Gå til innhold

ehm, hva er galt med Nestle-produkter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tillab du må plusse på Diplom IS og The Body Shop som dem har kjøpt seg inn i. Men ja, jeg boikotter faktisk dem alle sammen!

Hipp har veldig mye har jeg sett (på Coop Mega) og dem hadde faktisk Hipp-produktene i bedre hylleanvisning enn Nestle.

Synd at jeg ikke kan lese alle svarene som kommer her, for da kunne jeg tatt alle svarene på en gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonym 00:46

Hva Nestle gjør i Norge er jo noe helt annet enn hva de gjør i U-land. Selvfølgelig sier de at mm er best her, men hva de gjør andre steder er jo noe helt annet. De er jo ikke dumme heller.

Nestle er med på mye rart, fordi det er kapitalister. De er med på å ha babymatkurs for helsesøstre, starte slike sider som dette og pøse ut info for at vi skal handle hos dem.

Jeg vil bare ikke at mine penger skal gå til å drepe andres babyer.

Skrevet

Jøss, jeg trodde nestle hadde sluttet med dette for lenge siden... :-/ Jeg som har kjørt Nan som tilleggsfor i månedsvis! Får ta en runde i butikkene da, og se om det finnes alternativer.

Prøvde Hipp, men det var litt lite brukervennlig - kok vannet, og så kjøl det ned til 60 grader... eh. Funker ikke akkurat i en travel hverdag. Og så var pakkene så små at man jo må kjøpe nytt i et kjør (kan jo så klart kjøpe to i slengen!)

Alt man skal huske på.... Men det er bra du gjør oss obs på dette, NupiSnowjog!!

Skrevet

Emilyn, du trenger ikke kjøle det ned til 60 først, jeg peiser det i først før jeg rister skikkelig og legger det i kaldt vann for å kjøle det ned. funker flotters!

Gjest Mylian er Mambo-Mamma
Skrevet

Unnskyld meg men, "aggresiv markedsføring" ? Hva vil det si lurer jeg på. At Nestle går bort til den nærmeste babyen de ser og tvinger i den NAN?

At ammehjelpen boikotter Nestle sier jo litt om hvor skrudd de faktisk er. Slapp helt av, ammemonopolet blir nok neppe ødelagt av Nestle, og det er ikke det Nestle vil heller.

Joda, Nestle kan mye om barnemat - det skulle bare mangle, de har holdt på med dette lenge. Tror dere alle som jobber for Nestle er slemme menn som ikke ønsker at mødre skal amme eller gi barna sine det beste? Tror dere på noen måte at maten fra Nestle er vond og fæl i forhold til f.eks HIPP?

Det er feil. Nestle lager mat. Somregel bra mat. Jeg syns ikke babymat i seg selv er så godt, og det går litt i småfolk,hipp og nestle her.

Det er ingenting galt med Nestle HI. Det er bare ammehjelpen som har gått litt for langt fordi noen har valgt å ikke amme for enhver pris, og at vi derfor har et godt alternativ.

Skrevet

Og unnskyld meg

-.-

Hva er galt med å markedsføre produktene sine? DE SKAL JO TJENE PENGER DE OG!!

Kapitalister sier du Nupi? Vet du at verden trenger kapitalister (jeg er en av de). Hvor faen skal du få maten din fra, klærne dine, møblene osv? Uten markedsføring går ting tapt og konkurs og da sitter du der uten veldig mye.

Spyr av sosialister.

Skrevet

Det er ingenting galt med å markedsføre produktene sine, og det har ingen sagt heller....men det er absolutt noe galt med å markedsføre produktene sine på den måten Nestle har gjort i dette tilfellet. Å utnytte fattig mødre som ikke har tilgang på all den kunnskapen vi har tilgang på er hjerteløst og IKKE rettferdig og god markedsføring. Nestle virker kanskje harmløst for oss som har kunnskap og en reell mulighet til å velge (og ja, de lager god barnemat), men eg velger å tenke litt utenfor min egen stue (evt mage) og er glad for at andre gjør det også:)

Skrevet

"Utnytte fattige mødre som ikke har tilgang på all den kunnskapen vi har tilgang på"

Hva mener du med dette? Hvilken gyllen kunnskap om barnemat er det vi innehar som ikke de har? At amming er bra? Tror du ikke en fattig person ønsker å amme for å slippe utgiften til erstatning?

Skrevet

Og en annen ting. Hvis det er så fælt av Nestle å gå til potensielle kunder.. Hvorfor har ikke "vi" - som tydeligvis i følge dere - har ansvaret for at alle har det bra, opplyst de om det? Dere sitter jo bare her på ræva og leser at Ammehjelpen syns nestle er kjipe og slemme liksom. Dere gjør jo ingenting for det. Det gjør ikke ammehjelpen heller. Det dere gjør er at folk blir redde for at barnematen her til lands er god nok.

Nestle er ikke en nazibedrift som prøver å ta liv av barn, sånn som det står på ammehjelpssiden. Tror dere virkelig de produserer barnemat for at barn skal dø? Hva med Hipp da, er de ikke like ille, fordi de ikke forteller om tilbudet sitt? Det er like fort gjort å gi feil dose HIPP mme som nestle, men nestle har gjrot den store feilen og ønsket seg mer kunder. Noe alle ønsker seg.

Eller.. Dere kjøper vel klær på fretex :-)

Skrevet

Eg og flere her ser eg, boikotter faktisk nestle i stor grad og det ER å gjøre noe. Dessuten er det viktig at folk får informasjon om produktene de kjøper. Ingen sier at nestle er farlig eller ikke lager god mat (hvor tar du det ifra, at vi gjør folk redde for at barnematen er farlig?) Nestle er, som mange andre store bedrifter, en bedrift som tenker på penger og hvordan de kan tjene mer. Når de overbeviser mødre om at mme er best, og disse mødrene ikke har noen mulighet til å få annen kunnskap (nei, ikke alle har dib, ammehjelp, helsestasjon eller andre uavhengige innformasjonskilder), så synes eg det er uttnytting. Burde ikke heller nestle si at mm er best så lenge det fungerer godt, og at mme er et alternativ der mm ikke strekker til/fungerer? Det gjør de ikke. For mødre som kan amme (og som i tillegg ikke har mye penger) er mm det beste, og nestle lyger når de sier noe annet. Markedsføringen til nestle er på flere punkter ULOVLIG, og det synes eg sier litt......

Skrevet

"Tror du ikke en fattig person ønsker å amme for å slippe utgiften til erstatning?"

Ikke når de blir fortalt at mme er best. Det virker kansje uforståelig for oss her, med vår kunnskap og muligheter, men det er utrolig hva folk kan manipuleres til å tro.

Og, nei vi kjøper ikke så mye klær på fretex, men synes det er flott at andre gjør det. Hva nå det har med saken å gjøre....(synes vi skal prøve å holde dette saklig....)

Skrevet

Haha, når et av de første innleggene omhandler at Nestle har bidratt til barns død, så JO, da skremmer dere folk, og sier ikke pene ting om maten til Nestle, som det faktisk ikke er noe galt med.

Nestle er et godt tilbud i en verden som blir mer og mer avhengig av god kvalitet.

Nestle har vært i mange år og er et kjent og trygt merke. De er faktisk bare opptatt av å lage god barnemat for barnet ditt Yo&La. Og ja, med det samme så ønsker de å tjene penger på det.

Jeg gidder ikke tenke på å boikoitte de fordi de har vært litt uforsiktige på reklameringen sin. Det er ikke hele Nestle som har gjort disse feilene.

Og ja, kanskje for en mor med HIV, hepatitt o.l i Etiopia, så ER MME best. Kanskje du burde tenke litt på at det ikke er altfor bra med en haug smitsomme sykdommer i melka?

Eller klarer ikke ammehjelpen å se forbi det?

Skrevet

Bare en liten ting Yo&La. Mange fattige spiser veldig dårlig og har et vanvittig dårlig kosthold , uten næring. Det er ikke bra for et barn å spise melk som ikke gir de næring. Er det bedre å dø av sult fordi man døde av morsmelk? Da har ma ni alle fall gjort sitt?

Dessverre er virkeligheten sånn for dere at noen ganger er mme bedre enn mm. Dere må bare lære dere å åpne øynene fra morsmelksbibelen.

Det er ikke bra å amme sitt barn når man er full av smitsomme sykdommer, farlige medisiner mot HIV/AIDS med mer, eller hvis man er narkoman.

Da er mme bedre. Det er ikke full av alle giftstoffene.

Skrevet

er så enig med deg Mylian..

i alt du sier..

Skrevet

Visst det var HIV osv de var redd for hadde det vel vert bedre å støtte medisiner og kunnskap som hindrer smitta fra mor til barn når en ammer? Forresten er det ikke alle som har HIV og eg tviler på det var det nestle tenkte på da de markedsførte produktene sine slik. Det er også lenge siden dette begynte, og nestle burde ta hintet når de såg hva dette gjorde med barna og når de fikk besjed om at markedsføringen er ulovlig. Eg har ingenting i mot nestle sine produkter, og kjøper dem gjerne når dette er ryddet opp i. Inntil da (og gjerne etterpå også) velger eg heller å støtte hipp og småfolk:)

Dessuten handler ikke dette om ammehjelpen som du tydeligvis har et anstrengt forhold til. Eg har fått informasjonen en annen plass fra.

og jo, eg mener at nestle har bidratt til barns død. Men ingen har vel sagt at produktene er farlige?

Skrevet

Jeg tror ikke du kan så veldig mye om HIV.

Mange mødre med HIV får medisiner som går over i melken og gjør melken ubrukelig. Mange av disse medisinene er veldig sterke og livsfarlige for spebarn.

Mennesker med HIV tar ofte keisersnitt for å hindre smitte, men i et hivbefengt land i afrika er ikke dette like enkelt og få til, og barna blir ofte født, og er de så heldige å ikke få hiv på vei ut av fødselskanalen så får de det garantert med mm.

Man kan ikke hindre HIVsmitte gjennom melken. Ikke enda. Det blir for dumt å boikoitte Nestle fordi legevitenskapen ikke kan kurere alle sykdommer i hele verden.

På tide dere får beina på jorda her og forstår at morsmelk fatksi ikke alltid er best.

En annen ting er at disse fattige og syke mødrene ofte pådrar seg følgesykdommer til f.eks HIV, som ikke er lette å finne på grunn av dårlig medisinsk overvåking. Dette gjør barna bare enad sykere av morsmelken.

I disse landene er spebarnsdødeligheten høy, og sjokk Yo&La, ammede barn dør også!!

Hvorfor har Nestle bidratt til barns død? Du vet at det finnes andre merker sant? Og at hjelpeorganisasjoner ofte sender ned andre ting enn NAN. Har Humana også bidratt til barns død?

Det er greit å ikke være naiv, men å tro at en så stor organisasjon som Nestle går rudnt og dreper barn for å tjene penger ustraffet er bare latterlig.

Kan du forklare meg hvordan du mener Nestle har bidratt til å drepe barn? Ved å gi de et annet alternativ enn den smittebefengte melken?

Visste du forresten at Nestle har et budsjett for U-land hvor de sender barnemat gratis?

I tilfelle du ikek visste det:

Gratis = man betaler ikke. Noe som vil si at Nestle får null igjen for det.

Skrevet

Snakket med svigers om dette i går, og han fortalte at de skrev oppgave om dette i humanbiologi på universitetet for nesten 30 år siden!!! Det er et ganske alvorlig lovbrudd som har ført til stor spedbarnsdød ja! Jeg prøver å boikotte så godt jeg kan. Det er desverre ikke alle butikker som har så godt utvalg da...og småfolk har salt i maten...ikke rart det lukter bolognese av bolognese glasset!! Og for de som tror at saltet er fjernet: Jeg kjøpte et glass på lørdag, med salt!!

Skrevet

Er du klar overh vor dyr en medisin som skulle forhindre HIVsmitte ville være? Er det ikke bedre at forskerene forsker på det de har gjort hele tiden, en kur mot HIV?

Eller er den morsmelka så inni hampen viktig at det er best å finne noe som gjør at morsmelken blir ren for smitte ?

Skrevet

"Unnskyld meg men, "aggresiv markedsføring" ? Hva vil det si lurer jeg på. At Nestle går bort til den nærmeste babyen de ser og tvinger i den NAN?"

De bryter en kovensjon, som sier at mødre skal finne ut hva som er best for sine barn! De går regelrett på sykehuset, sier til mødrene "amming er ikke bra, bruk heller mme".

"Tror dere alle som jobber for Nestle er slemme menn som ikke ønsker at mødre skal amme eller gi barna sine det beste? Tror dere på noen måte at maten fra Nestle er vond og fæl i forhold til f.eks HIPP?"

Jeg har aldri sagt at _maten_ til Nestle er fæl, jeg har snakket om bedriften nestle. Jeg tror heller ikke at alle som jobber for Nestle er slemme menn, men de som holder på i utviklingsland er kyniske som holder på på den måten.

"Hva er galt med å markedsføre produktene sine? DE SKAL JO TJENE PENGER DE OG!! "

Den måten de gjør det på er galt, og ulovlig!

"Kapitalister sier du Nupi? Vet du at verden trenger kapitalister (jeg er en av de)"

Verden trenger kapitalister, på samme måte som verden trenger sosialister. Men her mente jeg kapitalist i ordets negative betydning.

"Hva mener du med dette? Hvilken gyllen kunnskap om barnemat er det vi innehar som ikke de har? At amming er bra? Tror du ikke en fattig person ønsker å amme for å slippe utgiften til erstatning?"

Et lite scenario: Du har akkurat født, og noen timer etter fødselen kommer det sykepleiere inn (betalt av nestle) som sier at du ikke bør amme. Du bør heller kjøpe produkter fra Nestle. Hva ville du gjort da? Ville du sagt at "nei, jeg har lest at morsmelk er best for barnet, derfor vil jeg bare amme" eller ville du hørt på sykesøsteren?

En fattig person i et uland er ofte analfabet, noe som gjør at de aldri har hørt om andre alternativer. Og når leger, sykepleiere ja tilogmed hele sykehus er betalt av Nestle, da er det lite å stå imot for dem.

"Hvorfor har ikke "vi" - som tydeligvis i følge dere - har ansvaret for at alle har det bra, opplyst de om det? Dere sitter jo bare her på ræva og leser at Ammehjelpen syns nestle er kjipe og slemme liksom. Dere gjør jo ingenting for det."

Du skulle visst om alle mailene jeg har sendt til Nestle! Jeg kjøper heller ingenting som er produsert fra dem, eller som gjør at de kjenner penger. Det er faktisk å gjøre veldig mye. Det samme er å opplyse andre om hvorfor man bør boikotte dem!

Jeg har ikke med ett eneste ord sagt at man SKAL amme for enhver pris. Jeg gir selv mme en gang i døgnet, men jeg kommer aldri til å bruke Nestle sine produkter. Og det er det jeg prøver å formidle.

Skjønner ikke hvorfor du blir så sinnsykt provosert jeg!

Det går faktisk ann å ha en saklig diskusjon.

Skrevet

"Kan du forklare meg hvordan du mener Nestle har bidratt til å drepe barn? Ved å gi de et annet alternativ enn den smittebefengte melken?

Visste du forresten at Nestle har et budsjett for U-land hvor de sender barnemat gratis? "

Det er skrevet lengre opp her! De sier til mødrene at amming ikke er bra, og at de derfor bør bruke mme.

Selvfølgelig gir dem litt gratis, for når dem først har begynt å kjøpe, så er det vanskelig å la være og heller begynne å amme.

Dette er IKKE en amming/ikke amming-diskusjon! Dette er en Nestle diskusjon!

Nå kjenner jeg at jeg blir provosert!

Skrevet

Jeg blir provosert rett og slett fordi jeg syns det er tullete å skremme andre småbarnsforeldre til å ikke bruke et fullgodt produkt.

Her er det en lett blanding av alle mulige produkter. Gidder rett og slett ikke boikoitte Nestle pga tabber. Det blir som at en arbeidsgiver skal nekte meg jobb fordi jeg stjal en tier av pappa da jeg var liten.

Et lite scenario: Du har akkurat født, og noen timer etter fødselen kommer det sykepleiere inn (betalt av nestle) som sier at du ikke bør amme. Du bør heller kjøpe produkter fra Nestle. Hva ville du gjort da? Ville du sagt at "nei, jeg har lest at morsmelk er best for barnet, derfor vil jeg bare amme" eller ville du hørt på sykesøsteren?

- Hvor finner dette sted? Er det best for moren full av medisiner og sykdommer å amme?

Er dette i Norge? Når da? for mange år siden? Skejr dette i norge nå? Det tror jeg ikke.

Skrevet

Haha, kjenner jeg har alle pluggene ute her!!

Beklager å dra det over til amming. Men det er jo det det ligger åp sånn i bunn og grunn. At nestle ber folk om å bruke deres produkt istedet.

Og når morsmelken er skadelig, lite næringsrik osv. så SKJØNNER jeg det!!

Skrevet

Nestle gir gratis mat til mange humanitære organisasjoner. Dvs at de tjener ikke en krone på det.

Det er heller ikke særlig billig for nestle sine produkter, og mye av grunnen til at dette er så dyrt er for at Nestle skal ha råd til å sende dette til land som virkelgi TRENGER det..

Skrevet

en mor full av medisiner og sykdommer er en helt annen diskusjon igjen. mesteparten er faktisk helt friske.'

Og jo, det finner sted! I de fleste utviklingslandene i verden, og jeg ble faktisk på sykehuset anbefalt nan hvis jeg ikke kunne amme.

Nestle gjør ikke tabber, dem er systematiske.

Skrevet

Jeg vet at Nestlé har og har hatt sine svin på skogen, men tror dere de er så mye verre enn andre stort multinasjonale selskaper?

All ære til de som boikotter, men husk at det ikke hjelper med bare barnemat, da. (jmf. Tillabs liste - Findus fryseprodukter hører forresten også til.)

Vi kjøper mest Hipp og Småfolk, men det hender det sniker seg med litt fra Nestlé også. Først og fremst fordi det er det jenta vår liker. Heller det enn en sulten jente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...