Gjest Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Hvordan få barn til å spise mye grønnsaker:)
Kosel Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 Syntes ikke det er riktig å lure de på den måten der... Mose og blande det inn i alt annet...
lille je Skrevet 4. februar 2008 #4 Skrevet 4. februar 2008 Nei, stakkars! Enn at de spiser grønnsaker uten å vite om det:)).
blittmamma07 Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 Mine har fått pure av grønnsaker lenge. de ville heller ikke ha vanlige grønnsaker. Jeg har ikke lurt i dem pureen. Den ligger bare på tallerkenen, men tydeligvis letter å spise enn vanlige kokte.
Kosel Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 DET er jo noe helt annet- da vet de jo at de spiser grønnsaker. Tror ikke at de får spise junk også er det lurt inn grønnsaker..
Angelina Jolie Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Det så hverken godt ut eller spesielt sunt ut.
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 4. februar 2008 #8 Skrevet 4. februar 2008 Synes at det blir en litt feil måte å gjøre det på. Når skal en fortelle de at ' lille venn, du liker gulerøtter du, jeg har lurt det i maten din hele livet* Til konfirmasjonen? Jeg tror nemlig ikke at ungene plutselig en dag begynner å spise grønnsaker av seg selv. Nå får jo ungene lov til å si 'jeg liker ikke' også er det 'greit' Nei, jeg gjør det heller på gamlemåten. Grønnsaker på tallerken hver dag og en liten smak hver dag. Minstemann spytter konsekvent ut, men da får han i hvertfall lære at her smakes all maten på.
Den lille prinsesse Skrevet 4. februar 2008 #9 Skrevet 4. februar 2008 Dama virket jo helt *koko*! Herregud, bruk heller tid til å lære barna å spise grønnsakene. Hun blir jo fremstilt som den guru´n...
lille je Skrevet 4. februar 2008 #10 Skrevet 4. februar 2008 Men kjære vene da, folkens, her var det da faktisk snakk om å lage sunne alternativer av brownies osv.... Skal man la vær å spise det eller gi det til barna fordi de ikke VET at det inneholder grønnsaker? Jeg kan ikke si jeg ser noen motsetninger til dette og det at de skal lære seg til å smake på alt....
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 4. februar 2008 #11 Skrevet 4. februar 2008 Greit nok å lage sunne alternativer.Det er jeg helt for. Mine unger spiser fersk oppskåret ananas til lørdagsgodt. Men hele cluet med programmer er jo hvordan få ungene til å spise grønnsaker uten at de vet det. At det blir en sport ut av å få ungene til å spise grønnsaker i en annen form - uten at de vet det.
Gjest Skrevet 4. februar 2008 #12 Skrevet 4. februar 2008 Skal man ikke lure inn sunn mat i barn? Hvem av dere gir melk som er tilsatt vitaminer???? Ingen går jeg ut fra...det er jo fy-fy å lure.
lille je Skrevet 4. februar 2008 #13 Skrevet 4. februar 2008 Jeg ser ikke helt at det er så ille heller jeg da. Og heller ikke her motsetninger mot det og det å lære seg å smake på alt. Det finnes jo faktisk unger som aldri spiser grønnsaker. Da hadde jeg glatt gitt dem sånt.
Kosel Skrevet 4. februar 2008 #14 Skrevet 4. februar 2008 Nei, det var da måten det ble fremstilt på som - la oss lure i ungene grønnsaker jeg reagerer på. Syntes ikke det er riktig. Spise sunt og gjøre mat fristende og sunnerer alternativer er jeg absolutt for - er denne luringen jeg syntes blir feil..
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 4. februar 2008 #15 Skrevet 4. februar 2008 Det blir to forskjellige ting. Ingen unger som jeg kjenner som deklamerer i tide og utide at de ikke liker vitaminer i melka. Jeg mener bare det at å gjemme grønnsaker i maten slik at ungene skal tro at de slipper å spise dem er feil. Og jeg lurer fortsatt på når man forventer at ungene skal kunne sitte ved et middagsbord og spise grønnsaker som 'normale' folk. Dersom de 'slipper' hele oppveksten
Salat Skrevet 4. februar 2008 #16 Skrevet 4. februar 2008 Dere sitter å forteller ungene om alle ingrediensene i boller? Ikke det? Hva er forskjellen på det og bananbrød med blomkål? Ungene får is uten at dere gir oppskriften? Hva er forskjellen på det og en grønnsakspure så lenge ungene liker det?
Kosel Skrevet 4. februar 2008 #17 Skrevet 4. februar 2008 enig med du. Vitaminer og mineraler er jo i det meste mann spiser. er jo overhodet ikke snakk om noe luring...
chill+enda en til Skrevet 4. februar 2008 #18 Skrevet 4. februar 2008 Er det kona til Jerry Seinfeld? Syns Oprah akkurat sa Jessica Seinfeld, og det refereres stadig til Jerry..?
Kosel Skrevet 4. februar 2008 #19 Skrevet 4. februar 2008 det som blir feil er jo at de tror de slipper unna å spise grønnsaker...
lille je Skrevet 4. februar 2008 #20 Skrevet 4. februar 2008 Men kan jo ikke slutte å prøve på vanlige grønnsaker selv om man supplerer med dette. Dette blir for dumt, synes jeg... Stesønnen min liker ikke tomater, men elsker pizza, spaghetti og kjøttsaus og mye annet jeg bruker hermetiske tomater i... Er jeg da en ond stemor fordi jeg ikke poengterer at det er masse tomater i ting han spiser? (og ja, han deklamerer titt og ofte at tomater er æsj....)
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 4. februar 2008 #23 Skrevet 4. februar 2008 Det var fortsatt ikke det som var poenget mitt. Poenget mitt er at her så slipper ungene å spise grønnsaker også lurer man det i dem i blandet maten. Det blir feil i mitt hode. Mine unger får som sagt sunne alternativer, men ikke under fanen av at de slipper å spise noe også lurer jeg det bare inn bakveien liksom. Det er fortsatt ingen som har svart på spørsmålet om når ungene da skal forventes å spise grønnsaker på en normal måte.
Salat Skrevet 4. februar 2008 #24 Skrevet 4. februar 2008 Hvis man har en unge som meg, så kan det være lurt å "lure" i henne litt ekstra. Hun smaker alltid på maten sin, og må alltid spise en bit av hver grønnsak. Allikevel er det ikke så veldig mye hun får i seg. Hvis jeg kan kamuflere litt ekstra vitaminer ved å gjøre maten attraktiv så gjør jeg jo det!
Gjest Skrevet 4. februar 2008 #25 Skrevet 4. februar 2008 Barn lærer automatisk å spise grønnsaker når de mister noen noen av smaksløkene sine. Barn har nå 10 000 smaksløker, men som voksen vil de bare ha 3000. Og det er da lettere å spise grønt. Fordi det smaker myyyye bedre. Men som også programmet påpeker så skal det alltid være grønnskaer på tallerkenen fordi det aldri skal være ok å ikke ha grønt der. Jeg kjenner iallefall ikke noen voksne som ikke spiser grønnsaker. Det finnes sikkert noen der ute - men tror mer det da er foredlrene sin feil - og ikke pureene som har skylden. Uansett så var bare hensikten min med innlegget å tipse foreldre som har barn som nekter å smake på grønnsaker. Det må da være sunnere for dem å gi pureer enn ikke noe i det hele tatt - eller å måtte tvinge barn til å spise. Noen ganger gir jeg barnet mitt grønnsaksuppe. Der kan gutten min spise alt av grønnsaker - nettopp fordi han ikke kan se gulroten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå