Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Har egentlig et veldig godt forhold til svigermor, men nå merker jeg at jeg blir irritert hver gang hun kommer. Helt forferdelig, jeg vil jo ikke ha det sånn! Kan det bare være fordi jeg er sliten? Jeg blir irritert av hvordan hun snakker til sønnen min, at hun får oss til å få dårlig samvittighet fordi vi ikke sees mere enn to ganger i uken, at hun styrer og ordner så veldig, at hun snakker om at hun skal ta med seg gutten vår på alt mulig rart - reise bort osv og det vil jo ikke jeg. Hun vil også være med oss på alle våre ferier, spør vi ikke blir hun furten. Gutten er 7 mnd...... Når svigerfar kommer er det bare hyggelig..... Huff......føler meg vanskelig også, pleier jo ikke være sånn!!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Hei du ! Har det ganske likt som deg jeg.Svigermor er egentlig super duper,men...Føler litt at hun har litt eier trang på den lille...Det vrenger seg i meg når hun sier feks:Nå må du ta flaske snart slik at du kan være hoos farmor,når du blir litt større kan du være en uke...og sånn fortsetter det.Hun prøver å hjelpe til å gi gode råd hele veien,tar nå meg i og ikke synes hennes råd har noe for seg..Ja jeg er ganske slem inni meg når hun er til stedet...Så ja det ligger mest på meg.Skjønner ikke helt tegninga jeg heller.hmmmm
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Tror hun må forstå skille mellom deres familier. Jeg har samme problemet ... Svigers vil ha med vesla hjem, på ferie etc. De vil også bestemme alt. Det er ikke aktuelt fra vår side. Da de passer sine andre barnebarn får de lov til å bestemme alt - de legger minsten på 3 år kl 23 og de spiser bare snop og is og ingen middag i en uke. Jeg har sagt at dette ikke går med våre - da bare gjør de narr av meg og sier vi har militæroppdragelse etc. Fikk ut litt frustrasjon jeg nå - og svarte nok ikke på spm. ditt. Beklager. Men viss vi skal ha det hyggelig sammen med de - må de respektere våre ønsker for vesla, samt respektere oss som foreldre. Kanskje er det problemet med din svigermor, at hun føler seg på innsiden av din lille familie .- men at hun egentlig er på 'utsiden'? Velger å være anonym jeg og;)
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Det er ille når det føles sånn. Etter vi fikk barn, så har jeg blitt helt gal av svigermor. Kjenner at jeg blir irritert bare jeg tenker på henne enkelte dager. Det dumme er at det ikke er mye å gjøre med det heller. Vi har prøvd å snakke med henne, men det funka ikke, så vi får bare håpe det blir bedre etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 hmmmm,ganske godt tenkt du...Jeg vet det blir bursdag jul og karneval hver gang lille skal til farmor og farfar når hun blir større...Det vet jeg fordi det er tivoli og sirkus allerede og hun er ikke blitt 4 mnd engang. Fint at de setter pris på henne men detfinnes da grenser. Tydlig at det er vi som må sette ned foten og kreve respekt..
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 Jeg har også en svigermor som blander sg litt vel mye... Kommer ofte på besøk,vil at vi skal se hverandre ofte.. og maser om at de ikke får sett henne nok.. Ser hverandre ca en gang i uka,noen ganger oftere.. Men jeg synes det er mer enn nok jeg.. Hun styrer og ordner når de er her, vi er der.. Snakker også om alt de skal gjøre bla bla bla..Maser om og snart få passe datteren vår, hun er snart 8 mnd.. og vi har stått i mot maset hele tiden om overnatting, jeg ammer men likevel må de mase.. Men jeg kommer ikke til og la Celine sove borte før hun er rundt ett år.. Så maser de om og få passe litt på dagen osv.. Har passet henne i 2 timer en søndag, og det gikk greit det altså.. men herregud så mye de hadde gjort og styret på de to timene!! Når jeg vet av de roer seg litt,og ikke styrer så jævelig (sorry..) da kan de få passe henne! Og når hun er rundt ett år sier hun jo litt mer i fra også hvis det er noe hun ikke vil:) Nå hadde de kjøpt egen mat til henne som de har hos seg, smekker osv.. jeg føler at de nesten tar over min egen baby.. Hvis de skal passe henne får de gi det vi har med og sier at hun skal spise,ikke gi det de synes selv. Når de respekterer det vi sier og høre på oss så skal de få lov... Jeg vil ikke sende ungen min til noen som ikke gjør som vi foreldrene sier... De mener det sikkert bare godt,men jeg også er utrolig sliten av dette evige maset og kjenner jeg blir irritert bare jeg ser dem!!!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 har d litt på samme viset.. svigermor vet jo BEST.. gi råd om ditt og datt... er jo jeg som kjenner mitt barn best.. å jeg liker å prøve meg fra.. men jeg har så godt forhold til min svigermor at jeg svare å sier at denne måten funker best for oss.. å slikt.. å jekker henne ned litt innimellom.. å d anbefaler jeg deg.. snakk me henne å se hva du mener.. d tror jeg dere har igjen for.. er da mine forelder som skal ta han me seg over alt.. og mamma ha jo planlagt og sitter å forteller han at når han bi så så stor ska han få kom det å være alene.. å bla bla bla.. men hun ha jeg da snakket X antall ganger me.. men hun tar ingenting te etteretning.. men jobber me saken.. hver gang d er noe jeg ikke er enig i..
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Takk for svar. Vil jo egentlig bare at vi skal ha det hyggelig sammen, men det knyter seg litt i meg når ho ringer på døra. Prøver hele tiden å tenke på at det jeg vil er jo selvfølgelig at gutten min skal få gleden av henne - selvfølgelig!! Men kanskje ikke så ekstremt som hun vil. Hun vil jo gjøre alt med han først, men det vil jeg jo ha selv. Hun vil også slå "mormor", så hun prøver litt ekstra da........
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #9 Skrevet 6. februar 2008 Skjønner det kan være slitsomt med en svigermor som vil mye og som ikke er lett å ha med å gjøre, men vil også forsvare henne litt jeg. Virker som noen av dere generelt er ittirert på svigermor, men samtidig sier dere at forholdet er bra. synes så mage synes det er noe pes med farmor til barnet!! Ei skriver hun vil "slå" mormor i alt, hvordan veit du det? sikker på at det ikke er du som vil at mormor skal være først? for alt er greit med mormor og barnet ikke sant? klart man kjenner sin egen mor best, men det er faktisk moren til mannen deres!! Det skrives at farmor vil ha ungen/passe/ha med på ferie. Det liker dere ikke...hvorfor ikke? hvorfor kan de ikke få passe? Og ærlig talt, 8 mnd gammel baby og stakkas farmor har fått passe 2 timer en søndag....tror nok noen her ikke helt vil gi slipp på babyen til farmor jeg!!! Og hva er galt med at hun har litt mat og noen smekker hos seg??? allt jeg kjenner som har barn er sjelegald for at en besteforelder har litt ting hos seg så man slipper å drasse meg mat og utstyr hele tiden. JA mange svigermødre kan være for en sann pine, like mye som mødre kan. men noe av svarene her får meg til å føle synd på farmor som har en sånn lite fleksibel svigerdatter ( og når det kommer til mormor, da er vel ALT helt topp tenker jeg) Hilsen ei som kommer til å få svigerdøttre, og som gruer seg til det pga av all drit de kommer til å skrive om på nettet av meg. velger nå å være..
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 Grunnen til at JEG ikke ønker at de skal ha baby med på ferie er at de ikke respekterer oss som foreldre. De vil kjøre sitt eget løp. Jeg vet det da de har passet andre barnebarn med meg til stede. Da har det vært null kontroll - snop og is hele dagen. Null middag... Oppe så lenge de vil (3,5,7 år). Kjøre bil uten bilbelte... Super stresset. Svigermor skriker til barna uten grunn. DERFOR! Er det god nok grunn? Eller er det jeg som er på tuppa? hrmf!
lisa:-) Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 Hei, jeg er i motsatt situasjon, med en gutt på 6 og en på 6 uker- og med en svigermor som ikke vet hva hun skal gjøre sammen med barnebarna. Hun er en fantastisk god svigermor på alle andre måter, og vi har et fint forhold- men for meg hadde det vært en drøm hvis hun hadde sagt- ok,nå tar vi ungene en helg, så kan du og mannen ta en tur til Paris... Jeg kan godt sette meg inn i deres situasjon, hvor man føler at man mister styringen over egne barn- men mitt poeng var at dere er jo heldige også da- med en farmor som vil gjøre så mange kjekke ting.med barna. Det beste er vel noe midt i mellom...
Annika & Smulen Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 Jeg kjenner meg igjen her jeg også, et enda mas hele tiden, og svigermor er helt desperat rundt mini. Jeg vet også sikkert at hun er sjalu og prøver å overgå mormor, fordi hun var skikkelig sinna når jeg hadde bursdag en uke etter fødselen og ikke orket besøk av andre en mine foreldre. Da fikk virkelig mannen min høre det, for da fikk jo de se mini en gang mer enn dem. Hos oss er nok noe av grunnen at mamma kjenner meg veldig godt og vet hva hun kan si og ikke, mens svigermor er veldig forskjellig fra meg og ser ikke selv når hun trår over mine grenser. Det er også mye lettere for meg å si ting "strengt og direkte" til min mor enn til min svigermor som veldig lett blir såret, noe hun ofte forteller søsknene sine, som igjen spør oss hva som skjer. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke irritere meg, og si i fra på en ordentlig måte, men når man er veldig sliten og har noen hormoner som kan ta litt overhånd er det ikke bare lett heller.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Jeg vet at hun vil "slå mormor" fordi hun har sagt det selv! Hvis du leser hva jeg skriver, så vil jeg jo ikke ha det sånn. Jeg prøver alt jeg kan å ta meg sammen, både for mannen min og sønnen min sin skyld, men jeg klarer ikke. Til en mormor er det mye lettere å si ifra, tro meg, jeg gjør det den veien også. Men svigermor blir litt furt. Pleier å si, jaha, og gjøre det min måte uten at hun vet......
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #14 Skrevet 6. februar 2008 Er så enig med anonym 12:01.. I bunn og grunn kan dere være glade dere har en svigermor. Svigermora mi døde rett etter knøttet ble født. Skulle for alt i verden hatt henne her sammen med oss....
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #15 Skrevet 6. februar 2008 nei du er ikke på tuppa, det var ikke dere alle jeg siktet til, som sakt er noen svigermødre også "helt håpløse", men jeg tror mange svigermødre blir urettferdig behandlet (ikke din) at mange svigerdøtre irriterer seg over veldig smålige ting ( det du opplever er horribelt)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #16 Skrevet 6. februar 2008 Jeg skjønner faktisk at svigermora di ble lei seg når bare mora di fikk komme og ikke hun. hva er så mer slitsomt at hun hadde vært der og?? det er da mora til mannen din!!! men så klart: hvis hun er slik du beskriver kan jeg også forstå deg. men jeg hadde blitt skikkelig lei meg ivertfall hadde det vært meg
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #17 Skrevet 6. februar 2008 Ja jeg skjønner mange svigermødre ikke kan være lette. Bare husk at dere selv kansje blir svigermor en dag, og det er ikke alltid lett for en farmor å leve opp til en mormor. det skal jo være så mye "bedre". noen farmødre er veldig sære og alt, men som sakt, jeg leser stadig om svigerdøttre som rett og slett ikke orker svigermor pga ting som at hun vil passe barnet, se barnet 1 gang pr uke (da er man jo så heldig). Og som ei skriver her at hun føler svigermor tat over barnet pga hun har kjøpt noen smekker til å ha hos seg? jeg leser jo at flere av dere har en skrekkens svigermor, men leser også hos noen småting som man ikke burde irritere seg over.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #18 Skrevet 6. februar 2008 Du annonym litt lenger opp her!!!! Er kanskje en grunn til at svigermor ikke får passe mer enn i to timer da vettu.. Vi gjør det ikke for og være vanskelige!! Men de må rspektere oss også!!!! Og de ter det som er probemet her!!!! Du trenger ikke og gå ut og ta sterkt avstand fra oss mødrene og hvordan vi er mot svigermor så lenge du ikke vet hvordan hun er mot oss!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og det med maten,når maten ikke er den snuppa bruker og ha og hvertfall ikke skal ha,mener du da at vi skal godta at det blir gitt?! Ville du gitt 12 mnd middagsglass til en på 7 mnd??? Hold kjeften på deg du!!!!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #19 Skrevet 6. februar 2008 Har også lignende "problem", mine foreldre bor langt unna mens svigers bor en halvtimes kjöretur unna. De er sånn "på" den lille hele tiden, han er 6 mndr..han begynner fort å sutre men de skjönner ikke poenget og kveler han med kosing.. Som i morges f ex, svigerfar overnatta og når han står opp så MÅ han ta opp den lille som fint ligger på gulvet og leker for seg selv..Ungen begynner å sutre ganske kjapt men svigerfar gir seg ikke, trykker han inntil seg, nusser han midt på munnen hele tida osv osv og först når gutten begynner å SKRIKE så gir han en skrikende unge til meg. Jeg mener at det finnes grenser, selvfölgelig er det barnebarnet deres og de er glade i han men... De skal alltid komme med råd til meg, "ikke gjör sånn", "gjör det på denne måten", "vi har hatt barn, vi vet hvordan det skal gjöres".. Slike kommentarer irriterer meg, ja det er min förste men jeg vet da vel å ta meg av min egen unge! De ringer minst 5-6 ganger om dagen og vi MÅ treffes minst en gang i uka..Kommer og overnatter veldig ofte og det var greit når vi ikke hadde barn men nå har vi lyst til å finne på ting som en familie. Vanskelig med svigers på slep...De vil vite alt hvor vi har värt, hva vi har gjort.. Når jeg skulle föde, da ville svigerfar komme på sykehuset og vente utenfor födestua mens jeg holdt på å föde...Da fikk jeg nok og mannen min sa at han får fint vente til ungen er födt..Han dukka opp 2 timer etter likevel og jeg var dödssliten med kraftige blödninger men han satt nå der i noen timer..Hver gang vi skal på besök til noen eller ut en tur så ringer han etterpå og spör hvordan jeg kledde på ungen? Var han fint kledd? Og hva jeg hadde på meg...Arrggghh..Det er ikke hans business! Det er sånne småting som irriterer, som mine foreldre ikke hadde gjort..og jeg er ikke vant med slikt.. JA, skal väre glad for at ungen har besteforeldre, det er jeg helt enig i men når man opplever noe slikt så blir man lei og frustrert etter en stund!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #20 Skrevet 6. februar 2008 Da får du skrive det i innlegget ditt da veit du lille venn, jeg er da ingen tankeleser heller. Når jeg leser innlegget ditt skriver du ingenting om det, så da ser jeg jo det fra hennes side også ikke sant!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #21 Skrevet 6. februar 2008 Anonym 12:58 Tror ikke jeg skal klage så mye mer, for dette hørtes helt forferdelig ut!! Hvertfal når de kommer på fødestua, jeg og var syk og orket IKKE besøk, der ble jeg hvertfal respektert! Og ringer 5-6 ganer om dagen....huff.....
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 6. februar 2008 #22 Skrevet 6. februar 2008 Min svigermor er helt på mange punkt akkurat samme, og mange punkt helt motsatt, av det dere beskriver her. I begynnelsen styret hun og noe vakent med lillegutt, og snakket om og passe og sove over og maste i ett kjør. Nå som hun faktisk har fått passe han en del( les: når jeg har vært hos legen eller hatt ærender i byen osv) har hun roet seg masse. Jeg tror de vil roe seg og respektere dere mer hvis dere respekterer de og! de har faktisk greide og oppdra minst en unge de og, og det er den personen dere elsker ( iallefall flesteparten av dere!!). Gi beskjed om hvordan ting skal gjøres, og la de prøve, om ikke helt alene så la de ha dem i en halv time time da babyen ikke trenger og få mat. etterhvert som dere blir mer fortrolige med at de passer barnet deres, gir dere nok mer slipp på dem og. Sier selvfølgelig ikke at man skal overlate dem helt alene i en uke der de bare får snop etc, men det har mye og gjøre med og klare og løsrive seg fra barnet sitt. Mange blir litt for opphengt i at babyen skal være hos mamma til en hver tid, og det har jeg liten tro på at er sunt for barnet! Jeg mener at barnet har godt av og være hos andre enn mor, for og bli litt mindre skeptisk, og for og bli mer selvstendig. Sikter ikke til noen spesielle med dette, sier rett og slett min mening. Sviger mor har nå både grøtbolle, flaske, smokk, bleier, og fler smekker hos seg ( som hun stort sett har kjøpt selv). I tillegg kjøper hun ferdig Nan som hun har hos seg ( mme baby) slik at vi ikke skal trenge og tenke på det når vi kommer på besøk. Lillegutt er 5 mnd. Synes det er kjempe deilig at hun kan passe han litt slik at jeg får fri noen timer, om det enn bare er for og reise til frisøren en tur.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #23 Skrevet 6. februar 2008 anonym 12.58:) Dette var et innelgg som jeg kunne skrevet SELV... helt seriøst... akkurat sånn har vi det... bare at her kommer de på besøk 3-4 ganger i uken.. Koselig det, men pga lillegutt sine soøvnproblemer er vi utrolig slitne og vil ha tid for oss selv... Men 0 forståelse for det:( De kunne feks tilbydt seg å hjelpe og ikke bare klage når de kom på besøk. Hvorfor har du ikke tatt ut av oppvaskmaskinen feks kan svigermor irritere seg grønn over. Jeg er så sliten! Begge skal komentere/kritsere stort sett alt av det vi gjør... skjønner ikke hvorfor... de har ikke gjor det før... dette skjedde etter mini kom.. Nå gruer jeg meg faktisk til de kommer, får vondt i magen faktisk! Helt sant!!! Akkurat som om de ikke TROR at vi takler foreldre rollen... Er dritt lei av å bli snakket til som om jeg var en liten dritt unge som ikke kan noe. Har jobbet i bhg i 5 år, så blir så forbanna når hun skal begynne å belære meg om hav jeg skal kle på gutten vår. Hun ringer flere ganger for dagne og hører om hva han HAR på seg/og at jeg må huske å ta på ditt og datt... ærlig talt altså... Også skal en bare smile og være blid:) Faktisk så tar jeg mye av tingene hun sier som kritikk! og INGEN skal komme å fortelle meg at det alltid er godt ment det hun sier. det har jeg vanskelig for å forstå!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #24 Skrevet 6. februar 2008 Tusen, tusen takk for alle svar. Hun kommer på besøk i dag, og for første gang på lenge gruer jeg meg ikke SÅ mye. Ser det er mange her som har det MYE værre enn meg, og kanskje jeg faktisk burde ta meg sammen. Syns faktisk deres svar har hjulpet meg mye, håper også dere har fått ut litt, man trenger det iblant i en litt slitsom hverdag (men også kjempefin=)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #25 Skrevet 6. februar 2008 Anonym 14.57:) "Godt" å höre at det er flere med samme problem. Vi er da i noenlunde samme situasjon. Jeg pröver å smile og väre blid men som du sier jeg er sliten, og når de står opp om morgenen så er de i storform mens jeg har måttet opp mange ganger med småen..og etter måneder med lite sövn så blir man fort lei og oppgitt.. I tillegg er begge svigers "rotete" så jeg får ekstra husarbeid når de er her.. Jeg er en sjenert person som liker å ha privatlivet for meg selv, og jeg föler meg ikke komfortabel med å amme foran andre, ikke mora mi heller men hver gang jeg ammer kommer svigermora inn på soverommet og legger seg ved siden av meg og babyen og kikker på mens jeg ammer...SÅ irriterende..Mange ganger har svigerfar også kommet inn på rommet..Jeg pröver liksom å gi hint ved å stenge döra etter meg når jeg går på rommet men hun tar ikke den.. Jeg har også jobbet i barnehage i mange år men jeg vet lite i fölge dem, skal alltid komme med tips som gikk ut på dato i 1960 Dessuten liker jeg ikke at noen som helst nusser babyen min på munnen hele tida, jeg gjör det ikke og jeg er mora hans! Hver gang ungen skal få gröt så må de minne meg på å sjekke om det er varmt, hver eneste skje med gröt begynner med samme kommentar. Hvis ungen hoster litt så mener de at jeg gir for mye gröt og at han kommer til å kveles... Men den morsomste komentaren jeg fikk fra svigerfar var når jeg gikk gravid og i og med at jeg aldri har likt melk så sier han til meg at jeg MÅ drikke melk ellers kommer ungen til å ikke drikke melk heller, han kommer ikke til å ta pupp... Jeg ler bare jeg tenker på det... Anonym 12.58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå