Gå til innhold

Deltar dere i den store mor- barn undersøkelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk den i posten i dag og jeg har sett på alle spørsmålene. Utrolig mange spørsmål og ikke like lett å svare på syns jeg. Vet ikke helt om jeg skal delta, selv om jeg vet det er en viktig ting å gjøre..

1. deltar du? Hvorfor, evt hvorfor ikke?

2. har du deltatt før (hvis du har barn fra før) og vil du delta nå?

3. skal manen din delta i undersøkelsen?

4. skriv gjerne ned noen erfaringer om undersøkelsen slik at vi tvilere kan bestemme oss..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg deltar med 4.mann no.mannen er med for 2.gang

syns det er helt greit å være med jeg da,mannen oxså,har vært med i så mange år så det går liksom av seg sjølv.klart det er mange spm. men prøver så godt jeg kan.er jo en viktig jobb de gjør da de forskerne.....syns det er ok å være med å hjelpe......er ikke så ofte det skjemane kommer......men er jo frivillgt da...........

Skrevet

Jeg har to barn og deltatt med begge... dette er jo viktig for oss alle, og ihvertfall for å kartlegge evntuelle vanskeligheter hos barn og gravide :) det tok litt tid men har god samvittighet =)

Skrevet

Jeg deltar, og ser ingen grunn til at man ikke skal støtte opp for å få forskningsresultater som kan være av betydning for barna våre. Ikke deltatt før, siden jeg er gravid for første gang. Samboeren deltar også (han fyller ut sitt skjema, og tar en blodprøve og en urinprøve). Jeg er også med på Gjentakelsesstudien, som vil si at jeg fyller ut nok et skjema, og møter opp i uke 23 og 29 for nye urin-/blodprøver. Synes ikke det er noe stress, og det føles bra å bidra! :)

Skrevet

Jeg har akkurat fått den og sett på den, men ikke bestemt meg for om jeg deltar eller ikke enda. Den var jo ganske omfattende og flere spørsmål som var vanskelige/upresise å svare på for min del. Spennende å høre hva andre syns.

Skrevet

1. Ja jeg deltar :)

2. Har ikke deltatt før, er førstegangsfødende.

3. Jeg har ingen mann, dvs jeg blir alenemor.

4. Hvis du har mulighet for å fylle ut skjema via internett, så går det litt raskere enn for hånd. I tillegg har jeg hørt mye positivt fra andre som har deltatt før. Noen spm er litt vanskelige (siden man ikke alltid husker), men da kan man heller svare sånn ca. Trenger sikkert ikke være HELT nøyaktig på absolutt alt. Men ca ;)

Skrevet

Jeg er gravid med nummer tre, ¨bodde et annet sted før så da fikk jeg ikke noe tilbud om å vere med. Men er med nå. Mannen er ikke med. Jeg gjør det for barnbarna:) Syntes det er en god sak, og det tar ikke så mye av min tid.

Skrevet

Jeg deltar ikke og kunne aldri i verden tenkt meg å delta. Når jeg fikk spørsmålene så viste de så tydelig at dette var ikke noe som jeg kunne delta på.... tar altfor lang tid og var vanskelige... og vil jo ikke være til noen nytte for oss som familie... bare bruke mye tid på noe som ikke fører til noe slik som mange andre forskningsprosjekter... Og det å skulle følges opp over så lang tid er for oss overvåking..... Lykke til dere som velger å være med, men jeg oppfordrer alle til ikke å delta.

Skrevet

hallo, enten er du veldig ung, eller bare litt korttenkt, selvfølgelig er det viktig med slik undersøkelser, denne foregår over mange år, og er laget for å kartlegge påvirkning av arv og mijø, på barns helse og oppvekstvilkår. Selv om den ikke gjør noe for deg og dine så er det en viktig undersøkelse. Eneste grunn til å ikke delta er evt å tenke over om man vil at slike intime spørsmål skal lagres, vedlagt blodprøve og urinprøve.

Skrevet

jeg er med...

synes det er veldig posetivt med forskning og kartlegging av slike ting.

Skrevet

Jeg er med for tredje gang. Ja, det tar tid, men det er utrolig viktig å delta, synes jeg. Tenk så mye de kan bruke resultatene til!

Skrevet

jeg vil også være med.....hvordan blir jeg det??

Skrevet

Mannen og jeg deltar begge for andre gang, var ikke i tvil, det føles både viktig og riktig. Er også med i Gjentakelsesstudien nå (som innebærer to ekstra blodprøver). Ja, det kan være slitsomt å huske alt mulig når man skal fylle ut skjemaene, men det er ikke så ofte de kommer, og det tar ikke så vanvittig lang tid egentlig. Jeg tror de fleste er relativt bevisst på hva de foretar seg i og rundt graviditeten uansett.

Har forståelse for at noen finner det ubehagelig med nærgående spørsmål og at sensitive opplysninger blir oppbevart over så lang tid, men jeg velger i alle fall å tro at materiellet blir forsvarlig lagret og ikke minst brukt til viktig forskning som vil komme om ikke oss, så i alle fall videre generasjoner til nytte.

Skrevet

1. JA, jeg deltar. Synes sånn er ganske viktig og gøy.

2. Har ikke deltatt med førstemann fordi jeg bodde i utlandet.

3. Ja, han deltar også. Ikke så mye å fylle ut for han, men han synes det er viktig med sånne ting han også.

4. Jeg har oppdaget at det er endel spørsmål og at ikke alle er like lette å svare på, men det går ganske greit og tar ikke så lang tid som man tror med en gang. Det er lettere for meg å fylle ut på nett, hvis ikke glemmer jeg fort å sende. Jeg har også oppdaget for min egen del at den delen med kosthold har gjort meg mer bevisst på at jeg kan spise mer variert. Har en tendens til å spise masse av den samme grønnsaken og glemmer å lage noe mer spennende, f.eks. Dette har jo vist seg verdifult for meg også.

Skrevet

hei!

jeg deltar. min kjære gjør ikke, men det er bare fordi han er livredd for å ta blodprøve:) hehe.. vi satt å fylte ut skjemaene sammen, men da han så at han måtte gi en blodprøve, ville han ikke allikevel:)

jeg er med fordi jeg syns at det er viktig å bidra til forskning. men selvfølgelig, man må gjøre det man synes er rett selv.

Skrevet

Vi skal delta denne gangen, skulle egentlig sist også men ble bare ikke noe av..

Denne gangen skal vi delta mye pga vi leste at gjennom mor-barn undersøkelsen så forskjer de på hvorfor svangerskapsforgiftning oppstår og siden jeg hadde det sist så har vi lyst og være med og kunne "bidra" til at de kansje finner ut grunnen til at dette skjer..

Både jeg og sambo skal være med..

Skrevet

Vi er med både mannen og meg.

Skrevet

1. Jeg deltar. Synes det er viktig med forskning som kommer senere generasjoner til gode. Har selv en svangerskapssykdom. Håper fremtidig forskning kan finne ut hvorfor en del gravide får den, og hvordan den best kan behandles.

3. Mannen min deltok i starten, men kunne ikke være med på UL så han fikk ikke levert blodprøve/urinprøve. Han har ikke hørt noe siden, så nå vet vi ikke om han er med lenger.

4. Den siste gangen svarte jeg på internet. Det var veldig lettvint, og jeg brukte maks 30 min. Noen steder er jeg usikker på hva jeg skal svare, men tenker at et par feilsvar pga egen usikkerhet ikke har så mye å si i den store sammenhengen. Så lenge jeg svarer så ærlig som mulig, tror jeg det er godt nok.

Skrevet

Her deltar vi begge to. Er førstemann, så det er naturlig nok første gangen vi deltar.. Kommer til å delta ved senere graviditeter også. Ser ingen grunn til å ikke delta. Vis det er alt som skal til for at barna mine kan få hjelp siden, så syns jeg det virkelig er verdt det. Tar ofte med meg spørreskjemaer på senga så krysser jeg litt før jeg sovner.

Jeg er også med på gjentagelses-studien. Må kjøre til sykehuset for å ta en blodprøve og en urinprøve ett par ekstra ganger, men igjen, vis det er alt som skal til, så syns jeg også det er verdt det. Får også 300kr for å væra med på den....

Skrevet

Vi var med sist gang,men ikke denne gang..

Skrevet

Jeg og mannen min bestemte oss for å ikke delta..

Skrevet

Var/er med med mitt forrige barn og har ikke bestemt meg for om jeg vil delta denne gangen. Det er et godt tiltak, men når jeg sitter flere timer med et spørreskjema og må prøve å tenke tilbake hvor mange brødskiver jeg spiser med hvilket pålegg i uka, så synes jeg det blir veldig omfattende.

Skrevet

Vi fikk informasjonsbrevet av legen, men har ikke motatt noe brev om spørsmål i posten. Kommer dette etter ultralyd, da vi var på den i går....? Kunne tenke oss å bli med, men når de ikke sender noen spørsmål virker det vanskelig. Fint at dere er med, da:-)

Skrevet

til Binne.

Hvis du ikke fikk den før Ul så tror jeg det er for sent, det sto hvertfall i min brosjyre at den måtte besvares før UL:

Skrevet

JA, vi deltar!

Synes dette er kjempeviktig arbeid.

Selv om den ikke vil komme oss til gode, siden dette er vårt siste barn, kan den bli livsviktig for kommende generasjoner mødre og barn.

For meg er det utenkelig å ikke vurdere å gi mitt lille bidrag i dette. Den tiden det tar å fylle ut disse skjemaene ofrer jeg gladelig.

Vi fikk aldri tilbud om å delta med noe sånt med de to andre, men yngstemann er født i 2002, så den hadde kanskje ikke startet?

Har ikke så mange erfaringer å komme med ennå, da, siden vi akkurat har begynt, annet enn at man kanskje blir litt mer bevisst på kosthold osv som de spør om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...