M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 byggingen av verandaen. Jeg får ikke være med på styremøtet som har med sambo sin utbygging av terrasse. Vedtaket sier: Et styremedlem må ikke delta i styrebehandlingen eller avgjørelsen av noe spørsmål der medlemmet selv eller nærstående har en framtredende personlig eller økonomisk interesse. Saken er da den at av alle styremedlemmene så er jeg den eneste som bor nede mens de andre bor oppe og har fått veranda ved utbygging. Vi som bor nede må søke styret om str og utforming på verandaen.
Dronningen! Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Skjønte ikke helt hva du mente... Har de andre styremedlemmene vært med å fattet vedtak om verandabygging som gjelder de selv eller er du ikke enig i vedtaket som er gjort i ditt tilfelle?
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2008 De holder på i disse dager å fatte vedtak om størrelse og utforming på alle verandaer i 1 etg. Inkl verandaen til sambo. Og jeg får ikke være med på møter som her med dette å gjøre.
Dronningen! Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Nei det skjønner jeg jo egentlig godt, da er jo du inhabil når det kommer til sluttvedtaket.... Men var de andre styremedlemmene der når de fattet vedtak om resterende verandaer?
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2008 De skal fatte destaker for ALLE verandaene nå, og jeg får ikke være med på dem. Fordi jeg bor nede og det er de nede som får disse verandaene. Så jeg får ikke hvert med på noen avgjørelser ang veranda da alle skal ha lik utforming og str.
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. februar 2008 De skal fatte vedtak for alle .... skal det stå.
Makkapakka Skrevet 5. februar 2008 #7 Skrevet 5. februar 2008 Du er vel inhabil vil jeg tro. Sjekk evt. med forretningsfører for borettslaget ditt eller se på nbbl.no (hvis brl er medl der)
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. februar 2008 Hva er framtredende personlig eller økonomisk interesse i denne saken da ? Hva med da plassering av lekeplassen skulle stemmes over da. Da burde jo ikke de med små barn fått være med å stemme hvor den skulle være da ? Eller ? Vi har en beboer her som har sittet i styret i ett annet borettslag i mange år, og han sier at de ikke kan utestenge meg.
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. februar 2008 Vi har ikke forretningsfører.. er bare 18 enheter her i borettslaget.
Makkapakka Skrevet 5. februar 2008 #10 Skrevet 5. februar 2008 Jeg har aldri før hørt om at noen blir stengt ute når styret skal stemme over saker. I våres brl skulle det bestemmes hvor store hager de i 1 etg. skulle få, men alle fikk være med å stemme (dette ble vel tatt opp på generalforsamlingen så alle fikk sagt sitt da....). Personlig eller øk. interesse er jo en definisjonssak, vanskelig å si når man har personlig eller øk. interesse, mener jeg i alle fall. Har dere ikke engang en advokat (f.eks.) som forretningsfører? Du kan jo uansett høre med nbbl.no - de kan kanskje svare deg på et generellt grunnlag?
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 5. februar 2008 NEi.. ingen advokat heller... resten mener det er bortkastete utgifter i ett så lite borettslag. Jeg mener vi skulle hatt det da, men kommer ingen vei. Men jeg mener altså her at hadde det bare hvert sambo sin leilighet som skulle avgjøres så hadde det hvert riktig, men her er det jo alle 9 leilighetene som er under avgjørelse samtidig da. Skal jeg liksom utestenges fra alle styremøter som har med 1. etg å gjøre da ?
Makkapakka Skrevet 5. februar 2008 #12 Skrevet 5. februar 2008 Høres latterlig ut, men det er bare min mening da.... Virker som om brl. lager sine egne regler her! Ikke gi deg!
Makkapakka Skrevet 5. februar 2008 #13 Skrevet 5. februar 2008 Noe HELT annet.... Så fine kjoler du har under "mine bilder". Syr du? Eller er du modell?
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 5. februar 2008 Ja, tror vi skal ta en telefon i morgen ja. Merkelig dette her. Det er jo ikke bare sambo sin som skal avgjøres her.
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 5. februar 2008 Nei. Jeg importerer og selger dem.
Gjest irismor Skrevet 5. februar 2008 #17 Skrevet 5. februar 2008 Styret kan bare sette sammen et forslag som skal godkjennes eller forkastes på generalforsamlingen. Styret kan ikke bestemme det selv. Store ting som gjelder alle enhetene skal stemmes om i en generalforsamling. Her ville de at vi skulle ha innebygde verandaer. Da måtte de innkale til ekstraordinær generalforsamling. Vi er 148 enheter og forslaget ble nedstemt med 79 mot 23 stemmer. De som ikke kan være med på generalforsamlingen kan sende med noen andre en fullmakt. Er det noe du lurer på så bare spør =)
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #18 Skrevet 5. februar 2008 Ja, men her virker det som om de skal bestemme det selv.
Gjest irismor Skrevet 5. februar 2008 #19 Skrevet 5. februar 2008 Er det selveier? Uansett så må alle være enige eller flertallet. Hvis det er andelseiere så er dere tilknyttet et større borettslag som f.eks Bori eller Obos.
Gjest irismor Skrevet 5. februar 2008 #20 Skrevet 5. februar 2008 Kjekt å lagre før hjernen er ferdig ;-) Fatter styret et vedtak som flesteparten av eierne ikke er enige med så kan dere kreve vedtaket omgjort og at det skal stemmes over i en generalforsamling. En annen ting..... Er det ingen i styret som bor i første etage bortsett fra deg. Du er jo ikke inhabil selv om du bor i første etg og det er der verandene skal gjøres om. Dessuten er det viktig at de fra 1 etg er reprensentert under besluttningen. For hvis ikke så kan de som bor i andre kun legge til rette for seg selv.
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #21 Skrevet 5. februar 2008 Andel... men er ikke knyttet opp enda. Men du... Vi må være minst 5 stk i styret, men hun ene var bare med på to møter. Og så har de hvert på ferie i en mnd og så flyttet de rett etterpå, men eier ennå leiligheten. Da er vi jo bare 4 på hvert møte... er det lov da ? Jeg mener vi må velge ut ett nytt styremedlem med en gang jeg.
Gjest irismor Skrevet 5. februar 2008 #22 Skrevet 5. februar 2008 Da skal dere ha med varamadlemmer. Det skal være minst 2 (eller 3 husker ikke helt) varamedlemmer. 1 vara skal være med på styremøtene hvis ikke alle styremedlemmene kan møte, hvis ikke er faktisk sakene det er fattet vedtak i ugyldige. (vedtakene altså) Hvis det er andelseiere så er dere tilknyttet et større boligselskap. Hva det heter hos dere vet jeg ikke. Men det vil faktisk stå i vedtektene og på husleieregningene. Klag til dem. Der er det en person som faktisk skal jobbe med saker og ting tilknyttet deres borettslag.
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #23 Skrevet 5. februar 2008 Ja, sant... og det er det jeg tror foregår nå, at det er misunnelse ute og går og de oppe har 6 kvm veranda.. + at de har krypeloft ekstra. Og så vil de da gi ca 14 kvm veranda til de nede. Men når det er sagt så er disse husene helt nye i utforming og ligger i en vinkel, 3 oppe og 3 nede. Og da 3 like hus. 18 boliger. Men med ulikt uteareal. Det er da tegnet inn like verandaer... alle A inngangene like terasser, alle B og alle C.. Men noen har hvert uheldig og andre heldige med plasseringen når det kommer til terasse. En ligger f. eks helt med trappen og vil kunne få en minimal terasse. Kanskje på 6-7 kvm. Mens sambo og 5 andre ville kunnet få på 30-40 kvm om de fikk bestemme selv. Altså pga stor ledig plass. Men det er jo av fellesarealet da. Så noe lunde likt må det jo være, men de trenger jo ikke å knipe det inn til det minimumme da.....
Gjest irismor Skrevet 5. februar 2008 #24 Skrevet 5. februar 2008 Har svart deg her jeg. Er det noe jeg har glemt å svare på så spør igjen. Men finn ut hvilket borettslaget dere tilhører.
M@mm@ til mine barn Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #25 Skrevet 5. februar 2008 Tror ikke det er opprettet enda jeg. Borettslaget vårt er helt nytt, og advokaten som hadde det til vi tok over har rotet noe så utrolig, og nekter å overlevere papirer og skjuler ting for oss. Men nå er han ute av bildet så vi har en hel haug å ordne opp i. Og vi kan jo ikke dette her noen av oss, og han naboen vår som har sittet i styret i ett annet borettslag før er lei, og vil ikke sitte i dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå