Gjest Skrevet 6. februar 2008 #51 Skrevet 6. februar 2008 SELVFØLGELIG er han flink! Han er et lite barn selvom han snart er 4 år, og at det er vanskelig for han å kvitte seg med kosen og trøsten han har "støttet" seg til hele livet er da vel ikke noe rart? Er helt enig i at smokk til store barn er tøv, både på natten og om dagen, men jeg synes faktisk at et barn på 3-4 år som slutter er flinkere enn en på et år, de er nok avhengige av den kosen på en helt annen måte enn en liten baby.
Sessa ruger igjen... Skrevet 6. februar 2008 #53 Skrevet 6. februar 2008 Herregud! Sjelden jeg blir overraska over svar her inne, men dette tok kaka!!! For det første: Man kjenner sitt eget barn best selv og at noen derfor lar barnet bruke smokk lenger enn hva gjennomsnittet av mødre her inne gjør synes jeg da er opp til den enkelte! For det andre: Hadde ungen brukt totten hadde det vært enda verre å avvende. Skal man kappe av ungen totten i 1,5 års alder, da? For det tredje: Han er nettopp blitt storebror. At han er villig til å gi fra seg noe så trygt og koselig som smokken er jo kjempe bra. Ofte blir jo de store barna litt babyer de også når det kommer et nytt familiemedlem. For det fjerde: Noe med å gå i andres sko.... Beklager Mylian er Mambo-Mamma, men har ikke du et mye yngre barn?? Trekker frem deg for jeg synes du var spesielt frekk her! Du sier du kan mye om trass, men har du opplevd trass fra ditt eget barn??Jeg er tante til 7 og regner meg derfor som ganske erfaren, men som tante IKKE mor. Det er ganske stor forskjell, og jeg skal ærlig innrømme at mange av de tingene mine søsken gjorde, skulle jeg ALDRI gjøre.... men så sitter man der, med en skrikerunge og er pottesliten selv! Da brukes alle midler for å få ro her i huset i hvertfall! Jeg synes det er kjempe bra at du tar tak i dette nå, mamma25. Det må være tøft når du i tillegg har Ulrik hengende i puppen 24/7! Stå på! Vet mange har veldig god erfraing med en tidsfrist og avtalt belønning på smokkeslutt til så store barn!
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #55 Skrevet 6. februar 2008 Det er så utrolig lett å svare når man bare baserer seg på egne erfaringer. De som ikke har smokkeavhengige barn tror det er bare å kaste smokken, og de med smokkeavhengige barn synes det er grusomt å ta fra barnet noe det er glad i. Jeg har heldigvis erfaring med begge deler:)
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #56 Skrevet 6. februar 2008 Hei, vil bare si at både jeg og sønnen min brukte smokk til vi var 3 1/2år..ingen av oss fikk utstående tenner :-DDD Synes du gjør det helt rett jeg...siste han trenger nå når han nylig har blitt storebror er å bli tvunget fra smokken sin!
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #57 Skrevet 6. februar 2008 Min gutt på snart 4 år bruker tutt og bleie. Jeg skammer meg! NOT!
yasmina Skrevet 6. februar 2008 #58 Skrevet 6. februar 2008 Saa flink han er Samme hva folk mener om naar man boer slutte, guttungen er jo akkurat like flink uansett
Holly❄️ Skrevet 6. februar 2008 #59 Skrevet 6. februar 2008 Gutten min blir 4år i mai, og er totalt avhengig av smokken.. ikke på dagtid, men på natta.. han putter den i munnen, men den faller fort ut, så sånn sett så bruker han den veldig lite. Har prøvd og avvenne han, men det har blitt totalt krise! Han får omtrent panikk om vi snakker på at nå må han slutte... Så dere som ikke har smokkebarn selv, bør ikke akkurat uttale seg så veldig! Helt tragisk og høre hvordan dere angriper en mor når hun faktisk driver med avvenning!
~sjiraff~ Skrevet 6. februar 2008 #60 Skrevet 6. februar 2008 Hehe.. det er vel første gangen jeg har sett ett innlegg med iver 60 svar pga smokkeslutt ) Synes Kevin er kjempeflink jeg!! )
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #61 Skrevet 6. februar 2008 Jepp, moro når "verdensmestere" som kun har et barn som er baby kommer med "synspunkter" i hvertfall.... Selv ar jeg had både smokkavhengig sønn og en 2åring som patter på tott...minsta gjør ingen av delene..merkelig nok..
en-to, lappe sko..... Skrevet 6. februar 2008 #62 Skrevet 6. februar 2008 Synes det er mange unødvendige kommentarer her inne. Finnes vel verre ting??? Har selv en gutt som blir 4 i april. Sluttet med smokk først i desember. Er MANGE i barnehagen hans som har brukt smokk til nå. Men er enig i at det er på tide å begynne å slutte nå.
moder3 Skrevet 6. februar 2008 #63 Skrevet 6. februar 2008 størsta her var nesten 4 før hun var klar for (og jeg hadde hjerte til) å slutte med nattesmokken for godt. Men nå er det heldigvis over da:) Vet mange som har brukt smokk lenger enn det ja, det drøyeste jeg har hørt er ei jeg kjenner som lot ungen ha den til hun var 12..!! Da begynner det å bli sykt.. Fint at han godtar de nye "reglene" da, det ordner seg vel:-)
moder3 Skrevet 6. februar 2008 #64 Skrevet 6. februar 2008 det er noe helt annet å "trappe ned" enn å kutte den ut, det kan du nok finne ut etter hvert.. Hun her var helt med på å slutte med smokk da hun fylte tre, men det ble verre på nattetid. Så vi gikk med på at hun skulle få bruke på natt, og det tok nesten et helt år å ta den derifra. Minsta her har derimot aldri vært interessert i smokk, selv om storesøstra hadde. Så det er forskjell på barn også når det gjelder smokk og avvenning.
danieI Skrevet 6. februar 2008 #65 Skrevet 6. februar 2008 stine hadde smokk på natta til hun var 4, da slutta hun selv. ganske grusomt, jeg er nok en dårlig far
Den lille prinsesse Skrevet 6. februar 2008 #66 Skrevet 6. februar 2008 Morsomt å lese kommentarer fra 1 som ikke har erfaring, og 1 som selv har sagt at hun nesten ikke har vært sammen med datteren sin *lol* Jeg synes sønnen din er kjempeflink. Selv er eldste jenta mi snart 2 år og blir nok en stund til vi avvenner med smokken, tenker å prøve litt til sommeren. Vi hadde kuttet ut smokken på dagen før hun begynte i barnehagen, men pga mye sykdom i høst har hun fått hatt den på dagtid hjemme. I barnehagen bruker hun bare smokk når hun skal sove. I helgene unngår vi å bruke smokk på dagtid, men hun får lov til å kose seg litt med den om hun spør etter den. Men hun gir den til oss hvis vi spør om å få smokken Tror det kan være svært dramatisk for et lite barn og bli tatt fra noe de finner som trøst og kos, spesielt hvis barnet er mellom 2-3 år og ikke helt skjønner hvorfor man gjør det. Avvenning av noe så kjært må gjøres gradvis og etter barnets premisser.
Vilja<3 Skrevet 6. februar 2008 #67 Skrevet 6. februar 2008 Svært så snusfornuftige folk her inne skal være være når det gjelder smokkbruk. Det er ikke bra om en tre eller fireåring går med smokk hele dagen, spesielt pga språket skal kune utviklest. Men det er jo flott å slutte med smokk når man er tre år. Jenta vår brukte smokk om natten til hun var fem år og mannen min er tannlege, tenk det! Hun har ikke fått noen problemer av den grunn.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 6. februar 2008 #68 Skrevet 6. februar 2008 Det er ikke overbitt som er problemet når man bruker sutt, så det er ikke det dere må se etter. Det som er det værste problemet er åpent bitt, der du fortennene oppe og nede ikke dekker hverandre og du kan se en glippe mellom radene. Samt kryssbitt som betyr at hjørnetennene i overkjeven biter innenfor hjørnetennene i underkjeven. Be ungen bite sammen og inspiser bittet da. Overbitt er mest vanlig i de tilfeller der totten er lenge i bruk. Grunnen til at man får kryssbitt eller saksebitt er forøvrig at smokken presser tungen flat i underkjeven og tungen igjen presser på tennene. Lille hadde nattsutt til for ca et halvt år siden, men hun brukte den ikke på dagen annet om hun skulle sove i bilen eller slik. Hun sluttet altså rundt 3 år og noen mnd med nattsmokk. Hun har fått både åpent bitt og kryssbitt, MEN det er sjanse for at det retter seg ut av seg selv så lenge ungen slutter innen rimelig tid. Forøvrig som tannlegesekretær synes jeg det er sent å slutte med dagsutt når man er 3 og et halvt år....
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #69 Skrevet 6. februar 2008 Jeg har aldri sagt det Bebbisjenta - så rull inn. Du aner absolutt ingenting om hvor ofte jeg ser min datter. Du vet heller lite om mitt liv:)
Gjest LindeOgWill Skrevet 6. februar 2008 #70 Skrevet 6. februar 2008 Så bra, Mamma25! Dere får dra til Kristiansand i sommer og se om han vil legge igjen sutten i smokkekista til Kaptein Sabeltann. Det er visst veldig efektivt
Honningmelon Skrevet 6. februar 2008 #71 Skrevet 6. februar 2008 Det er jo kjempebra, han som har blitt storebror og greier. Også klarer han å være stor å kutte smokken. Kjempeflink er han :-)
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #72 Skrevet 6. februar 2008 så flink han er ;-) etterhvert så kan det hende han vil gi "hele suttegreia" til lillebror. Synes forøvrig du gjør rett i å la han beholde den natterstid, jeg - i en overgangsperiode. Altfor mange påkjenninger å miste sutten og bli storebror samtidig.. Disse kjerringene er det bare å drite en lang marsj i.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #74 Skrevet 6. februar 2008 Datteren min brukte smokk ganske lenge selv. Fra hun var halvannet år var smokken KUN i senga (bundet fast der;-) men til gjengjeld hadde hun den til hun var 3,5 år nattestid. Jeg hadde ikke hjerte til å hive den, men til slutt så bestemte jeg meg for at NÅ skulle den ut. Jeg tok for meg tremenningen hennes som er ett år eldre og spurte om hun brukte smokk. "Nei, det er jo bare for babyer og jeg er jo stor jente!" Datteren min så på henne med store øyne. Den kvelden ville hun være like stor jente som tremenningen og kastet egenhendig smokken i søpla=) Lykke til med smokkeslutt, det er, eller kan være, en like stor prosess som å slutte med bleier. (Lillegutt tok aldri smokken, irriterende da jeg var hans personlige smokk, men utrolig deilig nå da;-)
TurboPrinsessen:-) Skrevet 6. februar 2008 #75 Skrevet 6. februar 2008 Personlig synes jeg ikke noe om barn som bruker smokk på dagtid, i all offentlighet, når de har passert 3-4 år, men det er jo opp til hver enkelt... Vi har vært veldig konsekvent fra starten på at hun kun får smokk når hun sover, det har gått helt fint. Det sier vel mer om sugebehovet hennes enn om hvor "flink" vi har vært med det.. For noen passer det best å kutte tvert, mens for andre passer det best med gradvis nedtrapping. Synes det høres fornuftig ut jeg, hvis det passer for dere:-) Synes han er flink jeg:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå