Gå til innhold

til dere som får engangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ikke forstått hvordan det fungerer..

vil det si at dere får engangsbeløpet på er det ca 30 000... etter dette får dere ikke mer? Et dette ment at skal var ut hele permisjonstiden? De kommer alle pengene på en gang,, så hvis man handler utstyr for dette vil det Hvordan skal man klare det???

litt nysgjerrig på dette....

hvis man er alene får man sikkert noe ekstra i mnd etterpå, men hvis man har samboer som ikke tjener godt kan jo dette blir vanskelig for mange...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja dessverre så er det slik at hvis du ikke har opparbeidet deg rett til barselpenger, så får du bare denne engangsstødnaden + barnetrygd og småbarns tilegg. Hvis du er sammen med barnefaren.

Er enig med deg at det er IKKE mye å leve på.

Du kan søke på det og få det utbetalt fra uke 26. Men du må vise bekreftelse på at du er gravid,noe jeg gjorde,men fikk brev idag om at det ikke holdt med ultralyden som jeg tok i uke 20, de må ha bekreftele på at jeg er over 26 uker, så nå må jeg få det. Huff,for et styr...

Skrevet

'Mammalade4'

slenger meg på her - er i samme båt, kun engangsstonad og da deretter barnetrygd per mnd. men 'Mammalade4' - hva mener du med småbarnstillegg??? Er det noe mer enn de ca kr 900,- i barnetrygd man kan ha rett på??????????

Skrevet

Hvis man ikke har rett på annet enn engangsstønaden betyr det jo at en ikke har hatt noen inntekt før fødselen. Permisjonspenger er for å dekke et inntektstap, har man ingen inntekt på forhånd har man heller ikke noe inntektstap.

Engangsstønaden er ett til skudd som skal dekke utgifter i forbindelse med fødsel, altså utstyr og "lønn" de 9 ukene som er forbeholdt mor.

Skrevet

ja...ok - takk skal du ha 'sjiraff'. Dette er vel inofrmasjon de fleste av oss allerede vet. Det var vel ingen som lurte på 'HVA' en engangsstonad var.

Skrevet

HI lurer jo på hvordan dette skal vare hele permisjonstiden.. veeell. det er jo ikke meningen at det skal vare hele permisjonstiden, så da bør vel noen opplyse henne om det da?

Skrevet

Jeg har bare krav på engangstønad fra nav på 340000kr. Men det er ikke eneste mulighet til inntekt. jeg er skoleelev og får dermed fødselstipend og beholder attføringa siden jeg fortsetter på skolen. Med andre ord har jeg ordnet meg. med ei inntekt som nærmer seg 400 000kr

Skrevet

ehhh.. tror du har misforstått en god del anonym her.. 400 000???

Engangstønaden er på 33 000 ca.. ikke 340 000?????...

Du har vel lån og stipend på 80 000 og engangstønad = ca 110500,- tilsammen... Attføring kommer i tillegg..men den ligger vel ikke på 300 000??

hum...? Mulig du slengte på ett par nuller for mye her..ellers får du dg ett godt sjokk!

Skrevet

Synes du formulerte deg både tydelig og greit jeg, sjiraff! :)

Skrevet

Har vel ikke krav på engangsstønad når du får fødselsstipend heller vel?

Skrevet

Jo man kan få både engangsstønad og fødselsstipend.

Skrevet

Joda, engangsstønaden har man rett på i alle tilfeller hvor en ikke mottar foreldrepenger fra nav.

Skrevet

Takk, skjønte ikke helt hva partyoffive kicka på her... ?!?!

Skrevet

Neida jeg har ikke regnet feil.

Engangstønad 34 000

Fødselstipend 96100

Forsørgerstipend to barn 26 400

Barnepass barnehage 2600 pr.mnd (Betalt av nav) 26000 kr

Attføring 225 000 Kr

Skrevet

Fytte katta, jeg gjør tydeligvis noe feil her da, for det vil jeg og ha... :-P

Kan hende jeg tar feil,men er det bare enslige som for småbarnstillegg eller? Mente alle fikk det med barn under 1 år...

Skrevet

Man får vel for to når man er alene... Jeg ville heller hatt en mann enn ekstra penger... ;) men det er godt å ha litt økonomisk støtte i ryggen når man plutselig blir alene. Ikke ment som kritikk til dere, heller misunnelse :)

Skrevet

Jeg vil ikke oppgi hvem jeg er meg jeg kan si så mye at jeg har to barn og er gift. Min mann kommer til å ta perm i 50 % stilling og får da rett på penger i fra nav. fordelen er at han tjener akkurat litt under det som er grensen for at jeg skal få ut maks av systemet.

Så dere ser jeg er ikke alene men forsørgerstipendet får jeg uansett så leng han tjener under grensa.

attføringa gjør at jeg får betalt barnepass.

Men ikke glem. Jeg har ikke tengt å ha noen form for perm. Jeg skal gå på skolen til jeg føder å fortsett rett etter at barnet er født.

Så på mange måter synes jeg at jeg fortjener det.

Skrevet

Hva får du attføringen for da? Vet ikke helt hva det går ut på..:P

En ting er de som ikke har hatt noen inntekt fordi de ikke har jobbet, men da er vel det som regel studenter eller at de er arbeidsledige..?

De som er studenter og ikke har jobbet noe under studiet, og som rekker å bli blir ferdig med studiet før fødselen, har ikke noe krav på permisjonspenger. Det er synd det, i og med at et heltidsstudie er jo som en heltidsjobb! Der synes jeg det skulle vært et bedre system. De får jo engangsstødnaden selvsagt, men det er jo ingenting....

Noen velger kanskje å melde seg opp til en nytt studie til høsten, som de tar permisjon fra, eller noen rekker å ta permisjon fra studiet før de gjør seg ferdige. Snodig at det skal lønne seg å heller utsette det, enn å gjøre seg ferdig om man kunne.

Jeg har (heldigvis) to eksamener jeg må ta igjen, og vil kanskje utsette noen til denne våren, siden jeg skal føde i mars. Dermed har jeg krav på fødselstipend heldigvis! Vært værre om jeg faktisk hadde vært så flittig at jeg hadde gjort meg ferdig. Det hadde jeg jo ikke akkurat fått "lønn" for!

Skrevet

jeg synes det er et helvetes dårlig system!

Jeg fikk engangsstønad, men har ikke krav på mer fordi jeg er sammen med barnefar som er student.

Og det eneste ekstra han får er ca.900kr i mnd. så han må forsørge seg selv, babyen og meg med ca. 9000kr i mnd!

Helt jævla sykt at det går an!

Og grunnen til at jeg ikke har opparbeidet meg foreldrepenger, er fordi jeg var student i fjor, det viser jo at det skal straffe seg å ville studere.

dumme meg som ble gravid liksom!

Skrevet

hei:) hva hjelper å ta med som bevis på at man venter barn og hvilken uke man er i? bare bekreftelse fra legen eller?

Skrevet

Da får du omtrent det samme som meg som har jobbet 100%, men jeg er ikke misunnelig på deg altså. Å få barn midt oppi studier kan ikke være enkelt.

Jeg er imidlertid litt nysgjerrig; hvorfor betaler nav barnehageplass for deg,og kan man virkelig få både attføring og engangsstønad?

Skrevet

Alle som får attføring får betalt barnepass hvis en har barn i rette alder.

For å få attføring må en ha vært slik syk at en ikke kan gå tilbake til det yrke en har utdannet seg til. Derfor er jeg på attføring. Jeg har en høy inntekt forde jeg har jobbet veldig mye før jeg be syk. Og en ting til alle som er arbeidsledig og har krav på arbeidsledighetstrygd. Og da opparbeideren seg rett til foreldrepenger. og til deg som ikke får penger. vet ikke når tid du har term. men burde du ikke ha funnet ut av hvordan regelverket fungerer slik at du hadde meldt deg opp til et fulltidsstudie slik at du kunne fått fødselstipend?

Ja en får engangstønad og attføring. dette forde attføring er en av de få ytelsene som ikke gjør at en opparbeider seg rettigheter til foreldrepenger.

Skrevet

Får også attføring og engangsstødnad. Men attføringen blir stoppet i 9 uker (3uker før og 6 uker etter fødsel) Grunnen til at jeg får attføring er fordi jeg har arbeidet, deretter blitt skadet og ikke kunne fortsette med min jobb. Jeg er student å får også stipend å kan få fødselsstipend, men får å få dette må man vise til at man skal fortsette å studere, da kan man få fødselsstipend i opptil 42 uker. Det kan høres ut som mye penger totalt, men det er det ikke!. Man får engangsstødnad, har man ikke en orntlig inntekt, så er ikke dette mye. 34000 skal dekke di 9 ukene man ikke får støtte, de skal dekke utstyr og man ska klare å leve. Går man på attføring, då bygger man seg jo heller ikke opp rett til permisjon med lønn (kun fødselstipend og attføringspenger til man er ferdig med utdannelse foruten de 9 uker rundt fødsel) I mitt tilfelle får jeg utbetalt 12 tusen i stipend og attføring i mnd...dette er ikke mye med tanken på at man skal ha mye utstyr, forsikringer, lån og div.

Skrevet

HI vet at hun får en Engangsstonad på ca. 30.000+. Hun skriver jo det. Hun lurer på om alt kommer med en gang eller om det kommer litt etter litt. Videre lurer hun på om det er alt!? Hun spor om det ikke er mer som kommer i tillegg til engangsstonaden per mnd. som f.eks. småbarnstillegg. Og det lurer jeg også på!?

Hva er småbarnstillegg?, og hvem har krav på det? Og hvor mye er det? Hvis man ikke har jobbet seg opp retten til foreldrepenger og kun får engangsstonad, får man da noe etter dette eller..???

Har selv flyttet til norge fra USA i sommer og ikke opparbeidet rett til foreldre penger, så jeg har samme sprsm. som HI. hva skjer etter engangsstonad...ingenting??

Skrevet

Nei, etter engangsstønaden så får du ingenting. Du har jo ikke opparbeidet deg rettigheter.

Småbarnstillegget eksisterer ikke lenger da det er innbakt i kontantstøtten som du kan motta fra barnet er ett år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...