Gå til innhold

Ang valg av etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og kjæresten har snakket om dette nesten fra testen viste positiv..er ikke veldig langt på vei ennå, men vet at dette kommer til å bli et diskusjonstema så vi klarer ikke å la vær å snakke om det..

problemet er at vi ikke klarer å bestemme oss for hvilket etternavn barnet (når det en gang kommer) skal få... begge har vi sjeldne etternavn, men hans er det færre som heter enn mitt..

min søster har to barn som begge har hennes etternavn som mellomnavn og mannens etternavn. Min kjærestes søster har samme system med sin mann..

derfor vil både jeg og kjæresten min gi vårt etternavn videre til vårt barn...men hvordan bli enige?

vi er ikke gift og det er uaktuelt for en av oss og ta den andres etternavn hvis vi evt gifter oss..

noen som har noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har tatt valget om at vi har mannen min sitt navn som etternavn og mitt som mellomnavn..tok navnet hans jeg og når vi giftet oss, (til tross for at han har et av de mest vanlige navnene og jeg hadde et som kun tilhørte slekta mi)..

det var aldri noe spørsmål for oss da det var det som falt seg naturlig inn for oss begge..

vet det er mange andre som ikke skjønner dette siden jeg hadde et såppas sjeldent navn,men dem om det :-)

man trenger jo ikke fjerne noen navn vet du,er jo bare å ha begge :)

dere må nok prate med hverandre og prøve å bli enige... :)

Skrevet

Jeg må si vi har litt samme problem. Vi blir ikke helt enige. Sambo har to etternavn, noe jeg IKKE liker, og vårt barn skal kun ha ett. Hvis man skal fortsette å bygge på etternavn så tar det jo helt av til slutt. Mao hvis barnet vårt skal ha hans etternavn skal det kun ha hans siste etternavn. Men jeg har også lyst å bruke mitt etternavn, og synes ikke det skal være en selvfølge at man skal ta mannens etternavn... Såå jeg heller nesten litt mot loddtrekning. Ettersom begge gjerne vil bruke sine etternavn og begge kan leve med at barnet får den andres etternavn så er vel loddtrekning en grei måte å avgjøre det på. Vetikke jeg.

Skrevet

Takk for svar! Synes det er rart folk legger seg opp i måten dere gjorde det på, det er vel opp til hver enkelt familie hvordan de vil ordne seg.. synes det er bra familier velger ulike måter jeg! :)

Barnet kommer uansett til å få begge navnene...men er jo litt "stas" med det etternavnet da... men det er ikke noen stor greie for meg altså.. men jeg kom med et forslag om at kjønnet avgjør, blir det gutt for han mitt etternavn og blir det jente får hun hans etternavn, for eksempel.. men men vi får se hvordan det går..

er jo mye rart man skal diskutere også da... tror nok det kommer en del diskusjoner om småting i tiden fremover..

Skrevet

Jeg har to etternavn som jeg altid har brukt, og begge er det ikke så veldig mange som heter og de betyr noe for meg. Sambo har dobbelt fornavn men bare et etternavn, er under 200 som heter det.

Som mange andre så veldig vi å gi videre mitt etternavn. Samt sambos etternavn, hans sist. Det er fordi det passer seg sann best.

Var inne på tanken å sette bindestrek mellom, men synes ikke det passet. Dessuten hvis vi gifter oss vil jeg også ta hans navn, men da ha 3 etternavn- bare bruke 2 da...

Skrevet

Da vi giftet oss så googlet vi de ulike variantene av våre for og etternavn. Jeg "tapte" selv om jeg har mest uvanlig etternavn. Så da heter vi gubbens etternavn. Jeg har beholdt midt etternavn som mellomnavn av praktiske årsaker, men bruker bare "hans" navn. Den lille vil bare få ett etternavn

Skrevet

Vi hadde bestemt oss for å ta begges etternavn, men vi har også begge spesielle etternavn og når jeg skulle skrive lillegutts navn så jeg at det ble heeelt feil.

Vi ble enige om at han skulle få sin fars etternavn da vi skal gifte oss uansett snart og jeg også kommer til å overta hans navn:-)

Skrevet

Kanskje vi bare rett og slett skal vente til barnet blir født..og se hva som passer med det fornavnet vi kommer frem til... noe å tenke på! :)

Skrevet

når man får barn sammen bør man klare å kommunisere seg imellom og finne en enighet...

men man må huske å tenke framover og hvis man ikke er gift.. hva skjer den dagen dere gifter dere hvis den dagen kommer?? hvilket etternavn vil du ha da??hvis dere da skal ha samme så burde man gi barnet også det navnet..

hvis du egentlig ikke ser noen framtid sammens med kjæresten din så må du vurdere det hele og..hva vil skje om dagen kommer og dere gjør det slutt..

det med navn er ikke enkelt og noe jeg har tenkt veldig mye på...det tok sin tid,men tror til slutt alle forstod vårt valg..

jeg har nå fem navn siden ejg valgte å ta mannen min sitt navn også..det å ta bort noen av navnene mine var uaktuelt da jeg syntes at navnet sier noe om hvem jeg er... har både min mors,fars og manns navn..noe annet ville bare vært merkelig for meg.

men har bare ett etternavn og ett fornavn da.. dette for å gjøre det enklere. på alt av offentlige papirer skal jo begge de navnene stå..skulle jeg valgt å hadd alle "etternavnene" mine som etternavn hadde jeg fått store problemer.. har problemer nok som det er nå for at man skal få plass til iniativene til mellomnavnene mine når man skal ha bankkort osv osv... :)

der er mange valg og avgjørelser dere må ta sammens når barnet har kommet...dette er vel et godt sted å starte debatten?? finne ut hvilken retningslinjer dere ønsker å følge osv osv... navnet er nettop det..kun et navn..uansett hva dere velger kan det godt hende at barnet selv finner ut å forandre rekkefølgen,stryke navnene eller andre ting når h*n blir større...

nei lykke til!!

Skrevet

Takk for mange svar! Må bare si det, at jeg absolutt ser for meg en fremtid med kjæresten min, ellers hadde jeg ikke valgt å bo sammen med han og lage barn med han!! Det at vi ikke er gift er noe vi ikke tenker så mye over nå, så lenge vi har samboerkontrakt for å sikre rettighet er i forbindelse med sykdom, dødsfall osv er det ikke noe problem å ikke være gift. Når det gjelder etternavn så kommer ikke jeg til å ta hans etternavn, akkurat som at han ikke komme til å ta mitt, fordi vi ganske enkelt ikke føler det er det vi heter....jeg liker hans navn og omvent. Barnet får nok etternavn etter et kompromiss, vi kommuniserer bra på alle områder. Jeg startet denne tråden mest fordi jeg er nysgjerrig på hvordan andre har kommet frem til sitt valg..

synes ofte det virker som det er automatikk i det at barnet får mannens etternavn...og synes derfor det hadde vært litt artig om barnet fikk mitt etternavn..men som sagt, det er ikke noe stor sak for meg, det viktigste er at barnet får et fornavn og ettnavn som både jeg og kjæresten min liker!! Og forhåpentligvis barnet etterhvert også...

Skrevet

Her har begge sjeldne navn. Mitt mest sjeldent.

Vi velger å la barna får begge navnene(mitt i midten).

Så kan de heller velge selv når de blir større.

Skrevet

Hadde JEG fått velge så ville jeg brukt mitt. Det er fordi jeg har barn med to forskjellige og de får mitt som mellomnavn og pappanes til slutt. Syntes det er trist å ikke ha samme etternavn på barna mine. Men tradisjon tro får de pappans navn. De får eller bytte selv når de blir større. Det gjorde jeg. Men jeg vil ha med mitt også. ikke bare pappan sitt.

Skrevet

Ingen av oss vil heller "gi fra oss" vårt etternavn, så barnet skal ha ett fornavn og to etternavn. Vi bestemte tidlig i svangerskapet at vi lar tilfeldighetene råde, og rekkefølgen skal bestemmes om det blir jente eller gutt. Dere kan jo også trekke lodd, hvis dere allerede vet kjønn. Dette er vår førstefødte, og barn som kommer senere skal ha samme rekkefølge som den første.

Hos oss ble det slik:

jente: FORNAVN + MITT ETTERNAVN + HANS ETTERNAVN

gutt: FORNAVN + HANS ETTERNAVN + MITT ETTERNAVN

Nå har vi fått vite at det blir ei jente, så da "tapte" jeg. Men hvis det viser seg å likevel være en gutt, så blir mitt etternavn sist.

Skrevet

Viss dere setter en bindestrek mellom etternavna deres kan ungen ha begge som etter navn...

Eks... Mor heter Trine Hansen

Far heter Per Olsen

Barnet kan hete Fride Hansen-Olsen

eller Fride Olsen-Hansen

Da blir begge stående som etternavn viss du skjønner... Eneste som har betydning for hva dere setter først og sist er hvor i telefonkatalogen en må slå opp!!!

Skrevet

vi har valgt mitt som mellomnavn og hans som etternavn....

dette var rettferdig for begge siden vi begge ville at han skulle ha vårt eget etternavn...

slapp vi å krangle om den bagatellen det egentlig er:))

Skrevet

Vi har bindestrek mellom navnene, mitt først. Var helt uaktuelt å ikke bruke mitt siden jeg har et navn som er svært sjeldent i Norge. Mannen min ville absolutt ha med sitt og så da ble d løsningen, vi har nå d samme etternavnet alle 3.

Har ei venninne som lot sønnen få sitt etternavn bare, for d var minst brukt.

Synes ikke det er en selvfølgelighet at en velger farens navn i disse tider.

Skrevet

Vi har begge etternavnene, i den rekkefølgen som klang best.

Skrevet

Jeg har et veldig sjelden etternavn. Min mann har et vanlig etternavn der han kommer fra. Halve bygda heter det..

MEN mellomnavnet hans, som er hans mors pikenavn, er veldig sjelden også.

Løsningen ble derfor: Han kuttet ut etternavnet sitt og har nå tatt sitt opprinnelige mellomnavn til etternavn.

Jeg og barna har mitt etternavn som mellomnavn, og samme etternavn som han. Litt komplisert, men originalt i alle fall.

Skrevet

Tullemor her har mitt navn som etternavn. Min manns navn er mellom navn, men ikke en del av ettenavnet. Jeg byttet heller ikke navn når jeg giftet meg. Dette var veldig viktig for meg da jeg har et navn jeg er veldig stolt av, og jeg giftet meg såpass voksenat det var helt unaturlig å skulle bytte navn. Lillemann i magen kommer også til å ha fars navn som mellomnavn og mitt som etternavn. Da blir det litt likhet. Men må si at det irriterer meg a så mange må argumentere og klageover at stakkarsmannen som ikke får lov til å kalle barna sitt navn. Hvorfor skal kvinnen alltid vike på navn og identitet?

Skrevet

Jeg kommer til å beholde mitt etternavn når/hvis jeg gifter meg med kjæresten.

Så vi har det samme problemet som dere:-)

Vi har begge veldig fine og ganske uvanlige etternavn begge to, men de er like lange og passer ikke sammen - så her ligger det an til loddtrekning!!

Jeg har lurt litt på å lobbyere litt for det fornavnet jeg synes er finest mot at han "får" etternavnet hehehe, men fant ut at det blei for dumt.

Skrevet

Her får lillemor fars etternavn, ikke pga tradisjon eller noe sånt!

Mest fordi våre kriterier er at det skal klinge bra og ikke være for langt da jeg har begge mine foreldres etternavn og har 3 stavelser i hvert navn, så det er tungt og langt! Noe jeg ville unngå at min lille skal få!

Våre fornavn (meg og samboer) er korte på 4 bokstaver og vår lille får også et kort og enkelt navn!

Et av mine etternavn er sjeldent og det andre er ganske så vanlig! Men har ikke noe forhold til noe av de... Bruker det vanlige som etternavn, det sjeldne blir jo mellomnavn.

Samboers etternavn er det 150 som har i norge så det er vel sjeldent(?)

Men vi valgte rett og slett det etternavnet fordi vi ville ha et enkelt og kort navn på vår lille!! :) Om det var mitt eller hans spilte ikke så stor rolle!!

Skrevet

Hvor mange er det som har ditt og hvor mange har hans da? Vi har tatt mitt som etternavn da mitt er mye mer skjeldent enn sambo sitt, han heter Hanssen til etternavn så det er ikke særlig uvanlig akkurat. Mitt er vi bare 9 i Norge som har. Er ditt samboers navn mer skjeldent enn ditt bør dere ta hans navn mener jeg og ta ditt som mellomnavn. Sønnen vår har sambo sitt som mellomnavn.

En annen ting dere kan gjøre er å ha bindestrekk mellom etternavnene for da bruker dere begge sitt navn og det blir et etternavn.

Skrevet

Dere må huske på en ting at er det ikke bindestrekk mellom etternavnene så er det ikke etternavn det i midten. Det blir et mellom navn som ikke blir registrert som noe annet enn et mellomnavn i folkeregisteret. Blir ikke registrert som et etternavn

Skrevet

Jeg hadde veldig lyst til å ha samme etternavn som den lille. Dessuten har jeg veldig uvanlig navn (bare 15 i Norge som heter det), mens han har et mer vanlig navn. Likevel er begge navnene lange med 3 stavelser i det ene og 4 stavelser i det andre, og de passer ikke sammen overhodet. Min kjære skjønte at dette var viktig for meg så da får den lille kun mitt etternavn. Vi er gift, men ingen av oss vil bytte navn til den andres. Jeg synes ikke det skal være noe automatikk at barnet får fars etternavn eller at fars etternavn alltid skal gå sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...