Gjest Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Hvorfor er jeg ikke overraska? 24 timer i uka - det er jo latterlig lite. Og at det er helt nødvendige deltidsjobber som tar tid er enda mer latterlig, det er bare et eksempel på bortskjemtheta til en generasjon som tror at de har rettmessig krav på alle goder samtidig. Så da går de ut i læreryrket med null i fagkompetanse, men mange gode minner fra den tiden de var studenter men likevel var på byen hver helg og gjerne i uka også, og oppgir i fem-på-gaten alle sammen at de bruker flere tusen på klær i måneden, for om man ikke kan noe så skal man i alle fall se bra ut. Og så skal de overta ungene mine i ti år framover, det er jo forstemmende.
Süsse Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 Jeg er helt enig. Men det jeg også synes er latterlig er at det snakk som 5-årig utdanning. De må da jammen forbedre de 4 årene først! Mimrer selv om den festetida og ekstrajobb. Uansett var jeg en av de få som gadd å lese hele pensum. *fnis*
piano♫ Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 Jeg er heller ikke overraska, men har du en link eller no`? Jeg gikk siste delen av studiet mitt (etter universitetet og "fast" høyskole) desentralisert. Der var det mange "rygglærere", gitt... Lurer litt på motivasjonen også, jeg - når grunnen til at de gikk på studiet var at de ikke tålte kjemikaliene i frisøryrket, eller at det ble så tungt for ryggen å være sykepleier.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 ....og dette gjelder kun lærerstudentene?
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Aftenposten i dag, er vel på nettsida også tror jeg. Og nei, det gjelder ikke bare lærerstudenter, Frk frustrert.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Det har på en måte vært så mye lærerhets i det siste, at alle andre yrker kommer i bakgrunnen. Men det gjelder nok flere en denne student/yrkesgruppen.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Ja, gjelder absolutt mange kategorier studenter - engelsk på UIO oppga for en tid tilbake 20 timers uker, og samtidig klager de på at de får D og E.
Loglady Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Problemet er jo at lærerstudentene ratt blir ansatt i skolen til tross for å ha studert på minimumsnivå og strøket flere ganger. Noe som igjen går ut over våre barns utdannelse, og dermed alle ledd i framtidssamfunnet. Med andre ord: Læreryrket er et fordømt viktig yrke.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 Det er lagt opp på helt feil måte. Man burde kunne velge fagene selv. På den måten ville man oppnå større faglig interesse, og gjerne gode karakterer.
Loglady Skrevet 29. januar 2008 #10 Skrevet 29. januar 2008 Ser poenget. På den annen side: Studentene vet på forhånd hva slags studieopplegg de går til. Passer det ikke, er det mulig å velge en annen vei. For et par år siden formidlet Østlandsnytt at en altfor stor andel sykepleierstudenter strøk på eksamen. Studentenes forsvar: "Jammen, vi var ikke forberedt på at vi skulle ha så mye biologi. Det er jo et skikkelig puggefag, og det er vanskelig å pugge". Øh?
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 29. januar 2008 #11 Skrevet 29. januar 2008 Kjedelig hvis du vil bli allmennlærer, men må legge vekk drømmen dersom du er dritgod i alle fag, bortsett fra matematikk..
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #12 Skrevet 29. januar 2008 Nå har jeg ikke lest artikkelen det dreier seg om, men har vært student og kan vel si at 24 effektiv studering i uka ikke er så ille som de skal ha det til. Men henting/bring i barnehage, reise fra/til høgskolen. pauser og lunsj, så er det neppe mer enn fem timer som kan brukes til å studere/lese. Men jeg gikk ut med karakterer som jeg absolutt kan skryte av og fikk meg en god jobb. Antall timer er ikke nødvendigvis fasiten.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #13 Skrevet 29. januar 2008 Satt på quiz med 4 lærerstudenter en gang, og ingen av dem visste hva Bergen het i gamle dager...
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 29. januar 2008 #14 Skrevet 29. januar 2008 Husk at de bare var studenter da....:)Verre om de ikke visste det, og jobbet som lærere..
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #15 Skrevet 29. januar 2008 Gjennomsnittlig 24 timer i uka. Det vil jo si at noen må lese mye når halve klassen ikke møter opp. I min allmennlærerklasse gikk under halve klassen ut med vitnemål noe som ikke er unormalt. Er stor forskjell på de som brenner for dette og blir gode lærere og de som bare aldri fant ut hva de ville bli og ble overbevist om at lærer måtte være bra for de har mye ferie.
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #16 Skrevet 29. januar 2008 De hadde bare ett år igjen. Håper de klarte å bli litt smartere på det siste året da...
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 29. januar 2008 #17 Skrevet 29. januar 2008 Hehe, ja, de lærte det i alle fall på quizen da:)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. januar 2008 #18 Skrevet 29. januar 2008 Blir spennende når du skal begynne å jobbe. For da må man faktisk hente og bringe før man starter og etter man slutter. Og jeg underviser 24 t i uka + bundet tid.
HalvMaraton Skrevet 29. januar 2008 #19 Skrevet 29. januar 2008 Tuller du med meg? 24 timer ER lite, hvordan man nå enn vrir og vender på det. Siste året har jeg brukt gjennomsnittlig 50 timer i uka på studiene. Funker fint med barnehage og slikt. Men jeg tar kanskje ikke like lange pauser og lunsj som deg da....
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 29. januar 2008 #20 Skrevet 29. januar 2008 Tallet som oppgis MÅ være i skoletiden. Så vidt jeg husker var omtrent all forelesning obligatorisk, og vi gikk på skolen hver dag fra 8-15.30. Jeg er ikke allmennlærer, men vet de hadde samme mal. Om man da plusser på de timene utenom, blir det langt mere enn 24 t. Om 24 t er antall timer man bruker på studier etter skoletid, blir også tallet langt høyere, og slett ikke skremmende, om man plusser på all den obligatoriske undervisningen.
overkill Skrevet 29. januar 2008 #21 Skrevet 29. januar 2008 Det tilsvarar ca. 60% stilling, noko som jo er omtrent det same som ein ferdig utdanna lærar arbeider i full stilling.
HalvMaraton Skrevet 29. januar 2008 #22 Skrevet 29. januar 2008 Hvis de bruker samme undersøkelse som på andre utdanningsinstitusjoner så skal man svare hvor mange timer man bruker SAMLET, altså både undervisning og selvstudium. Men selvfølgelig, lærerstudentene kan jo være så tette at de ikke skjønner spørsmålet i undersøkelsen....
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 29. januar 2008 #23 Skrevet 29. januar 2008 Det er umulig! Det er sikkert de som har laget us som ikke skjønte hvordan de skulle regne ut besvarelsene...
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 29. januar 2008 #24 Skrevet 29. januar 2008 Sjekka art. Tallene er hentet fra den reelle tiden studentene bruker på skolenbenken. En undersøkelse gjort av Senter for Profesjonsstudier ved Høgskolen i Oslo, avdekker at manglende interesse for forelesningene ikke oppveies av flere timers selvstudium. I gjennomsnitt bruker studentene på allmennlærerstudiet ved HIO 24 timer i uken til studieaktiviteter.
HalvMaraton Skrevet 29. januar 2008 #25 Skrevet 29. januar 2008 Ja, nemlig Må forresten le av at noen faktisk tror at hvis man mangler interesse for forelesningen så er man kjempeinteressert i selvstudium innen samme emne. Det fins selvfølgelig unntak, men regelen er vel at man tenker at man skal få lest når man dropper forelesningen, men så blir det kaffe, husvask og søvn i stedet gitt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå