Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 Lurer på en ting jeg,hvorfor blir det fortsatt solgt slike idiotiske ting som alle kiropraktorer og fysioterapeuter sier at IKKE er bra for barnet og at det IKKE bør brukes? Og hvorfor bruker folk det fortsatt?Når en vet det er skadelig liksom..? Synes bare det blir litt rar tankegang liksom ;-)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 Det kalles for å bruk med måte. De anbefaller at de ikke brukes masse og i for lang tid men de er jo artig i ei lita stund. Mange mødre som setter barnet i en gåstol inne på badet imens de hopper inni dusjen, osv. No for tida så skal man ikke gjøre noe fordi alt er farlig på en eller en annen måte. Ta det litt med ro da! Våres foreldre gjor jo my av det vi får beskjed om å hold oss unna men vi er ikke akkurat skadet vi, er vi?!? Folk er så hysterisk om alt no for tida. Snakking på mobil kan gi deg kreft og masse tull. Tenk deg litt om så klarer du sikkert å avgjør litt for deg selv.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #3 Skrevet 7. februar 2008 Fordi mange tenker som så at så lenge det selges i butikken så kan det jo ikke være farlig/skadelig å bruke. Samme med masse annet, f.eks våtservietter. Og hvorfor set selges til tross for frarådninger? Jo fordi man ikke kan bevise at det er skadelig (enda) og produsentene bæsjer big time i om unger tar skade av det så lenge de får masse penger i kassen! Derfor...!
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Ja er vi ikke? Hva er det, 40%, 50%, 80% av alle nordmenn har problemer med ryggen sin. Hmmm....
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #5 Skrevet 7. februar 2008 herregud så hysteriske dere er da! alt med måte! går an å bruke sunn fornuft! har litt vanskelig for å tro at bruk av gåstol i ny og ne skal gi ryggproblemer.. barnet mitt skal ikke sitte i den 24/7 men 15-20 min i löpet av dagen når han er lei babygymmen, vippestolen o.l skader han neppe.. og dette hysteriet rundt våtserviettene??!! bare bruk vann til å vaske stumpen da vel...så komplisert er det ikke.. jeg blir bare oppgitt når jeg leser slike innlegg...
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #6 Skrevet 7. februar 2008 Vil bare utdype den siste der litt, jeg aner ikke hvor mange nordmenn som sliter med ryggen, men vet det er en veldig stor prosent og jeg vet også at man slett ikke vet hvorfor, men jeg tenker som så at vi kan ikke utelukke at endel sliter pga altfor mye tid i slike ting da vi var små. På samme måte er det flere og flere med ferilitetsproblemer, det kan skyldes mange ting, men det er viss sannsynlighet for at kjemikalier og hormonforstyrrende stoffer man ble utsatt for i barndommen kan ha vært årsaken, slik som de fortsatt har i endel av dagens produkter for barn. Poenget mitt er at man vet ikke, så hvorfor ta sjangsen? Ja, alt med måte, men man trenger jo ikke gjøre ting som er sterkt frarådet bare fordi det er morsomt vel, som gåstol/hoppehuske? Jeg er ingen hysterisk mamma, jeg ser bare ikke poenget i å velge det verste av produkter og leker til ungene når det finnes så mye som er bedre for dem...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 Endel naive foreldre som tror at alt som selges er godkjent og bra, og at produsentene hvertfall ikke tenker på sånne ting som profitt;) Også standard-argumentet da; jo fagfolkene er jo så uenige, men litt kan vel ikke skade, ALT M MÅTE - finn på noe nytt da:P Jo, også gjengangeren; ungen elsker det:P Og hvor mye er forresten litt, når selv agenten for gåstol fraråder mer enn 10minutter pr dag.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #8 Skrevet 7. februar 2008 Jeg er overhode ikke hysterisk og MIN sunne fornuft forteller meg at mine barn har det best når jeg ikke plasserer dem i passiviserende ting som kan være potensielt skadelig for ryggen og hoftene deres som gåstol, overdreven bruk av vippestol osv. Og som sagt over, hvorfor velge det verste? Sunn fornuft er et relativt begrep snonym, min sunne fornuft er nok en annen enn din ;-) Og hvilken rett har du til å kalle andre hysterisk? Bare fordi de mener noe annet enn deg? Ingen liker å bli satt i bås for de avgjørelsene man tar, skal jeg da kalle deg en dårlig mor fordi du bruker gåstol som går i mot min sunne fornuft? Nei så klart ikke! For det synes jeg ikke du er når jeg ikke kjenner deg, og på samme måte synes jeg det er dårlig gjort av deg å kalle folk som vil unngå slike ting for hysteriske når du ikke kjenner dem...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #9 Skrevet 7. februar 2008 vi har altså ingen rett til å kalle dere hysteriske mens dere har rett til å legge ut alle mulige grunner hvorfor det er skadelig?? alle har rett til sin egen mening og min mening er at det er utrolig mange hysteriske mödre der ute som skal analysere alt og ingenting...slapp av litt da...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #10 Skrevet 7. februar 2008 Er jo vi "hysteriske" som slapper av da:) Lar ungen ligge i mageleie, dytte seg opp selv, åle seg bortover etc, mens DERE stresser rundt med hoppesele, gåstol, vippestol etc, flytter ungen rundt fra det ene til det andre. Mens vi sitter rolig med kaffen og ser ungen rulle rundt på babygymmen;)
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #11 Skrevet 7. februar 2008 Nei, for å kalle andre hysterisk uten grunn er slemt, å opplyse om at ting er frarådet fordi de kan være skadelig er, vel, å opplyse om det ;-) Jeg analyserer ikke alt mulig, og jeg er antagelig en av de mest avslappede mødrene som er her inne, men jeg lar rett og slett være å kjøpe det verste som er til barna mine når det er så mange andre gode alternativer i stede. Man blir da vel ikke hysterisk av den grunn? Noen med litt smådårlig samvittighet eller siden du ikke takler at andre "legger ut alle mulige grunner hvorfor ting er skadelig"? Den dagen vi ikke lenger får opplysninger om nye ting som finnes ut er en svart dag i historien, men hva du velger å gjøre med informasjonen er likevel helt opp til deg. Ingen sier at barnetditt må holde seg unne gåstoler, men de som har peiling på dette sier at det er ikke noe videre smart å la barna sine bruke det, så får du jo gjøre som du selv vil med ditt barn, og jeg gjør som jeg vil med mine, men uten å slenge med leppe til andre og bli ufin av den grunn...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #13 Skrevet 7. februar 2008 Oi da...! Kan en ikke heller sette barnet i høystolen når en dusjer?Vippestolen? Dusje når barnet hviler? Det er jo FAKTISK en grunn til at det frarådes å bruke gåstol....Tror du det bare hysteri fra de lærde eller?Har du mer kompetanse,erfaring og viten på dette området siden du kan bedømme dette bedre? Jeg siterer min fysioterapeut; " En av grunnene til at så mange av din generasjon har så mye ryggproblemer ( er født på åtti-tallet) er at barna ble satt i hoppetussa og gåstol!" Jeg hadde begge deler...Og skulle så ABSOLUTT IKKE hatt det......! Er temmelig dumt å kalle fakta for hysteri... Og vi satt ikke i timesvis vi heller...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #14 Skrevet 7. februar 2008 Blir jo ltt tåpelig åkomme med slike kommentarer som at vi er hysteriske..Og bli fornærmet fordi vi har rett og du feil.. Er jo ikke snakk om hvilke mening du har da..Har du kompetanse til å motbevise fysioterapeuter og kiropraktorer så skal jeg heller tro på deg...Men før det,så velger jeg å gjøre det som er best for barnet mitt!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #15 Skrevet 7. februar 2008 Noe som heter NATURLIG UTVIKLINGMen det er desverre altfor mange som driter i det,for barna deres koser seg jo sånn ;-)
Yo&La+spire Skrevet 7. februar 2008 #16 Skrevet 7. februar 2008 Er veeeldig enig med Alva og ehh...mange anonyme:) Greit nok at litt gåstol osv sikkert ikke skader, men hvorfor? Mange holder seg ikke til de 10 min som er anbefalt, og det KAN vere skadelig for barnet. Så lenge det finnes alternativet ser eg ingen grunn til å utsette datteren min for noe som KAN vere skadelig. Det er vel ikke 100 % sikkert at en får kreft av passiv røyking heller, men en vil vel ikke utsette barnet sitt for det fordi "litt skader vel ikke"? Kall meg gjerne hysterisk, men eg ville absolutt ikke gått imot fagfolks anbefalinger bare fordi ungen ser ut til å kose seg. Det finnes andre måter å underholde barna på, for de som har lyst/mulighet/krefter til det.....Synes faktisk det er litt for lite "hysteri" her inne eg. Vi skal jo beskytte ungene våre mot det som kan vere skadelig, og siden unger er veldig sårbare må en vel vere litt "hysterisk". Dette er ikke små voksne, men små barn. De vet ikke hva som kan vere skadelig for dem, og koser seg sikkert med f eks gåstol, men vi vet at det kan skade og bør derfor beskytte de mot det.
lillegutt mars o7 Skrevet 7. februar 2008 #17 Skrevet 7. februar 2008 Er enig med dere! Tror foreldrene har mer glede av det enn barna! Og ja,folk burde da høre på ekspertenes råd istedetfor de som ikke har peiling?!!Hvorfor enkelte mener DE vet bedre enn fagfolk,klarer jeg ikke å forstå.Og så får de dårlig samvittighet og lirer utav seg masse useriøse svar.Jeg er glad for at vi er så opplyste som vi er idag,men synes det er trist at enkelte velger å overse det,fordi "de vet best..." Noen ganger skulle jeg ønske at på enkelte ting hadde det vært best å ikke vite,men samtidig er jeg sjeleglad for at utviklingen har vært så bra =)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. februar 2008 #18 Skrevet 7. februar 2008 Vi har gåstol!!!! Begge guttene har brukt den, kanskje 10 min på en hel uke, ingen av de har hatt problemer med at de er sent ute motorisk pga litt gåstol bruk. Yngste var faktisk 1 mnd tidligere med å krabbe enn storebror, storebror gikk når han var 11 mnd helt selv. Vet enda ikke når han minste skal opp å gå... (litt for liten enda, men han står og bare støtter seg med en hånd) Ser ikke helt problemet med å bruke den bitte litt når han kommer seg litt opp og rundt, og det er uansett så kort tid han går med den. Ikke mye de (mine ihvertfall) sitter i den, han står med egen vekt på bena, og det gjør han hele tiden uansett! Og jeg sier ikke at jeg vet best. Men jeg tror ikke alt er så skadelig som alle skal ha det til.
lillegutt mars o7 Skrevet 7. februar 2008 #19 Skrevet 7. februar 2008 da må jeg jo bare spør deg, hva er vitsen med gåstol hvis barna bruker den bare 10 min hver uke?Ser liksom ikke poenget med å kjøpe noe som skal bli brukt så sjeldent?Da vet du jo at det ikke er bra?!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. februar 2008 #20 Skrevet 7. februar 2008 Vi fikk den! Og det varierer i bruk, men gj.snitt 10 min en dag og så blir den stående mange dager... Sier ikke at gåstol er kjempe bra og ikke skadelig i det hele tatt, og nettopp derfor brukes den lite her i huset. Men jeg tror heller ikke den er sååå veldig farlig som det sies av mange. Fysioterapeut på HS her ville faktisk ikke fraråde å bruke gåstol/hoppehuske helt, bare ikke som "barnevakt" ....
lillegutt mars o7 Skrevet 7. februar 2008 #21 Skrevet 7. februar 2008 Er ofte en eller annen som mener noe annet enn hva den generelle meningen blant fagfolk er.Hadde valgt å høre på de som kan dette jeg.Hadde ikke turt å tatt sjansen,uansett om vi fikk den eller ei...Trenger ikke bruke ting bare fordi det er en gave vet du ;-) Men heldigvis er vi alle forskjellige =) Go natt =)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #22 Skrevet 8. februar 2008 Kaster meg på denne debatten jeg nå.. Grunnen til at det ikke blir anbefalt å bruke, er at de setter krav til de små kroppene som de ikke har forutsetninger til å klare. Sammenlign med deg selv. Hvis du skal starte med noe nytt, så starter du forsiktig. Naturlig utvikling er å starte forsiktig.Første joggeturen om våren er ikke full spurt. Det kan kanskje se ut som om de klarer det helt fint, men det er fort for at de lærer seg til å bruke muskler feil. La unger utvikle seg naturlig... De trenger ikke å lære seg å sitte før de er klare for det. Når de setter seg opp selv, har kroppen fått det den trenger for å sitte riktig, variert og godt. Når de får gå når de er klare for det, så går de balansert og slipper å lære seg en ny måte å gå på med balanse.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #23 Skrevet 8. februar 2008 Helt riktig som anonym over sier. I tillegg er det jo slik at barn som blir plassert i gåbil får innmari god oversikt og det kan derfor resultere i vegring mot å ligge på gulvet etterpå. Det er på gulvet utviklingen skal skje/ skjer. Barna blir plassert i gå-stilling før kroppene deres er riktig klar for det og det medfører detfor en betydelig belastning. Vi er så opptatte av mototisk utvikling- og ønsker gjerne å se barna bevege seg fremover før de i det hele tatt er klar for det. La barna utvikle seg i sitt eget tempo- på GULVET siden det er NATURLIG og best slik.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #24 Skrevet 8. februar 2008 De som vil må bare bruke ståstol for min del!! Men jeg har sett eksempler på barn som får tågange etter slik bruk. Og det som HI skriver om at "hvorfor selger de det når det ikke er anbefalt?"; det er jo mye rart de selger som ikke er anbefalt!!! Hva med godteri foreksempel..hihi
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #25 Skrevet 8. februar 2008 Sier bare en ting: sukker, alkohol, sigaretter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå