Gå til innhold

ehm, hva er galt med Nestle-produkter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

forstod det slik at Nestle ikke er bra, "hvorfor bruke det når det finnes så mange andre alternativer?"

hva er det jeg ikke har fått med meg??

Skrevet

Før i tida drev Nestlé med aggressiv reklame for morsmelkerstatning i den 3. verden. Dette førte til at mange i u-land valgte morsmelkerstatning fremfor morsmelk til barna sine fordi de trodde det var bedre for dem (Nestlé er jo fra o store USA!). Problemet er bare at dette førte til høy spedbarnsdødelighet pga. skittent vann, ikke kokte flasker osv. Ungene døde rett og slett av diaré. Forferdelig!

Må bare si at jeg har et lite horn i siden til Nestlé selv, selv om dette er en stund siden (tror det opphørte på 80-tallet - da skjønte de hva de hadde gjort), men jeg har likevel brukt produktene deres og kommer antakelig til å gjøre det med min nye baby også...

Skrevet

Du sikter vel til det jeg skrev.

Vel ammehjelpen har en artikkel om hvorfor man bør boikotte Nestle:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=108&show=19

Jeg limer inn teksten jeg, for det er temmelig viktig!

"Boikott Nestlè

Nestlé boikottes i 20 land på grunn av sin aggressive markedsføring av barnemat, brudd på World Health Assembly markedsføringsregler og sine bidrag til barns død og lidelse rundt om i verden.

WHO anslår at 1.5 millioner barn dør hvert år fordi de ikke får tilstrekkelig med morsmelk. Boikotten vil opprettholdes til Nestlé akseptere og samtykker i Baby Milk Actions 4 punkts plan:

″ Nestlé må skriftlig akseptere at den internasjonale koden og den påfølgende World Health Assembly Resolution er et minimumkrav i alle land.

″ Nestlé må skriftlig love å foreta de påkrevde forandringer i sin markedsføring av barnemat slik at den er i tråd med den internasjonale koden.

″ Baby Milk Action skal bringe de overstående uttalelsene videre til den internasjonale Nestlé boikott komite og foreslå et møte hvor det fastsettes frister for å utføre endringene.

″ Hvis IBFANs overvåking ikke finner noen brudd på koden i 18 måneder vil boikotten avsluttes.

Hva er den internasjonale koden?

WHO/UNICEFs internasjonale kode for markedsføring av morsmelkserstatning ble valgt av Resolution of the World Health Assembly i 1981. Koden forbyr all reklame av flaskemat og setter krav til merking og informasjon av barnemat. All aktivitet som undergraver amming vil være brudd på koden. Koden og dens påfølgende resolusjon er minimumkrav i alle land.

Barnematprodusenter har ikke lov å:

- fremme sine produkter i sykehus, butikker eller andre steder

- gi ut gratisprøver til mødre

- gi gratis eller subsidiert prøver til sykehus eller svangerskapsavdelinger

- gi gaver til helsearbeidere eller mødre

- fremme sine produkter til helsearbeidere: all informasjon fra firmaene må være vitenskaplig og saklig.

- fremme mat eller drikke til babier

- gi villedene informasjon

- selgere av barnemat skal ikke ha kontakt med mødre

- merking må være på mødrenes språk og inneholde tydelig helsevarsel.

- Det er ikke tillatt med bilder av babyer i merking av morsmelkserstatning.

- Det er ikke tillatt å bruke språk i merkingen som idealiserer produktet.

Nestlé godtar ikke at den internasjonale kode gjelder alle land, og bryter koden systematisk.

Derfor: boikott Nestlé!"

Dette er veldig grusomt. Her får nybakte mødre beskjed om at amming er dårlig og morsmelkerstatning er bra. Så har dem da svindyre mme som de prakker på fattige mødre, noe som igjen gjør at disse mødrene bruker mindre mme kontra vann, ofte skittent vann. Noe som fører til at millionervis av barn blir underernært og mange dør.

Dette er en industri jeg ikke vil støtte, og det er derfor jeg rett og slett hater nestle.

Skrevet

Hvis en ser bort ifra mme propaganda,hvilke merker som selges i vanlige dagligvarebutikker er best,sunnest og billigest?

Skrevet

Nestle er vel billigst. Hipp/småtroll er nok sunnest og best.

Skrevet

psst, det heter småfolk ;)

Skrevet

Hvorfor er de sunnest?De har jo ikke sukker og salt i nestlè sine produkter?!

Selv bruker jeg nestle,men det er vel egentlig pga av prisen og at de kjente jeg liksom til da jeg skulle kjøpe barnemat for første gang.

Skrevet

Hehe, takk solskinnsjenta:)

Det er økologisk, og økologisk er sunnere enn ikke økologisk.

Ja, jeg vet at nestle også har noen produkter som er økologiske, men det tilgir ikke det de holder på med. Som er direkte mord!

Nå bruker jeg sterke ord altså!

Skrevet

Ok.Ja kanskje litt sterke ord,men forstår poenget ditt.

Skrevet

Jeg er ikke ute etter å omvende noen altså. Så jeg dømmer ingen som bruker hverken det ene eller andre.

Men når det er sagt, så finnes det mange fine produkter istedet for Nestle. men siden at det er et så rikt firma, så klarer de å kjøpe seg inn i butikker (noe ala den Tine-skandalen for noen år siden). Derfor er det mange butikker som har veldig lite hipp/småfolk, og MASSE nestle.

Hva jeg gjør er jo tross alt min sak, men jeg håper noen nå skjønner hva bedrifter faktisk kan gjøre mot medmennesker for å tjene penger.

Skrevet

Vi bruker grøten fra nestle, men bare fodi de andre er så latterlig dyre. All annen barnemat og mme kjøper vi fra Hipp og Småfolk. Og det er faktisk ikke noe dyrere. Det er store forskjeller i pris innad blant alle merkee, men det kommer bare an på hva slags mat som er oppi glassene.

En annen ting som jeg har reagert på; når man åpner et nestle barnematglass, så lukter det jo død og pine! Men når jeg feks åpner en spaghetti bolognese fra Småfolk, så lukter det nettopp Bolognese!! Og smaken er også bra. Så det ER forskjell, ja!

Skrevet

så alternativet er Hipp eller Småfolk. Men har de grøt som man kan starte med fra 4 mnd alder? Ikke mye variasjon i min nærbutikk. Var ikke klar over dette med Nestle. Er jo liksom det prod. som det er mest av.

Skrevet

Jeg føler at Nestlé har startet sin økologiske serie fordi de ser markedsverdien i det. De vet at norske forbrukere gjerne vil ha økologisk - vips, økologisk barnemat -->mere penger til Nestlé.

Jeg liker heller ikke markedsføringsstrategien deres, og prøver å holde meg unna produktene deres.

(Ble forsåvidt litt fornøyd da ungene spyttet ut ferdigblandet nan2 en bytur. Litt stressa, men likevel småfornøyd mamma som måtte lete etter småfolk på kartong da. Den synes de er supernam, selv om de er vant til HIPP ;) )

Skrevet

Vi brukte hipp sine glass når han spiste 6 mnd. glass. Men når vi skulle høyere opp så har hipp så utrolig dårlig utvalg, syns også det er dårlig tyggemotstand i hipp sine 8 mnd. glass. Vi bruker nestle glass (når han ikke får hjemmelaget middag) fordi de har best utvalg. Småfolk sine liker ikke gutten min noe særlig..

Jeg har ikke hørt før nå, her inne, det som dere sier om nestle. Syns det er ufattelig trist at de holder på sånn. Har ikke ord..

Men et er dem som har det beste utvalget (hvertfall i butikker jeg har vært i), så tror det blir vanskelig å ødelegge for dem egentlig. De har jo ellers et godt rykte. Det som du nevner, er det noe som har vært ute i media osv.?

Jeg har forresten hørt at småfolk bruker for mye salt i sine glass, noen som vet om det stemmer?

Skrevet

Jeg vet ikke om du har Helios i nærheten, men de har ihvertfall Holle som er super! Har prøvd både Risgrøten og Hirsegrøten og er kjempefornøyd. Det eneste var at jeg synes den der "oppskriften" bakpå var litt rar første gangen, men så skjønte jeg at det var bare å bruke mm/mme istedet for "vann og søtmelk" som det står der.

Ellers så har Hipp et veldig godt utvalg i pureer fra 4mnd, var akkraut på Coop Mega og fant det superutvalget!

Du kan jo også rett og slett mase på den butikken du handler i og si at dem skal ta inn alternativer til Nestle, fortell dem gjerne hvorfor. Men si at det viktigste er at det er variasjon!

Skrevet

Småfolk har grøt fra 4 mnd.

Det har forresten Holle også, Helios sitt barnematmerke.

De er litt dyrere enn de andre igjen, men produktene er debios-merket, altså at de er godkjent økologiske og biodynamiske i hele europa.

Det går jo alltids an å spørre den lokale butikken om de er villige til å ta inn flere produkter av hipp/småfolk. De tar jo gjerne inn hvis det er etterspørsel.

Skrevet

Det var tidligere. De har nå redusert saltinnholdet i glassene.

Dette er bl.a (mener jeg) fordi de norske retningslinjene har endret seg. (Arrester meg gjerne på dette punktet!).

Skrevet

Nå er mi bare 5,5 måneder, så jeg kan ikke si noe om hvordan hipp er når det er så høyt opp. men som sagt, snakk med dem i butikken om å få inn mer hipp/småfolk.

Nestle har egentlig ikke et så godt rykte, og jo flere som boikotter dem, jo bedre. For hvis man bare kjøper ferdigmat til babyen sin, og det går et glass om dagen, så er det jo 10kr pr glass i 10 dager: 100kr, 100 dager: 1000kr osv.

Jeg tror ikke Nestle går konk pga dette, men vi som er "rike" folk kan vise at vi ikke finner oss i dette, også har det jo mye med symbolverdien i dette. Som sagt over her kom det vel først ut på 80-tallet, også er det liksom blitt stille om det. Så jeg personlig håper det vil blusse opp noe nå om dette.

Det er ikke lov å salte maten, så jeg tror ikke at småfolk bruker salt i maten, uten at jeg kan garantere dette.

Skrevet

Eg har også fått med meg dette, og vil gjerne boikotte nestle (kjøper bare grøt da, lager maten selv), men synes det er vanskelig når det er så dårlig utvalg (ja, eg har sagt ifra, men det hjalp ikke i "vår" butikk, rema 1000) Der har de bare en type småfolk og eg vil jo gjerne variere litt med smaker også....på mega her har de hipp, men bare en smak av den også. Derfor kjøper eg nestle av og til for å variere...noen som vet om hipp og småfolk har flere smaker til 8 mnd (evt 12 mnd)? Eller har de bare en smak hver? Ikke det at nestle har så mange, men til sammen blir det 4 forskjellige smaker da...

Skrevet

Ah, jeg elsker denne debatten hver gang den kommer, så tilgi at jeg kommer snikende fra småtroll 1-2 for å blande meg:)

For dere som boikotter Nestlè, gjør dere egentlig det?

Vet dere egentlig hva det vil si å virkelig boikotte dem?

Jeg kan jo nevne noen produkter som går inn under giganten;

Lion sjokolade

After Eight

Nesquik

Nescafé

Viking Melk (!)

Maggi

HaPå (!)

Smarties

Friskies

I tillegg kan jeg jo nevne andre ting underliggende gigantet;

Helena Rubinstein

Loreal

Häagen-Dazs

Mövenpick

Bare sånn som en myk start!

For de er faktisk så store at bare det å sette seg inn i hva man skal boikotte er ekstremt tidkrevende.

Så, på den annen side, jeg har selv valgt å forsøke, men dobbeltmoralist som jeg er spiser jeg AfterEight, men boikotter barneproduktene og vann fra dem (det finnes nemlig en disputt der også, men den er ikke relevant nå, ligger på Wiki for de som er intresserte)

Skrevet

Vi gjør faktisk det i stor grad:) (okey....eg elsker after eight...) Men synes likevel det er greit (hehe...kan eg si det? hørtes litt rart ut...som om eg tillater det) å bare boikotte barnematen også. Det er jo barnemat denne saken gjelder, og det viser jo at en ikke aksepterer det, og at en mener nestle må gjøre noe med det. De vil jo selge barnemat også, og visst ingen kjøper deres barnemat vil det gå utover dem selv om de kansje kjøper de andre produktene. Selv foretrekker eg å kjøpe alt fra små, lokale leverandører, da det alltid (nesten) viser seg å være noe snusk med de store. Bare tenk på coca cola, mcdonalds osv.....

Men det er neimen ikke lett nei! Ofte viser det seg at det en trodde var en liten, lokal leverandør i virkeligheten er nettopp nestle eller coca cola eller.....

Skrevet

Men lever vi ikke i Norge da folkens!?!

En bekjent av meg jobber i Nestle. De anbefaler IKKE grøt før barnet er 6mnd og at morsmelk er det viktigste frem til da. De vil IKKE kjøpe med mat derifra før barnet mitt er 6mnd:o(

Jeg kommer bare til å bruke Nestle og Semper.

Vet dere hvem som var med på å starte denne siden???

JO faktisk Nestle :o)

Skrevet

Så fordi vi bor og lever i et av verdens mest priviligerte land skal vi snu ryggen til hvordan de markedsfører seg og konsekvensene av dette i land som ikke har de samme hverken økonomiske eller informasjonsmessige mulighetene som oss?

Og til den oppi her som nevnte noe om at Nestlè er amerikansk, det er feil, det er sveitsisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...