret kosthold kan være årsakene til problemene.

Kiropraktoren kommenterte også at "vi har selv brukt hoppesele til våre barn, som har hatt mye glede av dette. Bare vent med å bruke det til barnet er stort nok og bruk det med måte"

Kiropraktoren er flink i faget sitt, snakker uten påvirkning av min mening om saken og han er oppdatert i faget..

så min mening er : la folk gjøre som de selv ønsker! det er mye annet som kan skade en unge mer enn en hoppesele!

Skrevet

Så les innlegget mitt om hva min fysioterapeut sier da...Noe som de aller fleste innen dette feltet sier...Men det er som sagt ovenfor her,ett par som mener det motsatte..Få..

En liten historie;

En kar skal kjøpe hus i et bebodd byggefelt.

Etter at kontrakten er skrevet ler selgeren av huset litt før han sier;

"ja,nå som kontrakten er skrevet kan jeg trygt si det!Du får noen helt forferdelige naboer!Nesten alle i dette nabolaget er noen store idioter!!!"

Etter å ha bodd der en stund og kjøperen har blitt godt kjent med naboene,finner han ut at alle er jo riktig hyggelige!!!

Hmmm,da var det vel kanskje selgeren det var noe galt med??!!

Så hvis flertallet mener èn ting,mens mindretallet mener noe annet,hvem ville du valgt å høre på?

Hadde ikke hatt problemer med å finne utav det jeg iallefall..

Skrevet

Ærlig talt - jeg må bare le etter å ha skummet meg igjennom dette..

Alle vet jo at alle eksperter fraråder det. Men så lenge det brukes kun litt så er det ikke skadelig. Også er det noen som spør "hvorfor kjøpe hvis man bare bruker den 5 min om dagen?" - hva har du med hva andre bruker sine penger på da? Vel, vi har selv en gåstol - og den brukes ganske lite til å gå med for å si det sånn. Men den kan heises opp og brukes som stol når hun spiser. Og den har knapper og greier som lager lyder så hun syntes det er stor stas å stå og gå rundt den og trykke på alt mulig. Altså kan den brukes på mange måter som ikke er "farlig". Dessuten går hun selv nå - så om hun går litt opp i den eller alene spiller jo ikke så stor rolle lengre..

Vet at det ikke nytter, men tenk om folk sluttet å blande seg opp i hva andre har/kjøper/bruker og ikke... Men jeg vet jo at det aldri kommer til å skje.

Heldigvis kan jeg le av mye av det "hysteriske" mødre sier her inne.. men tror det det er andre som blir såret, redd og lei seg - og det syntes jeg er synd.

Skrevet

hehe..vanskelig å godta at noen kiropraktorer har annen mening????

hvis "flertallet" ber deg hoppe utfor en bro, hadde du gjort det???

det er okej så lenge flertallet mener det?!

foreldrene får vel bestemme selv!

det er dessuten mange ting som er farligere enn å la ungen sitte i en gåstol 10 min en gang iblant!

Skrevet

Jeg gjentar min påstand om at denne kiropraktoren ikke kan være særlig godt skolert. Det er kanskje ikke bevist at de får problemer med rygg og hofter, men det er godt dokumentert via undersøkelser som er gjengitt hos british medical journal og international chiropractic pedriatic assosiation at de forårsaker forsinket utvikling og at det er rapportert om flere dødsulykket knyttet til bruken. Mange av disse mens foreldrene var tilstede.

Skrevet

det med ulykker forstår jeg! en helt ny verden åpner seg for barna og alt blir mye mer tilgjengelig!

må passes på veldig nöye..klart ingen kan holde öynene på dem hvert eneste minutt men gjör så godt vi kan!

når min lille skal bruke en gåstol så får det bli noen minutter hver dag og innen rekkevidden, altså med meg el andre voksne der han befinner seg.

men ulykker er en ting og det som mange her i tråden påstår og som du sier selv er ikke bevist at det går utover utviklinga er en annen ting!

mitt söskenbarn brukte den til begge sine barn som er henholdsvis 7 og 3 år gamle og begge har heller värt tidlige med utviklinga, motorisk og annet!

det er dröyt å legge skylda på en gåstol hvis et barn er sent ute mener nå jeg........

Skrevet

Hvis gåstolen bare brukes toppen 10 min hver dag,burde det så absolut ikke være noe problem å holde øynene på den lille hele tiden å unngå ulykker.Tviler på at det er slik det fungerer i praksis..

Det er en unaturlig utvikling.

Og skadene som barnet kan få,melder seg ikke alltid i barndommen!

SENSKADER!!!De som du tror ikke kommer,men som plutselig oppstår når du er 20 og aner fred og ingen fare..!!

Og JA,det kan òg gjøre at barnet ditt blir sen i utviklingen,og lærer f.eks å gå senere..

Er jo ikke hysterisk å høre på rådene til eksperter vel?

Men her inne er jo alle eksperter,tror de iallefall selv.

For en arrogant holdning dere har!Er dere bare enige med de ekspertene som synes det samme som dere når det gjelder andre ting òg?

Hadde mamma og pappa visst hva gåstolen kune føre til,hadde de aldri satt meg i den!!!

Skrevet

jeg kan få det til å fungere i praksis! hvis jeg bestemmer meg for 10 min så er det 10 min!

virker som om bruk av gåstol förer til en slags dödelig sykdom nesten..

jeg har lest mange baby/barne böker för og etter at jeg ble mor og i INGEN av dem har jeg lest at gåstol skal ikke brukes..

dere er HYSTERISKE og vi er ARROGANTE :D:D

Skrevet

Anonym 22.04

Hva mener du med at 10 min dagen ikke foregår i praksis? Vi har gåstol og jenta vår har aldri sittet i den så lenge som 10 min. 5 min nå og da. Men som jeg har skrevet over brukes den til mye mer. Den kan heises og da brukes som stol når hun spiser. Den har masse knapper med lyder etc, så hun syntes det er stas å stå og gå rundt den å trykke på alt mulig. Det kan hun leke med lenge... er det farlig også el?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...