Gjest sug lut satan i toern Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Hvorfor er jeg ikke overraska? 24 timer i uka - det er jo latterlig lite. Og at det er helt nødvendige deltidsjobber som tar tid er enda mer latterlig, det er bare et eksempel på bortskjemtheta til en generasjon som tror at de har rettmessig krav på alle goder samtidig. Så da går de ut i læreryrket med null i fagkompetanse, men mange gode minner fra den tiden de var studenter men likevel var på byen hver helg og gjerne i uka også, og oppgir i fem-på-gaten alle sammen at de bruker flere tusen på klær i måneden, for om man ikke kan noe så skal man i alle fall se bra ut. Og så skal de overta ungene mine i ti år framover, det er jo forstemmende.
selfangerkjerringa Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 kjenner meg ikke helt igjen her for å være ærlig. Men nå er det noen år siden jeg gikk på lærerhøgskolen også da... gikk der 1998-2000. Det jeg synes trakk ned på utdanningen var kvaliteten på undervisningen og lærerne. Jeg følte overhodet ikke at undervisningen var rettet mot det målet at VI skulle være gode undervisere når vi var uteksaminert.
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 Jeg erfarer at det er generasjonsforskjeller på mine studenter, så det kan jo være at det er tilsvarende på lærerutdanninga også. Men alt under en normal førtitimers arbeidsuke er jo patetisk, det må da være et minstemål.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 Joda, leser jo bittelitt da... Nå går jeg riktignok ikke på lærerhøyskolen men tar PPU som påbygning fra mine 4 år fra universitetet, men samme det. Men for all del, kommer nok til å huske alle byturene mine best, mMm, spesielt siden det er hmmmm, skal vi se... 7 år? siden sist jeg var på byn. Jada, jada skjønner at du prøver å provosere, men du er da litt søt da :-)
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Mener du da timer fysisk på skolen eller timer til selvstudie?
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Jeg mener timer faktisk brukt til å lære, inkl forelesninger og selvstudium.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Jeg? Jeg er minimalt på skolen siden jeg går på et studium som er delvis nettbasert og jeg bruker ikke så altfor mange timer over skolebøkene heller alltid, men så er da også PPU det desisdert enkleste faget jeg har vært borti da, med mye praksis (12 uker totalt) og hvor personlige erfaringer faktisk teller :-)
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 rareste jeg har hørt.. har en vennine som går lærer studiet nå og er på siste året, har nesten ikke sett henne disse årene fordi de har så mye å gjøre på skolen.. og de har jo praksis og annet frivillig de må gjøre på skolene hele året.. nei jeg blir ikke redd for å sende snuppa mi ut i skolen om noen år nei
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #10 Skrevet 29. januar 2008 Aha. Jeg bruker nok mindre en 24 timer i uka i en vanlig studieuke. Men kompenserer med alle timene jeg bruker når det nermer seg eksamen eller oppgave innlevering. Tror gjennomsnittet havner godt over 24 timer totalt ja.
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 29. januar 2008 #11 Skrevet 29. januar 2008 Du blir kanskje reddere når du etterhvert oppdager hvordan lærere underviser i fag de har knapt barneskolekompetanse på sjøl.
selfangerkjerringa Skrevet 29. januar 2008 #12 Skrevet 29. januar 2008 På papiret er jeg faktisk kvalifisert til å undervise i matematikk på barne- og ungdomsskolen. Men jeg ville nok ikke anbefalt dere å latt selfangerkjerringa lære deres barn matte... *grøss*
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #13 Skrevet 29. januar 2008 PPU - praktisk-pedagogisk-utdanning :-) Gir meg undervisningskompetanse ide fagene jeg har. Blir altså lærer, men faglærer og ikke allmennlærer :-)
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #14 Skrevet 29. januar 2008 Hva med grunnfag og mellomfag da, duger det?
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 29. januar 2008 #15 Skrevet 29. januar 2008 Nettopp. Og er skolen din i beit så blir det mattetimer på deg, og det er jo ikke tilfredsstillende for noen parter, annet enn for dem som sitter og flytter brikker i et timeplanpuslespill.
~sjiraff~ Skrevet 29. januar 2008 #16 Skrevet 29. januar 2008 Det er vel gjeldende for de fleste studier det? Jeg bruker langt mindre enn 24 timer pr uke på mine studier (normert tid) men allikevel får jeg bra karakterer )
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 29. januar 2008 #17 Skrevet 29. januar 2008 Om du har bra grunn- og mellomfag begynner det jo å hjelpe.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #18 Skrevet 29. januar 2008 Men søte deg, alle lærere kan jo ikke ha fagutdanning i ALLE fagene på grunnskolen, da ville en jo aldri bli ferdig utdannet... Klart det av og til skjer at man må ta vikartimer i fag man ikke har ekstra utdanning i, men så lenge man generelt holder seg til det de fagene man har fordypning i eller høyere utdanning i så ser jeg ikke problemet. Jeg har hatt vikartimer i matte på ungdomstrinnet flere ganger enda jeg ikke har noe matte utover videregående og det gikk faktisk veldig bra det, matte på ungdomstrinnet er jo ikke akkurat vanskelig ;-)
selfangerkjerringa Skrevet 29. januar 2008 #19 Skrevet 29. januar 2008 hehe jeg formulerte meg litt dårlig der... vet hva ppu er, skal ta det selv til høsten Lurte bare på hvor du tar det - og i hvilken variant?
selfangerkjerringa Skrevet 29. januar 2008 #20 Skrevet 29. januar 2008 delte meninger der, alva... det er ikke bare snakk om hvor komplisert matematikk det er, men den pedagogiske delen av det. Didaktikken er ikke noe en kan lese seg bare til ved å titte i læreboka.
auro Skrevet 29. januar 2008 #21 Skrevet 29. januar 2008 Må si det var en brå overgang fra lærerskolen til ingeniørhøyskolen. Lærerskolen var bare barnemat, det er både jeg og gubben enig om. Han har og gått ingeniørhøgskole etterpå. Det var veldig sosialt på lærerskolen, men undervisninga var slett. Litt sånn tilbake tilungdomsskolen.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #22 Skrevet 29. januar 2008 Ahhh... :-) Jeg tar det via høyskolen i Sogn og Fjorande. Deltid over 2 år, er inne i siste semester nå. Endelig!
Luans mamma Skrevet 29. januar 2008 #23 Skrevet 29. januar 2008 Kjenner meg ikke igjen i alle fall. Jeg hadde alltid MASSE å gjøre. Både oppgaver underveis, prosjekter, praksis, etc. MEN, er enig med ei annen her som skriver at forelesningene og forelesere ofte er dårlige. Pensumet på lærerhøyskolen bør også "moderniseres". Det burde heller vært sånn at man velger seg noen få fag som man fordyper seg i, istedenfor å lære litt om alt. OG at man har mer pedagogikk. For jeg er enig med hovedinnleggeren at mange lærere underviser i fag de ikke har kompetanse i. Men de kollegene jeg har hatt, som f.eks har undervist i engelsk og har null kompetanse i faget, uttrykker at dette er en ubehagelig situasjon de er i og misliker det sterkt. Men det bare er sånn på barneskolen at læreren har en klasse og underviser i de fleste fag. Heldigvis begynner dette å endre seg og man kan se flere steder at det blir mer og mer "faglærere" på barneskolen også. Dette er i alle fall min mening om saken.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #24 Skrevet 29. januar 2008 Nei det vet jeg, men når man har didaktikk generelt så kan man jo overføre deler av den i det minste til andre fag også. Eneste unntaket er vel krl-didaktiskk som er en av de jeg tar studiepoeng i nå, den er så sær at den må taes for seg selv. Er så mange regler, lover, etikk osv i det faget at det er til å bli sprø av. En på gruppen min har studert både matte og fysikk på universitesnivå og hun sa nå sist: "De som tror matte og fysikk er vanskelig aner ikke hva de snakker om, de skulle prøvd krl-didaktikk, DET er vanskelig!", måtte le litt da, hun er sånn stresset person så det ble litt vittig når hun sa det slik ;-)
Mom2Two Skrevet 29. januar 2008 #25 Skrevet 29. januar 2008 Jøss, hvilket studium tar du da sjiraff der man kan lese bare 24 timer i uka??!? Går selv på jussen, og her må man bruke langt mer enn 24 timer i uka i hvert fall..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå