Gå til innhold

Dawn Syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

TAKK FOR ET FANTASTISK INNLEGG ANONYM 1807!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Blir skremt over hvor mye uvitenhet som er ute og går, og ikke minst hva man tillater seg å uttale seg om her på forumet når man egentlig ikke har peiling! Da mener jeg spesielt det om diagnostiske metoder.. Huff, rett og sett skremmende hvor skråsikre enkelte er altså..

Nei, takk til deg for at du klarte opp! bare synd at de som hadde hatt godt av å lese innlegget mest sannsynlig ikke er i stand til å ta inn 3 linjer i slengen;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillebroren min ble født med en mild form for Downs syndrom som kalles mosaikk. Dette er veldig sjelden. Grunnen var antakligvis mors høye alder(38 år da hun ble gravid). Vi er 4 søsken utenom som er friske. Han er verdens snilleste gutt, og er så sjarmerende. Han har ikke de typiske ytre trekkene som en har når en er født med DS, men han er sen i språkutvikling. Noe som friske barn også kan slite med. Husker vi ble redde og usikre i begynnelsen, men det er helt forferdelig å tenke på at noen vil fjerne slike barn. De fortjener å leve like mye som friske barn. Man er jo glad i barna for det om. Lillebroren min klarer ting som jeg aldri kunne forestille meg at han kunne. Han lærte seg tidlig å bruke dvd spilleren og tv-en. Mange friske barn som ikke kan håntere slik før de blir ganske store. Jeg blir så rørt av å se hvor smilende og snille de med DS er..de har en utrolig fin evne til å bare være glad hele tiden. De er jo til å spise opp. Hadde også en kvinnelig kunde som kom fast til meg på jobben. Det var så fantastisk å høre hennes meninger om ting, og hun var så lei av at folk undervurderte henne. Det forstår jeg veldig godt. Jeg savner henne fælt. Håper alt er vel med henne. Nei fordommer kan folk dra langt vekk med.

Skrevet

Jeg har vokst opp med en søster som har downs. Det har vært fantastisk. Min oppvekst har vært rikere på mnge måter i forhold til en "normalhverdag" med søsken uten dette syndromet.

Jeg selv utførte en såkalt duotest. Dette er tidlig ultralyd (u11-14) samt tilhørende blodprøve. Var på Ullevold for samtale om dette og testen ble utført på rikshospitalet. Ved å sammenligne tall/svar på blodprøven og resultater fra ultralydmålinger kan de se %sjansen for å få et barn med downs. Det er Danmark som har drevet med dette studiet før det endelig ble "lov" i Norge. Hadde sjansen vært stor for at jeg kunne få et barn med downs skulle jeg sendes videre til fostervannsprøve om jeg ville det. Mine sjanser var veldig små, så vi valgte å ikke gjøre noe mer. Til alle som er redd for å få et ds barn, så er dette et fantastisk liv, men det er et annerledes liv på mange måter! Du har på en måte et "barn" for alltid. Min søster er 30 år, godtfungerende, men bor fortsatt hjemme hos mamma`n vår.

Skrevet

Hei! Har ikke fått med meg at du også har fått et barn med ds...leste gjennom hele tråden uten å finne det?!? Mulig det er jeg som er fjern fordi hjerneaktiviteten er litt opp og ned for tiden hehe...svangerskap tar på;) Men godt å høre at det hjalp for deg...har aldri før giddet å svare på innlegg fordi har virket nyttesløst..men så bestemte jeg meg for denne gangen at jeg faktisk kan hjelpe mange redde sjeler ved å skrive om vår opplevelse som er bare positiv!

Skrevet

Veldig veldig artig med så mange positive tilbakemeldinger på mitt innlegg fordi jeg har som du skriver noen ganger blitt skremt over hvor mye uvitenhet det er samt hvor skråsikre folk er på at livet mitt er som et dass haha!! Det varmer i mitt hjerte at det finnes så mye medmenneskelighet der ute som alle disse svarene vitner om! Da blir jeg så optimistisk og glad:) Takk alle som har engasjert seg i debatten!!!!

Skrevet

Hehe... "Lær deg og skriv"

Kanskje du skal lære deg Å skrive...? Alle har rett til å skrive litt feil. Slapp av...

Skrevet

" Lær deg og skriv " er faktisk riktig skrivemåte........... Når det er to verb i en setning , blir å til og ............ :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...