Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #26 Skrevet 1. februar 2008 engangsstønaden er faktisk IKKE til babyen. Men for mor som betaling på de 3 ukene før fødsel og 6 uker etterpå hun har krav på. Så blir som en lønn. Og som alle andre lønnede må man bruke lønna si på og kjøpe utstyr!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #27 Skrevet 1. februar 2008 Jeg var midt i utdannelsen, men p.g.a. en skade som jeg pådro meg har jeg vært sykemeldt i over et år. Siden jeg ikke var i jobb, har jeg ikke fått sykepenger, men har rehabiliteringspenger. Disse faller bort når babyen blir født og dermed må vi nok prøve å tyne engangstønaden lengst mulig, siden jeg ikke får betalt permisjon. Vi har gudskjelov det meste vi trenger fra forrigemann, da, så det går nok greit :-). Var ikke akkurat planlagt denne babyen her, men vi er lykkelige som fy over alt som skjer og får bare prioritere og innrette oss økonomisk. De som mener at de som får engangsstønaden er heldige, bør jo virkelig sette seg inn i hva den dreier seg om. 34.000 kr. kan umulig erstatte et helt års betalt permisjon!!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #28 Skrevet 1. februar 2008 Jeg brukte de til å shoppe klær og sminke. Gadd ikke å kjøpe noe til babyen. hun bruker mine klær selv om de er altfor stor for henne og når vi går på tur så bare binder jeg et tau rundt beina og drar hun etter meg.. (ironi til de enkelte her inne som ikke forstår slikt) hehe
Guttemamma75 Skrevet 1. februar 2008 #29 Skrevet 1. februar 2008 Engangsstønaden er ikke ment å erstatte et helt år med permisjonspenger!!!!! Engangsstønaden er for de som ikke har tjent opp rett til foreldrepenger, og er ment å dekke utstyr til babyen og livsopphold for mor i 3 uker før fødsel og 6 uker etter som er den tidenman MÅ ta permisjon.. Dersom man bruker 34.000 kr på utstyr og så ikke har penger til livsopphold i den obligatoriske permisjonstiden får man skylde på seg selv... (regner med at HI her hinter litt til tidligere diskusjoner ang engansstøtte og hva man kan få av sosialhjelp i svangerskap) Foreldrepengene får man for å dekke inntektstap ved at man ikke jobber i permisjonstiden, har man ikke inntekt har man heller ikke inntektstap.. Altså 0 penger i svangerskapet (ingen inntekt pga jobber ikke f.eks) betyr 0 penger i permisjonstiden...
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #30 Skrevet 1. februar 2008 Ja, så heldige vi som av forskjellige grunner (sånn som å gå på skole eller har skader som gjør at man ikke kan jobbe) kan motta engangsstønad og ikke ha økonomi til å være hjemme som resten av dere...:-p
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #31 Skrevet 1. februar 2008 Hvis man ikke har jobb, men har inntekt på andre måter, har man da rett på engangstønaden?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #32 Skrevet 1. februar 2008 du må ha skattet inntekt.. Spørs jo åssen du har inntekten? hvor får du den fra? Prostituert?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #33 Skrevet 1. februar 2008 Ja prostituert og svarte penger. Nei tenker type avkastninger på diverse. Tjener ikke så mye, men litt, under frikort grensen
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #34 Skrevet 1. februar 2008 da får du nok kun engangsstønaden. Men om du er i tvil kan du jo alltids ta kontakt med nav:) Tror du hadde tjent over frikortgrensa som prostituert:)
Smånetta 14.mai Skrevet 1. februar 2008 #35 Skrevet 1. februar 2008 Engangsstønad er til dem som ikke har jobbet nok til å ha grunnlag for permisjonspenger. Typisk studenter,f.eks. Den er laget delvis med tanke på at flere studenter skal ha mulighet til å få barn og er beregnet til å brukes til utstyr pluss livsopphold for mor. Studenter får jo lån og stipend, men realiteten er at de fleste må jobbe ved siden av, noe som er vanskelig når man har et lite barn. Å få seg jobb er muligens ikke så vanskelig for tiden, men de fleste jobbene man kan få sånn fort er ofte sånne man kanskje ikke kan stå i så lenge når man er gravid. Typisk er dette vaskejobber, butikkjobber som innvolverer mye løfting, ukvalifisert arbeidskraft i helsevesen... Jeg er høyt utdannet og søker masse jobber fordi jeg kun har 60% fast. Det er ikke så innmari lett. Har vært inne på flere intervjuer hvor jeg er eneste som er innkalt, men når de ser magen, kommer de på en masse gode unskyldninger. Så ringer de og sier at de må ringe en til fordi det blir vanskelig å ansette en for så kort tid. Skjønner det er kjipt for arbeidsgiver, men det er kjipere for meg.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #36 Skrevet 1. februar 2008 Gå å legg deg anonym 00.11 Det er ikke bare å ta abort,noen ganger skjer ting uten at det er planlagt.Og uttale seg sånn til et menneske du ikke vet noe om,synes jeg du bør være litt forsiktig med.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #37 Skrevet 3. februar 2008 Til lillemartemamma Hvis de ikke gir deg jobben pga at du er gravid bryter de loven. Gå til likestillingsombudet med saken!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #38 Skrevet 3. februar 2008 Engangsstønaden er penger man får for å overleve. De som har opptjente rettigheter til svangerskapspermisjon med lønn får ikke denne. Det kan umulig være meningen at dette skal gå kun til utstyr. Man burde fordele disse pengene utover noen måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå