Kaja_07 Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 .... elller unormale kan vi kanskje kalle oss!? Føles iallefall sånn når man leser mange av innleggene her inne. Tenker da på om det er fler som ikke bryr seg om hvorfor andre velger å gi MME eller MM, eller bruker babybjørn framfor andre bæreseler, tøybleier og ikke papirbleier. Bryr oss ikke når folk velger å begynne med grøt til barna sine , om de kjøper gåstoler eller hoppehusker... om de bruker ferber-metoden eller ikke,... Så lenge folk er glad i barna sine og ønsker det beste for dem, så syntes jeg ikke at det spiller noen rolle hva de gjør. Hva som fungerer på mitt barn, fungere ikke på alle andres barn. Man må prøve og feile og finne ut hva som fungerer best for en selv. Blir så glad når jeg ser seriøse innlegg der folk spør om råd til hvilken vogn de skal kjøpe eller hvor det er best å kjøpe ullklær. Eller der de spør om råd til legging, mating etc. Og da blir jeg også ekstra glad dersom de har fått seriøse svar, og ikke folk som sier de er dårlige mammaer fordi de ikke vet det eller fordi de vurderer å gjøre det eller det... Godt å vite at det er noen seriøse og "normale" folk her inne.. håper det er fler enn det faktisk ser ut som. Ha en fin dag alle super mammaer og kos dere med sjarmtrollene deres :-)
Poteto Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 det er vell det at folk anbefaler.. er vell det dei skal frem til.. er ikke unormale for det... du bør legge dette ut på kranglesiden.. eg syns det er kjekt når folk skriver om hvorfor dei velger babybjørn ol.. så med andre ord. eg er vell ikke "normal" i dine øyner..
LizzyG Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Jeg bryr meg ikke om hva folk gjøre med ungene sine, så lenge ungene har det bra.
Kaja_07 Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. februar 2008 Legøya og Thalie .... dette er ingen kranglelink, bare en link for å sjekke om det andre her inne som ikke er opptatt av å rakke ned på andre. Er helt enig med deg i at det er bra at folk anbefaler når folk spør om råd. (er jo litt av poenget med denne siden). Men jeg snakker om de som sier at folk er dårlige mødre fordi det f.eks. bruker babybjørn etc...
Nusse_83 Skrevet 2. februar 2008 #6 Skrevet 2. februar 2008 For min del kan folk gjøre akkurat som de vil, det gjør jeg. Men tror nok det er lurt å lese fagstoff innenfor de forskjellige temaene, for så å gjøre opp sin egen mening om hva man mener er best for sitt barn. Og det går jo som du sier ann å spørre andre til råds her. Tror nok det er mange som er veldig usikre når det kommer til valg innenfor de forskjellige problemstillingene man kommer opp i som foreldre og derfor bruker dette forumet for å dele tanker. Man er jo også som regel nesten for opptatt av om barnet sitt er "normalt" og følger den "normale" utviklingen til enhver tid. Men jeg synes det er flott at man kan bruke forumet til å spørre om det man ønsker å få svar på, selv om ikke alle innleggene intreserer en selv. Hva man spør om avhenger jo mye av personen, hva som intreserer en og i hvilken livssituasjon en er i til en hver tid.
Kaja_07 Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2008 Enig med deg nusse_83 og Kaja.. er jo det forumet skal brukes til. Syntes bare det ser så synd at så mange rakker ned på nettopp de som spør om råd og tips. Også skal jo folk overdrive alt. F.eks. om en har kjøpt hoppehuske til ungen sin så er det mange som mener de er en dårlig eller uvitende mor etc. fordi det ikke er anbefalt. Men fok vet jo ikke om ungen sitter i den 5 min en gang nå og da eller sitter i den flere timer hver dag.. Folk er så hysteriske... og de av oss som altså ikke er det - vi er liksom dårlige mødre. Synd.
Yo&La+spire Skrevet 2. februar 2008 #11 Skrevet 2. februar 2008 Eg tror ikke eg helt skjønte innlegget eg...Hva er forskjellen på å spørre hvilken bæresele folk foretrekker eller om man bruker tøy eller papirbleier og å spørre om hvilken vogn folk velger? Alt handler vel om å få fram ulike meninger, produkter og gode tips og råd om hva som fungerer for andre og hva som kansje kan fungere for en selv? Forresten synes eg det er dumt at noen skal bli satt i bås som normal/unormal bare fordi en lurer på noe evt. ikke lurer på noenting.....
Yo&La+spire Skrevet 2. februar 2008 #12 Skrevet 2. februar 2008 Eg er forresten enig med deg/dere om at det er dumt at mange får useriøse svar og kommentarer om at de er dårlige mødre osv pga et valg de har gjort, men eg må si at det ikke er så veldig langt unna det som du gjør her heller HI, kaller noen normale og andre unormale.....
Kaja_07 Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 2. februar 2008 Jeg syntes det er synd at uansett hva man skriver her inne så er det noen som kritiserer eller finner noe negativt innlegg. Dette er ment som noe positivt. Yo&LaPirilimbilimbilona , er jo ikke noe forskjell i de spørmålene du skriver. Men det er en del som spør useriøse spørsmål.. også er det vel mest alle de kritiske og nedlatende svarene jeg tenker på. Vil ikke kritisere noen eller sette noen i bås, "normal" er bare en måte å utrykke meg på for å få fram et poeng. Dessuten sa jeg vel at vi kanskje er unormale... Normal eller ikke, spiller ingen rolle. Bare håper det er fler "hyggelige" folk her inne.. Misforstå meg de som vil... men dere som skjønner hva jeg mener.. det er vel kanskje dere jeg er ute etter .. :-)
Nusse_83 Skrevet 2. februar 2008 #14 Skrevet 2. februar 2008 He he artig at du nevner hoppesele Kaja. Jeg kom nemlig til å nevne for helsesøster at tulla mi hadde prøvd dette et pr ganger (ca fem min hver gang) og hun klikka totalt... Hun sa at ungen kom til å lære å bruke både bein og hofter galt og hun hadde aldri hørt noen fysioterapeuter som hadde annbefalt bruk av hoppeseler. Jeg presiserte for henne at jeg faktisk er vernepleier og ikke er helt blåst, men hun ville ikke høre og sa bare at jeg måtte jo være klar over at mitt barn ikke var verken funksjonshemmet eller psykisk utviklingshemmet. Hallo i luken sier jeg bare...Vernepleier har har da en mye bredere kompetanse innenfor flere felter enn det hun tydeligvis har fått med seg Må jo legge til at helsesøster ikke er fra norge og det er ofte litt kommunikasjonsproblemer med henne. Nevnte samtalen for en ergoterapeut og en kiropraktor jeg jobber med og de bare lo av det hele. Så jeg hører gjerne på hva andre mener, men gjør som jeg selv vil!
Kaja_07 Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 2. februar 2008 Nusse_83 og Kaja.. Godt å høre :-) .. og disse helsesøsterene sier alle forskjellig - desverre..
Amanda- Skrevet 2. februar 2008 #16 Skrevet 2. februar 2008 jeg bryr meg ikke om hva andre gjør med sine barn. MEN enkelte andre har vell ett så sørgelig liv at de MÅÅÅÅ ligge seg oppi hva andre gjør... ENIG MED DEG HI!!! =P
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 2. februar 2008 #17 Skrevet 2. februar 2008 Hehe, forstår så godt hva du mener:o) Har selv forsøkt å svare seriøst på seriøse spørsmål og lagt vekt på at alle sider av en sak er belyst. Reaksjoner har vært så ymse, men det er de samme som svarer useriøst eller bruker personangrep gjennom hele forumet virker det som. Her inne er det veldig lett å "gi på litt ekstra" siden de vi kommuniserer med er for oss totalt ukjente mennesker. Vi trenger ikke å kunne bli identifisert så lenge vi ikke vil, og det kan jo både være positivt og negativ. Det er jo en kjensgjerning at det er lettere å tenke at man ikke skylder noen noe. Det er jo ikke før vi sitter ansikt til ansikt med en person vi blir kjent med at vi oppfører oss pent. Hvis alle hadde oppført seg i samfunnet på samme måte som mange tillater seg å gjøre her inne ville det på mange måter ikke blitt mye hyggelig.
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 2. februar 2008 #19 Skrevet 2. februar 2008 Enig med deg! jeg skjønner ikke hvorfor folk skal være frekke og rakke ned på andre fordi de velger å bruke det ene og det andre produktet. Grunnen til at jeg stadig er innom dette forumet er nettopp for å lese litt om hva andre lurer på og se at jeg ikke er alene om å være usikker på hva slags grøt man skal gi osv.... Folk må jo gjøre som man vil! Og når det gjelder babybjørn så er jo den det eneste bæreproduktet som er lett å kjøpe og som finnes i alle babybutikkene. Hvorfor kan ikke disse babybutikkene selge flere typer bæretøy? Eller at helsestasjon kanskje kan informere om de forskjellige typer bæretøy. Før jeg fikk gutten min så trodde jeg at man måtte ha babybjørn for å bære i, og jeg visste ingenting om andre bæremuligheter. Men siden jeg har vært litt nyfiken på forumet her og nettet, har jeg funnet et bedre alternativ som er veldig behagelig å bære i; mei tai. Jeg er veldig glad for at dette forumet finnes, for jeg bor i USA for tiden og har verken en helsestasjon å gå til eller bekjente med småbarn her. Og barnelegen koster masse penger hvis jeg skal løpe dit for hvert spørsmål jeg har....Så når jeg lurer på ting, er jeg innom her og leser og får masse tips!
anni654 Skrevet 2. februar 2008 #22 Skrevet 2. februar 2008 Enig med deg Men jeg liker det ikke når noen bruker Ferber, men eg mener heller ikke at noen er en dårlig mor for det. Ferber blir anbafalt av HS, blir anbafalt i aviser og TVprogrammer, og i vitenskapen finnes det alltid forskjellige meninger. Så eg respektere nok de som velger det, men vil nok gjerne henvise da til alternative løsninger. Godt at det er flere her som ikke bare vil rakke (skriver man det slik?) ned på andre.
Sol + spire Skrevet 2. februar 2008 #23 Skrevet 2. februar 2008 Hei Kaja dette var en super tråd!! Hvorfor skal vi drive å rakke ned på hverandre? Jeg gir både mme og bruker babybjørn så det så.....Og har da ikke problemer med noe av det. jeg bruker det fordi det føles best for oss. Kjempeflott innlegg..!! Det er ikke EN oppskrift på det å oppdra et barn...så vær tolerante overfor andre som har andre erfaringer enn deg selv...
Audacious Angel Skrevet 2. februar 2008 #24 Skrevet 2. februar 2008 Kjempe bra! Nettopp, det er ingen oppskrift på barna, og alle gjør så godt de kan. På første brukte jeg engangsbleier og bar i babybjørn Nå med andre har jeg begynt med tøybleier og bærer i sjal og mei tai. Jeg har altfor stor respekt for at mennesker er forskjellige til å begynne å rakke ned på andre fordi de tar andre valg enn meg. Meeeen om noen rakker på meg urettmessig så bruker jeg min rett til å ta igen ;-)
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #25 Skrevet 2. februar 2008 Jeg er kanskje unormal, for ikke bruker jeg BB, hoppehuske og gåstol er uaktuelt og Ferber er jeg i mot. Jeg har aldri rakket ned på andre eller sagt at de som tar andre valg er dårlige mødre. Derimot mener jeg at jeg har all rett til å komme med mine meninger og oppfatninger i tråder som omhandler disse tingene. Alt er ikke et angrep. Det hender faktisk at man prøver å gi gode råd og tips også, som f. eks i BB-tråden. Det er ikke alltid det er nødvendig å gå rett i forsvarsposisjon. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå