Gå til innhold

er dette uetisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke uetisk, men man har visst flere (og verre) bakterier i munnen enn det er på et "normalt" golv. Så det er like greit å la være å putte den i sin egen munn først..

Skrevet

Her har vi enda en besserwisser som vet bedre enn ekspertisen, ser jeg... Jeeez, det var nettopp det jeg skrev lenger opp i tråden- bare fordi man har pleid noe selv så er det liksom greit og alt annet hysterisk??!! Les tråden da for søren, så ser du hvorfor du IKKE bør gjøre dette. Det er grisete, uhygienisk, tankeløst og egoistisk å stappe i en liten baby egne bakterier- tror ikke du ville likt om andre slikket på alt du skulle ha i munnen før du fikk smake selv heller.

Når leger og øre-nese-halsspesialister fraråder deg å dele din bakterieflora med ungen din så er det vel ikke bare for moro skyld de sier det- eller hva, litjtupp?? Usaklig å sammenligne med brystet- som også poengtert lenger opp i tråden: munnen er det stedet på kroppen med mest bakterier- mye mer enn på hud som er dekket av klær hele tiden.

Og med tanke på smokk i veska: vi hadde et smokketui som vi hadde kjøpt smokker i, nettopp så smokken i veska ikke skulle bli grisete. Evt bruk en brødpose da, herregud, hvor vanskelig skal det være å ta noen enkle forholdsregler..?

Hvis barnet ditt er forkjøla opp til 8 ganger årlig ville jeg forresten seriøst revurdert min egen "utdeling" av bakterier til ungene altså. Mitt barn har ikke vært forkjølet halvparten heller.

Skrevet

he he he, hvordan får hun dette til å bli uetisk?

Hvis hun synes det er UGHYGIENISK er det bare å putte smokken i munnen foran henne og siden stappe den i munnen på barnet. Alle gjør jo det, jeg kommer iallefall til å gjøre det:)

Du kan jo spørre henne neste gang hva hun mener er uetisk ved det..

Skrevet

Klarer ikke å ikke irritere meg over at folk hever seg over vedtatt kunnskap jeg, da. Kokosyklus: hvis du leser tråden så ser du at dette slett ikke er noe "alle" gjør. Og hvorfor kommer du til å gjøre det når det frarådes av leger?? Lurer virkelig på hva som får deg til å bestemme deg for det nå, når ØNH-spesialister sier barnet ditt kan bli mye og ofte syk pga det??

Skrevet

Det er greit det, Gemini. Det er lov å irritere seg, like lov som at jeg irriterte meg over at hun mente det var uetisk.

Dette handler jo veldig lite om etikk...

Jeg hever meg ikke over vedtatt kunnskap, men jeg vil gjerne se en artikkel som hevder at man utsetter barnet sitt for unødig smitte ved å suge på smokken før man gir den til baby. Hva med alle lekene man drar opp av stelleveska som baby suger på? De har gjerne ligget litt på gulvet først?

Vis meg en artikkel basert på god forskning, så skal jeg ta det til meg.

Skrevet

Barnet er jo godt immunisert gjennom morsmelk mot de bakteriene du har i din kropp. Faktisk mye bedre immunisert mot disse enn bakteriene på alt mulig annet de stikker i munnen. Hehe..

Skrevet

Jeg har lest flere steder at en ikke skal putte smokken i egen munn pga av bakterienivået i en voksens munn. Bl.a. overføres de bakteriene som gir hull i tennene.

Dere som viser til at barnet deres stikker fingrene i alt, og får med seg mye hjem fra barnehagen: Det er da større barn enn det er snakk om her? Også når dere nevner smake på maten, det gjelder vel først og fremst barn som ikke drikker bare melk, og som dermed er minst 4-6 mnd gamle?

Når det er sagt: Selvsagt - står valget mellom en smokk som har vært i bakken, deretter i munnen, eller skriking i lang tid, kan en stikke den i egen munn. Men, de fleste steder har en muligheter til å skylle i varmt vann, og en bør vel alltid ha med en reserve uansett?

Jeg klarer ikke å se hva som er hysterisk med dette, det er da ikke så annerledes enn at en koker flasker m.v. den første tiden.

Men - jeg synes det er litt spesielt av svigermoren din å kalle det "uetisk".

Skrevet

Irriterte meg mest over at du sier du kommer til å gjøre dette selv. Spør hvilken som helst lege og du vil få til svar at du ikke skal overføre din bakterieflora i små babyer, da det kan føre til mer sykdom hos babyen. Jeg jobber med forskning selv (men ikke innenn medisin), og har for vane å kildesjekke mye fagstoff og artikler i jobben min, men når helspersonell gir meg råd som småbarnsmor så pleier jeg å ta dette for god fisk uten å be om skriftlige referanser på det. Og når leger og ønh-spes. sier dette ikke er bra, så vil jeg anta at dette er vedtatt kunnskap og ikke noe de sitter og dikter opp.. Men en lege kan sikkert gi deg forskn.referanser på bakterieflora i en menneskemunn som gjør at man innser at det ikke er så rent der som man tror til tross for tannpuss.

Som skrevet over- det er farligere å bli bitt av et menneske enn en hund, mennesker har sykt mye bakterier i munnen. Så hvorfor påføre smokken enda fler bakterier ved å slikke på den selv først? Hvis smokken detter på gulvet, vil det si at du er innendørs- og sjansen er meget stor for at det finnes en vask i nærheten. Hvorfor ikke gå de skrittene og skylle den i stedet?

Skrevet

Jeg kommer helt garantert ikke til å plukke opp smokken fra gulvet, putte den i munnen og siden putte den i munnen til babyen min.

Opp fra et skittent gulv, inn i min munn osv... usj! Rett og slett fordi jeg synes det er ekkelt...

Men å plukke smokken opp fra bordet, en bolle, skapet etc , fukte den ved å putte den litt i min munn og siden putte den i babyen sin munn mener jeg ikke er farlig.

Skrevet

Jaja, det mener du. Men legene mener noe annet. Du får bare smokke i vei da, selv om det strengt tatt bør være unødig å fukte en smokk først. Spes når du vet det kan gjøre barnet mye mer forkjølet.. Men det er jo du som må våke ved sykdomsrundene i så fall, lykke til;)

Skrevet

Mannen min er lege, svigerfar er ØNH lege og jeg er sykepleier, svigermor er sykepleier. Jeg tror vi vet godt i las familias hva som er bakterier, hvor bakteriene befinner seg og bittelitt kan vi om god hygiene:)

Jeg mener bare at det ikke er nødvenig å bli hysteriske.

Jeg ville aldri plukket smokken opp fra gulvet noe sted, putte den i min munn for deretter å putte den i baby sin munn. Rett og slett fordi

bakteriene på gulvet tilfører meg smitte som igjen tilfører baby unødvendig smitte. Jeg går på guøvet med sokker som har vært io svette sko. Skoene har vært ute og blitt våte på gata og trullet til seg masse bakterier.

Normalfloraen min skal baby få allerede mens hun ligger på brystet mitt rett etter fødslen. Siden proppes de fulle av bakterier daglig, både her og der.

Derfor har vi et immunforsvar.

Ellers er jeg enig i at menneskebitt er fulle av bakterier, men jeg har ingen planer om å bite min baby hverken her eller der.

Skrevet

Hehe, det var enda godt å høre:) Men da vet vel mannen din og svigerfar litt om dette er bra eller dårlig vil jeg tro. Hør med dem da, om det er positivt for barnet at mor sutter på smokk/skje først. Og om de er enige med de andre legene som damene på tråden her refererer til.

Skrevet

jeg har ikke noe langt og hissig innlegg- jeg sier bare følg DIN magefølelse- Det er DU som blir mamma, ikke din svigermor!

Sørg for at hun vet det fra dag 1!

Skrevet

Men jeg finner ikke noe noe om dette på nettet nå i kveld..

Vel-vel, da er det neppe et stort problem - selv om jeg aldri kunne tenke meg å putte en smokk fra gulvet i egen munn og deretter til barnet.

Skrevet

ja små spedbarn, som ikke har fått tenner...

Skrevet

Normalflora er bakterier vi alle har i munnen. Kysser jeg mannen min betyr ikke det at jeg utsetter han for farlig smitte, selv om et menneskebitt er farlig.

Normalflora har vi også i tarmen, da som E.Coli, den har vi hørt om etter spekepølsefadesen da så mange barn ble syke.

Normalflora har vi på huden osv.

Vi har masse masse forskjellige bakterier på kroppen.

Poenget er at så fort bakteriene fra normalfloraen havner et sted den ikke hører hjemme blir bakteriene skadelige.

DVS: E.Coli i mat ned i magesekken kan gi sykdom som diare og oppkast ++

normalflora fra spytt i et åpent sår kan bety infeksjon i såret. KAN bety, men ikke nødvendigvis.

Jeg sitter ikke med alle svarene, men jeg føler det blir litt vel hysterisk hvis jeg ikke kan suge på smokken og gi den til datteren min. Forelde nusser babyene sine på munnen også, det blir akuratt det samme.

Synes folk skal få gjøre som de vil og som de føler uten at man skal dømme de nord og ned av den grunn. Jeg tror ikke man utsetter babyen sin for mishandling ved å suge på smokken etter at den har ligget på gulvet heller, men jeg ville ikke gjort det selv.

Skrevet

Signerer JAPP her jeg.....

DIN unge, DITT liv, DINE avgjørelser!

Gi forresten svigermora di ei ordbok og strek under forklaringen på uetisk!....

Skrevet

Helt enig.

Og ja, strek to ganger under uetisk:)

Skrevet

det er jo ikke sånn at smokken blir sterilisert når man tar den i munnen, man bare oppnår å fjerne synlig skitt, for så å servere barnet voksen munnflora + det som evt har festet seg fra bakken, gulvet etc.

Dessuten så er bakterier sære på omgivelser, de som trives på gulvet (tørt, kaldt og lyst) trives antageligvis ikke så veldig godt i munnen. (vått, mørkt og fuktig)

Ting skal jo være praktisk, og man skal kose med barnet, men litt common sense (eller utvikling av common sense :)) går jo ann :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...