Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Jeg har kjøpt inn alt utstyret vi trenger til babyen og nå nekter han å betale halvparten. Jeg spør hvorfor og får til svar at jeg har jo fått penger til utstyret. Hvilken penger er det da spør jeg, og da svarer han at jeg fikk jo engangsstønaden.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 ja, og du fikk det eller??? engangsstønad?? Har dere ikke felles økonomi til vanlig da??? Høres ut som jeg er enig med han. mulig jeg er dum.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Ja, da får han betale husleie/huslån å slikt da?? Makan til rar oppførsel på samboeren din!! Man er 2 om å få barn og 2 om utgiftene!!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Høres veldig spes. ut. Er det ikke deres elles barn, da? Men engangsstønad? Får man det også hvis man har vært i jobb de siste 6 av 10 mnd? Kan ikke dette, jeg...
Mam&Ama Skrevet 30. januar 2008 #5 Skrevet 30. januar 2008 Huff.. At det går ann å bli så gjerrig. Stå på kravene dine! han skal betale halvparten, engangsstønaden er DINE penger. Flott at du bruker noe av det til babyen og det skal da søren meg han også gjøre. Blir sinna jeg:/ Utrolig dårlig gjort å holde på sånn der..
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #6 Skrevet 30. januar 2008 engangsstønad er dine penger, hæææ trodde de skulle gå til baby ting jeg da regner jo med at han betaler alt det andre da, husleie, mat osv da er det vel litt sykt at du skal forlange penger av han
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 Jeg er sykemeldt nå men de pengene forsvinner jo 3 uker før fødsel da og da har jeg bare engangsstønaden. Jeg er og med å dele på alle felles utgifter ja.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 men da kan du jo ikke det. rekker jo ikke evig. da får du si det til han da.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 Du sier du er sykmeldt? Har du jobbet 6 av de siste 10 mnd? Hvis du har gjort det så skal du ha rett på foreldrepenger og permisjon... Hvordan har du mulighet til å dele på alle utgiftene utenom med bare engangstønaden? Særlig hvis du måtte betale alt av barneutstyr selv? Synes din samboer virker gjerrig som ikke vil dele på utgiftene til sitt eget barn!! Du bør forlange at han da skal betale mat/husleie/regninger. For du sitter ikke igjen med så mye hvis du ikke har jobbet deg opp til retten på foreldrepenger!?? Håper du får snakket litt vett inn i huet på samboer'n din!!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 Nei. Jeg har bare 27 % stilling og da svarte det seg med engangsstønaden siden den var skattefri. Og han forlanger at jeg skal betale halvparten av alle utgifter uansett.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #11 Skrevet 30. januar 2008 Engangsstønad er dine penger fordi du ikke har opparbeidet deg rett på fødselspenger. Og det står at dette er penger som skal bistå til innkjøp av utstyr til barnet kommer. Noe du har gjort, så da skal det vel ikke være nødvendig at han skal tilbakebetale deg. Så lenge du ikke får fødselspenger, så har jo ikke du noen inntekt, så da regner jeg med at samboeren din betaler andre regninger som kommer inn. Er dere ikke da skuls? Du bor gratis, spiser gratis?!! Er nok enig med samboeren din.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #12 Skrevet 30. januar 2008 Eh,-hvordan skal du klare det? Engangstønaden varer ikke evig... Hva skal du leve av etter at engangsstønaden er tatt slutt? Får du hjelp fra sosielkontoret i tillegg da? Alle utgifter bør da evn deles likt. (altså både barneutstyr OG husleie ect)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #13 Skrevet 30. januar 2008 27% stilling, men jobbet du ikke noe utenom det?
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #14 Skrevet 30. januar 2008 Det står vel i loven at samboere/ektefeller skal betale utgifter i forholdet etter evne/inntekt? Jeg vil tro at det er sånn i de fleste forhold, og dersom du har en mye lavere inntekt, evt ikke inntekt i det hele tatt, skal samboeren din stå for hele forsørgerbyrden... og at han i tillegg skal gi deg penger til ditt eget forbruk. Sånn er det i alle fall for ektefeller.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #15 Skrevet 30. januar 2008 Nei, jeg betaler halvparten av alle fellesutgister og halve maten. Jeg bor overhodet ikke gratis nei. Hvor fikk du det fra ?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #16 Skrevet 30. januar 2008 Ektefeller ja. Jeg får beskjed om at om jeg ikke dekker halvparten så kan jeg bare flytte ut.
Guttemamma75 Skrevet 30. januar 2008 #18 Skrevet 30. januar 2008 Dette med hva engangsstønaden egentlig er til er jo nylig diskutert her inne.. Det er IKKE til å bruke 34.000 på utstyr til babyen, de er ment til utstyr til barnet OG livsopphold i 3 uker før termin og 6 uker etter barnet er født.. (dette fordi det er den permisjonen mor MÅ ta uansett) Synes derfor HI er veldig fornuftig når hun krever at han skal betale sin del, det er HANS barn og dere har vært to om å lage det og da må han betale sin del... Resten av engangsstønaden må jo HI bruke på livsopphold, men synes nå det er veldig firkantet av samboeren å forvente at hun skal betale 50% av utgiftene, selv om man kjøper billig og gjerne brukt utstyr så går det jo noen tusenlapper.... Og da er det jo ikke mye igjen om han skal ha så mye betalt.... Ville nesten anbefalt å flytte ut for da får du ihvertfall overgangsstønad og barnebidrag... Snakk med samboeren din og forklar at det jo er det som blir konsekvensen om han fortsetter å kreve at du skal betale halvt, og det MINSTE han uansett bør gjøre er å betale halvparten av utstyret... Håper ting ordner seg for deg...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #19 Skrevet 30. januar 2008 Herregud så barnslig dere er da.Han og du må jo forstå at hvis dere fremdeles skal bo sammen må dere ha alt felles.At det bare blir hans inntekt dere må satse på.Ta deg en lang samtale med ham for å komme til enighet.Hadde jeg vært dere ville jeg satt inn det resterende engangsstønad på sparekonto som er felles.I tilfelle trange tider.Håper det ordner seg:)
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #20 Skrevet 30. januar 2008 Synes sunn fornuft tilsier at man deler på kostnadene etter inntekt og evne... det virker jo ikke logisk at en skal sitte igjen med ingenting mens den andre skal ha masse! Det er jo direkte urettferdig, og virker helt egoistisk og umodent på meg. Man er jo tross alt to om dette, og skal ha et felles mål på hvordan man skal ha det sammen!
Trultemora er presseklar!! Skrevet 30. januar 2008 #21 Skrevet 30. januar 2008 Skal du ha lang permsjon da? For da lurer jeg virkelig på hva du skal bruke til å dele utgiftene med etter engangsstønaden er ferdig! Herregud, han har vært med å lage denne ungen, så da får han jammen meg være med på å betale han og! Og han truer deg med at du kan bare flytte ut om du ikke er med på å betale halvparten???? Nei vettu meg hva! Hadde gubben min holdt på sånn, så hadde jeg flytta ut på dagen!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #22 Skrevet 30. januar 2008 Herregud, og denne mannen lar du sette unge på deg?? Ha litt selvrespekt!! Enten er det du som er lat eller så er han en skikkelig a hole. Enten kan man forsørge barnet selv eller så sørger man for å ha en barnefar som kan det. Her har du forberedt deg for dårlig, burde jo skaffet deg en hvilken som helst jobb når du ble gravid slik at du opparbeidet grunnlag. Og med en slik far til barnet hadde jeg heller valgt å bli alene med barnet, da får du jo stønader i det minste. Virker jo ikke som han bryr seg det grann om dere blir eller drar. Ta ansvar selv, skaff deg en jobb så du kan forsørge barnet ditt, og sørg for å finne deg et ordentlig mannfolk neste gang...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #23 Skrevet 30. januar 2008 Jeg forstår det godt jeg, men ikke han. Han er litt ensporet sånn. Dele på alt eller flytte ut. Og om pengene står på sparekonto, hva sskal jeg da betale fellesutgiftene og mat med da mener du ?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #24 Skrevet 30. januar 2008 Han har jobbet for sine penger og dermed er de og hans alene. Jeg får ingenting av han.
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #25 Skrevet 30. januar 2008 Ikke alle planlegger svangerskapet like godt, noen ganger skjer det bare... kjære anonym over her... synes det svaret var unødvendig. Men enig i prinsippet, dersom faren ikke er klar for å dele både ansvar og økonomi, bør du ta en alvorlig prat med ham om forholdet deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå