Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 For at mor skal shoppe utstyr, eller penger for å leve for?
Turid Laila Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Hva jeg tror er egentlig ikke så viktig. Det viktigste er at barnet får alt det trenger.
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Og hvis mor ikke har penger til å shoppe utstyr fra før... Kan det være en ide at noe av engangsstønaden blir brukt til det da?? Vogn f.eks.?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Pengene skal jo brukes på den lille Men jeg kommer til å arve masse klær og utstyr! Er det virkelig noe jeg trenger til den lille kommer, så er det førerkort, møbler, hvitevarer osv til jeg flytter for meg selv! Men jeg vil IKKE bruke de pengene på "meg selv", de pengene går til den lille, og hva HAN/HUN trenger! =)
zane Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Den er vel til utstyr. Kom godt med hos oss iallefall! Litt dumt av de som bruker den på seg selv, med tanke på at det er en grunn til at den er der.
Delirium Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Det er vel opp til hver enkelt? Men jeg hadde ikke klart å få alt utstyret jeg/vi trengte til babyen om jeg ikke brukte deler av engangsstønaden på utstyr. Pengene ble/blir i alle fall ikke brukt på tull som jeg hadde lyst på til meg selv...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 Engangsstønaden er til folk som ikke jobber, ikke gidder å jobbe, snylter på staten, utlendinger som lager mange barn, etc. Jeg får den hvertfall ikke.....
babygullz <3 vilde Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Får ikke alle engangsstønad? Jeg er helt grønn banan på slike ting.. Men trodde den skulle brukes til nødvendig utstyr til babyen.......D koster jo litt med et nytt familiemedlem=)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 Nei folk som er i arbeid og lever i parforhold får ikke engangsstønad. Vi har nemlig inntekt som gjør at vi kan forsørge oss selv og babyen....
mamsemums <3 Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 De som har tjent penger over en vis sum får ikke engangsstønaden.. Tror jeg;)
babygullz <3 vilde Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 Både jeg og sambo har fast jobb 100% stilling, jeg har grei lønn, og han har GOD lønn, men vi kunne like godt trengt ekstra penger til den lille kom til verden for d om da! Syns heller man skulle ha tjent på å faktisk ha en jobb å inntekt, enn å bli servert alt i henda fordi man er arbeidsledig....
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #13 Skrevet 31. januar 2008 Til babygull. Du har et poeng, mer penger til oss som har inntekt og ikke noe til de som har stilt seg så dumt å må få hjelp av staten..He he..
Turid Laila Skrevet 31. januar 2008 #14 Skrevet 31. januar 2008 Babygullz, om du har en 100% stilling vil det utgjøre mer penger totalt sett i forhold til en engangsstønad. Du får jo penger hver mnd. i hele permisjonen, akkurat som vanlig lønn. De som får denne engangsstønaden får jo kun denne.
mamsemums <3 Skrevet 31. januar 2008 #15 Skrevet 31. januar 2008 Jeg er arb.ledig, venter barn i august. Skulle gjerne ønske jeg kunne fått en JOBB servert i henda. Jeg er lei av å ikke ha noe meningsfullt å gjøre!! Er jo ikke bare-bare å finne en jobb på dagen heller.
Supertea Skrevet 31. januar 2008 #16 Skrevet 31. januar 2008 Studenter får gjerne engangsstønad. Kommer godt med ved siden av det lusne stipendet. I følge nav er engangsstønaden til babyutstyr og livsopphold for mor.
Turid Laila Skrevet 31. januar 2008 #17 Skrevet 31. januar 2008 Trodde det var rimelig enkelt å få jobb om dagen jeg. Men er du arbeidsledig, kan du melde deg som arbeidsledig og få dagpenger. Dagpenger regnes som inntekt og dermed som grunnlag for fødselspenger.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #18 Skrevet 31. januar 2008 Til lunatariel? Ikke for å være slem, men kanskje du burde fåttdeg en utdannelse før du fikk barn, så hadde du hatt jobb.... Beklager å måtte si det så brutalt, men ser atdu er 19 år og arb markedet er ikke lett for 19 åringer uten utd.. Men prøv vikarbyrå, kanskje du får jobb da. du er jo ikke kommet så langt p vei så å gå ledig i 7 md til bør du vel ikke. Er du villig til å ta drittjobber så fins dem..
mamsemums <3 Skrevet 31. januar 2008 #19 Skrevet 31. januar 2008 Nei, er desverre ikke så enkelt å få en jobb! =/ Jeg har meldt meg arb.ledig for en stund siden, men jeg har ikke tjent opp nokk penger (året før) til å ha rett på dagpenger. Tror det var 100'tusen man måtte tjene opp for å få dagpenger!
mamsemums <3 Skrevet 31. januar 2008 #20 Skrevet 31. januar 2008 Abort; Wops, 2 late har gått over grensen på 12uker! Nei, når har jeg havnet i "knipa" så jeg skal være voksen nok til å klare dette, uansett om jeg har utdanning eller ikke!!
Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 #21 Skrevet 31. januar 2008 Går så bra så, utdanning kan man ta senere:)
mamsemums <3 Skrevet 31. januar 2008 #22 Skrevet 31. januar 2008 Ja'guri, utdanning skal jeg alltids klare å få meg Skal snakke med skolen imorgen, jeg mangler en sykehuspraksis (5uker) og eksamen for å bli autorisert hjelpepleier;) Så det er jo en mulighet for at jeg kan få en utdanning før nuske kommer!
babygullz <3 vilde Skrevet 31. januar 2008 #23 Skrevet 31. januar 2008 Hockeymamma og stjerna: Ok, da selvfølgelig er jeg litt mere med på greia. Burde vel skjønt d, siden d heter "engangsstønad", men som sagt, så er jeg grønn banan på dette området. Men allikevel syns jeg at selv de som har jobb og inntekt hadde fortjent en del av skattepengene våre, til en liten startkapital til det nye familiemedlemmet. Ang utdannelse så har ikke jeg heller noen, men jeg har jobb som jg stortrives i, med grei lønn. Noen er heldig i situasjonen, andre ikke, men d er hvordan man takler d som har noe å si, og ikke om ma har jobb eller ikke. Jeg er sikker på at lunatiel(????) kan gi si baby d beste i verden, selv uten utdanning og kun med engangstønad.
mamsemums <3 Skrevet 31. januar 2008 #24 Skrevet 31. januar 2008 Engangsstønad er en engangs'sum som man kan få hvis man ikke har tjent opp nokk penger til foreldrepenger, man får engangsstønaden i uke 26 og fram til fødselen ca. Den ligger på 34'000,- omlag. Og det får man for hvert barn, også ved adopsjon. Penger, utdanning og alt det der er jo ikke viktig!! Alt som er viktig er å elske barnet sitt, å gi masse kjærlighet!!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #25 Skrevet 1. februar 2008 I mai skulle jeg etter planen vært ferdig med en 7-års universitetsutdannelse, det betyr ikke nødvendigvis at jeg er så heldig at jeg kan gå rett ut i jobb. Du kan kanskje hevde at jeg da burde tatt en annen utdannelse, men skal man virkelig bruke mange år av livet sitt på noe man ikke trives med? Engangsstønaden er virkelig ikke noe å hige etter for noen, 33000 kr er ingenting i det lange løp. Men for oss som ikke har hatt mulighet til å tjene oss opp nok til å få rett på foreldrepenger kommer det forferdelig godt med! Nå har samboeren jobb, men jeg kan tenke meg at det er veldig trangt for de som er i den situasjonen at ingen av foreldrene har tjent seg opp denne retten. Det er veldig lite nyansert her inne: mottar du engangsstønad er du en snylter?! Hva vet vel dere om hvilken situasjon folk er i? Og selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe, og det gjør det da visserlig. Full lønnet permisjon høres bra ut for meg. Her mister far fedrekvoten fordi mor er student, ikke akkurat lukrativt på noe vis...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå