Gå til innhold

Helsestasjonen, Good or Bad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er flere her som stusser litt etter at de kommer hjem fra Helsestasjonen.

Hver eneste gang jeg er der, må det liksom være noe galt

Først er hun for tynn, så er hun for tykk og legger på se for fort. Så skal hun gjøre ditt og så datt og ALLTID er det spørsmål som får deg til å tenke "er jeg en dårlig mor?" blir gaaaal!

Skjønner at de er der for å hjelpe, men får mer hjelp av andre erfarne mødre ass.

Måtte bare benytte anledningen til å utrykke meg da jeg så andre gjøre det, hihi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hverken good eller bad her...

Har inntrykk av at det mest er bare kooooooos å jobbe på hs, de drikker litt kaffe og småskravler - og ALT er normalt. Uansett.

Så jeg lytter til meg selv og kloke mennesker rundt meg, jeg :-)

Skrevet

hehe, sant det at det bare er koooos. "Da finner dere veien ut selv, er lunsj her nå. Trine tarru med kaffen og winerbrøa??"

Skrevet

Jeg synes det er mest kos å være innom helsestasjonen! :) Noen av rådene de gir er gode, andre ikke fullt så gode. Jeg velger å høre på noe av det de sier, ellers følger jeg stort sett min egen magefølelse!

Skrevet

jeg har en super helsestasjon. noen ganger er det gode råd de kommer med. andre ganger fvelger jeg å ikke følge de rådene jeg får.

men jeg synes det er kos å være der. får alltid bare skryt og masse forståelse og støtte.

Skrevet

For det første man velger selv hva man vil høre på!!!

Jeg har verdens beste helsesøster, hun er såååååååå god og ha!:)

Skrevet

Rådgivningsdelen til helsesøster kunne jeg virkelig klart meg uten, jeg har jo lært mer enn henne ved å surfe på nettet. Hadde jeg hatt tilgang på vekt, målekasse og vaksinene kunne helsesøster holdt seg hjemme for min del.

Skrevet

Hadde vært en fordel å få lakt ned hele helsestasjonsystemet og heller overført de viktige jobbene til fastlegene. Er jo bare svada likevel.

Virker vek som om de som jobber der er folk som ikke får jobb andre steder. Sån sett fungerer det vel som en slags værnet bedrift.

Skrevet

Jøss, hva slags helsestasjoner er det dere hører til? Jeg har erfaring med to stasjoner og tre helsesøstre. Synes alle tre har vært veldig søte og flinke. Selvsagt har besøkene vært mest kos, det er fordi jeg har vært så heldig å få barn som har utviklet seg normalt. De er der for å fange opp de som trenger hjelp og tilby støtte. Ingen har gitt meg inntrykk av at det er noe galt med barna mine. Det har alltid vært rom for at jeg kan ta opp det jeg eventuelt synes er vanskelig, og har fått hjelp og gode råd om amming, søvn og søskensjalusi. Og jeg synes de er veldig flinke til å ikke vifte med pekefinger, men gi mor støtte og selvtillit til å ta kvalifiserte valg. Hurra for helsestasjonen :-)

Skrevet

Helt enig med Har lyst på 2 tette!

På helsestasjonen vår er de veldig lite oppdatert, og jeg får flere svar ved å søke på nettet enn å spørre henne. Går dit bare når jeg må og går igjen så fort jeg kan.

Skrevet

må si at jeg går dit for vaksine det de sier tar jeg med en god klype salt.sikkert greit for de som føler seg usikker å som har en hs som følger med i tiden.men for min del kunne jeg like gjerne bare gått til legen pga vaksine å ikke vært på hs i det hele tatt.

Skrevet

da er du nok heldig.) og vær gla for det. For tror neppe de fleste helsestasjoner er sånn..... Iallefall ikke min!

Skrevet

Poamin!!

Du vet at du ikke må gå til helsestasjonen. Er kun krav om at ungen skal ha en legesjekk ved når h*n er 6 uker. Resten kan du bare hoppe og drite i hvis du vil. Du kan gå til fastlegen din, på den 6 ukerskontrollen, men er få fastleger som vil det.

Skrevet

Good :-)

Mulig jeg bare har vært usedvanlig heldig, eller at jeg bare er utrolig lite hårsår på dette punktet. Hun jeg går til er supergrei synes jeg, veldig forsiktig med det hun sier osv, men hun gjør jo også jobben sin, men har en venninne som er ganske hårsår av seg i morsrollen og synes HS er SÅ fæl innimellom, hun skal vist nok ha sagt at babyen var for tjukk en gang, men slik jeg kjenner Hs (har vært der endel etterhvert siden jeg har tre unger) er det mer sannsynlig at hun har sett på kurven og sagt noe sånt som "Ja, her ser du at h*n ligger litt over kurven på vekt i forhold til høyde. Hva pleier h'n å spise" og så er dette blitt helt feiltolket av min venninne. Men jeg vet jo ikke så klart, bare kan ikke se for meg at HS er så fæl og frekk som hun skal ha det til og andre venninner er enige med meg i at hun er kjempehyggeligog flink, men, men...

Mener ikke at alle som synes HS er fæle er hårsåre altså! Men tror mange kanskje tar alt opp i verste mening noen ganger? Det er jo faktisk jobben til HS og spørre om hvilken mat babyen får, veilede, måle, veie osv, men helt klart, det er nok mange HS osm er helt på jordet og er frekke og ikke gjør jobben sin godt nok også.

Skrevet

Helsesøster på helsestasjonen "redda" meg:

Etter at de hadde innbildt meg at jeg og babyen ikke fikk til amminga, kastet hun et blikk på babyen som lå ved puppen og sa at hun kunne se at hun spiste som hun skulle. Vil alltid være takknemlig for det.

Men det HI har opplevd, høres rart ut.

Skrevet

Vi har verdens beste helsesøster:)

Det er alltid koselig å komme dit, hun er avslappa og svært lite hysterisk. Man kan spørre om det meste, og hun er inkluderende. Hun sier kun fra dersom det er noe galt - og ellers ber hun oss om å bare være mamma sånn som vi vil være det. Det er koselig, hyggelig og lærerikt. Og det beste jeg har lært er å ta mye av det jeg leser på nettet med en klype salt:)

Skrevet

Enig, på en måte later de som om de kan og vet alt og har titusenårs erfaring i forhold til småbarnsforeldre, men samtidig kan de ofte ikke svare på det du spør om hvis du har noe du lurer på. Jeg blir ofte i dårlig humør av å gå på helsestasjonen. Går også dit bare når jeg må og syns det er godt å gå derfra igjen.

Skrevet

Må jo nevne at flere i barselgruppen min er enige med meg, sånn at det ikke bare er meg liksom...

Da jeg kom for å veie snuppis da hun var nyfødt syns de hun hadde gått ned litt mye. Og begynte å se rart på meg å spørre : sikker på at hun får nok, husker du å amme henne?

Okey, visst er jeg ung altså, men herregud jeg er ikke så blåst at jeg ikke gir babyen min mat. Jeg ammet henne ofte og jeg ga mme ved siden bare for å være sikker på at hun fikk i seg nok. Og da får jeg itillegg "kjeft" for å gi mme. "Du må jo komme igang med ammingen" som sagt, ingenting er riktig...

Men jeg har et godt nettverk rundt meg og har lært å stole på meg selv, at jeg vet best hva mitt barn trenger.

Skrevet

Liker IKKE helsestasjonen, så jeg sender alltid gubben.... han er noe mer hardhudet

Skrevet

Min (lillegutt) sin helsestasjon er helt super, og har verdens beste og mest koselige helsesøster.

Jeg gleder meg som en ungen hver gang vi skal dit.

Da lillegutt var syk sommeren som var fikk vi super ekstra oppfølgning, og helsesøster hadde jevn kontakt med legen hans på sykehuset.

Så fort den i magen er ute skal jeg ringe og sikre meg samme helsesøster, hun er grunn nok til å aldri flytte så lenge det er barn under 2 i huset :o)

Skrevet

Definitivt good. Har verdens beste helsesøster som ikke er dømmende eller ubehagelig på noen som helst måte. Har fått mange gode råd og det er alltid tid!! Har aldri følt meg som noen dårlig mor p.g.a. helsestasjon!!! og er veldig glad for det.. Synes det er veldig godt å ha støtten og oppbackingen derfra..

Skrevet

Her er de helt okay. Har i grunn ikke noe å utsette på de. Ingen rare kommentarer eller usakelige råd :o)

Skrevet

med fare for å bli halshugd...., men dette må jeg bare få kommentere:

Jeg nekter rett og slett å tro på at det finnes så mange uduglige helsesøstre rundt omkring i landet!

Sikkert ett råttent egg her og der, men det må jo være unntakene snarere enn regelen?

Tror kanskje heller at det er mange hårsåre mødre der ute som velger å tolke alt som kritikk. Det er iallefall mitt inntrykk etter å ha lest endel innlegg her på DIB de to siste årene.

Beklager hvis noen føler seg truffet, men dette måtte jeg bare få ut nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...