Gå til innhold

er dette uetisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt irritert her forleden da svigermor sa hun synes det var uetisk og egoistisk når mødre med spedbarn tok smokken til barnet i munnen sin først og så i barnets... Fordi voksne har så mye bakterier i munnen sin. (det samme med skjeer og mat osv)... Er ikke det litt overhysterisk? Jeg venter mitt første barn og ser for meg at hun kommer til å plukke og kritisere alle ting jeg gjør... Flere som er enig med meg, eller "vet alle" at man ikke skal sutte på noe selv først for så å gi det til spedbarnet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om en gang!

Jeg gjorde altid det med 1.mann om han f.eks mistet smukken sin på gulvet eller noe, så tok jeg den alltid i min munn før han fikk den tillbake...

slo meg aldri at jeg gjorde noe galt i det, samme med maten hans, kjente om den var for varm eller noe f.eks...

Så om "alle" vet det, sa de iallefall ikke noe til meg;) og kommer helt sikkert til å gjøre det på samme måte denne gang og:)

Skrevet

Mener slett ikke å pirke her nå, men UETISK er det i allefall ikke.

Om det er uhygienisk eller ikke, kan jeg heller ikke si, da jeg ikke vet hvor mange skadelige bakterier som er i hvem sin munn til enhver tid.

Men jeg deler glass og bestikk med min kjære, og jeg tenker å oppdra barna mine til å takle tanken på å dele glass med både foreldre og søsken også.

Synes dette hygienehysteriet har gått helt over styr; en mor med normal hygiene kan ikke skade barnet sitt ved å "dele smokke" med det" Skal hun da også slutte å kysse det, puste på det, osv?

Nei, si til svigermora di at hun tar FEIL, og at dette er hysteri, ikke uetisk.

Skrevet

Jeg var hos spesialist med gullgutten min og da sa han at vi aldri skulle la han drikke av glasset vårt eller få noe i munnen som vi hadde hatt i munnen,skjeer,osv. Dette var en spesialist i öre,nese og hals. Vi var der fordi gullgutten hadde hatt örebettenelse og de vile se om han hadde arvet mine örer. Hvis vi gav ham noe som vi hadde spist eller drukket av,så kunne dette medföre at han ofte ble syk,forkjölet osv.

Så svigermoren din er ikke helt på jorde,men si at det er uetisk,synes jeg var rart ordvalg da.

Skrevet

Har hørt om dette, at man ikke skal putte noe i sin munn først og så gi barnet, pga at voksne har masse bakterier. Meeeen.... Syns det er på kanten til å bli hysterisk, unger (kanskje ikke nyfødte, men litt større) plukker og smaker på alt, skal man da være engstelig bestandig, hele dagen, døgnet rundt?? Jeg putter smokken i min munn først hvis den har falt på gulvet, jeg slikker av skjeen når jeg gir ham mat osv.... Slapp av. Tror faktisk unger tar mer skade av hyperengstelige foreldre, bakterier er overalt, man kan ikke skjerme barna for absolutt alt her i verden, det er ikke alt som er farlig. Faktisk. Hils svigermor og si det fins verre ting å bekymre seg for.

Skrevet

Ja, helt enig! Hygienestyret er jo helt vilt hvis man skal tenke på det også! Og med tanke på bakteriene barnet evt får i deg, så får det jo samtidig immunforsvar gjennom morsmelken! Det var hun som brukte ordet uetisk, merket det kokte litt da, ja.. Tusen takk for svar:)

Skrevet

Man sutter på den for å få bort støv og annet rusk!

Da har bare godt av littegrann bakterier:-)

Man skal alltis smake på barnets mat før barnet spsier det for å sjekke tempratur og om maten er ok.

Største tøvet jeg har hørt!'

Gjør ting på din måte og overse hennes tåpelige kommetarer!

Skrevet

Hadde blitt litt iulle om gud og hvermann skulle sutte på sutten først, men om du som mor gjør det er vel helt vanelig!

Skrevet

hvis det var en vask i nærheten ville jeg heller skyllet den, men hva er alternativet? En hylende unge uten smokk? En smokk full av bakterier fra bakken? - eller en smokk full av mammas bakterier. Ville valgt det siste ;-)

Skrevet

Finnes vel verre ting å bekymre seg over, en litt bakterier? Og begynner hun å kritisere så ignorer henne. Det er din unge, og du som ungens mor vet best.

En annen ting er at smokk faktisk er veldig unødvendig da. Har selv 2 små og smokk har de aldri brukt. Jeg mener bestemt at smokk er mer til for foreldrene (slik at de slipper å høre sutring/gråting) enn for ungens del. Man er ikke på død og liv nødt til å begynne med smokk.

Skrevet

Jeg har alltid gjort det med Julie.... hun overlevde hun :o)

Husker ikke om det var bak på grøt pakken eller MME pakken der det sto : SMAK ALLTID FØR DU GIR TIL BARNET.

Så det gjorde jeg.... hun begynnte på MME når hun var 14 dager gammel, pga at jeg ikke hadde melk. Så fra da av smakte jeg på ALT hun fikk!

Skrevet

Jeg syns han ØNH-spesialisten ovenfor her var en artig skrue, jeg. Joda, man kan unngå å putte ting i egen munn først, og unngå å dele glass og bestikk med ungene. Men kjære vene: Når ungen lærer å krabbe, bruker den hendene på gulvet, og putter de ustanselig i munnen. Hvordan skal man kunne beskytte de mot alt? Og tenk på hva som skjer i sandkassa!

Når man bor i et vanlig privat hjem og ikke følger regler for hygiene tilsvarende institusjon/sykehus vil man ende opp med å dele alle basiller likevel. tror vi bare har godt av det, jeg.

Skrevet

tror jeg ville valgt å avvise hennes bekymring på en spøkefull måte slik at hun ikke tar det personlig..

og blir det da diskusjon så må du jo bare si hva du mener :)

nå er det jo heldigvis ditt barn og dine valg så hun har jo ingen ting hun skulle sagt...du må bare stå på ditt fra dag en hvis ikke risikerer du nok å bli overkjørt støtt og stadig...det er det vel ingen som ønsker???

selv har jeg alltid valgt å si fra med en spøk når noen kommenterer ting som de ikke har noe med.. men de har fått hørt det og hvis de da fortsatt prøver å tvinge på meg deres syn på ting...

jeg er ihvertfall ferdig med å leve for andre..jeg lever for meg og min familie, og tar de avgjørelsene jeg føler er best for vår familie..

ingen..og da mener jeg ingen har noe de skulle ha sagt om hvordan vi gjør ting..

foreldre/svigerforeldre må gjerne komme med kommentarer,tips eller forslag når det kommer til ting, og ofte spørr vi om råd og for å være sikker på at man har tenkt på alle synsvinklene hvis det gjelder "store" avgjørelser. men om noen prøver å styre oss,så oppdager de raskt at hvis vi har tatt en avgjørelse så er den gjennomtenkt og har begrunnelser som de ikke kan motsi... :)

veldig greit...

men er veldig gråsone av og til..for man vil jo ikke støte noen..derfor må man av og til sitte å smile og holde kjeft mens du får høre om hvordan øl er bedre enn brus for meg og babyen i magen min... av og til er det ikke vits å si noe engang...det er bare å smile..

lykke til :-)

Skrevet

HELT ALVORLIG!!!!!! kjenner jeg blir skikkelig sinna på svigermoren din! :o)

Forskning viser at foreldre som holder barna sine i heeeelt klinisk rene miljø, egentlig gjør barna en bjørnetjeneste! Barn som ikke blir utsatt for bakterier osv, har en MYE høyere risiko for astma, allergier og diverse andre sykdommer. Det er en grunn til at man anbefaler kjæledyr i hjem med barn.. som et eksempel.... Nå har ikke sønnen min brukt smokk eller andre sugesubstitutter noen gang. Men når det gjelder mating.... så.. skal man risikere å gi barnet for varm mat slik at det brenner seg? eller skal man risikere en bakterie eller to? HELT KLART DET SISTE!!! Dersom du velger å ikke teste maten før barnet får det, og det skulle brenne seg, risikerer du matvegring i stedet..... er dette et bedre alternativ??? Nei mener nå jeg.... Så konklusjonen her blir vel at du ikke skal bry deg om hva hun måtte si og mene, men handle ut i fra dine egne instinkter og meninger. Og hvis du lurer på noe som helst, så ta kontakt med autorisert helsepersonell!!!!! De har faktisk grunnlag for å uttale seg på alle slike områder. De beste rådene er ofte å få hos helsesøster.... som du kan kontakte ved behov, ikke bare til kontroller:o) Lykke til som førstegangs.... du skal se det går heelt strålende og du og barnet kommer til å klare dere helt fint:o)

Skrevet

"uetisk og egoistisk" ? Brukte hun seriøst de ordene om å putte smokken i egen, deretter barnets munn? Send meg adressen hennes så sender jeg henne en ordbok...

Skrevet

Dette me skjeer - man skal ALLTID smake på barnematen før man gir det til babyen! utrolig upraktisk å alltid måtte ha med to av alt...

Og uansett har barn godt av å bli utsatt for bakterier (tenker siden det er det argumentet som ble brukt), for å kunne utvikle et sterkt og godt immunforsvar

Skrevet

Eeeh.. en smule hysterisk kanskje..?!

Babyer og småbarn putter jo alt mulig i munnen, ALT skal smakes på..

Så tror liksom ikke ungen tar særlig skade av at du putter smokken i din munn før h*n får den!!

Det er ikke rart ungene blir syke av ingenting om man skal være så hysterisk mtp litt basselusker! Litt bakterier er bare sunt, så sovner ikke immunforsvaret =O)

Skrevet

Jeg tok aldri veslas smokk i min munn. Det er ikke noe problem å unngå dette, hvis man tar med seg fler en en smokk i veska.

Når det kommer til å smake på babymaten før man gir den(pga varmesjekk), så er det bare å ta en annen skje?

Det anbefales virkeliglig ikke å føre over våre baktereier til barnemunn. De får uansett i seg mange andre bakterier, så de får det ikke sterilt fordi om vi unngår akkurat disse problemene her.

Jeg synes ikke man skal blande inn hysteri her(atter en gang sies dette i sammenheng med at folk ikke velger å følge det som blir anbefalt av spesialister). Ta med ekstra smokk på tur + en esktra skje til å smake på maten.

Hva er problemet?

Ang din svigermor...uetisk og egoistisk er nok litt feil ordvalg i denne saken.

Skrevet

Sånn gjør moren min også. Hun vet at jeg blir sint hvis hun blander seg i hva jeg gjør med mitt barn, så hun passer alltid på å si hva hun mener om andre mødres oppførsel på generelt grunnlag, i håp om at jeg skal ta det til meg. Noen ganger er jeg uenig med henne og sier det, andre gagner overhører jeg det. Hvis jeg føler det ment veldig direkte til meg blir jeg irritert, og krangler og noen ganger biter jeg meg i det.

Er generelt veldig irriterende når folk skal blande seg inn i det man gjør, og min erfaring er at det er like greit å sette grensene først som sist.

Foreldrene mine har hvertfall skjønt hvor landet ligger selv om det ikke er alltid at de klarer å holde munn.

Skrevet

Helt enig med Lompa75 (igjen- ser ut til at vi har likt syn på mang en ting, har jeg registrert:)). Og temmelig enig med svigermor her også!! Uetisk var vel et sterkt uttrykk, men egoistisk synes jeg så avgjort det er. Barnet kan jo ikke beskytte seg mot hva du putter i den, og å grise til smokk og skjeer med dine bakterier før h*n får det i seg synes jeg vitner om enorm egoisme. JEG ville da aldri spist av ting som andre har slikket på selv, ville dere??? Så det er ikke like farlig med ungene liksom??

Jeg har selv ALDRI puttet besitkk eller smokker i egen munn før barnet mitt får det- og det er ingen som har fortalt meg dette. Slikt forstår man da selv.. Man er liksom ikke SÅ avhengig av smokk at man ikke kan vente til man finner en vask i nærheten og kan vaske den i stedet.. Og mht til at man skal smake på barnets mat selv først for å sjekke temperatur osv- ja, det står på pakken at man skal smake selv- men det står da for pokker ingenting om at man MÅ bruke samme skje???!!! Hvis man tenker seg litt om innser man vel kanskje at man kan ta en skje selv først og så en ny til barnet. Det pleide jeg. Og ta med flere skjeer på tur (en pakke plastbestikk i stelleveska) og en ekstra smokk- ikke verre enn det.

Vi praktiserte hygiene på denne måten, og jeg tror nok så definitivt at barnet vårt har fått i seg sin andel med bakterier likevel.. Hun har alltid vært et av barna som har vært minst syk, også etter å ha gått flere år i barnehage hvor bakteriene florerer. Nei, man kan ikke beskytte dem for alltid, men bakteriene kommer de gradvis i kotakt med. I barnets første levemåneder synes jeg det er totalt unødvendig å indusere bakterier i den lille ungen!! Virker som om folk her tror de vet bedre enn spesialistene hele tiden, det er jo latterlig. En lege sa en gang til meg at det er mye farligere å bli bitt av et menneske enn en hund (!)- fordi mennesker har så mye "dritt" (hans uttrykk) i munnen sin til tross for daglig tannpuss og -pleie.. Så hvis dere vil barna deres beste, hva med å følge rådene til helspersonell, i stedet for å skrike opp om hysteri hver gang det dere selv har praktisert blir tilbakevist som feil..? Jeg har aldri sett på maken til "vi vet best"-holdninger som her inne. Hvis jeg hører spesialister anbefale ting, så følger jeg da det, selv om jeg opprinnelig hadde trodd man kunne gjøre ting annerledes.. Hva med litt ydmykhet overfor de som sitter med vitenskapelig kunnskap om dette?

Skrevet

Det er faktisk sant det svigermoren din sier, i munnen til folk er det veldig mye bakterier. Blir enn bitt av et voksnet menneske så bør enn ta stivkrampe hvis det ikke er gjort det senere år. Jeg vil heller skylle av smokken i rennende vann enn å putte en smokk i min munn. Det er faktisk mer bakterier i munnen min enn det er på gulvet.

Skrevet

Det er jo faktisk slik at munnen er det stedet med mest bakterier vi har på kroppen (!!!)

men jeg har gjort akkurat det samme med mine to små!!

Prøver jo å ikke skal gjøre det, men det er vanskelig, spesiellt med ei som ikke klarer å sutte på smokken mer enn ett minutt før hun spytter den en meter ut på gulvet....kan jo ikke ha lomma full av smokker heller, og da tenker jeg bedre at jeg tar "skitten" i min munn enn å putte det i vesla's!!

Skrevet

Jo... men nå er det vel slik at det i grunn er emr bakterier i munnen din enn på gulvet likevel..

Skrevet

på grunn av uvitenhet kalles da vi som faktisk har fått med oss dette for hysteriske....

Uetisk er noe annet. Uhygienisk er vel et mer passende ord.

Skrevet

GI ALDRIG BARNET DERES EN NUSS... herregud, han kan bli syk av det. nei, TULL..jeg har alltid gjort det med jenta mi.hvis smokka fallt i gulvet eller no. det finners vel bakterier på puppen vår mens de får den heller, eller bruker folk bakteriedrepende middler før de ammer. det med flere smokker i veska lompa, er det ikke mye rart i veska som har bakterier også da? jeg smaker på maten til bebin, å jeg har latt henne drikke av samme flaske som meg. har klart seg fint hun. å legen min sa til meg, at barn er forkjølet opp til 8 ganger i året. helt normalt. barna i barnehagen spiser på leker, og nestemann tar den etterpå. hvis vi tåler dem, må vel de tåle dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...