Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Gir min gutt på 4mnd saft. Ikke så kjempe sterk men bare litt. Han drikker så mye mme at jeg tenkte at jeg skulle prøve om han var tørst. Han synes det er kjempe godt og nå så spiser han ikke så mye lengre :-) Men erd et veldig fy fy av meg ?
futte (tm) Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Til daglig er det vel litt fyfy ja. Vil han ikke ha bare vann?
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Nei vann bare spytter han ut også lager han veldig rare grimaser osv.
Gjest MMJ Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Ja, det er litt fy fy ja. Synes du skal slutte med det. 4 mnd, da har du jo masse av tid til å venne til babyen din til vann, gi litt til hver måtid Lykke til
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 JA! Det synes ejg er kjempe fy-fy, du legger til barnet ditt en ekstremt dårlig vane og gjør det en gedigen bjørnetjeneste. De færreste babyer liker vann med en gang, du må være tålmodig og gi ofte og over lang tid før du kan forvente at babyen din vil drikke det. Med våres to eldste brukte vi så lenge som 2-3 mnd med prøving flere ganger daglig før de aksepterte smaken og drakk det. Mini har faktisk likt det hele tiden. Gi på skje, i tutekopp og igjen, og igjen og igjen, mange ganger pr dag. Jeg tør nesten garantere deg at det til slutt glir ned, men det krever stor tålmodighet fra deg for det kan ta flere måneder! Til gjengjeld er det en kjempeinvistering i barnet ditt å få det til å like vann og bli glad i det som tørstedrikk. MYE bedre for tennene (når de kommer) og helsen.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Ikke bra! http://www.vg.no/pub/skrivervennlig.hbs?artid=109427 Dette kan være din gutt om noen år.
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 Ja, det er fy fy. Dersom han drikker mye mme kan du heller begynne med litt grøt eller middagsglass (ev. mose kokte grønnsaker) for å se om det metter bedre. Du bør samtidig prøve å få ham til å drikke vann i stedet for saft. Saften gir ham jo energi for en liten stund ... men du bytter jo ikke ut maten din med sukker du heller ;-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 Bare fordi babyene synes noe er "godt",betyr det ikke at det er sunt og bra for barnet. Kutt ut safta tvert! 4 mnd gml babyer trenger ikke saft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
selma07 og engel Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 Ja mer en fy fy... hvorfor skal han få saft??? mme slukker tørsten, ogdrikker han ikke vann så er han heller ikke tørst.... sukker har jo en effekt mht metthetsfølelse, og han får mye mindre næring...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 Voldsomt så mange snerpete damer det var her da! Det er ikke alle barn som liker å drikke vann, eller noe som helst annet enn mme for den del. Da kan løsningen være å ha "noe godt" i vannet, f.eks. noe søtt (sukker, sviskesaft, vanlig saft, litt mme-pulver el.l.) sånn til og begynne med - til barnet har vent seg til at det går an å drikke noe annet enn mme. Så tynner man raskt ut, og etter kort tid drikker de vann. Gjorde det med min eldste, funket som bare det. Best å gjøre dette før de får tenner!!!
Gjest anouschka with Love Skrevet 31. januar 2008 #13 Skrevet 31. januar 2008 Jeg ville aldri gitt det. Min sønn smakte ikke saft før han var 3 år og det kommer jeg heller ikke til å gi dattera mi. Saft på flaske er det ekleste jeg ser...(på flaske altså..)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #14 Skrevet 31. januar 2008 Å herregud! Gjør du virkrlig det!? Hvorfor det, da? Har du sett den linken som det er henvist til litt lenger opp på denne tråden? Vil du virkelig barnet ditt så vondt? Om barnet ditt får så dårlige tenner kreves det omfattende tannkegebehandlig, ofte i narkose, og tenner må trekkes ut for ikke å skade de permanente tennene som kommer frem etter vanlig felling av melketenner. Mora mi er tannlege og kaller sånne tilfeller for omsorgssvikt. For selv om barnet ditt ikke liker vann nå så vil det jo gjøre det om du gir det litt tid til tilvenning. Hvis du venner barnet ditt til å drikke saft som baby vil det hvertfall ta tid å venne det til å drikke vann når det blir eldre. Barn trenger ikke søt drikke! Hvis barnet ikke er mett nok etter et måltid med mm kan du jo begynne med litt grøt.
bjørnemor Skrevet 31. januar 2008 #15 Skrevet 31. januar 2008 hei ser du har fått nok svar, men jeg kommer med noen råd iallefall jeg. jeg er heller ikke for saft, og ville har prøvd mer med vann, men hva med saft som er beregnet på barn da? de kommer på samme type glass som middagsglass for barn og er uten sukker og inneholder c-vitamin. dattera mi får det til middagen sin. men hun er 8 mnd da og drikker masse vann ellers om dagen. men tenkte det var iallefall bedre enn den safta med sukker. lykke til med hva du enn gjør
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #16 Skrevet 31. januar 2008 Hva er poenget? Idioti spør du meg. Saft slukker ikke tørsten uansett.
Twins i magen <3 Skrevet 31. januar 2008 #17 Skrevet 31. januar 2008 Svært så krasse folk skulle være mot HI, da.. Mini her ville heller ikke ha vann i begynnelsen, sugde en gang eller to og vred seg unna. Men vi ga oss ikke, og nå drikker han vann til hvert måltid, og ellers i løpet av dagen. Varierer veldig hvor mye, men er han tørst drikker han rikelig Så mitt råd vil være å fortsette med vannet selv om han ikke er spesielt interessert til å begynne med.
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #18 Skrevet 31. januar 2008 hei hei:) på butikken får du kjøpt sånn eple juice og pære juice fra nestle uten sukker for barn fra 4 mnd.. disse bruker vi mye av til snuppen. blanda i litt ekstra vann bare i starten og nå drikker han bare juice. er 6 mnd. prøv disse i steden for..
anni654 Skrevet 31. januar 2008 #19 Skrevet 31. januar 2008 Viktig er at du ikke gir saft i tåteflaske men i tutkopp (på grunn av tenner), og så bare ren saft uten tilsatt sukker. Det er faktisk anbefalt fra seks måneder å gi litt saft. Der er jo masse vitaminer i det hvis det er en god saft. Men signerer noen andre her. Prøv og med vann!!! Alle barna burde kunne drikke vann. Eller kanske te, kamille eller noe sånt. Mange barn som får mme trenger noe annet mat ved 4 måneders alderen. Snakk med HS hvis du er usikker. De har også en bok om barnemat.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #20 Skrevet 31. januar 2008 Kanskje du sku ta deg en tur innom helsestasjon å lære litt om ernæring til små barn. Regner me han ellers får kun mme siden du klager på at han drikker så mye, og at d er vanlig husholdnongsaft du gir han siden du snakker om blander bare litt. Du kan virkelig ødelegge magen hans med dette når han ikke er vant til noe annet enn melk. D har kanskje ikke slått deg at han kanskje er sulten og krever mer??? Start med litt tynn grøt da, bare bitte litt.... men les deg fram å ikke press innpå. Og lær han å drikke vann før alt anna drikkevarer. Saft skal de egentlig ikke ha før om lenge, lenge... Men d finnes saft på barneglass i butikken uten E-stoffer og sukker. Men ser ingen grunn til at du skal bynne med d før du lærer han å drikke vann, og får han ikke grøt eller annet trenger han d heller ikke. Hvor mye og ofte spiser han siden du klager så fælt.
Gjest MyIian Skrevet 1. februar 2008 #21 Skrevet 1. februar 2008 Jøss... Tenk at noen av dere som svarer er mammaer? Til HI - du bør heller gi juice. Dere andre kan vel begynne å svare som voksne og fittekjerringer.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #23 Skrevet 1. februar 2008 Hei ! Skjønner hvorfor du har prøvd saft - her og gikk det for mye mme i døgnet og vi måtte finne en annen tørstedrikk. Jeg begynte å gi vann for 1.5 mnd siden, og det glir fremdeles ikke ned akkurat, hun får kun tutkopp med vann til grøten og har den med seg hele dagen ( 6 mnd), hun biter mye på tuten da, så kommer jo litt vann da. Merker at hun kanskje begynner å akseptere smaken nå (BANK I BORDET), for det hender seg at når jeg putter koppen i munnen så suger hun faktisk og svelger! Hehe stolt jeg.. Du må bare ikke gi deg, jeg tør nesten - som Alva*** - og garantere deg gode resultater - men det krever stor tålmodighet! Bare ikke tving i henne/han vann, putt tuten litt i munnen og ta den ut igjen fort, gi litt grøt, prøv igjen med tutten..la den bli litt interessang. La babyen leke og bite på tuten, så etterhver - om noen mnd - så er du i mål=) Kan jo blande mindre og mindre saft i vannet nå da, så kanskje det går ned på høykant den dagen du har 0 saft oppi...? Hvem vet, men LYKKE TIL:)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #24 Skrevet 1. februar 2008 Det er da voldsomt som folk styrer her! Noen bruker fler euker for å få barnet til å smake på vann... Er det mulig! Mme og mm smaker søtt. Det kan derfor være lurt å la overgangen til vannet (som smaker HELT anderledes) bli mildest mulig, og ha noe søtt i vannet i en kort overgangsperiode. Som en sier under her, gjør dett før barnet får tenner. Man skal selvsagt pøve å gi rent vann først, men ikke alle liker det. Ikke nødvendig å gjøre ting mer vanskelig enn nødvendig, vel?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #25 Skrevet 1. februar 2008 Jeg syns 4 mnd. var i tidligste laget. Men vi prøvde å venne gutten vår til vann fra han var ca. 3 mnd. Men han ville ikke ha. Prøve titt og ofte. Når han ble litt over 7 mnd. så nektet han plutselig å drikke mme også. Da måtte vi ha i han litt væske. Snakket med fagpersoner, å vi ble anbefalt å blande ut litt eplejuice. Men så snakket jeg med en dame på legekontoret, å hun anbefalte tynn saft i stede for juice. Juice er mer skadelig for tennene enn saft. Gutten min er ikke veldig glad i saft heller. Å nå når han drikker av glass selv, så syns han det er greit med vann faktisk=) Men du kan også kutt opp frukt og koke det i vann og sile av saften. Det er godt, og frukten kan du bruke til dessert eller noe. Men jeg ser på de bildene. Det kan umulig komme av vanlig saftdrikking. Hvis barnet får saft/melk på flasken hele døgnet, at den ofte får det på flasken i sengen for å sovne, da kan man få så problemer med tennene. Eller man ikke er flink til å pusse. Men ikke kom her å fortell meg at man får slike tenner av å drikke litt saft i løpet av dagen! Man pusser jo tenner morgen og kveld, å så lenge dem kun får vann etter tannpuss så skal det myyyye til for at tennene kan bli så fæle! Jeg drikker saft i løpet av dagen, å jeg har aldri hatt ett eneste hull! Greit, barnet TRENGER ikke saft, men noen barn liker faktisk ikke vann! Så syns det er litt dårlig gjort å skremme så mye, med så fæle bilder av tenner. For det som er skjedd med barnet på de bildene kommer IKKE kun av litt tynn saft på dagtid..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå