Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Dere som bruker det, hvorfor i alle dager gjør dere det? Ser kjempeteit ut!
Storebror & Lillebror Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Ærlig talt, bruk fantasien! For å: * skjerme for vind * forhindre at babyen får trynet ditt tredd ned over seg * skjerme for lys * tirre bedrevitere
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 Vel,noen er vel redd for at ungen skal få frisk luft ser det ut til.
Amanda- Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 greit at man skal skjerme for vind .o.l.. men jeg mener jeg har lest ett sted at man ikke skal gjøre det.. men vet ikke om det stemmer da... jeg gjør det vist jeg er på tur og vist det begynner og blåse skikkelig. men ellers så nei.. frisk luft er bra...
♥Prinzessin♥ Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Hvis man har fornuften i behold, legger man et helseteppe foran istedet for et vanlig teppe.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 I morgen skal jeg gå fra by til by med teppet foran vogna. Tenkte jeg skulle tipse pressen også for det er jo kjempesensasjon!!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Er noen vogner som er veldig tette og da kan det å legge et tett teppe over åpningen gjøre at de ikke får nok oksygen. Men mange vogner idag har jo lufting i kalasjen så da er vel ikke det et stort problem. Vi bruker bare teppe over hvis sola plager ungen eller det får snø/regn i ansiktet. Men ærlig talt så får da hver og enkelt avgjøre det, man gjør det man føler er best for seg og sin unge. Sommern som var sto pappan med vogna og venta på meg utenfor en butikk, jenta mi storkoste seg i den og var blid og fornøyd. Da kom en eldre dame bort og mente at han måtte jo dekke til vogna den stakkars ungen fikk jo sol på seg. Pappan ble helt paff han at en fremmed kommer å blander seg slik. Jeg syntes faktisk at folk bør gi seg med å være så bedrevitende hele tiden.
Cat.68 Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 Denne diskussjonen har jeg vært med i før. Min mening er at hver enkelt får gjøre akkurat det dem vil. Det er opp tik hver ebkelt og vurdere sisikoen opp imot eventuelle før eller nakkdeler. MEN; Foreningen for uventet barnedød, tar avstand for teppe foran vognåpningen, det gjelder også helseteppe, men mener sunn fornuft bør råde. Dette var oppe til debatt her for noen år siden da noen mente myggnetting vaar farlig. Her er mailen jeg fikk fra Foreningen for uventet barnedød. Jeg har via min kollega fått høre om myggnetting debatten som har pågått pådinbaby.com.. Jeg var selv inne på siden i dag, og så debatten.Det er trist at det blir satt ut påstander som ikke stemmer, og som ogsåhenviser til kilder som aldre har sagt og uttalt det som hevdes. Vi har ikkenoen undersøkelser eller studier som sier noe om dette, og det er ogsåulogisk at det skal ha en slik sammenheng. Vi er av den oppfatning at det erbarnets totale sovemiljø som er viktig for å minske ririskoen for plusteligspedbarnsdød. Det må være luftig og ikke for varmt/klamt der hvor barnetskal sove, og ryggleie er fortsatt veldig viktig forebyggende faktor. Etmyggnetting utgjør ikke en slik fare - vi har ingen indikasjoner på dettedersom vi følger med barnet ift temperatur, slik vi bør med små barn. Ethelseteppe foran vognas åpning gir større risiko for at det blir varmt ogtett og bør brukes med varsomhet innendørs, eller ute på varme dager. Jegtenker at helseteppe uansett årstid ikke bør brukes for å unngå at det blirfor varmt, tett og klamt for barnet. Med sunn fornuft kommer vi langt! Håper dette var en bekreftelse for hva vårt standpunkt er! Vennlig hilsenTrine Giving Kalstad FagsjefLandsforeningen uventet barnedød(tidl. Landsforeningen til støtte ved krybbedød)Arbinsgt. 7, 0253 Oslotlf. 22 54 52 00, fax 22 54 52 [email protected]
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 Det ser ikke bare kjempeteit ut. Det er jo galskap. Ville du selv sovet med hodet slik? Om du var trett og sliten og la deg for å hvile hvor vondt i hodet hadde du da hatt når du våknet? Alle er enige om at det bør være kaldt på soverommet fordi det er bedre å puste i og det minsker faren for krybbedød. Men når dere putter ungen i vogna er liksom greit å la ungen få lite luft da. Ingen vil at ungene skal ha tett luft om natten og ligge på brukt madrass pga faren for krybbedød. Men om unger dør i vogna er det jo ikke så farlig. Da kan h*n ligge der i den brukte og fuktige luften og få hodepine og kanskje dø av det. Men pass på om natten og ha god lufting og kjølig rom. Snakker om dobbelmoral. Unger som er vent til å sove i vognen uten noe over gjør ikke noe av litt lys. Unger som er trette sover likevel. Er du ute og triller i sol så snu vognen fra solen og bruk paraply så blir det skygge over kalesjen. Mange av dere som henger teppe over har opplevd at barnet ofte gråter når den våkner. Fordi barnet har skikkelig hodepine stakkars. Foreldre som henger tepper over vognen burde ikke få ha barn. Det er å plage barnet. Rett og slett mishandling.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 Nehei, mitt barn kunne ihvertfall aldri sove med mindre det var helt mørkt. Og det har ikke slått deg at de som henger teppe forran for å skjerme barnet for lys, sørger for at der er god lufting i vogna? Tenk deg litt om da ditt fe-haud. Om det ser kjempeteit ut bryr meg midt i ræva.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #13 Skrevet 3. februar 2008 1,6179775 Jeg kan godt være fe-haud. Du kan kalle meg akkurat hva du vil. Det at du gjør det viser jo bare at du har så lite i hodet at du ikke forstår hvor lite luftsirkulasjon det blir i en vogn. Stapp hode ditt i en slik liten boks selv og sov slik. Luften blir tett og fuktig. Full av afallstoffer som vi puster ut! Kvaliteten på luften etter 2 timer blir veldig dårlig. Det blir ikke nok sirkulasjon til å lufte ut. Kanskje du sov slik selv når du var liten? Siden du må poengtere ditt dumme forsvar med å kalle andre for fe-haud. I det du faller så dypt har argumentene dine allerede tapt selv i din underbevisthet. Men på overflaten holder kanskje forsvaret ditt for deg?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #14 Skrevet 3. februar 2008 Tetter vognluka med gladpack, jeg....så tar jeg ullpledd utenpå, for så å tette igjen mulige lufthull med plast jeg har kjøpt på Maxbo. Hvorfor denne diskusjonen? De som bruker teppe foran er redd frisk luft...oss andre - vi liker frisk luft. Enklere sagt kan det vel ikke sies?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #15 Skrevet 4. februar 2008 Er faktisk ikke redd frisk luft til bebisen, men skjermer for sol, vind, snø, regn.... vanskelig å fatte ikke sant?? Og teppet dekker faktisk ikke heke åpningen. Men sneversynte teppehatere klarer jo ikke tenkte i andre baner. Synd.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #16 Skrevet 4. februar 2008 Sneversynte som liker å plage ungen sin klarer ikke å tenke i det hele tatt. De som ikke bruker teppe klarer å tenke så langt som at frisk luft er godt for barnet! Det finnes ikke noe argument for å bruke teppe over vogna en normal dag. Og med en normal dag mener jeg at er det vær til å trille ute er det vær til ikke å bruke teppe over. *Frisk luft i lungene, er godt for meg og ungene* sier giraffen. Og utsette ungene for tett, dårlig og fuktig luft er vel nesten det samme som å utsette dem for passiv røyking.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #17 Skrevet 4. februar 2008 Genial sammenligning du anonyme over her. *himler med øya". Noen er bare dumme... Sønnen min har ikke tatt skade av å ligge i vogna uten å få sola i øynene. Luft har han også tydligvis hatt inni der.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #18 Skrevet 7. februar 2008 Om man bor langt nord i landet, så er det nødvendig på kalde dager. Bruker selv et luftig teppe med hullmønster. Men like ille som pledd på varme dager, er jo regntrekk i 20 varmegrader! (drivhus) :-l
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #19 Skrevet 8. februar 2008 Hva mener du med kalde dager da? Babyene kan ligge ute i vogn så lenge det ikke er under 10 kalde, og da skal man i tillegg ta i betrakning om det er vind (sterk vind og 8 kalde vil være på lik linje som 10 kalde)... Ikke noe unnskyldning at det er for kaldt. Teppet foran vogna er ikke bra. Dette sa helsesøster til oss på barselgruppen første gang vi møttes: " JEG VIL IKKE SE NOEN AV DERE MED TEPPE FORAN VOGNA!! DET ER IKKE BRA FOR BABYENE!"
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #20 Skrevet 8. februar 2008 Skal være helt enig i at jeg ikke skjønner poenget når det er "normal" temperatur og ingen vind. Men jeg bor på Svalbard, og da min lille snuppe var så lita at hun lå i vogna, så dekket jeg til med helseteppe. Dette for å skjerme henne for den kraftige vinden som er her oppe.Men når jeg var på "fastlandet" skulle det mye til før jeg brukte det. De har jo godt av frisk luft.
Gjest Mayflower Skrevet 8. februar 2008 #21 Skrevet 8. februar 2008 Bruker teppe,skjerf eller det jeg har tilgjengelig for å få det mørkt hvis han skal sove i vogna når vi er inne på kjøpesenter. Vanskelig å sovne med knallbelysning midt i fleisen! Da sovner han rimelig fort,og kan ta vekk "skjermingen".. Og neeeeida,han dør ikke av det! Vogna blir ikke helt tett uansett,har åpning for luft på siden... Jeeez... Men bare irriter deg du.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #22 Skrevet 8. februar 2008 Vi har lufting bak på kalesjen.Rikelig med luft!Så da er det ikke så farlig med et teppe foran..!!!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #23 Skrevet 8. februar 2008 Har dere prøvd å ligge under en stol som er dekket helt til på 3 av sidene og med et helseteppe med en liten glipp på hver side? Greit at helseteppe ikke er det verste, men ser noen HVER dag når vi er ute som har dekket vognen helt med tykt frotte håndkle, syntetiske tepper og jakker. Det er jo galskap. Blir som å ligge med dyna pakket rundt hode om natten. Det med teppe har blitt en trend som ingen vet hvor kommer fra. Barnet må ikke ha det der i utgangspungtet, men blir avhengi av å ha det fordi de ikke er vet om noe annet. Hvis vind, sol, kalt vær osv er et problem så får dete heller kjøpe dere en skikkelig vogn som er egnet for norske forhold! Vår barselgruppe ble også frarådet på det sterkeste å ha teppe forran vognen!
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #24 Skrevet 8. februar 2008 Ja ja, man venner barnet til det man ønsker, selv jeg er for frisk luft, med eller uten sol.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #25 Skrevet 17. februar 2008 Hvis det er et såååå stort problem med sola, så er det veldig enkelt å løse det. En liten gassklut... Legg den over øynene til babyen. Og VIPS, den har beskyttelse mot den grusomme sola.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå