Gå til innhold

Lettvinte sykemeldinger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser poenget ditt at det kansje kan gjelde noen.

 

Selv har jeg vært 50% sykemeldt siden uke 25 i svangerskapet, er nå gått ut i permisjon. Jeg har trengt dette, når jeg har jobbet annenhver dag og hjemme dagen etterpå har jeg fått sovet ut og slappet av slik at jeg har hatt krefter til jobben.

 

Har sittejobb, stort sett i en stol hele dagen forran pc'en- men for de som tror det bare har vært lett så har det ikke det. Har blitt sliten av det på en annen måte.

 

Sliter også med å sove, finner ingen stilling i sengen som er god i lengden- det vil si at søvnen blir veldig oppstykket. Verker i bekkenet når jeg skal snu meg.

 

Alle er vi forkjellige- alle takler ting på ulike måter. Også plager i svangerskapet og jobbing!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lettvindt og lettvindt. Jeg er oppegående. Sliter med bekkenløsning og har en jobb der jeg går og står mye på harde gulv, det går bare ikke i lengden. Men hovedgrunnen til at jeg er ykemeldt helt er at jeg har så mye og sterke kynnere at de kan gå over i rier (det har de gjort i mine to forrige svangerskap) olg vi riskikerer da at babyen blir alt for tiodlig født - det var problemer allerede i uke 20-22, så jeg vil ikke kalle det bare en lettvidt løsning.

Skrevet

Jeg har takket nei :)

Legen vil sykemelde meg 100%, jeg har holdt meg til 60% foreløpig.

 

Har bekkenløsning med store smerter, sover dårlig og litt protein i urin.

Men, nå ser det ut til at jeg må kaste inn håndklet, for selv om jeg kan fungere på jobb på dagen, så fungerer jeg ikke hjemme etterpå. Jeg er utslitt og orker ikke å fungere samme med resten av familien når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg klarer ikke... :(

Så, hva er viktigst... fungere på jobb? Fungere hjemme? Ha overskudd til etter fødsel?

 

Jeg tror det er mange som slenger: "Graviditet er ikke en sykdom" (er personlig lei av å høre den).

Nei, det er det ikke, men for noen så er det heller ikke en dans på roser!

Skrevet

Til HI:

Hva vil du oppnå med dette innlegget egentlig?

At "poselensdukkene" skal tilstå en etter en:

"ja jeg er en porselensdukke som elsker å gå hjemme hele dagen og utnytte trygde/sykemeldingssystemet"?

Tror neppe det skjer.

Det eneste du klarer, er å hisse på deg en gjeng slitne hormonbomber i slutten av svangerskapet.

Du kunne posta denne på krangle, der den høerer hjemme.

Skrevet

Jeg blir så provosert av sånne innlegg! På grunn av at jeg overalt møtte holdningen "svangerskap er ingen sykdom", drøyde jeg det i det lengste før jeg ba om sykemelding. Da hadde det gått så langt at jeg lå rett ut i seks uker og knapptnok orket å gå og hente meg et glass vann selv. Jeg skulle fryktelig gjerne klart å jobbe, og orker heldigvis noen timer om dagen nå, men har innsett at kroppen min bruker enormt mye krefter på graviditeten og at jeg bare må innse at jeg har veldig redusert kapasitet. Men dere heldiggriser som ikke har annet enn småplager og ellers er i god form, kan ikke dere prøve å innse at alle graviditeter er forskjellige og at dere ikke kan sammenligne andre med dere selv? Og at det faktisk er opp til legen å vurdere om den enkelte har behov for sykemelding? Jeg er så lei av å bli møtt med holdningen at jeg har "ekstra ferie" fordi jeg jobber redusert. Tvert imot, jeg bruker omtrent alle kreftene jeg har på jobb!

Skrevet

Jobber i butikk, men nå som jula er over så er det ingenting å gjøre enn å stå rett opp og ned. Ble ikke bra for bekkenet mitt. Og jobben kunne ikke tilrettelegge noe mer for meg da. Var faktisk de som sa at jeg burde ta ut 100% sykmelding.

 

Så dette er min grunn...Lov å være nysgjerrig på hvorfor mange ikke jobber....

 

 

 

Skrevet

Sånne innlegg som dette er grunnen til at jeg har gått rundt med dårlig samvittighet for å være sykemeldt store deler av svangerskapet.........Fordi folk tror at det er latskap rett og slett.

Jeg ble sykmeldt pga høyt blodtrykk, og etter at det gikk ned har jeg fortsatt vært sykmeldt- MEN ....det er jo fordi man ikke skal gå rundt med høyt blodtrykk i svangerskapet, og jeg fikk det av å jobbe fullt.Har rett og slett trengt å hvile mer for at baby skal ha det bra i magen........Ikke akkurat synlige plager,men tror mange gravide er sykmeldt av en grunn og ikke for å gå hjemme å late seg......... Hvor mange er det egentlig som synes det er bedre enn å føle seg nyttig!!! Kjenner dette innlegget provoserte meg litt ja!.

Skrevet

lettvindt.. jeg jobber som instruktør på sats, og har vært delvis sykmeldt siden uke 22, da magen kom og bekkensmerter kom:P har sykkeltimer enda, personlig trener timer og studerer. meeen er sykmeldt fra deler av jobben (som timer med hopp osv..). har ikke vært noe prob å få den delvis sykmeldingen fra legen, de ville egent at jeg skulle ha høyere prosent:P

Skrevet

... alle svangerskap er forskjellige, noen trenger mer hvile mens andre kan kjøre på. jeg er heldig som klarer å ha sykkeltimer osv enda, gruer meg til det ikke går. så jeg syns at det egentlig ikke er noen vits i å "tvile" på årsaker, om man trenger mer hvile i et svangerskap så syns jeg det er ok.

Skrevet

Det slo meg idag da jeg faktisk ble sykmeldt - med veldig dårlig samvittighet overfor jobben - at kanskje gravide er oftere sykmeldte nå fordi vi er eldre..?

Kvinner ble jo gravide tidligere før, og jeg må motvillig medgi at jeg syns dette svangerskapet er tyngre enn forrige, da jeg nå er en gammel dame på 32 mot 25 forrige gang.

Bare en tanke..

Skrevet

ja ettersom du spør skal jeg jammen svare deg. Jeg har en kronisk sykdom og jeg skal helst ikke bruke medisiner når jeg er gravid. fikk beskjed av legen at skulle du bli veldig dårlig kan du ta de, men helst ikke. men jeg valgte heller å jobbe mindre og være mye plaget med sykdommen min. Men så har jeg en jobb som jeg står hele dagen. og på slutten klarte jeg ikke det heller.

Skrevet

Sier kanskje noe om samfunnet vi lever i.. grunnen til at flere sykemelder seg.. tenker på tidsklemma.. man er mer slitn enn man kanskje var tidliger for noen år siden.. samfunnet endrer seg.. er mer stress i dagens samfunn...!! tyngre å jobbe som gravid.. man blir tyngre å tyngre og makter ikke det samme tempoet lengre... jeg er sykemeldt pga høyt blodtrykk! Kjenner at jeg er et nytt menneske etter at jeg fikk jobbe gradert... fungerte rett å slett ikke tidligere.. la meg å sov rett etter jobb å slik gikk ukene.... Men kjenner at det kan bli kjedelig i lengden å gå hjemme så det er absolutt verd å jobbe, men ikke for enhver pris.. man MÅ tenke på helsa.. Jeg velger å gjøre det istedet for å bli toootalt utmattet pga vond rygg og hodepine osv!! Har jo fortsatt maaaange år å jobbe:)

Skrevet

Ja, jeg kjenner slike innlegg er ikke lett å la være å svare på. Det er for provoserende. Og det værste er at slike mennesker som liksom er så "samfunnsnyttige" som HI er de som utnytter systemet mest.-på de sleipeste måtene som ikke er åpenbare.

Tror de aller fleste i samfunnet har lyst til å være til nytte og hva er vel mer sprekt enn en gravid som jobber helt ut?? Man føler seg sporty og folk blir overrasket når de hører at en gravid er oppegående, men så snart man er sykemeldt blir man uglesett.

Jeg har vært sykemeldt i 2uker før permisjonen startet, og det hadde jeg dårlig sammvittighet for.

Det skal ikke være nødvendig å føle dårlig samvittighet når man gjør det for sitt barns helse.

Og som hun over her nevner, er jeg helt enig i. Det kan være noe i det at gjennomsnittsalderen har økt. Jeg er selv forholdsvis ung og legen kunne ikke få sagt nok hvor viktig det er å få barn før man når en viss alder. Både svangerskapet og selve fødselen går lettere for seg jo yngre man er. Så kanskje det er svaret på den generelle økningen av sykemeldinger-

ikke fordi det er lettvint, men fordi det er i takt med den økende alderen..

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...