Kosel Skrevet 4. februar 2008 #26 Skrevet 4. februar 2008 ikke sant... tenkt deg tenåringene sitter der å ikke vil ha eller prøve å smake på noen ting for de har aldri måtte spise det tidligere - som de vet om... Når de da begynner å lage mat på egnehånd å ikke får i seg en dritt av det fordi de lager jo ikke mat med grønnsakspureer
Salat Skrevet 4. februar 2008 #27 Skrevet 4. februar 2008 I all verden, selv om man velger å kamuflere noe grønnsaker betyr jo ikke det at ungen aldri må smake! Det ene utelukker ikke det andre!
Gjest Skrevet 4. februar 2008 #28 Skrevet 4. februar 2008 Svarte deg lenger oppe. Det er vitenskapelig bevist at barn vil spise mer grønt ved 10-årsalderen.
Kosel Skrevet 4. februar 2008 #29 Skrevet 4. februar 2008 nei, men vi prøver vel å sette det litt på spissen i forhold til hvordan det blir fremstilt på oprah nå...
chill+enda en til Skrevet 4. februar 2008 #30 Skrevet 4. februar 2008 Ja, enig med deg der, Tåkeluren. Skal det være greit at det ikke spises grønnsaker, så lenge det lures inn? Det er bedre å gjøre grønnsakene mer appetittelig, men ikke skjule at det faktisk ER grønnsaker. Tror ikke grønnsaker i sin kjente form blir mer fristende å spise dersom ungene får høre at "jo, det liker dere, for det har vi lurt i dere over lengre tid". Så jeg aner ikke når man i så tilfelle skal forvente at ungene skal spise grønnsaker på normal måte. De er jo vant til å få det lurt inn, og har igrunn sluppet å forholde seg til grønnsaker på middagsfatet. Her introduseres grønnsaker stadig, han får smake og prøve seg frem. Mos&lur klinger ikke så pent i mine ører iallefall.
mor_guttaboyz Skrevet 4. februar 2008 #31 Skrevet 4. februar 2008 ja, ja jeg er en dårlig mamma jeg da.... Jeg fikk dessverre ikke sett programmet, og skulle ønske jeg hadde fått det med meg for å få noen tips. 4 åringen min spiser ikke grønnsaker, bær eller frukt. Jo eple og pære på en veldig god dag kan han spise litt av. Han smaker IKKE på det han får på tallerken sin. Tro meg, han smaker IKKE, hva skal vi gjøre da? Vi har prøvd alle "triks" i alle bøker men han nekter å smake. (dette gjelder også desserter, godterier og alle type middager som ikke står på listen over ting han faktisk liker). Jeg hadde opptelling her en dag, han spiser 15 ulike ting; dette inkluderer frukt, pålegg, middag, ris, pasta, godteri og alt annet han spiser utenom brød/knekkebrød. Så hva gjør vi hos oss. Joda vi serverer vanlig hverdagsmat der jeg alltid har en ting jeg vet han spiser feks ris eller pasta. I dag hadde vi kjøttdeig og makaroni til middag. Fullkornspasta som vi har lurt inn i smaksløkene hans ved å blande litt og litt med vanlig pasta til han ble vant. I tillegg hadde jeg kokt gulrot som jeg moset og blandet i kjøttdeigen. Gutten spiste og fikk i seg litt gulrot! Vi hadde også salat på bordet som vi andre spiste av, men han rører aldri. Jeg blander ofte inn grønnsaker i maten vår! Så ofte jeg kan, MEN vi har alltid mye grønnsaker ved siden av også. Storebror smaker og liker noe. Men lillebror smaker ALDRI. Får det ikke på tungen hans, ikke på tallerken heller. Potetstappe laget av kokte poteter og blomkål. Stakkars den av dere som sier til mine barn at dette er vanlige poteter (ingen av dem spiser potet). Potetstappe med grønne prikker er populært! (ingen av dem spiser brokkoli til vanlig) Smoothie liker lillebror godt. Men han vet ikke at oppi den er det masse gode sunne bær oppi! Han får ofte skåler med bær men smaker ALDRI. Så når skal vi si at "barna liker grønnsaker likevel" til dem? Aldri! La dem spise den maten de er vant med til de selv spør hva som er oppi!Men mine barn får alltid tilbud "vanlige" grønnsaker, frukt eller bær, hver dag! Det er ikke enten eller hos oss. Vi spiser forholdsvis sunn mat, kanskje fordi jeg foretrekker å lage den fra bunnen av og putte oppi litt ekstra grøntfor? Så tips til å få i barna 5-om-dagen når barnet faktisk ikke spiser dette ønsker jeg. I mellomtiden fortsetter jeg med å lure i barna mine det de trenger for å vokse, samtidig de blir tilbudet det jeg helst ønsket de skulle spise!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå